BANNER

_

A legzöldebb BMW E36 bioetanollal


A legutóbb egy Opel átalakításáról beszéltünk, most itt az akkor beígért gyönyörű matt zöld 328-ast.  Tölgyesi Attila a BioETUN V2 átalakító elektronikával vezérelte meg a hat hengeres motort. Érdekes és tanulságos írás, profi mérésekkel, melyek nagyon sokat elárul a nem kellő kapacitással bíró injektorokról, az 50-50% keverési arány szegénységéről.


Örömmel venném ha a legutóbbi két íráson felbuzdulva valaki részletesen beszámolna egy Hunflex készülékkel történt átalakításról és beszabályzásról, hosszú távú tapasztalatokról, esetleges mérésekről. Addig is tanuljunk az alábbiakból:

"2009 nyarán kezdtem el érdeklődni az etanolos üzem iránt. Neki is láttam a témával kapcsolatos könyvek és internetes oldalak után kutatni. Így jutottam el az etanol.blog.hu –ra is. A választásom is a BioETUN-ra esett, amikor rászántam magam az átalakításra. Az alany egy 1995-ös BMW E36 328, amiben egy 2793 köbcentis soros 6 hengeres (M52B28) motor található 220 ezer kilométerrel.  Ezt ki akartam egészíteni egy előgyújtás szabályzóval is, de ez a tervem sajnos nem jött össze köszönhetően a BMW hengerenkénti trafós megoldásának. Ez nem egy megoldhatatlan probléma, csak túlságosan is sokba került volna a kivitelezése és nem is volt garantált a siker. De a lényeg, hogy már tudtam járni E85-el. A 24%-os alapként beállított dúsítással nem igazán volt kibékülve az autó. Néha ingadozott az alapjárat, ami 28%-on elmúlt. A végleges dúsítást a már ismert és többek által is alkalmazott benzin-etanol közti fűtőérték különbséggel adtam meg. Ennek a meghatározásában FM2k számolási módszere sokat segített. Az E85 fűtőértéke mindössze 65.45% -a 95-ös benzinének. Ennek megfelelően 34.55%-al növeltem a hozzáadott üzemanyag mennyiséget. Sajnos a gyári injektorok ilyen mértékű dúsítást már nem bírtak kiszolgálni és ~4500 ford./min–nél elfogytak.  Ezt a problémát egy állítható üzemanyagnyomás szabályzóval orvosoltam. A gyári 3,5 báros nyomást  4,4-re emeltem. Ezzel a lépéssel 12,12%-al növeltem meg az üzemanyag mennyiségét, a következő képlettel számolva:

Ehhez nyújtottam meg a Bioetunnal a befecskendezés időtartamát még 20%-al. Így pontosan 34,55%-al növeltem meg a motorba juttatott üzemanyag mennyiségét.

Beállításokat követően a teljesítményt, nyomatékot és fogyasztást is mértem. Pontosabban 4 mérés volt. Referenciaértékként szolgált egy 95-ös benzinnel (B95) elvégzett mérés. Majd 2db népszerű keverési arány az egyik az 50-50–es, a másik pedig egy 25-75–ös (a benzin javára). Természetesen az átalakító elektronika és a megnövelt üzemanyagnyomás is csak tiszta E85 használatánál volt élesítve!

A + 6 lóerős teljesítmény kevesebb, mint amennyire számítottam. Alacsonyabb fordulaton nem lett magasabb a nyomaték, de az eredeti is bőven elég a városi autózáshoz. Jól látható, hogy milyen jótékonyan hat az E85 a motorra még akkor is ha csak 25%-át teszi ki a tankolt üzemanyag mennyiségnek. Nálam az 50-50–es arány teljes kudarc, nyomatéknál elég elkeserítő a helyzet. Még vezetés közben is lehetett érezni, hogy ezzel a konfigurációval nem az igazi.

A lambda értéken látszik, hogy a rettenetesen elszegényedő keverék okozta a feles arányban történ teljesítmény- és nyomatékvesztést.

A fogyasztásmérések azonos körülmények közepette lettek regisztrálva egy éjszakai próba során. A fogyasztás az elvárásoknak megfelelően alakult. Nem okozott meglepetést, hogy az E85-ös fogyasztás körülbelül a megnövelt dúsítással lett arányos.  

