BANNER

_

BMW E36 328i Turbo E85-tel


A napokban volt szó az E85-tel elérhető teljesítmény növekedésről. Akkor az egyszerűbb átalakításokról volt szó, amikor egy gyári motorhoz megfelelő módon illesztjük az E85 elektronikát. Az alkoholban viszont sokkal több rejlik. Munkával kellő hozzáértéssel komoly eredményeket lehet elérni teljesítményben és fogyasztásban is. A versenyzők fantáziáját is egyre jobban megmozgatja, de az utcai tuning esetében is egyértelmű az E85 melletti állásfoglalás. Mi sem bizonyítja ezt jobban mint  Zsolt 1997-es saját építésű BMW E36 328i Turbo Touring autója. Nézzük hát röviden, hogy is néz ki az átalakítás:



"Mivel az autóban van szélessávú lambda és EGT (Exhaust Gas Temperature) műszer is, ezért nem volt túl bonyolult az átállás, főként azért sem, mert VEMS írható motorvezérlőt használok. Első körben a többlet dúsítást megoldva, minimális plusz előgyújtást alkalmaztam. (kb.2-fok). A többletfogyasztás jóval több volt, mint amire számítottam, (2,5-3.5 l) teljesen normális közlekedés mellett.


Gyújtástáblázat

Mivel teljesen átlagos közlekedésnél volt ilyen éhes, elkezdtem átírni a részterheléses fordulatszámokhoz tartozó értékeket. Információ hiányában elkezdtem szegényíteni a keveréket, és a lambda táblázatot is jóval diétásabbra írtam, a gyújtásfokokat elkezdtem drasztikusabban emelni ( +6-8 fokok). Kezdett alakulni a fogyasztás az átlagos +2liter volt nálam is. Még tovább szegényítve a táblázatokat, azt vettem észre, hogy ez az alacsony kompressziós 24-szelepes turbómotor, sokkal jobban tűri ezzel az üzemanyaggal a már túlzottan szegénynek mondott keveréket (1.07-1.1-es lambdák), a  motorerő gyengülését pedig a bátrabb előgyújtási értékekkel lehet tökéletesre kompenzálni. A mostani beállításokkal +1 liter a többlet fogyasztás.



A feltöltéses részéhez is néhány jellemző: a kopogásos égés "szinte kizárt"!! Hatalmas gyújtásszögeken, hatalmas teljesítmény! Ugyanazon a nyomáson (1.3-bar) E85-el úgy viselkedik az autó, mintha sima benzinnél emeltem volna a turbónyomáson kb. 0.25-bart!! Turbós BMW-s körökben beszéltük is, hogy E85-nél az adható hatalmas gyújtásszögeknél valószínűleg előbb elkezd romlani a teljesítmény, minthogy elkezdene a motor kopogni! Ez pedig nagyon hasznos, mind a csapágyak, dugattyúk, csapszegek számára, amiknek egy ilyen motornál egyébként is hatalmas igénybevételeket kell elviselniük."

üdv: Wittmann Zsolt

Több kép és az autó adatlapja a Carstylingon megtekinthető

Minden autó legyen alkoholos


Még a BioMotion rendezvény előtt nyaggattam a forgalmazókat, hogy vegyenek részt az eseményen. A Saab örömmel biztosított egy BioPowert, és a Volvó is adott egy dízelt (?).
Akkor kezdtem érdeklődni hogy a Citroën és a Peugeot, hogy áll ezen a téren, mert tudam hogy a szülőhazájukban igen népszerűek az alkoholos járművek. A Citroënnek volt egy BioFlex C4-ese amit gyakorlatilag rejteget, az egyik munkatárs használja. Nem akartak eljönni vele mert „régi modell”. Itthon nem hallottam róla, hogy kapható lenne pedig elcsíptünk egy rettenetes belső tájékoztatót is. A Peugeot sajtóosztályon azt mondták, hogy akkoriban érkezik a teszt autó, de a nyár végi eseményre sajnos nem érkezett meg.  Tudomásom szerint tavaly ősztől már hazánkban volt az első Peugeot BioFlex teszt célokból. A héten – az alábbi cikk tanulsága szerint - megérkezett az első flottarendelés is.

Alkoholos Peugeot 308 már nálunk is
Kedden a Peugeot is beállt a sorba, és a Peugeot Fábián székesfehérvári szalonjában átadták az első öt hazai Peugeot 308 BioFlex autót. A flottavásárló maga az E85 gyártója, a szabadegyházi Hungrana Kft.   tovább >>



A Hungrana cégautó vásárlásakor kicsit másképpen gondolkodik mint a legtöbb vállalat.
Míg mások általában az egyszerűbb és olcsóbb szervizek miatt igyekeznek egy márkához húzni az E85 gyártója inkább több utat jár. És ezt nagyon jól teszi.

Legjobb módszer ha házon belül derül ki milyen Flexi, esetleg átalakított autó válik be a munkatársak alatt, hogy viselkednek a saját gyártású hajtóanyaggal. Jó dolog, hogy a piacon kapható átalakító elektronikákkal is kísérletezik főleg, hogy megvan a megfelelő háttér a profi mérésekhez is.


A 308 BioFlex ha nem is vetélytárs a Saab BioPowerrel szemben de alternatíva


A Flexi autó érdekes dolog. Elsősorban azért mert a tapasztalataimból ítélve mindegyik mögött több a duma mint a valóság. Nyilván meg kell indokolni valamivel miért drágább az FFV mint a benzines. Még tavaly volt egy sajtó hír, hogy a győri Audinál 30 millióból fejlesztettek egy alkoholos 2.0 literes TFSI-t. Haha. Valószínűleg ennyi bekerült az új program, de a programozó ebédje már biztos nem fért bele. Ekkora tétel bármilyen gyári projektnél elenyésző.


Ami most meglepett, a Peugeot-nál nincs az alkoholos használatnak felára. Van egy szép pecsét (!) a blokkon ami azt jelzi hogy alkoholos üzemet is bír. Most csináltattam 8 ezer körül egy Ecoprinty környezetbarát bélyegzőt talán ennyi lehetett a PSA innováció is. Na jó nem szeretném elbagatellizálni az FFV átalakításokat, de az tény hogy a Peugeot jó úton jár az felármentes alkohol üzemmel. Igazából én ebben látom a jövő: minden autó legyen alkoholos. Ha gyári szinten ilyen előkészítéseket tesznek akkor tényleg nem indokolt a felár. Legyen minden benzinesben FFV pumpa és okosított motorvezérlés ami talán a legnagyobb különbség a mezei és az alkoholosok között.

A mostani autóátadás kapcsán gondolkodtam el, hogy lenne lehetőség tesztelni gyári E85 modelleket. Ez a vonal nem nagyon lelkesített sosem, mert gyakorlatilag a turbósok kivételével tényleg nincs érezhető különbség az üzemmódok között. Sima Fordokról, Citroenekről már mindenki hallott, számunkra irreveláns a futómű-karakterisztika. De ha van rá igény, szívesen belevágok.

 

http://poll-r.hu/poll/1017780/flash_export