BANNER

_

Benzin-E85 1:1


Ismét áremelés volt. Már előre szólt az egyik kutas ismerősöm, hogy mi  várható. Ma már jól látható összeg képében meg is jelent a benzinkutakon az örömhír. Nincs két hete, hogy 3 most meg 5 forinttal emelkedett az E85 ára.

Azt hiszem ezt nem kell és nem is lehet kommentálni. Bevallom ha én nem elkötelezett E85 használó lennék nem hiszem, hogy egy percig is tovább foglalkoznék az E85-tel. Szomorú a dolog, de így van és, ahogy tapasztalom egyre több az ekként gondolkodó. Eddig is határon mozgott de most gyakorlatilag elértük azt, hogy benzinnel és E85-tel ugyan olyan áron autózunk ha szerencsénk van.

Én Biatorbágyon lakom, most volt egy kis dolgom Budaörsön így megnéztem mi látható az AGIP totemen.

E85: 254,9 Super 95: 352,9 

Ha ugyan azon kút E85 és benzin árkülönbségét nézzük akkor a különbség 38%.

A tapasztalatok szerint a tiszta E85 használat elvileg 30% többletfogyasztással jár átlagosan. Ez azt jelenti elviekben 8% megtakarításunk lenne az AGIP-nál ha minden simán megy.

De nem megy simán, mostanában valami nem stimmel.

A hozzám beérkezett beszámolók mind megnövekedett fogyasztásról beszélnek. Hogy ennek mi az oka még nem tudjuk, de megpróbáljuk kideríteni. A lényeg az, hogy én is örülök ha 30% többletfogyasztással megúszom.  Ha a tavaly ilyenkor értékeket nézem akkor 25% alatt fogyasztott a Scion. De egy minta nem minta, és én egyébként is fenntartásokkal kezelem a többletfogyasztásról szóló beszámolókat. Ráadásul ez a poszt sem erről szól mert a mostani aránytalan többletfogyasztás téma részletesebb kidolgozást igényel.

Maradjunk az elméleti 30%-nál.

Hazafelé beugrottam a Metró kúthoz ami útba esik és a Scion órája szerint sincs távolabb 4,5 mérföldnél (7,2 km). Ha mondjuk spórolós benzines lennék logikus, hogy itt tankolnék.


343.9 Ft literje Metró kártyával. (A kártya ma már inkább csak formaság, bárki megkaphatja) A különbség 34% vagyis veszedelmes 4% spórolásunk lenne az elméleti fogyasztáshoz képest. Az E85 benzin árkülönbség 89 forint, az említett autónál a spórolás egy tankoláskor (30% töblettel) 350 Ft körül van.

Persze minden megtakarításnak van értelme és vannak aki pár százalékért komoly áldozatokra képesek. Nem szabad lekicsinyelni az aprót. Viszont ne feledjük, nem statikus üzemről beszélünk, az autó fogyasztása rendkívül sok mindentől függ, elég egy rossz nap egy ideges hazaút és máris zuhanni kezd az üzemanyag mutató.
Vagy gondoljunk a VW csoport sok üzemórát futott AC pumpáira akik fokozottabb veszélynek van kitéve. Ha beugrik egy váratlan üzemanyag pumpa csere akkor ilyen árak mellett pillanatok alatt oda két év megtakarítása.

Létezik valaki az országba aki 4%-ért belevág egy számára ismeretlen üzemanyag használatba? Létezik valaki aki 4% mellett többszázezer forintot fizet pluszban, hogy az autója Flexi Fuel legyen és E85-tel is működjön?

Nem a mostani az első eset hőböröghetek, tenni nem tehetek semmit csak, hogy hangot adok saját és a hozzám fordulók felháborodásának. Vagy egyszerűen kivárunk, a piac vélhetően bebizonyítja az E85 hazánkban  ilyen áron életképtelen.

Persze kommunikálhatjuk, hogy kicsit jobb teljesítmény, környezet barátabb üzem, hazai gyártású üzemanyag.
- Kérem tegye fel a kezét aki ezért választja az E85-öt.
- Öt hátul is.
- Ja, csak hárman vannak?

