Kaptunk egy fülest, hogy érdemes elmenni NyÃregyházára, mert egy megszállott társaság egy éve kÃsérletezik etanollal, sõt a gyártást is tervezik.
Ne legyintsen a kedves olvasó, nemcsak a több milliós autó issza az alkoholt, jó esetben Zsigulinkkal is versenyre kelhetünk alkoholfogyasztásban. Amióta kapható nálunk benzinkúton az E85 (85% alkohol, 15% benzin), van néhány ember, aki az elméleti tiltás ellenére kipróbálta, sÅt, folyamatosan használja ezt az üzemanyagot. Kaptunk egy fülest, hogy érdemes elmenni NyÃregyházára, mert egy megszállott társaság egy éve kÃsérletezik etanollal. Hogy elvegyék a dolog misztikus voltát, teljesen hétköznapi autókba töltenek E85-öt.
Kaszab István elÅször
a 14 éves 1500-as Ladát mutatta. Teljesen széria kivitel, minden porcikája eredeti, az etanolhoz való átalakÃtás két darab fúvóka cseréjében merült ki. Az eredeti beállÃtással keverékszegény volt, több üzemanyagot igényelt, Ãgy megoldódott a probléma.
Amikor odaértünk, benzin volt az autóban, elvittük károsanyagot mérni, majd átállÃtottuk és újra megmértük, immáron etanollal. A Zsiguli a lehetÅségekhez képest tökéletesen üzemelt. Ãgy se, úgy se füstölt kevésbé, de a mérési eredmények furcsán alakultak.
A szén-monoxid 2700-as fordulat környékén 7,141, E85-tel 0,257 volt
Benzinnel a szén-monoxid 2900-as fordulat környékén 5,637, E85-tel 0,249 térfogatszázalék volt. Az elégetlen szénhidrogén 349-rÅl 34 ppm-re csökkent. A lambda-értékben is látunk különbségeket. Ez az érték a benzin-levegÅ keverési arány hányadosa, elvileg az 1 lenne az ideális. A különbség a más-más fúvókából adódik. Zsiguli témában járatos kollégám (aki jobbkormányos Ladát hozott magának Angliából) próbált meggyÅzni, hogy ha rendesen lenne beállÃtva a Lada, benzinnel sem lenne magasabb az érték. Ha valakinek van jól működÅ, 0,3 körüli CO-értékű benzines Ladája, kérem jelentkezzen.
Gyári csövek, gyári benzinpumpa. A fémháló alatt is gumicsŠvan
Na és mi van a gumievÅ, műanyagpusztÃtó alkohollal? Eddig semmi. Amikor elÅször tankoltak bele etanolt, felszereltek egy üzemanyagszűrÅt. Nagy szükség volt rá, hiszen az alkohol igencsak kimossa a rendszert. A kezdet kezdetén volt két karburátordugulás, de ma már semmi ilyesmi nem jelentkezik, még szűrÅ sincs a rendszeren. A Lada mechanikus benzinpumpával üzemel, Ãgy maximum a csŠés a membrán mehetne tönkre, de ennek jele nem tapasztalható. Az autó év eleje óta issza az alkoholt, ralibejárásokra használják, kb. 10 ezer kilométert futott Ãgy a gyári alkatrészekkel.
Még mielÅtt jobban belemelegedtünk volna az öreg alkoholosok vizslatásába, gyorsan elszaladtunk a Szabolcs Volán telephelyére, mert ott a Scania bioetanollal üzemeltetett Omnilink városi autóbusza várt ránk, melyet a város - tesztelés céljából - egy hónapra kölcsönkapott. Hogy elférjen minden jármű, a kis csapattal a nyÃregyházi reptérre hajtottunk.
Az E85 Motorsport, azaz Hibján József és Szurovcsák István A csoportos versenyautója a Lada 2107 a nyolcvanas években kiadott homologizációs lap alapján épült. Nagyon szép munka. Amit engedtek, azt profibbra cserélték: tuningmotor, tolókerekes váltó, szinterkuplung, Brembo féktárcsa stb. Ne is menjünk bele, külön cikket érdemelne. Mentünk vele egy kört, nagyon nagy élmény.
A mi szempontunkból az üzemanyag lenne az érdekes, de itt az alkoholnak nincs olyan nagy szerepe. Sokat kÃsérleteztek vele, és bár az autó ment E85-tel is, a várt teljesÃtményhez szükséges átalakÃtásokat a homologizáció szigorú elÅÃrásai miatt nem lehetett megoldani. Tiszta E85 helyett Ãgy maradt az E85 versenybenzinbe keverése.
