BANNER

_

Suzuki Bandit motorkerékpár E85-tel




Bár a motorkerékpárok vezérlése közel azonos az autóéval, mégis egyes típusok között óriási különbség lehet. Például van hogy két injektor táplál egy hengert és az ideális fordulatszám jóval az autók maximális fordulata fölött van. 10-11 000 fordulat nem számít különlegesnek egy utcai motornál. A saját Ducati Monster-ünkben például gyárilag Fiat Punto elektronika dolgozik ez a motor kis fordulatú nyomatékos gép gyakorlatilag semmi extra nincs a vezérlésében, egyszerű az elektronika, hagyományos az injektor.

Most a tesztmotor.hu keresett meg egy Suzuki Bandit-tal. A motor ideális, modern jó állapotú gép. Első körben megmértem, a tipikus injektor ellenállás mérés után az injektorok hozama érdekelt. A mérések azt mutatták nincs akadály az átalakítás előtt. Nagyon érdekelt hogy alakul a teljesítmény változás az E85-ös motorkerékpár esetén. Kértem hogy mérjék meg fékpadon előtte és utána is. Az eredmény hozta a várt értékeket.

A Suzuki Bandit átalakítása az alábbi linkre kattintva olvasható a tesztmotor.hu oldalon:
E85 Tuning - Bioetanol a Bandikába!

Az E85 bioetanol nem csak autóban használható. Magam is kipróbáltam kapagépben, illetve teszteltük motorkerékpárban is. A régebbi karburátoros motorok tiszta E85-re való alakítása átfúvókázással történhet (pl.: Simson Schwalbe E85-tel az Alkoholos ETZ vagy akár Pannonia E85-tel stb.). Nagyobb teljesítményű motor esetében az átfúvókázott Yamaha Fazer-t tudnám kiemelni. Elektronikus átalakítással egy BMW GS üzemel  több mint két éve. A nyáron kipróbáltuk egy Moto Guzzi-ba. Sajnos ott kevés volt az idő a behangoláshoz, és bár igen lelkes volt a tulajdonos, van esély hogy nem lesz tökéletes. A Guzzi nem lambda szabályzású így gondoltam, hogy a beállítás hosszadalmasabb lesz a történetnek még nincs vége, adós vagyok a beszámolóval.

A hét végén III. pályanap és E85-találkozó lesz


FONTOS INFORMÁCIÓ!
Az eső miatt 11-én elmaradt a Pályanap. Új időpont 2010. szeptember 18.


Az új időpontban csak az E85 POWER átalakító gyártójával találkozhattok Kecskeméten.

A rendezvényről részletek itt olvashatóak.

 

2010. szeptember 11-én szombaton a MOTE megrendezi a III. Pályanapot.
Tavaly már meghívták az E85 használókat, és próbáltunk egy E85 találkozót is összehozni.
Bár sokan regisztráltak, kevesen érkeztek a rendezvényre. Idén talán nagyobb lesz az érdeklődés, mert a meghívás továbbra is él.
A mostani pályanapon a résztvevők találkozhatnak az E85 átalakító gyártókkal is.

A rendezvény eredeti plakátja

Kérdőív az E85 használatáról


Több mint három évvel azután, hogy az első hazai kúton megjelent végre az E85, ma már 300-nál is több töltőállomáson tankolhatjuk a bioetanolos üzemanyagot. Több tízezren használják nap mint nap a környezetkímélő E85-öt többnyire részben, vagy - átalakítóval - egészben, és - egyelőre szerény mértékben, de - a hazai FlexFuel gépjárműállomány is egyre gyarapodik.

A Magyar Bioetanol Szövetség készített egy kérdőívet mely a hazai E85 használat szokásairól érdeklődik.
Segítsünk a felmérésben és kérek minden olvasót töltse ki a kérdőívet. Fontos, hogy pontos információkkal szolgáljatok mert csak így lehet valóságos képet kapnunk a hazai használatról.



A felmérés nincs időhöz kötve, viszont az első hónap beérkezett adati alapján a Szövetség elkészíti az első kiértékelést amit velem is megosztanak, és természetesen az olvasóknak is publikálni fogom. Ha van valakinek egyéb észerevétele, ossza meg bátran egy komment formájában és ha kell továbbítom az illetékeseknek.

A kérdőívet az alábbi linken lehet megtalálni:

http://etanol.info.hu/kerdoiv

Köszönöm a segítséget, kiváncsian várom az eredményt.

Svájcban fahulladékból készül az E85


Augusztus végén Svájcban voltunk a Nemzetközi Saab-találkozón. Autópályán mentünk, útközben csak Svájcban volt lehetőségem E85-öt tankolni. Ott az AGROLA benzinkút hálózatban 33 benzinkúton kapható a szesz.
Két nagyon érdekes és figyelemfelkeltő dolog tűnt fel a svájci E85-tel kapcsolatban:

  • az E85 alapját képező alkoholt Svájcban fahulladékból készítik
  • a svájci E85-tel megdöbbentően alacsony fogyasztást produkált az autóm. E85-tel 9 literhez közeli vegyes fogasztást mértem. Ilyen számot itthon még benzinnel sem tudok elérni, az autó kb. 10-12 litert fogyaszt 95-ösből.  Több mint öt éve használom az autómat, de 500 fölötti megtett kilométert még nem láttam a kijelzőn, semmilyen üzemanyaggal.

