BANNER

_

Miért emelkedik párhuzamosan az E85 ára a benzinnel?


A címben feltett kérdést szinte nap mint nap felteszik. A felhasználó nehezen érti, hogy a 15% benzin tartamú E85-öt miért emelik ugyanolyan mértékben, mint a tiszta benzint. A tendencia sajnos nagyon rossz irányba mutat, ugyanis az áremelkedésekkor a 70-90 forintos különbséget tartják folyamatosan, nem fix % értékkel történik a változás.

A holtankoljak.hu adatai alapján 2010. január 11-én egy liter benzin 317 Ft volt, az E85 219 Ft. Egy évre rá, 2011. január 10-én ez a szám 364/262-re változott. Első ránézésre azt mondhatjuk, minden rendben, az árváltozások ellenére megvan a kb. 100 Ft különbség. Nincs minden rendben.
Ha nem százalékosan tartják az árrést, hanem forint alapon, akkor az arány egyre rosszabb, ahogy jelen példánkban: tavaly 44% volt a különbség az alkohol javára most csupán 38%. Tudomásom szerint a gyártó jelenlegi álláspontja az, hogy az E85 országos átlagára és a benziné között 35% árrést kívánnak tartani. Ez az árrés jelenleg is megvan, de érthetetlen mi alapján határozták meg a 35%-ot. Ez az érték - több éves tapasztalattal a hátam mögött kijelenthetem -, pont a határon való használathoz elég. Az üzemanyag minőségének egyenetlensége sajnos még ennél rosszabb értékekhez is vezethet. Ha az árrés a tavalyihoz hasonlóan 44% körül alakul, akkor már jobb a helyzet. Egyébként vannak olyan helyek, ahol kedvezőbb áron kapható E85, a szórás óriási. A minap az egyik AGIP kúton 270 feletti árat láttam. Haha.

Nézzük csak, mi az, ami a benzinnel párhuzamos E85 áremelést indokolja?
Elsősorban nem szabad elfelejteni azt, hogy az alkoholt is valamiből kell előállítani, jelesen ez a kukorica. A kukorica ára sem konstans, a piaci tényezők legalább annyira befolyásolják, mint az olaj árát. Ráadásul mezőgazdasági termékről beszélünk, amelynek árára az időjárás is nagy hatással van.



Ezen a téren elég rosszul állunk mostanában. A minisztérium tájékoztatása szerint 280 ezer hektárt borított belvíz december elején, ebből 160 ezer hektár volt szántóterület. Az MgSzH december 13-i jelentése szerint nem végeztek időben a kukorica aratásával a gazdák. A kukorica termőterülete 1,117 millió hektár volt az idén, amelyből 1,036 millió hektáron takarították be a terményt. Összesen 6,964 millió tonna került a magtárakba a jelzett dátumig. Az őszi vetést is hátráltatta a csapadékos időjárás. A vetések minősége az ítéletidő miatt rosszabb, mint egy évvel korábban. Tavaly év végén a gabonafélék termelői ára 30–70%-kal magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában. (forrás: http://agrarium-profit.hu)

Szóval nem kell nagy agráripari elemzőnek lenni, hogy lássuk az E85 alapanyagának ára komolyan emelkedett, ezáltal a végtermék is drágább lesz. Zárójelben jegyzem meg, hogy a gyártó azért rutinosabb annál, hogy a legkedvezőtlenebb időben vásároljon alapanyagot, de ez egy másik történet.

Ezen kívül van egy másik nagyon fontos tényező, ami miatt az E85 ára nem lehet drasztikusan alacsonyabb, mint a benziné. Ez pedig a politika.
Azt tudjuk, hogy az E85 bioüzemanyag tartama jövedéki adómentes. Az adómentesség elviekben 2014-ig terjed, de ez nem jelent semmit. Ha most a kormányzat gondol egy nagyot, és potenciát lát az E85 adótartamában - és az eladásokat látva miért ne látna - akkor ez a kedvező jövedéki adómentesség egyik pillanatról a másikra ugrik. Nem titok, vannak érdekképviseletek, akik erősen dolgoznak, hogy ez a folyamat mihamarabb bekövetezzen. Jelenleg Magyarországon a MOL lenne az első, aki tort ülne az E85 sírjánál. A MOL a biodízel gyártásában érdekelt, ezt a vonalat erőlteti kormányzati szinten is, hogy milyen eszközökkel, az nem ennek a cikknek a tárgya.

Abban a pillanatban, ha a benzin és a bioetanolt közötti olló tovább nyílna, vagyis azt mondom, hogy fogyasztói ár talán a realitásokhoz közelebb állva a bioetanol javára alakulna, akkor az olajosok azonnal piaci árelőnyt harsognának, és követelnék a támogatások megszüntetését. Így is folyamatosan túldotálással támadják a bioetanolt.
Persze az egy csöppet sem érdekli ezeket a gazdasági csoportokat, hogy az a dotálás miért is van, és az Unió miért támogatja a megújuló vonalat, hiszen a környezetvédelem sosem volt erőssége az olaj lobbinak. Ők, mint piaci riválisra tekintenek a bioetanolra, és gazdasági ellenfélként kezelik, ami az utóbbi időben kicsit megkavarta az olajoshordót.

A felháborító csak az, hogy a sötétzöld, magukat környezetvédőnek tartó szervezetek, a minden alapot nélkülöző kirohanásaikkal szépen adják a lovat az olaj alá, hogy ezzel a csodás képzavarral éljek.

Vagyis összefoglalva, a megemelkedett hazai gabonaárak miatt emelkedik a bioetanol ára is, ráadásul az olaj lobbi miatt rákényszerülnek a mesterséges árkövetésre. Persze ne feledjük, ez azért jól jön a forgalmazónak, viszont a védelmében azért annyit tudni kell, hogy úttörőként a hazai piacon komoly beruházásokat végzett, melynek gyümölcse csak most kezd beérni. Ennek köszönhetően is erős az E85 hazánkban.

Illetve talán kevesen tudják, hogy az E85 forgalmazása a benzinkutaknak sem rossz bolt. Én még nem láttam őszinte benzinkutast az E85-re panaszkodni mostanában. Meglévő infrastruktúra esetén kb. 4-500 000 Ft-ba kerül az E85 bevezetése, ami egy tartálytisztításból, néhány apró átalakításból, hitelesítésből áll. Általában a 98-as benzint cserélik E85-re, így a váltás után a napi eladott 100 liter helyett akár 1000 fölé is felugorhat ugyanazon oszlop forgalma egy olyan üzemanyagból, amin több a haszon.

Mi lehet a megoldás? Pont ugyan az, ami a benzin áremelése esetén: semmi. Tűrni kell, amíg lehet, kihasználni a minimális nyereséget, ha egyáltalán adódik, aztán ha úgy alakul, elfelejteni az E85 kútoszlopot.
Remélem, ez azért nem következik be.