Üzemanyag

 

Város [l/100km] %-os növekedés Országút [l/100km] %-os növekedés Átlag [l/100km] %-os növekedés
100%B95 9,159 - 8,066 - 8,613 -
B95 50/50 E85 9,819 +7,1 8,745 +8,4 9,278 +7,7
B95 75/25 E85 9,708 +6 8,286 +2,7 8,997 +4,5
100% E85 12,179 +32,9 10,87 +34,8 11,521 +33,8

 

Hajdúsámsoni Avia kútnál viszonylag drágán 232 Ft-ért szoktam tankolni E85-öt. Sajnos ehhez néha majd’ 15 kilométert kell autóznom, de szerencsére legtöbbször útba tudom ejteni és akkor jól feltankolok. A hozzám egyik legközelebb eső Mol kútnál 323 Ft a 95-ös benzin.  Így 110 Forintot spórolok meg 100 kilométeren. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy télen még erről a kis spórolásról is le kellett mondani, cserébe viszont mindig - még -13 fokban is - beindult a gép.  Az átalakítás az elektronikával (+ beszerelés), nyomásszabályzóval és a szűrőcserével majdcsak 100 ezer Ft-ba került, a mérésekről nem is beszélve.

Ez az összeg kb. 90 ezer kilométer megtétele után, mondhatni soha nem térül meg, főleg az évi 10 ezer megtett kilométeremmel.  De nem is a spórolás volt a fő szempont amikor ebbe belevágtam. A továbbiakban még komolyabb fejlesztéseket tervezek, mind elektronikai mind mechanikai oldalról. Ezzel lemondva flexfuel üzemről, remélve hogy addigra sokkal több helyen lehet majd E85-öt tankolni. Teljesítménynövelés szempontjából az etanolra való átállás a legideálisabb választás.  Mindenképp ezen a vonalon fogok tovább haladni és már nem igazán szeretnék benzint tankolni a továbbiakban."

Tölgyesi Attila Debrecen

A lengendás Opel-motor alkohollal


Többféleképpen indulhatunk az E85 irányába. Van aki járatlan utat választ van aki valamilyen elektronika mellett dönt. Mindig örülök ha kísérletező kedvű szakemberekkel találkozom, most is két mérésekkel alátámasztott tapasztalat landolt a postaládámba. Az egyik egy 1995-ös BMW E36 328, 2793 köbcentis soros 6 hengeres motor (M52B28) BioETUN elektronikával, illetve egy saját átalakítású 1989-es Opel Vectra 2000 16v, kétliteres szívó benzines, (c20xe).  A napokban volt BMW és BioETUN is, úgyhogy kezdésnek nézzük Kasza Gábor Vectráját. De a héten még jön az  E36 is.

"Az elmúlt hetekben sok tapasztalattal lettünk gazdagabbak a blog által, ezért most én is megosztom a tapasztalataimat a témáról. Az egész lassan egy éve kezdődött, amikor értesültem arról, hogy van egy ilyen lehetőség a benzin mellőzésére. Az autóm 20 éves és lassan 300 000 km lesz benne, így azt gondoltam nagy baj nem lehet vele, egyből teletankoltam tisztán, mindenféle átalakítás nélkül. Nem volt az igazi, sajnos az elektronika nem volt képes hozzáállítani magát az etanolhoz. Ezért szükségessé vált némi átalakítás.

Ez a lehető legegyszerűbb módon történt. Egy ilyen korú és márkájú autó esetében használt alkatrészeket beszerezni nem nagy dolog. Ezért elsőként lecseréltem nagyobbra az injektorsort, amik a turbós nagy testvérből származnak, ami azonos üzemanyagnyomás mellett 17% többletet biztosít a befecskendezésben. Sikerült hozzájutnom egy - a gyárival megegyező - állítható nyomásszabályzóhoz is, amit széles sávban tudok állítani szükség szerint. Ezzel el is intéztük a szükséges változtatásokat. 10 fok felett ez elégséges átalakítás.

