A napokban egyre több észrevétel érkezik hozzám a megemelkedett fogyasztásról és a hidegindítási nehézségekről.
Persze itt az ősz, szerelhetném le az elégedetlenkedőket. Mindenki megszokta a nyári fogyasztást a hidegebb napok beköszöntével nyilvánvalóan fogyasztás növekedés tapasztalható.
Na ez elméletben igaz is, de valahogy mostanában minden furcsábban alakul. A dolog ott kezdődik, hogy nyáron is több volt a túlfogyasztás, mint amire számítottam. Több évre visszamenőleg van összehasonlításai alapom és rendszeresen naplózott tankolás állt mögöttem két autó esetében is. Átlagban legalább egy literrel többet eszik környezetem minden tisztán E85-tel üzemelő autója, mint egy évvel ezelőtt. A fogyasztás kérdése összetett dolog, nehéz pontos számokkal és hiteles mérésekkel alátámasztani. Az én esetemben leginkább a hangulatomtól függ, szóval magamat sosem tudom referenciának tekinteni. Viszont az egyre több megkeresés és hasonló tapasztalat mindenképpen figyelemre érdemes.
A bili akkor borult ki igazán, amikor megjelentek a hidegebb reggelek és az egyébként jól beállított autók nem igen akartak indulni, többek között az enyém sem. Na de mi történt? Tavaly mínusz nyolcban is ragyogóan indult, filmem is van róla. A legutóbbi posztra is elkeserítő kommentek érkeztek, volt aki elbúcsúzott az E85-től. A hazánkban legtöbbet eladott e85 átalakító a Hunflex gyártója is hasonló tapasztalatokról számolt be.
Üzemanyag minták a környező országokból
A téma körüljárásán egyébként már rég óta dolgozunk. Nekem az adta a lökést, amikor saját autómon tapasztaltam, hogy a külföldi E85-tel megdöbbentően jobb fogyasztási érték született. Mint mondtam én nem lehetek viszonyítási alap, de a különbség olyan nagy volt, hogy elhatároztuk valahogy mérni fogjuk az energia tartalmat. Üzemanyagot mérni házi körülmények között lehetetlen. Komoly elemzések rengeteg pénzbe kerülnek, vagyis számunkra ez az út nem járható. Próbáljuk megtalálni a lehetőségeket, akik lelkes szakemberek és segíteni tudnak a mérésekben. Talán erre is lesz lehetőség.
Természetesen közöltem észrevételemet a gyártóval, ahonnan azt a visszajelzést kaptam, hogy szívesen benne vannak egy összehasonlító mérésben, mert nekik is érdekük, hogy kiderüljön mi van a háttérben. A Hungrana üzemanyag laborjában jelenleg is vizsgálják a környező országok E85 üzemanyagjait, amiből a mintákat a rendelkezésükre bocsátottuk.
A gyártó elmondása szerint az utóbbi időkben nem változtattak a technológián. Az viszont tény - és mérések nélkül is előre prognosztizálható - hogy a hazai E85 biztos kicsit más mint a külhoni. A hazai törvények például előírják a denaturálást miközben az országhatáron kívül mindenhol elfogadják a motorbenzint denaturálószerként. Nálunk ez nem megy ilyen rugalmasan.
A MSZ CWA 15293:2006 szabvány következőképpen rendelkezik a denaturálószerekről:
Általában úgy tekintik, hogy az EN 228 szabványnak megfelelő motorbenzin jelenléte elegendő ahhoz, hogy az E85 termék denaturált legyen. Ha a jelen lévő motorbenzint az illetékes nemzeti hatóságok nem ismerik el az etanol denaturálószereként, a gépjárműmotorokkal és az üzemanyag-ellátó rendszerrel szembeni anyag-összeférhetőségi problémák elkerülésére denaturálószerként csak metil-terc-butil-éter (MTBE) és/vagy etil-tercbutil-éter (ETBE) és/vagy izobutanol és vagy terc-butil-alkohol (TBA) használata javasolható.
Ezen denaturálószerek bármelyikét vagy mindegyikét szabad használni egyenként vagy többet együtt, kivéve az izobutanolt, melyet könnyen el lehet távolítani, emiatt ennek használata csak más denaturálószerekkel együtt javasolható.
A denaturálószer(ek) mennyiségét a nemzeti hatóságoknak kell eldönteni.
A hazai törvények sajnos két denaturáló anyagot is előírnak, melyek 2%-ot jelentenek a Green Power E85-ben. Gondolom mondanom sem kell, hogy ez abszurd. Vajon ki az, aki valamilyen rafinált módon az E85-ből kivonná a benzint és utána megissza? Mert, ha van is ilyen ember, annak már 15% benzin nem sokat zavar, így is, úgy is meg fogja inni. A túlbuzgó szabályozás és az ésszerűtlen törvények megint többet ártanak, mint használnak. A denaturáló anyagok drágák, ezeknek az árát nyilván a vevőre hárítja a gyártó.
Itt készül az E85 Green Power
Itthon a megengedett legtöbb bioetanol, azaz 85% van az E85-ben. Plusz két % denaturálószer, valamint egyéb adalék, ami elviekben a motor megóvásáért felelős. A Hungrana a szabványban előírt gőznyomást egy speciális technológiával valósítja meg, míg külföldön a benzintartalommal állítják be.
Minél kevesebb benzin van az E85-ben, annál kisebb az energia tartalom, illetve a hidegindítás annál nehezebbé válik, ugyanis hidegben a benzin játszik szerepet az induláskor. Ahogy látjuk a hazai E85-ben viszonylag kevés a motorbenzin. Ami persze jó, mert büszkék lehetünk rá, hogy a leginkább környezetbarát üzemanyag és a vegyes E85/benzin használat esetén ez a legelőnyösebb. A tiszta E85-öt használóknak viszont már nem ilyen rózsás a kép. Átprogramozható a rendszer, ha olyan a technika, de ez nem minden átalakításra igaz.
Mit lehet ilyenkor tenni?
A válasz egyértelmű: benzin kell az E85-be.
Nem sok, akár két liter egy tankhoz, de ha ezer forintél tankolunk, akkor semmire nem lesz panasz. Kipróbáltuk és a módszer bevált, a fogyasztás lejjebb ment, az autó ismét azonnal indul. Hosszútávú tapasztalatok még nincsenek. Persze ezzel jóval bonyolódik a tankolás, rossz esetben kétszer kell fizetni.
Sárkány ellen sárkányfű.