BANNER

_

Olcsó új E85 elektronika


A múltkor a Vaterán egy egészen új E85 elektronikára leltem. A képek alapján kisszériás magyar gyártmány és hihetetlenül olcsó. A Vatera szabályzata szerint az eladó kiléte titkos de nem tartott sokáig, hogy kinyomozzam ki lehet. Még aznap jött levelemre a válasz, tényleg jó helyen érdeklődök.  Kértem a gyártót küldjön róla bővebb információt.

Az átalakító elektronika egy magyar villamosmérnök saját fejlesztése. A FlexPro fantázianévre keresztelt készülék ugyan  azon az elven működik, mint az összes ilyen jellegű átalakító. Az eredeti motorvezérlő befecskendezési idejét az elektronika eltolja  annyi százalékkal, amennyit beállítanak rajta. Ennek a plusz dúsításnak a mértékét a FlexPro egy tekerő potméterrel határozza meg.



A gyártó az alábbiakban jellemzi a készüléket:
Előnyei:
- Potméteres szabályzás, amivel 10-ed pontos többlet üzemanyag százalék értéket lehet megadni 1-50%-ig.
- Mivel nem a vízhőfok és egyéb szenzor jelét tolja el (ellenállás, vagy feszültség osztós módszer), így a motorvezérlő mindig a korrekt üzemanyag-levegő keveréket számolja ki. Sokan a szenzorok
 "becsapásával" is ugyan azt az eredményt érik el, csak azt nem tudják, hogy pl hidegebb vízhőfok esetén, vagy nagyobb terhelés mellett a lambda szonda jele nincs belekalkulálva a befecskendezési időbe, így ezeknél az eseteknél a katalizátor fogja megsínyleni a "sufnyi tuningot".

Hátránya:
Nincs gyári csatlakozó, ami egyben egy kis előnyt is jelent. A legtöbb autóbab van egy előtét ellenállás az injektor pozitív ágában. Ha ide kötjük be az elektronikánk tápját is, akkor az feszültség osztót képez, és az elektronikának annyira le tud esni a feszültsége, hogy az kikapcsol.
Azért is ajánlják más elektronikáknál, hogy 10 Ohmos injektor ellenállás alatt nem ajánlott bekötni.


A ProFlex elektronikát a gyártó szerint bármilyen gépkocsiba be lehet szerelni.
Jelenleg a típusválaszték központi injektoros, illetve hengerenkénti befecskendezésű autókra terjed ki. A központi illetve 4 alapáras a 8 hengeres változat esetén felárat számolnak fel.

Két opcionális egység kapható a készülékhez: hidegindító elektronika és rajtprogram.


Hidegindító modul

Hidegindító:
A hűtővíz csőre kell rácsavarni egy drótot, aminek a közepén van egy hőérzékelő ellenállás (NTC). Ha a hidegindító program nem aktív - mondjuk 30 fokra van a billenési küszöb beállítva az elektronikán lévő trimerrel és a motorvízhőfok 31 fokos  vagy egy kapcsolóval ki van kapcsolva - akkor a potméteres szabályzás aktív. Ilyenkor 1-50% plussz üzemagyagot lehet juttatni a motornak, ahogy már fentebb is írtam. Ha a szenzorokból a motorvezérlő kikalkulálta, hogy 8ms befecskendezés kell, akkor cirka 8ms - 12ms-ig lehet a befecskendezési időt kitolni. Etanolnál a labda értékét ideálisnak érzékeli a motorvezérlő és továbbra is a benzinhez szánt befecskendezési időt fogja beállítani, amit a ProFlex elektronika szintén eltol.

A hidegindító felprogramozása:

  1. Kikapcsoljuk a hidegindítót (eltekerjük a hőmérséklet szabályzó potmétert).
  2. A  többlet üzemanyagot állító potmétert olyan állásba tekerjük, hogy a motor könnyen beinduljon, és szépen járjon.
  3. Megnyomunk az elektronikán a nyomógombot, amivel a potméter értékét eltároljuk az eepromban.
  4. Ha a hidegindítót visszakapcsoljuk (hőmérséklet potméter), akkor már az eepromban eltárolt értéket fogja figyelembe venni.
  5. Ha fut a hidegindítás - amit egy LED is jelez - , akkor, a potmétert nem veszi figyelembe csakis az eepromban eltárolt értékkel számol. Ez azért jó, mert ha beállítunk egy 11%-os többlet üzemagyagot, akkor a többlet üzemanyag potmétert nem kell elcsavargatni a hidegindítás miatt, ha azt egyszer már bekonfiguráltuk. A többlet üzemanyagot pedig úgy lehet nagyon pontosan beállítani, hogy a potméter feszültségét megmérjük. Ha 1.25V rajta a feszültség, akkor 12,5% a többlet üzemanyag. Szóval így tized pontossággal lehet szabályozni.


Az igazi érdekesség – amivel még E85 elektronika esetében nem találkoztam  - az a rajtprogram.