A társaság legaranyosabb tagja István szÃve csücske, a fekete Fiat 500 volt, ami szintén etanollal jár. Miután harmadszorra kispolszkiztam le, erÅsen keresni kezdett valami keményet. Az etanolra való átálláshoz egy fúvóka cseréjén kÃvül itt sem történt változtatás, ha csak a romjaiból történÅ teljes felújÃtást nem számÃtjuk. Ha nincs etanol, 100-as benzinnel ugyanúgy működik. A vezetési élmény fenomenális, de ez az Ã
¶tszázas sajátossága, nincs köze az etanolhoz. Ami a reptéren mókás, a forgalomban halálfélelem. A nyÃregyházi reptéren nyomtunk egy gyorsulást a Scania busszal, és a Fiat meglepetésünkre rávert egy autóhosszat az óriás disznóra.
Megkérdeztem a Budapest egyetlen etanolos kútján a strázsáló biztonsági erÅt, kik tankolnak E85-öt. A gyári autókon kÃvül a Zsigulikat és a Swifteket emlÃtette. Zsiguli technikával már kevesen járunk, a fÅ csapásirány az injektoros autó. KÃváncsian vártam, hogy a nyÃregyházi 1,3-as Suzukiban mit kellett átalakÃtani és hogy mennyire bÃrja.
A képen látható injektoros
Swifttel semmit sem tettek.
Egyszer csak E85-öt tankoltak, azóta azzal járnak. Amikor kértem, nyissák ki a motorháztetÅt, szabadkoztak, hogy koszos a motor, mert nem szokták nyitogatni. Az elektronika az üzemanyaghoz hangolja a gyújtást. Mentem vele egy kört, a világon semmi sem érezhetÅ abból, mi hajtja. Jól ment, ahogy egy 1,3-as Swift.
Nem szokták nyitogatni a motortháztetÅt
Elvitték teljesÃtménymérésre, ahol a nyomatékgörbe is bizonyÃtotta, hogy ésszerű fordulatszám-tartományon belül E85-tel pont azt produkálja, mint benzinnel. 4600-ig együtt megy a két görbe, ott az E85-ös kicsit ellaposodik, mert az injektorok elérik az áteresztÅképességük felsÅ határát. 25 ezer kilométert mentek az átállás óta minden gond nélkül, pedig műanyag tankja van, elektromos AC-ja és injektora. Ha ezek után kéne valamit cserélni, már megérte.
De nézzük csak, miért nem ajánlják, hogy E85-tel barkácsoljunk otthon! A benzinkúton osztogatott tájékoztató szerint az alábbi dolgokat várják el autónktól:
- az üzemanyag-rendszerben az alkoholnak ellenálló szerkezeti anyagokat kell alkalmazni
- meg kell erÅsÃteni a hengerfejet és a szelepülékeket
- a benzin és az etanol arányának automatikus érzékelését lehetÅvé tevÅ szenzort és szoftvert kell beépÃteni
- az üzemanyag minÅségéhez kell állÃtani a gyújtásidÅzÃtést és a turbó töltÅnyomását
Az elsÅ pontot mindjárt kitárgyaljuk, a hengerfej és a szelepülék megerÅsÃtése akkor szokás, ha kompressziót is emelünk, mint pld. a Scania esetében, de ha minden marad a gyári, nem indokolt. A benzin-etanol-arány érzékelése az egyszerű rendszereknél megint csak elhanyagolható, felesleges túlbonyolÃtás. A Flexifuel Focusban egyébként van ilyen rendszer. Az üzemanyaghoz állÃtott gyújtás viszont kötelezÅ, a turbó piszkálgatása - ha van -, már a tökéletes működéshez ajánlott. A kúton azt mondták, van már, aki az átépÃtésekre specializálódott, és 30-40 ezerbÅl megoldja.
Saab benzinpumpa
Az üzemanyaggal érintkezÅ tömÃtések elvileg jelentÅs mértékben kitágulhatnak, tönkremehetnek. Nézzünk egy példát. A klasszikus Saab 900-ason műanyag tank van, abba lóg a benzinpumpa, a végén egy hullámtörÅ gumikarika szűrÅvel. Erre a pumpára csatlakoznak a gumiból készült üzemanyag-vezetékek. A motortérben ott az üzemanyagszűrÅ, onnan már fémhálós erÅsÃtésű, de gumicsÅ vezet az injektorfejre is. Az injektorfejben fÅleg fém alkatrészek vannak, de találunk négy gumitömÃtést. A befecskendezÅ fúvókáig nagy nyomású műanyagcsÅ megy, itt is inkább rugó van, mint műanyag. Tehát néhány tömÃtés valóban veszélyben lehet, de tömÃtése válogatja.