Épülő etanol gyárak - Dunaföldvár


Legutóbb a kabai üzemről volt szó. Elküldtem a cikket a EM-Bioetanol Kft. hivatalos e-mail címére, de sajnos válaszra sem méltatták. Lehet, hogy már senki sem nézi a leveleket, vagy nem foglalkoznak azzal, mit írnak róluk.  Sajnos ez is csak alátámasztja a gyanúmat, hogy Kabán a közeljövőben nem indul etanolgyártás. Sokkal reménytelibb a dunaföldvári vállalkozás, bár úgy néz ki, azzal sem leszünk előrébb. Kicsi az esélye, hogy Magyarországnak egy csepp alkoholt is gyártani fognak.


Fotó: pannoniaethanol.com

A 2010. február 5-i Magyar Közlönyben megjelent 15/2010. (II. 5.) Korm. rendelet szerint, a Pannonia Ethanol Zrt. bioetanol-előállító üzem projekt, Dunaföldvár város
közigazgatási területén megvalósuló nagyberuházását, kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította.  Az NFGM/206/2010 számú tervezet mindenki számára megtekinthető.

Tulajdonos: Pannonia Ethanol Zártkörűen Működő Rt.
Székhely: 1050 Budapest Zrínyi u. 16. 3. em. 10.
Cégjegyzékszám: 01-10-046437
Adószám: 14858019241
web: www.pannoniaethanol.com
e-mail: csak formail áll rendelkezésre
webkamera az építkezésről: http://www.vizionix.hu/bioethanol.php


Fotó: pannoniaethanol.com


A 120 millió eurós beruházással megépülő gyár alapkövét 2010. augusztus 23-án tették le. A zöldmezős beruházás keretében épülő bioetanolt előállító üzem  Dunaföldvár közigazgatási területén külterületen 0111/26, 0109, 0116/5 ingatlan-nyilvántartási helyrajzi számon található. Az ingatlanok jelenleg a Cargill Magyarország Kereskedelmi Zrt. (0111/26, 0116/5), és a Dunaföldvári Önkormányzat (0109) tulajdonában vannak, de a beruházó meg szeretné vásárolni azokat.

A Cargill Magyarország Kereskedelmi Zrt. egy minneapolisi, (Egyesült Államok) tulajdonú mezőgazdasági kereskedelmi cég. Gabona kereskedelmével, takarmánnyal, műtrágyával, keményítővel, adalékanyaggal és ezek logisztikájával foglalkozik. 20 telephelye van az országban, Dunaföldváron szárító üzeme, raktára és kikötője (!) van a tervezett beruházás mellett közvetlenül.


Fotó: pannoniaethanol.com


Pannonia Ethanol Zrt. 100%-ban az ír Ethanol Europe Ltd. tulajdonában van. Az építés 2010 januárjában kezdődött, és az eredeti tervek szerint  2011 decemberében fejeződik be. Nemrégiben jártam arra; a fényképeken látszik, hogy a földmunkák megkezdődtek, sőt a helyiek elmondása szerint találtak valamit a földben, de már túl vannak a régészeti feltárásokon is.



A tervezett etanol üzem évente 500 ezer tonna kukoricát dolgozna fel, és évente több mint 200 millió liter etanolt gyártana, valamint melléktermékként 170 ezer tonna állati takarmányozási célra szánt fehérjét. Nem titok, hogy a Cargill Magyarország Kereskedelmi Zrt-vel szándékoznak hosszú távú megállapodást kötni az alapanyag beszerzését illetően.  Az építést a világ egyik legnagyobb etanolgyár-kivitelező vállalkozása, az amerikai tulajdonú Fagen Inc. végzi. Tudomásom szerint a Fagen, csak mint kivitelező vesz részt a projektben, tulajdonrészt nem szerez a vállalkozásban.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (továbbiakban: Ngt.) 1. § (1) bekezdésének e)-f) pontjában meghatározottak szerint kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítható az a beruházás, amely legalább 2 milliárd forint teljes költségigényű vagy legalább 50 új munkahely megteremtését biztosítja, valamint környezetvédelmi, kutatás-fejlesztési, oktatási, valamint egészségügyi és szociális célok megvalósítását segíti elő.
A dunaföldvári etanol üzem 97,2 millió euró beruházással készül, és 77 főnek adna munkát, valamint a megújuló energiaforrások használatának növekedését segíti elő. Így a beruházás a kiemelt beruházások kritériumainak megfelel.