 

A benzinkúton szórólapot kaptam az E85-tel kapcsolatban. Az első oldalon két töltőpisztoly beszélget:

- Te teljesen kék vagy!
- És mégis sokkal zöldebb, mint te! E85

Sok újat nem mondott de az érdekesség kedvéért az alábbiakban megosztom tartalmát:

Tankoljon környezetkímélően és járjon 85%-os bioetanollal, amit fahulladékból állítottak elő.
Agrola -> a svájci energia

A TERMÉK

Az E85 egy innovatív üzemanyag, ami 85% bioetanolból és 15% ólommentes 95-ösből áll. A bioetanol ipari alkohol, ami előállítható a mező- és erdőgazdálkodásban megtalálható maradék anyagokból vagy növényi hulladékból vagy újratermesztett nyersanyagokból mint például gabonából vagy cukorrépából. Az Agrola csak olyan bioetanolt kínál, aminek a nyersanyagául kizárólag fahulladékot használtak fel.

A nyersanyagul szolgáló biomasszában megtalálható cellulózt enzimekkel glükózra bontják, ezután élesztőgombával bioetanollá erjesztik és desztillálják. A 15%-os benzinadalék a belsőégésű motorok hidegindító-képességének javítása miatt szükséges.

Az etanol használatával a kőolajkészletek megkímélhetőek és a növényi maradék anyagok pedig értelmesen felhasználhatóak. Az Agrola meggyőződéssel követi a biomasszából előállítható megújuló energia (EEB) útját.

Figyelem: az E85 kizárólag flex-fuel járművekbhez  (FFV) való üzemanyag. Ha egy sima benzinmotorban használnánk E85-öst, nagy lenne a motorkárosodás kockázata, mivel a korrózió-tűrőképesség nem megfelelő és az üzemanyag rosszabb kenési tulajdonságokkal rendelkezik.



ELŐNYÖK

Környezetbarát
A bioetanolt növényi melléktermékből állítják elő, így az a megújuló energiaforrások közé tartozik. Ezzel a bioetanol hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok problémájának megoldásához. Továbbá a bioetanol biológiailag gyorsan lebomló anyag, így csökkenti a szállítás, tárolás és felhasználás következtében történő talajvíz-szennyezésének kockázatát.

Az E85 kevesebb CO2-t jelent
Az etanol égése során csak annyi széndioxidot ad le, amennyit a növény a termése során felvett. Így az etanol a CO2-törvények szerint CO2-semlegesnek számít, és ezzel egy fontos építőkő az UNO-klímaszerződésben (kiotói egyezmény) foglalt célok megvalósításához. A fahulladékból  (ami papírgyártás során a cellulóz előállításának melléktermékeként keletkezik) előállított E85 használatával a CO2 - a szürke energiát is beleértve - kb. 70%-kal csökkenthető.

Újratermesztett nyersanyag
A bioetanol előállítható mind fahulladékból, mind újratermesztett nyersanyagokból, mint pl. a gabona, burgonya vagy cukorrépa, és ennek következtében megújuló energiaforrásnak számít. Az Agrolánál ezidáig kizárólag fahulladékot használtak. Ez a jövőben is így lesz. Az élelmiszergyártásnak ezzel az Agrola E85-öse nem konkurenciája.

A függőség csökkentése
Az E85 hozzájárul ahhoz, hogy a kőolajt exportáló országoktól való függőség csökkenjen.

Jó kopogásmentesítés
Az E85-ös különleges előnye a magas oktánszám (ROZ 100 fölött).

KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK

Van már tapasztalat az E85-össel?
Igen! Európában a bioetanol-keverékek terén Svédország az éllovas, már most több, mint 1400 benzinkúton árulnak E85-öst. Brazíliában is már országszerte elérhető. Már a szomszédaink, mint Németország, Franciaország és Ausztria is az E85-ös benzinkúthálózat felépítésénél tartanak.

Az etanol-keverék által nő a fogyasztás?
A flex-fuel-járművek (FFV) többet fogyasztanak E85-ös üzemben, mint a hagyományos benzinesek. A többletfogyasztás azonban eltérő a jármű típusától, gyártójától és menettulajdonságaitól függően. 

Milyen hatással van az E85 a jármű teljesítményére?
A „zöld” üzemanyag nagyobb motorteljesítményről gondoskodik és egy ökológiai tuninghoz vezet.

Járhatok minden évszakban E85-össel?
Igen! A bioetanol a flex-fuel-járművekbe évszaktól függetlenül tankolható. 

Milyen FFV-járművek érhetők el a piacon?
A svájci piacra elsőként E85-ös járművekkel a Ford és a Saab lépett be. Aztán más jelentős gyártók, mint a Volvo és a Renault következtek.

Más keverési arány is létezik még?
Igen. A bioetanolt Svájcban vagy E85-ösként (85% bioetanol) alkalmazzák, vagy 5%-ban hozzákeverik a hagyományos üzemanyagokhoz. Az EN 228-ös európai szabvány megengedi, hogy a hagyományos benzinhez 5% bioetanolt keverjenek (E5).

(A szórólap fordításáért köszönet Bihari Ferencnek)