FelhÃvom Besze Sanyit, az injektorgurut, mit mond, vajon mi történhet az adagolóval? Végigvesszük az elemeket, szerinte az alkohol nem árthat az injektor alkatrészeinek, mert belül többnyire fémbÅl vannak. Az a néhány gumi - ha tönkre is megy - javÃtható, nem költséges dolog. Más kérdés, mikor megy tönkre, mert a trélerezés a járulékos munkakieséssel sokszor többe kerül, mint a javÃtás.
A tesztalany
Ãn nem hiszek senkinek. Leszedem a ponyvát a frissen felújÃtott 900-asról, és indulok Pesterzsébetre. Két évig zajlott a teljes felújÃtás, nyáron lett kész, azóta garázsban áll, alig használom, csak jeles alkalmakra. Na most itt a jeles alkalom, megyek tönkretenni.
ElsÅre félig töltöttem, hátha követelné a benzint
Az M5-ös melletti Tesco benzinkúton ott a töltÅpisztoly E85 felirattal. Be kell szólni a kutasnak, hogy engedje a működését, mert a biztonság kedvéért lezárják, nehogy valaki véletlenül tankolja. A kútról kifordulva az M0-s felé indulok. A kocsi kicsit fulladozik, mint otthon az ikrek, amikor teát kapnak táp helyett. Kicsit aggódni kezdek, mi lesz, ha a nulláson hal el. Szép kaland. Aztán megnyugszik és kezd magához térni. Ãgy tűnik, minden rendben.
Alulról mintha jobban
menne, egész' háromezerig. Négyezer felé a turbó tölteni kezd, aztán vége a dalnak. Amikor a töltÅnyomás a csúcs felé közelÃt, érezhetÅen nem kap elég anyagot, mintha leszabályozna. Normális közlekedéssel nem érezni különbséget, illetve talán még jobb is. Persze lehet, hogy mert az alkohol átmosta a rendszert.
A 18. kilométert teszem meg alkohollal, amikor felgyullad a check engine lámpa, de a motor működése nem változik.
Négy hibaüzenet
Ãrden vagyok, elgurulok Popovics Laci Saab-szerelÅhöz. Miközben keres egy AC pumpát a fotó kedvéért, rádugjuk a szervizműszert a kocsira. Négy hibaüzenetet Ãr ki, mindegyik a benzin-levegÅ keverék problémájára utal. Nem különösebben vészes problémák, inkább csak a komputer elégedetlenkedése. Kiütjük a kódot, de tuti visszajön majd, a lambda-szonda nem a megszokott értékrÅl tájékoztat. Ha továbbra is etanollal szeretnék járni, ráadásul úgy, hogy ki szeretném használni a magasabb oktánszámban rejlÅ lehetÅségeket, finomÃtani kell a beállÃtásokon. Mindenképpen több üzemanyag kell neki, elsÅ körben a 2,3-as motor injektorait kapja meg. BrazÃliában elterjedt a Flextek nevű szerkezet, ami meghosszabbÃtja az injektor befecskendezési idejét. BelülrÅl kapcsolható, hogy szesszel vagy benzinnel szeretnénk üzemeltetni.
A teszt után levelet váltok Istvánnal, mi a véleménye. Azt mondja hogy a check engine lámpa a Suzukin is felvillan néha, de még soha nem maradt úgy. Ãrdekes, hogy a Swift magától megoldotta a flexifuel dolgot. Ha a Saabot tennénk padra, biztos nem hozna olyan görbéket, mint amit a Suzukinál mértek. A tünetek egyértelműen keverékszegénységre utalnak. A nemzetközi szakirodalom a változtatható üzemanyagnyomást javasolja. Körbenéztem a neten, akad elég teljesÃtménynövelÅ megoldás régi Saabokhoz is, majd ügyesen összeválogatok valamit.
Aztán etanolba áztattam az AC műanyag alkatrészét, és egy darab olcsó benzincsövet. Természetesen pár nap alatt semmi változást nem figyeltem meg, de benne hagyom, legalább látom, mi megy végbe a tankomban. A gumialkatrész sima benzinben is tönkremegy, ha sokáig állva hagyják az autót. Popovics Lacinak már volt egy esete, amikor a pépessé vált gumit beszippantotta a benzinpumpa. Mindenesetre örülök az etanolos Saabnak, és még van kedvem kÃsérletezni. A késÅbbiekben majd a blogon beszámolok róla, van-e változás.
