BANNER

_

Miért öli meg gyerekét az anyja?


Az aktuális alkohol adagomért kanyarodtam ma a budaörsi AVIA kútra. Az E85 215 Ft, ami még az olcsóbb kategóriának számít. Sajnos a kutas megerősített benne, hogy nem sokáig örülhetek, ugyanis a Hungrana 10 forinttal emelt, és ez hamarosan meg is fog jelenni az árban. Vagyis 225 Ft lesz a szesz. Hát ez csodálatos. De mi lesz mondjuk Győrben az Oil-nál, ahol most is 232 Ft, vagy Borsodban a szirmabesenyői AVIA kúton, ahol 237 Ft?

A mostan 10 forint emelés pofon az E85 piacnak. De miért történik ez, hiszen tavaly év végén is volt egy emelés arra hivatkozva, hogy drágult az benzin!

Talán a jövedéki adóemelés miatt?
Nézzük csak a számokat:

A benzin körülbelül 293 forintról 314-re emelkedett. Ez kb. 7,2%. A 215 forintos E85 20% benzin tartama 43 forint. (Most kb. ennyi a benzin az E85-ben) Ez 7,2% emeléssel 46,1 Ft lenne vagyis a reális emelés 10 forint helyett csupán 3!

Persze nem vagyok hozzáértő, csak egy spekuláns, de azt mondom, itt valami nem stimmel. Egy ilyen lépéssel saját maguk alatt vágják a fát. Nyilván egy kutas sem fogja majd teljes egészében benyelni az áremelést, annak ellenére, hogy több mint a duplája a hasznuk az E85-ön, mint a benzinen. Persze, biztos lesz olyan is, aki nem szeretné elveszíteni az oda szokott ügyfeleket, és nem emel 10-zel, de abban biztos vagyok, hogy a 250 forint körüli E85 ár irreális.
Nincs itt csoda, az E85 okozta többletfogyasztás miatt az emberek nem fogják vállalni a vacakolást a kevergetéssel, vagy nem vágnak bele az átalakításba. A tudatos környezetvédelemről nálunk inkább ne beszéljünk. Az E85 utáni érdeklődést csak a gazdaságosság gerjeszti. Ha megölik a fellendülő érdeklődést, úgy járnak, mint tavaly télen, hogy egy csepp alkoholt sem tudnak eladni. A hozzám befutó érdeklődő telefonok alapján mondom, ha nincs legalább 100 Forint árkülönbség a benzin és az E85 között az érdeklődés alábhagy. Már a múlt heti benzinár csökkentésnek is van hatása, kiváncsi leszek mi lesz ha emelkedik közben az E85 is.

Számoljunk tovább a már nevezett kút áraival egy elméleti, 10 l/100 km-es fogyasztással. Benzinnel 100 kilométer 3140 forint lenne.  E85-tel téli 30%-os többlettel régi áron 2795, új áron 2925 Ft. Ez bizony 130 forinttal több 100 kilométerre, azaz 345 forint helyett 215 megtakarítás.

Most végre volt egy jó tendencia, ismét megpiszkálta valami az E85 hangyabolyt. Eddig is tudtam, hogy ez nem fog örökké tartani, de az ilyen lépések csak gyorsítják a folyamatot. Ismerve az eddigi trendet, az kizárt, hogy az E85 ára valaha is csökkenjen, viszont a választások közeledtével jósolható, hogy a benzin viszont fog. Az olló egyre zárul.
 
Az E85 mostani áremelése a lehető legrosszabbkor történt. Micsoda baklövés télen emelni az E85-öt? Pont, amikor többet fogyaszt az átalakított autó, és keverve is nehézkesebb a használat. Ha egy kicsit bírják, és kivárják a meleget, amikorra még tovább fokozódhat az érdeklődés, akkor az áremelés talán nem fog eltántorítani annyi embert, mint most. Mert aki egy kicsit megízlelte az E85-ös autózást, az nem szívesen adja fel.

Amíg egy cég monopol helyzetben van, úgy alakítja az árakat, ahogy akarja. De azt nem szabad elfelejteni, hogy az E85 nem benzin, csak egy alternatíva. Van, aki tűri az emelést és bizakodik, de van, aki egyszerűen elfelejti. Csak ne az utóbbiak legyenek többen.