A legutóbb egy Opel átalakításáról beszéltünk, most itt az akkor beígért gyönyörű matt zöld 328-ast. Tölgyesi Attila a BioETUN V2 átalakító elektronikával vezérelte meg a hat hengeres motort. Érdekes és tanulságos írás, profi mérésekkel, melyek nagyon sokat elárul a nem kellő kapacitással bíró injektorokról, az 50-50% keverési arány szegénységéről.
Örömmel venném ha a legutóbbi két íráson felbuzdulva valaki részletesen beszámolna egy Hunflex készülékkel történt átalakításról és beszabályzásról, hosszú távú tapasztalatokról, esetleges mérésekről. Addig is tanuljunk az alábbiakból:
"2009 nyarán kezdtem el érdeklődni az etanolos üzem iránt. Neki is láttam a témával kapcsolatos könyvek és internetes oldalak után kutatni. Így jutottam el az etanol.blog.hu –ra is. A választásom is a BioETUN-ra esett, amikor rászántam magam az átalakításra. Az alany egy 1995-ös BMW E36 328, amiben egy 2793 köbcentis soros 6 hengeres (M52B28) motor található 220 ezer kilométerrel. Ezt ki akartam egészíteni egy előgyújtás szabályzóval is, de ez a tervem sajnos nem jött össze köszönhetően a BMW hengerenkénti trafós megoldásának. Ez nem egy megoldhatatlan probléma, csak túlságosan is sokba került volna a kivitelezése és nem is volt garantált a siker. De a lényeg, hogy már tudtam járni E85-el. A 24%-os alapként beállított dúsítással nem igazán volt kibékülve az autó. Néha ingadozott az alapjárat, ami 28%-on elmúlt. A végleges dúsítást a már ismert és többek által is alkalmazott benzin-etanol közti fűtőérték különbséggel adtam meg. Ennek a meghatározásában FM2k számolási módszere sokat segített. Az E85 fűtőértéke mindössze 65.45% -a 95-ös benzinének. Ennek megfelelően 34.55%-al növeltem a hozzáadott üzemanyag mennyiséget. Sajnos a gyári injektorok ilyen mértékű dúsítást már nem bírtak kiszolgálni és ~4500 ford./min–nél elfogytak. Ezt a problémát egy állítható üzemanyagnyomás szabályzóval orvosoltam. A gyári 3,5 báros nyomást 4,4-re emeltem. Ezzel a lépéssel 12,12%-al növeltem meg az üzemanyag mennyiségét, a következő képlettel számolva:
Ehhez nyújtottam meg a Bioetunnal a befecskendezés időtartamát még 20%-al. Így pontosan 34,55%-al növeltem meg a motorba juttatott üzemanyag mennyiségét.
Beállításokat követően a teljesítményt, nyomatékot és fogyasztást is mértem. Pontosabban 4 mérés volt. Referenciaértékként szolgált egy 95-ös benzinnel (B95) elvégzett mérés. Majd 2db népszerű keverési arány az egyik az 50-50–es, a másik pedig egy 25-75–ös (a benzin javára). Természetesen az átalakító elektronika és a megnövelt üzemanyagnyomás is csak tiszta E85 használatánál volt élesítve!
A + 6 lóerős teljesítmény kevesebb, mint amennyire számítottam. Alacsonyabb fordulaton nem lett magasabb a nyomaték, de az eredeti is bőven elég a városi autózáshoz. Jól látható, hogy milyen jótékonyan hat az E85 a motorra még akkor is ha csak 25%-át teszi ki a tankolt üzemanyag mennyiségnek. Nálam az 50-50–es arány teljes kudarc, nyomatéknál elég elkeserítő a helyzet. Még vezetés közben is lehetett érezni, hogy ezzel a konfigurációval nem az igazi.
A lambda értéken látszik, hogy a rettenetesen elszegényedő keverék okozta a feles arányban történ teljesítmény- és nyomatékvesztést.
A fogyasztásmérések azonos körülmények közepette lettek regisztrálva egy éjszakai próba során. A fogyasztás az elvárásoknak megfelelően alakult. Nem okozott meglepetést, hogy az E85-ös fogyasztás körülbelül a megnövelt dúsítással lett arányos.
Üzemanyag
| Város [l/100km] | %-os növekedés | Országút [l/100km] | %-os növekedés | Átlag [l/100km] | %-os növekedés |
100%B95 | 9,159 | - | 8,066 | - | 8,613 | - |
B95 50/50 E85 | 9,819 | +7,1 | 8,745 | +8,4 | 9,278 | +7,7 |
B95 75/25 E85 | 9,708 | +6 | 8,286 | +2,7 | 8,997 | +4,5 |
100% E85 | 12,179 | +32,9 | 10,87 | +34,8 | 11,521 | +33,8 |
Hajdúsámsoni Avia kútnál viszonylag drágán 232 Ft-ért szoktam tankolni E85-öt. Sajnos ehhez néha majd’ 15 kilométert kell autóznom, de szerencsére legtöbbször útba tudom ejteni és akkor jól feltankolok. A hozzám egyik legközelebb eső Mol kútnál 323 Ft a 95-ös benzin. Így 110 Forintot spórolok meg 100 kilométeren. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy télen még erről a kis spórolásról is le kellett mondani, cserébe viszont mindig - még -13 fokban is - beindult a gép. Az átalakítás az elektronikával (+ beszerelés), nyomásszabályzóval és a szűrőcserével majdcsak 100 ezer Ft-ba került, a mérésekről nem is beszélve.
Ez az összeg kb. 90 ezer kilométer megtétele után, mondhatni soha nem térül meg, főleg az évi 10 ezer megtett kilométeremmel. De nem is a spórolás volt a fő szempont amikor ebbe belevágtam. A továbbiakban még komolyabb fejlesztéseket tervezek, mind elektronikai mind mechanikai oldalról. Ezzel lemondva flexfuel üzemről, remélve hogy addigra sokkal több helyen lehet majd E85-öt tankolni. Teljesítménynövelés szempontjából az etanolra való átállás a legideálisabb választás. Mindenképp ezen a vonalon fogok tovább haladni és már nem igazán szeretnék benzint tankolni a továbbiakban."
Tölgyesi Attila Debrecen