Egy barátom takarékosságból állt át alkoholra. A nyÃregyházi tapasztalatok szerint az etanollal 15% fogyasztásnövekedést tapasztaltak, de ezt az értéket mondják a gyári etanolos autók esetében is. A mi Scion Xb-nknél ez azt jelenti, 8 liter helyett átlagban 9,2-et fogyasztana. Jelenleg a Tescónál az etanol ára 215 Ft, a 95-ös 273,9 Ft. Ãgy etanollal 19,8, benzinnel 21,9 Ft kilométere. A havi átlagos 3000 kilométer autózásunkat figyelembe véve nekünk 6400 Ft megtakarÃtást jelentene, ha etanollal járnánk. A nagyobb fogyasztású Saab 900 esetében 8000 Ft megtakarÃtás. Jelenleg az E85 15% benzintatalmán van jövedéki adó, ha a kormány bekeményÃt és bevonja a jövedéki körbe az etanolt, akkor nem lesz olcsóbb mint a 95-ös.
Azt is szokták mondani, hogy az etanol vÃztartalma miatt megtámadja az alumÃnium alkatrészeket, sÅt még veszélyt jelenthet az acéltartályok számára is. A nálunk kapható E85 a specifikáció szerint vÃzmentes etanol és szabványos szuperbenzin keverékébÅl áll, vagyis nem tartalmaz vizet. Az alkoholnak vÃzmentesnek kell lenni, különben nem keveredne a benzinnel, viszont az elegy bekeverve is hajlamos a vizet megkötni, és akkor már veszélyt jelenthet. IdÅnként ezért érdemes a tankot is tisztÃtani.
Ha jól tudom, az alkohol korrozÃv tulajdonsága miatt szeszfÅzdékben is rézcsövekkel dolgoznak. Az összetettebb injektoros motoroknál a precÃziós befecskendezÅ fejet az alkohol bizony károsÃthatja, fÅleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az etanol kenÅképessége még a benzinénél is sokkal rosszabb. A svéd alkoholos buszmotorokban fele-kétharmada az injektorfejek élettartama, pedig az E95ben van korróziógátló adalék is. Istvánék Swiftje esetében még nem jelentkezett gond, és az is lehet, hogy elmegy még egyszer ennyit vagy még többet. De a tisztánlátás kedvéért ilyesmire is számÃtsunk.
A nagyobb gond a hidegindÃtással lehet. Az etanol könnyebben kicsapódik ahelyett, hogy szépen elporlasztva várná a robbanást. A korszerű etanolosoknál a problémák kiküszöbölésére találták ki a hengerfej-melegÃtést, illetve az izzÃtást, ami kÃsértetiesen hasonlÃt a dÃzel megoldáshoz. Most télen kipróbálom, mennyire tényleges probléma a hidegindÃtási gond, de addig a hideg hónapokra fűtött garázs, illetve benzin és E85 fele-fele arányú keveréket ajánlom, azzal nem lesz gond.
A kipróbált Swift indul télen is, csak többet kell köszörülni. BrazÃliában az idÅjárás miatt ez kevésbé érdekes, ezért ott helyenként tiszta alkohollal járnak. A belekevert 15% benzin a hidegindÃtásnál segÃt sokat. Svédországban télen a kutaknál az etanolkeveréket 30% benzinnel dúsÃtják.
Mint a fenti példák mutatják, akad olyan jármű, amibe bátran tankolhatnánk etanolt. Mégis arra intek mindenkit, kellÅ ismeret hiányában ne kÃsérletezzen tiszta E85-tel. ValószÃnűleg nem történne nagyobb gond, de például a komputer és fÅleg garanciális autóknál a szerviz nem örül az ilyen teszteknek. Ha korszerű autót szeretnénk alkohollal hajtani, fontoljunk meg egy gyári vásárlását, ami tudja,
amit egy benzines, csak biztonságban alkoholozhatunk vele.
Ha viszont bátrak vagyunk, tudatosÃtsuk, hogy az új hajtási mód új szempontokat állÃt és új karbantartási módszereket igényel. Mérlegelni kell, hogy járművünkkel együtt alkalmasak vagyunk-e erre. Viszont ha fele-fele arányban járunk vele, csak az elÅnyét élvezhetjük. Ãn mindenesetre tovább kÃsérletezek.
Itthon leginkább benzinszaga van, igazán érdekes akkor, amikor kijön a kipufogón. Furcsa, kicsit erjedt szag, de egyáltalán nem kellemetlen