A tél közepén azonban jöttek a hűvös hetek, ezért hidegindításnak egy potmétert kötöttem be párhuzamosan a hőgombával. Egy kapcsoló segítségével válthatunk a komputerbe menő jelek között. Így egészen -10 fokig beindítható az autóm, azalatt csak jelentős nyomásemeléssel.

Ennél több változtatást nem nagyon tervezek. Az egyetlen dolog ami még mozgatja a fantáziámat, az az előgyújtás hozzáállítása. Ezt jelen esetben egy olyan átírt gyári chip biztosítja, amely a teljes jellegmezőt 15 fokkal eltolja. Ezzel érezhető különbség van a két üzem között, erről álljon itt pár diagram:

Ezen a diagramon jól látható, hogy ha nem is jelentősen, de nőtt a teljesítmény. A gyakorlatban ebből nem sokat érzünk, már csak azért sem, mert 5000 fordulat felett van eltérés. Egész pontosan 146,9 helyett 149,6 LE a mért adat. Ez a gyári előgyújtással volt megmérve. Az előgyújtás növelés ezen további lóerőket hozott, de pontos értéket egyelőre nem sikerült megmérnünk.

 

Ezen az ábrán már jobban kijön a két hajtóanyag közötti különbség – Isten tudja miért. A lépcsős nyomatékleadás miatt sokkal dinamikusabbnak érződik az etanolos üzem. A számszerű értékek itt 193,6 helyett 198,5 Nm. Azt tehát láthatjuk, hogy a teljesítmény valóban nagyobb, még ha nem is jelentősen. A fogyasztás azonban szintén nagy kérdés az üzemeltetési költségek miatt. Alább található két táblázat arról, hogy jelen beállítás mellett (előgyújtás növelés nélkül) mennyi az annyi. A mérések azonos körülmények közepette lettek grammra pontosan regisztrálva egy éjszakai próba során.

Üzemanyag Város [l/100km] %-os növekedés Országút [l/100km] %-os növekedés Átlag [l/100km] %-os növekedés
100%B95 8,099 - 5,62 - 6,86 -
100% E85 9,739 +20,25 6,75 20,11 8,25 +20,18

Látható, hogy a 17%-os elégséges dúsítás mellett a fogyasztáskülönbség egységesen 20% körüli fogyasztásnövekedést mutatott a villámos fenegyerek. A téli fogyasztásnövekedés kiértékelése nem ilyen precíz, de jó közelítéssel azonos dúsítással a hidegindítások miatt kb. 30%-os.

Üzemanyag 1 tank(60 liter) üzemanyag ára [Ft] Különbség [Ft] Mennyivel több 1 tank benzin[%]
100% B95 19440 - -
100% E85 13800 5640 40,8

Mindezek figyelembe vételével azt mondhatjuk, hogy jelen árakkal számolva nyáron 260-370 Ft-ot spórolok 100 km-en etanolos üzem esetén, míg télen maximum 100 Ft-ot, de lehet, hogy kicsivel drágább is. Tekintettel arra, hogy az átalakításaim (befecskendezők, nyomásszabályozó, üzemanyagszűrő, kapcsoló és potméter, valamint a chip és néhány gumicső) nagyjából 40 ezer forintot kóstáltak, akár 11 ezer km alatt is megtérülnek. Ennél az összegnél azonban az ember már elgondolkodik azon, hogy a módosító elektronikák hasonló árban vannak vagy épp olcsóbbak, nem biztos, hogy megéri ennyit bajlódni. Ha azonban csak a feltétlen szükséges változtatásokat nézzünk – bef. + poti, üa. szűrő -, akkor csábító lehet a 15 ezer forintos ráfordítás némi munkával.

Mindent egybevetve egyértelműen jobb az etanolos üzemeltetés, legyen szó a nagyobb teljesítményről, vagy az alacsonyabb költségekről, a kisebb környezetszennyezésről nem is beszélve. Erre a részre csak azért nem tértem ki, mert a katalizátorom cserére szorul. Legyen elég annyi, hogy szinte nélküle is teljesítené a gyári megadott értékeket. Akár így, akár úgy, én igent mondok az alkoholra!"

Kasza Gábor, Budapest