Karburátoros jármű E85 alakítása elméletben nem túl bonyolult, mégis kevesen mernek belevágni. Az etanolblogon bemutatott átalakítások is elsősorban házilag elvégzett munkák. Ha valaki egy autószerelőt talál meg egy ilyen faladattal, ne számítson meleg fogadtatásra. Én eddig egy szakembert ismertem, aki bele mert vágni ilyen feladatba, ennek eredményeként született például az alkoholos Yamaha Fazer is.
Most az egyik, - egyébként elektronikus átalakításokat végző - műhelytől kaptam egy levelet, melyben egy 4 ütemű karbis Wartburg átalakításáról árulnak el részleteket. (Régebben már volt egy Wartburg 1.3 átalakításról szóló írás, ami szinte teljes egészében összecseng ezzel a mostanival)
"Első körben felmértük a motor állapotát és megállapítottuk, tökélestes és alkalmas lesz az etanolos működéshez.
Az átalakítást a karburátor szabályzásával, átfúvókázásával kezdtük. Az alap 110-es főfúvókát 150-re dörzsáraztuk. Ebben az autóban egytorkú, gyorsító fúvókás rendszerrel ellátott motor van ezért úgy gondoltuk másféle változtatás nem szükséges. Csupán megnöveltük 25-30 %-al a fúvóka átmértjét, ennyi történt. Összeszerelés után szegény motor nyöszögött dadogott, ezért azt hittük nem megfelelő a kalibrálás. A műszeres gyújtásellenőrzés után rájöttünk, hogy ha az alap előgyújtást előreállítjuk 12-14 fokra a motor életre kell (de még menyire).
Egy apró tanács: ha ha valaki belevág, 3000 fordulaton "0" fok legyen a gyújtás strobival ellenőrizve, így garantálom istenien megvadul. Tapasztalat amit a tulajunk elmondod, hogy 20%-al nőtt a fogyasztása de alulról sokkal nyomatékosabb a motor és még az indítása is sokkal könnyebb.
Tehát én csak javasolni tudom régebbi autó átalakítást is.
üdv Orbán Robi"
BANNER
_
Az etanol nem metanol
Erősen kerestem a Chevrolet Lumina APV 3.1 V6 elektromos kapcsolási rajzát az interneten, amikor látómezőmbe került egy 1995-ös Chevrolet Lumina (nem egyterű) használati utasítása. Míg az APV egy egyéniség, a mezei változatnál unalmasabb jármű kevés van. De nem is ez az érdekes, kíváncsiságból az üzemanyag specifikációhoz lapoztam, és mit látok egy fekete keretben: garanciavesztésre figyelmeztetnek, amennyiben egy bizonyos anyagot tartalmazó üzemanyagot alkalmaznánk. Egyenesen megtiltják, és felhívják a felhasználó figyelmét a fém alkatrészek korróziójára, a műanyag és gumi alkatrészek károsodására. Hú de ismerős valahonnan, csak nem ettől óvnak a szkeptikusok?
Egy probléma van csupán, nem ethanol hanem methanol szerepel a sorok között. Óriási különbség.
Legutoljára egy bioüzemanyagok szabványosításához kapcsolódó szakmai fórumon futottam bele a gyakorlatba, amikor is a MOL-os előadók hevesen bólogattak egy érdeklődő kérdésére, aki a szokásos üzemanyag tömítések elpusztulásáról kérdezősködött. Ekkor már nem bírtam magammal, és elítélendő módon vitába keveredtem. Egyszerűen azt állították, hogy már az E5 bevezetésekor tömítéseket kellett cserélni. Kértem, mutassanak egy "tömítést" a jármű üzemanyag rendszerében. Ekkor kiderült, hogy ők a saját rendszerük tömítéseiről beszélnek, én értettem félre. Itt gyorsan visszafogtam magam, mert szívesen feltettem volna a kérdést, hogy saját bevallásuk szerint olyan üzemanyagot forgalmaznának, ami tönkretenné az üzemanyag rendszert? Vicc az egész.
Egyébként érdekes volt az egész rendezvény, ahol gyakorlatilag a második generációs dízel üzemanyag fényezése volt a fő csapásirány.
Egy probléma van csupán, nem ethanol hanem methanol szerepel a sorok között. Óriási különbség.
