A múltkor a Vaterán egy egészen új E85 elektronikára leltem. A képek alapján kisszériás magyar gyártmány és hihetetlenül olcsó. A Vatera szabályzata szerint az eladó kiléte titkos de nem tartott sokáig, hogy kinyomozzam ki lehet. Még aznap jött levelemre a válasz, tényleg jó helyen érdeklődök. Kértem a gyártót küldjön róla bővebb információt.
Az átalakító elektronika egy magyar villamosmérnök saját fejlesztése. A FlexPro fantázianévre keresztelt készülék ugyan azon az elven működik, mint az összes ilyen jellegű átalakító. Az eredeti motorvezérlő befecskendezési idejét az elektronika eltolja annyi százalékkal, amennyit beállítanak rajta. Ennek a plusz dúsításnak a mértékét a FlexPro egy tekerő potméterrel határozza meg.
A gyártó az alábbiakban jellemzi a készüléket:
Előnyei:
- Potméteres szabályzás, amivel 10-ed pontos többlet üzemanyag százalék értéket lehet megadni 1-50%-ig.
- Mivel nem a vízhőfok és egyéb szenzor jelét tolja el (ellenállás, vagy feszültség osztós módszer), így a motorvezérlő mindig a korrekt üzemanyag-levegő keveréket számolja ki. Sokan a szenzorok
"becsapásával" is ugyan azt az eredményt érik el, csak azt nem tudják, hogy pl hidegebb vízhőfok esetén, vagy nagyobb terhelés mellett a lambda szonda jele nincs belekalkulálva a befecskendezési időbe, így ezeknél az eseteknél a katalizátor fogja megsínyleni a "sufnyi tuningot".
Hátránya:
Nincs gyári csatlakozó, ami egyben egy kis előnyt is jelent. A legtöbb autóbab van egy előtét ellenállás az injektor pozitív ágában. Ha ide kötjük be az elektronikánk tápját is, akkor az feszültség osztót képez, és az elektronikának annyira le tud esni a feszültsége, hogy az kikapcsol.
Azért is ajánlják más elektronikáknál, hogy 10 Ohmos injektor ellenállás alatt nem ajánlott bekötni.
A ProFlex elektronikát a gyártó szerint bármilyen gépkocsiba be lehet szerelni.
Jelenleg a típusválaszték központi injektoros, illetve hengerenkénti befecskendezésű autókra terjed ki. A központi illetve 4 alapáras a 8 hengeres változat esetén felárat számolnak fel.
Két opcionális egység kapható a készülékhez: hidegindító elektronika és rajtprogram.
Hidegindító modul
Hidegindító:
A hűtővíz csőre kell rácsavarni egy drótot, aminek a közepén van egy hőérzékelő ellenállás (NTC). Ha a hidegindító program nem aktív - mondjuk 30 fokra van a billenési küszöb beállítva az elektronikán lévő trimerrel és a motorvízhőfok 31 fokos vagy egy kapcsolóval ki van kapcsolva - akkor a potméteres szabályzás aktív. Ilyenkor 1-50% plussz üzemagyagot lehet juttatni a motornak, ahogy már fentebb is írtam. Ha a szenzorokból a motorvezérlő kikalkulálta, hogy 8ms befecskendezés kell, akkor cirka 8ms - 12ms-ig lehet a befecskendezési időt kitolni. Etanolnál a labda értékét ideálisnak érzékeli a motorvezérlő és továbbra is a benzinhez szánt befecskendezési időt fogja beállítani, amit a ProFlex elektronika szintén eltol.
A hidegindító felprogramozása:
- Kikapcsoljuk a hidegindítót (eltekerjük a hőmérséklet szabályzó potmétert).
- A többlet üzemanyagot állító potmétert olyan állásba tekerjük, hogy a motor könnyen beinduljon, és szépen járjon.
- Megnyomunk az elektronikán a nyomógombot, amivel a potméter értékét eltároljuk az eepromban.
- Ha a hidegindítót visszakapcsoljuk (hőmérséklet potméter), akkor már az eepromban eltárolt értéket fogja figyelembe venni.
- Ha fut a hidegindítás - amit egy LED is jelez - , akkor, a potmétert nem veszi figyelembe csakis az eepromban eltárolt értékkel számol. Ez azért jó, mert ha beállítunk egy 11%-os többlet üzemagyagot, akkor a többlet üzemanyag potmétert nem kell elcsavargatni a hidegindítás miatt, ha azt egyszer már bekonfiguráltuk. A többlet üzemanyagot pedig úgy lehet nagyon pontosan beállítani, hogy a potméter feszültségét megmérjük. Ha 1.25V rajta a feszültség, akkor 12,5% a többlet üzemanyag. Szóval így tized pontossággal lehet szabályozni.
Az igazi érdekesség – amivel még E85 elektronika esetében nem találkoztam - az a rajtprogram.
A rajtprogram elektronikája 8 előre beállított fordulatra van felprogramozva 2600 - 5000-es fordulatig. 3 kapcsolóval a 8 beállítás kombinációja előhívható, és a kuplung benyomásakor aktiválódik. Ilyenkor lehet teljes gázt nyomni.
Mivel az etanol elektronika a befecskendezést vezérli, így a kiegészítő elektronikával a fordulatszám tiltás megvalósítható.
Például az egyik beállításnál 5000-es fordulaton elkezdi tiltani a motort. A kuplung felengedésével a tiltás kikapcsol és tovább engedi a motort pörögni. A 8 beállított érték pedig segít a különböző talajon a lehető leggyorsabban elindulni.
Gázelvétel nélkül is lehet váltani, mert a kuplung újra lenyomásával újra aktiválódik és nem engedi váltásnál szétforgatni a motort.
FlexPro integrált hidegindítós elektronika
Az alap FlexPro készülék ára központi injektoros autóhoz 12000 Ft, hengerenkénti 2-4 injektorhoz 14000 Ft. Ebben a konfigurációban kapcsolóval készült, és 3 előre beállított értékre van hangolva. Pld.: 12%, 30% 0%. A hidegindító modul és a potméteres dúsítás szabályozás 1000-1000 Ft plusz.
Vagyis egy 4 hengeres hengerenkénti befecskendezésű autóhoz 16 000 Ft egy komplett rendszer egy év garanciával. A következő alternatíva a Hunflex de Luxe átalakító 39 500 Ft-ért 5 év garanciával ahol kicsit más elven de szintén két potméterrel állítható a dúsítás illetve a hidegindítás. A legdrágább a BioEtun v3 csatlakozók nélkül 45 000 Ft, örök garanciával ami ipari alkatrészekből, gépi beültetéssel készült professzionális elektronika számítógéppel programozható paraméterekkel és igen jól működő hidegindítási algoritmussal. A napokban kaptam hírt hogy ezeken kívül készülőben egy másik programozható doboz aminek 4 hengeres változata a tervek szerint 42 500 Ft lesz.
A hazai kunkurensekhez viszonyítva a FlexPro jelenleg a legolcsóbb, sőt a leírtak alapján akár tökéletes is lehet főleg ha egy adott típusra kikísérletezik a beállításokat. A tapasztalataim alapján viszont látatlanban azt mondom, az univerzális működéshez nem baj ha egy kicsit összetettebb a rendszer.