A rajtprogram elektronikája 8 előre beállított fordulatra van felprogramozva 2600 - 5000-es fordulatig. 3 kapcsolóval a 8 beállítás kombinációja előhívható, és a kuplung benyomásakor aktiválódik. Ilyenkor lehet teljes gázt nyomni.
Mivel az etanol elektronika a befecskendezést vezérli, így a kiegészítő elektronikával a fordulatszám tiltás megvalósítható.
Például az egyik beállításnál 5000-es fordulaton elkezdi tiltani a motort. A kuplung felengedésével a tiltás kikapcsol és tovább engedi a motort pörögni. A 8 beállított érték pedig segít a különböző talajon a lehető leggyorsabban elindulni.
Gázelvétel nélkül is lehet váltani, mert a kuplung újra lenyomásával újra aktiválódik és nem engedi váltásnál szétforgatni a motort.


FlexPro integrált hidegindítós elektronika

Az alap FlexPro készülék ára központi injektoros autóhoz 12000 Ft, hengerenkénti 2-4 injektorhoz 14000 Ft. Ebben a konfigurációban kapcsolóval készült, és 3 előre beállított értékre van hangolva. Pld.: 12%, 30% 0%. A hidegindító modul és a potméteres dúsítás szabályozás  1000-1000 Ft plusz.
Vagyis egy 4 hengeres hengerenkénti befecskendezésű autóhoz 16 000 Ft egy komplett rendszer egy év garanciával. A következő alternatíva a Hunflex de Luxe átalakító 39 500 Ft-ért 5 év garanciával ahol kicsit más elven de szintén két potméterrel állítható a dúsítás illetve a hidegindítás. A legdrágább a BioEtun v3 csatlakozók nélkül 45 000 Ft, örök garanciával ami ipari alkatrészekből, gépi beültetéssel készült professzionális elektronika számítógéppel programozható paraméterekkel és igen jól működő hidegindítási algoritmussal. A napokban kaptam hírt hogy ezeken kívül készülőben egy másik programozható doboz aminek 4 hengeres változata a tervek szerint 42 500 Ft lesz.

A hazai kunkurensekhez viszonyítva a FlexPro jelenleg a legolcsóbb, sőt a leírtak alapján  akár tökéletes is lehet főleg ha egy adott típusra kikísérletezik a beállításokat. A tapasztalataim alapján viszont látatlanban azt mondom, az univerzális működéshez nem baj ha egy kicsit összetettebb a rendszer.

Pannonia E85-tel


Sokan használják az E85-öt illetve E85/benzin keveréket kétütemű motorba a Simsontól az MZ-n át a Jawaig. Engem rég óta foglalkoztat mit szólna a szeszhez egy még öregebb gép, ezért igen megörültem Horváth Róbert levelének melyben most 45 éves 1963-as alkoholos Pannonia T1 történetéről írt. Magyar üzemanyag  és magyar motor, nincs is ennél szebb összeállítás.
 
Az egész történet tavaly tavasszal egy véletlennel kezdődött.A fűnyíróba már régóta E85-öt használok tisztán, mindenféle gond nélkül, igaz csak nyáron kell füvet nyírni. Egy nap véletlenül összekevertem a kannákat és a fűnyírónak bekevert üzemanyagot öntöttem a Pannoniába. Amikor ezt észrevettem rögtön töltöttem bele benzint is így kb. 60-40% arányú lett a keverék az E85 javára. Elsőre nem nagyon tetszett a Pankónak a koktél, alapjárata nagyon leesett, fordulaton rángatott, nagyon erőtlen lett. Mivel tele volt a tankja, elkezdtem gondolkodni, hogy tudnám orvosolni a hibát úgy, hogy ne kelljen leeresztenem a tankból a nedűt. Elsőre emeltem az alapjárati fordulaton, de ez csak az alapjárati gondomat oldotta meg, húzatva ugyan úgy erőtlen volt.

Ekkor utánanéztem a dolgoknak s kiderült számomra, hogy az E85-ből több kell a motornak mint a benzinből. Megvolt a megoldás, csökkentettem a levegő mennyiségét a keverékben. Szerencsére el is találtam a megfelelő beállítást, jött a próba út. Amikor hazaértem nem győztem köpködni a sok muslincát, ami a számba repült, először a csodálkozásom, majd a széles mosolyom miatt. Sokkalta erősebb és dinamikusabb lett a motor, bár fordulaton a hangja ércesebb lett. Ez nem tettszett, ezért 1:50 helyett 1:40-re módosítottam a keverék arányát. A több olajtól a hangja is simább lett.

Ezután még próbálkoztam nagyobb arányú E85-tel is, de a nyáron a 70-30% keverék bizonyult a legjobbnak. Hidegebb időben 60-40% arányban keverem, így harmadik-negyedik rúgásra indul a gép (nyáron a másodikra). A fogyasztása a benzines 4-4.5 literről 5-5.5 literre emelkedett. Eddig kb 1500 km-t mentem vele minden gond nélkül.  Jövő tavasszal egy kis átalakítás után megpróbálkozunk a tiszta E85-tel is.
Robi