A metanol valóban gondot okozhat |
Legutoljára egy bioüzemanyagok szabványosításához kapcsolódó szakmai fórumon futottam bele a gyakorlatba, amikor is a MOL-os előadók hevesen bólogattak egy érdeklődő kérdésére, aki a szokásos üzemanyag tömítések elpusztulásáról kérdezősködött. Ekkor már nem bírtam magammal, és elítélendő módon vitába keveredtem. Egyszerűen azt állították, hogy már az E5 bevezetésekor tömítéseket kellett cserélni. Kértem, mutassanak egy "tömítést" a jármű üzemanyag rendszerében. Ekkor kiderült, hogy ők a saját rendszerük tömítéseiről beszélnek, én értettem félre. Itt gyorsan visszafogtam magam, mert szívesen feltettem volna a kérdést, hogy saját bevallásuk szerint olyan üzemanyagot forgalmaznának, ami tönkretenné az üzemanyag rendszert? Vicc az egész.
Egyébként érdekes volt az egész rendezvény, ahol gyakorlatilag a második generációs dízel üzemanyag fényezése volt a fő csapásirány.
E85 átalakító elektronika típusbizonyítvánnyal
Mostantól a BioETUN programozható E85 átalakító elektronikák is rendelkeznek EK Típus-jóváhagyási Bizonyítvánnyal. Eddig kizárólag az POWERTUNING PT-E85 benzin-etanol átalakítója használhatta az "e7" jelet, mától már két hivatalosan szerelhető készülék kapható hazánkban.
A típusbizonyítvány kiadása előtt a készülékek műszaki hátterét vizsgálják, azt, hogy az elektromos berendezés működési paraméterei megfelelnek-e a hatályos előírásoknak. A készülékeket vizsgálat alá veszik, rádiófrekvenciás méréseket végeznek, vizsgálják a kibocsátott sugárzásokat, illetve azt, hogy rádiófrekvenciás jelek hatására miként működnek. A műszaki biztonság mellett a gyártást is ellenkörzik. Az összes vizsgálat arra irányul, hogy a beépítendő készülék műszakilag megfeleljen az autóipari elvárásoknak.
A jóváhagyás önmagában nem jogosít az átalakításra, csupán az alapot képezi, így magában sajnos kevés. A készülékek járműbe építése, vagyis az átalakítás, - Magyarországon - csak az illetékes Megyei/Fővárosi Közlekedési Felügyelőség átalakítási engedélye alapján történhet.
Hogy ez az engedélyeztetés miként történik, fogalmam sincs. Próbáltam telefonon keresni a megyei illetékes felügyelőséget, de sajnos csak sípoló faxokba, és/vagy végtelenbe csöngő telefonokba futottam. Megpróbáltam az e-mailt is, jelenleg várom a választ.
A típusbizonyítvány kiadása előtt a készülékek műszaki hátterét vizsgálják, azt, hogy az elektromos berendezés működési paraméterei megfelelnek-e a hatályos előírásoknak. A készülékeket vizsgálat alá veszik, rádiófrekvenciás méréseket végeznek, vizsgálják a kibocsátott sugárzásokat, illetve azt, hogy rádiófrekvenciás jelek hatására miként működnek. A műszaki biztonság mellett a gyártást is ellenkörzik. Az összes vizsgálat arra irányul, hogy a beépítendő készülék műszakilag megfeleljen az autóipari elvárásoknak.
A jóváhagyás önmagában nem jogosít az átalakításra, csupán az alapot képezi, így magában sajnos kevés. A készülékek járműbe építése, vagyis az átalakítás, - Magyarországon - csak az illetékes Megyei/Fővárosi Közlekedési Felügyelőség átalakítási engedélye alapján történhet.
Hogy ez az engedélyeztetés miként történik, fogalmam sincs. Próbáltam telefonon keresni a megyei illetékes felügyelőséget, de sajnos csak sípoló faxokba, és/vagy végtelenbe csöngő telefonokba futottam. Megpróbáltam az e-mailt is, jelenleg várom a választ.
Most kaptam egy barátomtól a híreket. A hivatalos engedélyek megszerzéséhez a következőket kell beszerezni:Az engedélyt a megyei illetékes hatósághoz kell beadni, elbírálás 2-3 héten belül.
- Az említett típusbizonyítvány.
- Származási papírok, számlamásolat.
- Beszerelői nyilatkozat.
- Átalakítási engedély iránti kérelem.
- A jármű dokumentumainak másolata.
- 12 000 forint befizetése az engedély kiadásához.
Természetesen van egy soros, vagy soron kívüli műszaki vizsgáztatás, aminek keretein belül ellenőrzik a beépítést, és hitelesítik azt.
Ha megfelel, akkor adatlapra vizsgázik a jármű és valamelyik okmányirodában még 2300 Ft befizetése ellenében beírják a forgalmiba az átalakítási engedély számát, és a benzin és e85 kettős üzemet.
Ha jól számolom, ez a kaland műszaki vizsgával együtt körülbelül 35 000 Ft.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)