BANNER

_

Mínuszok E85-tel


Hideg van, tél van nincs mese, ezt az időjárás a napokban tudatosította velünk. A hideg viszont nem kedvez az alkoholos autózásnak, sőt a durva fagy kellemetlen helyzetbe hozhatja azokat akik az elemekkel dacolva E85-tel szeretnének közlekedni. Én már végigcsináltam két telet alkohollal de olyan hidegre nem nagyon emlékszem mint ami a napokban volt. Mindkét autónk alkoholra van átalakítva s mivel tapasztalataim szerint nem létezik univerzális megoldás, a programozható BioETUN benzin/E85 átalakító elektronika mellett döntöttem. A legújabb tapasztalataim csak megerősítettek jó döntés volt.

Az első hideg napon azt vettem észre, hogy az alkohollal eddig tökéletesen működő családi Scion Xb csak harmadikra indult. Napközben már nem volt vele gond, de a második reggelre virradóan is csak a harmadik próbálkozásra indult.  A nyáron szereltem bele az elektronikát akkor nem tudtam pontos beállítást végezni, most derült ki az igazság. Riadalomra nincs ok, fogtam a laptopot és egy perc alatt a téli hidegindítási paraméterek megváltoztatásával tökéletesítettem a rendszert. Semmihez nem nyúltam csak az indítási táblázatban a hidegindítási dúsítást felnyomtam 150%-ra. Ez azt jelenti, hogy az indítás pillanatában amíg az indító motor forog a rendszer 150% túldúsítással üzemel. Ahogy az alábbi videó is mutatja a beállítás tökéletes lett.

http://files.indavideo.hu/player/gup.swf?b=1009

-8,6 fokban első próbálkozásra indult. Érdekes- és jól látszik a filmen-, hogy amint felkapcsoltam a világítást az autó a hirtelen terheléstől leállt. Újra indítottam és utána már minden rendben volt.

Ilyen hidegben tehát minden esetben érdemes egy kicsit jártatni helyben az autót had melegedjen a motor.

Másnap a másik autónk volt soron. Az éjszakát egy nagyon hideg helyen töltöttük, az esti hőmérséklet -20 körül volt. Az öreg Saab 900 hidegindítási paramétere a leghidegebb állapotban +150 % volt. Nem aggódtam, gondoltam ha a Scionnak jó lesz a Saab is beéri ennyivel. Úgy emlékszem tavaly óta nem piszkáltam akkor – 6 környékén tökéletesen indult. Akkor is készítettem egy kisfilmet.

De nem, a reggeli indítás nem akart összejönni. Forgatta, puffant párat, de éreztem kevés neki. Egy darabig kínoztam de aztán előkaptam a számítógépet,  rákötöttem a soros portra és felküldtem 200%-ot a BioETUN komputernek. Az autónak még ez sem volt elég, ezért 250%-ra vettem az értéket. Megköszönte szépen, és az autó vidáman elindult. A dermedt olajtól még kopogott kicsit a hidrotőke, de pár másodperc után megszűnt és szépen beállt a fordulat, és kisimult a járás.

Beszéltünk már róla, hogy a hidegindítási dúsítás azért szükséges mert az alkohol hidegben nehezen porlasztható nehezebben képez robbanó elegyet a levegővel mint a benzin, ezért a dúsítással gyakorlatilag az E85 benzin tartalmát robbantjuk be. Az első égés után már nincs gond az alkohollal sem.

Nagyon fontos, hogy nem szabad beletörődni abba, hogy majd a harmadik, ötödik vagy akárhányadik próbálkozásra fog beindulni autónk. A sokszori próbálkozással nem csak a hengerbe hanem a kipufogó rendszerbe is jut üzemanyag ami nem az égéstérben hanem a katalizátorban fog majd elégni ami szennyezi és jobban igénybe veszi a katalizátort. Arról nem is beszélve, hogy a többszöri indítási kísérlet közben a hengerbe jutó rengeteg üzemanyag lemossa a hengerfalról a kenőanyagot így az autó hidegen gyakorlatilag kenés nélkül indul. Természetesen az említett 150-250% sem kevés, de ez a dúsítás csak rendkívül kis ideig néhány fordulatig  tart így össze sem hasonlítható a többszöri köszörüléssel bejutó üzemanyagtengerrel.

Mi a tanulság tehát?

  • Ha nem tudjuk kellőképpen az autónkhoz alakítani a hidegindítási dúsítást, vagy nincs egyáltalán átalakító elektronikánk ne használjuk tisztán télen E85-öt.  Ha az átalakító elektronika nem tudja vagy nem jól oldja meg a hideg indítást, keverjük benzinnel az E85-öt, és akkor valószínűleg nm lesz baj. -20 esetében átalakító nélkül még az 50-50% keveréssel is lehetnek indítási nehézségek.
  • Ha minden évszakban tisztán E85-tel szeretnénk járni valamilyen módon biztosítsunk az autónak elégséges üzemanyagot hidegben az indítás pillanatában. Nincs két egyforma autó, típustól, kompressziótól, műszaki állapottól függően, legtöbb esetben mindig másként kell hangolni. Használjunk tehát olyan elektronikát aminek paramétereit az autónkhoz tudjuk optimalizálni, a könnyebb indítás és autónk védelme érdekében.