Mint minden hasonló beruházás esetén, szükséges a környezetvédelmi tanulmány elkészítése. Ahogy lenni szokott, a környezetvédők belemartak a dunaföldvári üzembe is. Nem szeretném különösképpen kommentálni a Magyar Természetvédők Szövetségének véleményét, mert sok szempontból egyetértek velük, de sajnos a szokásos csúsztatásokat most is előszeretettel alkalmazták.  Említik a tanulmányban az etanolgyártás negatív energiamérlegét, (sajnos szerencsétlenül éppen  David Pimentel, a Cornell Egyetem kutatóját említik, akit többször is az a vád ért, hogy nem a korszerű etanolgyártási technológiával számolt), illetve olvasható a számomra rendkívül demagóg "éhezők számának növekedése", valamint nem tartják indokoltnak, hogy a 77 munkahelyet teremtő beruházás valóban kiemelt lenne. Ez verte ki nálam a biztosítékot.
Az előterjesztés az amerikai tapasztalatok alapján számolt 600 közvetett munkahelyről beszél. (A természetvédők ezen számításokat nem tartották megalapozottnak.) Ha ezt az értéket túlzónak is tartanánk, azt senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy ilyen volumenű vállalkozás csupán 77 munkahelyet teremt. Még ha az udvaron teremne az összes kukorica, akkor is abszurd. A kabai cukorgyár virágzó időszakában 1000 főnek adott munkát a régióban, de a Hungranából sem csak a gyár dolgozói élnek.

Én nem ezek miatt aggodalmaskodom. A gondok nem itt kezdődnek.

Idézek a tervezetből:
"A gyártókapacitás termékei export piacon is értékesíthetők, akár 100%-os mértékben, ami jelentősen javítaná a magyar külkereskedelmi mérleget. A korábban nem exportképes, uniós ártámogatásban részesülő kukorica a hazai piacon eladható lesz, mint az etanol előállítás alapanyaga. A hazai bővülő bio üzemanyag igény csökkenti az import üzemanyagok behozatalát. " 

Eddig még rendben is lenne, a baj a következő mondatnál kezdődik:  "A jelen projekt célja, hogy a gyár végterméke exportra kerüljön."

Hoppá, ezek szerint nagyon úgy néz ki, hogy az egyetlen megvalósuló etanolgyárból egy csepp etanol nem kerül a hazai járművekbe.  Tudomásom szerint nem is terveznek E85 keverőüzem létrehozását, vagyis kizárólag bioetanolt fognak gyártani, amit azonnal külföldi bekeverésekre értékesítenek.


Az épülő gyár mellett ott a Lukoil telephelye is. Ez vajon csak véleltlen?


A dunaföldvári gyár jó lesz a városnak, a régiónak, talán jót fog tenni a magyar mezőgazdaságnak. A gyártás fehérjetartalmú mellékterméke kiváló takarmány, ami hazai piacon értékesíthető lenne, ha lenne hazai állattenyészés. De nincs felvevő piac, így valószínűleg az is megy külföldre, vagy ebből is tüzelő lesz, ahogy a Hungrana csinálja.
Bánatom, hogy az épülő gyár és a tervezett beszállító tulajdonosa is külföldi, így szokás szerint a profit sem marad az országban.


Fotó: pannoniaethanol.com


Ahogy jelenleg alakulnak a dolgok, az egyetlen hazai E85 gyártó továbbra is konkurencia nélkül marad - az E85 árképzése versenytársak nélkül történik. A kép kezd nagyon hasonlítani a MOL piaci egyeduralkodásához, sőt még rosszabb is, mert olyan nem fordulhat elő, mint egyéb üzemanyag esetén, hogy egyes kereskedők nyugati beszálítóhoz forduljanak. (Ezért lehetséges például, hogy a sárvári AVIA kúton tankolva kevesebbet fogyaszt az autó mint a közeli Mol kúton tankolva...)

Reménykedhetünk tehát inkább egy másik konkurenciában, mondjuk a tervezett dunaalmási etanolüzemben.
De úgy érzem, nincs remény. Legközelebb arról lesz szó.