BANNER

_

E85 csodaszerek: Greentech, Thermol és mágnes


A Greentech tapad
Ha a keresőben rákeresek az E85-re, szinte az első helyen találom a Greentech csodaszert, melyet egyenesen "E85 átalakítás helyett" ajánlanak. A múltkor kaptam egyet, hogy teszteljem, mert ez a megoldás mindenre. Hónapok óta próbálok erőt venni magamon, de sehogy sem kívánkozott az üzemanyagpumpa kiszerelése. Ráadásul a lelki szemeim előtt láttam, amint a sikertelen kísérlet után könyékig turkálok a tankban, és próbálom meglelni a csodaszert. Egyébként maga a termék figyelemre méltó, példamutatóan gyönyörű csomagolásban, szemrevaló kis darab. Két részből áll, mindkettőben kerámia golyók vannak, ami az üzemanyag tankba kerül, az még mágneses is, annyira, hogy akár a kocsi oldalára is feltapad, tehát legrosszabb esetben hűtőmágnesnek tökéletes. Örömmel fogadtam a hírt, hogy Miklós barátom méréseket végzett vele, ráadásul egy adalékot, illetve egy legendás üzemanyagcsőre szerelhető mágnest is megmért.

A Thermol-P nevű adalékról még nem hallottam sosem, viszont hallottam a forgalmazójáról. A RealGen Kft. az Abhitech Energycon Ltd. európai disztribútora, vagyis a Thermol forgalmazója. Ugyanez a hazai cég a forgalmazója az amerikai Pulstar gyertyáknak is. Engem ez a vonal érdekelt, ezért megpróbáltam kapcsolatba lépni a velük, mert a honlapról nem derül ki, milyen áron kapható. Megrendelésemre nem jött visszaigazolás, e-mail megkeresésemre nem válaszoltak, telefonon elérhetetlenek. Szóval én leírtam a hazai céget, ezért az interneten rendeltem az USA-ból Pulstar gyertyákat. Nemsokára beszámolok a tapasztalatokról.

A mágnes régi ismerősöm, vagy húsz évvel ezelőtt én is próbáltam egy Ladában, eredménytelenül. A múltkor belefutottam egy Turbo Booster változatba, amit 2010 márciusában felraktam a Scionra. Azóta rajta van, és a jól ismert értéket hozta, vagyis semmit. De hát biztos ez csak véletlen, vagy rosszul mértem valamit.
Lássuk hát mint mond Miklós:

E85 vs. Benzin – fogyasztásmérés 2010

2009. szeptemberében már készítettem egy többletfogyasztásról szóló cikket, mely felemás visszhangra talált az olvasók, E85 használók körében. A kifogások között szerepelt az alulmotorizáltság, falábú sofőr, túl rövid táv, kifolyt üzemanyag és a megismételhetetlenség is.
2010-ben nem a két üzemanyagtípus összehasonlítása volt a feladat, hanem egy fogyasztáscsökkentő csodaadalék („Thermol-P”), egy csodaátmágnesező rúd („Greentech G11”) és egy „Turbo Booster” csodamágnes tesztelése. A tesztautók maradtak a régiek, annyi különbséggel, hogy a 1.4 100 Le autó újragyűrűzésen esett át minimál hengerfejsíkolással. Erre a nyomatékszegénység (95-ös benzinnel 110 Nm a 126 helyett) és a magas olajfogyasztás (1,5 l/1000 km) kényszerített rá tavasszal. Sajnos a hengerfalakon kopás jelei mutatkoztak, ennek ellenére az új fékpadi mérés szerint 95-ös benzinnel 120Nm; 95 Le, míg etanollal 127 Nm 100 Le-t teljesített az autó. Gyári értékek.

Külső üzemanyag táplálás a hiteles mérésekhez
A fogyasztásméréshez a már ismert különálló 3 Bar-os kompakt üzemanyagrendszer állt rendelkezésre, melynek tömegét megmérhettem. A mérőrendszer 1db nagynyomású külső üzemanyag-szivattyúból, 1db 3bar-os üzemanyagszűrőből visszafolyóággal, valamint egy 3 literes műanyag flakonból állt. A szűrő nyomóága egy külön csövön direkt az injektorhídra ment, a régi nyomóágat pedig ledugóztam. Minden mérés az utastérben, az anyósülés lábterében, kesztyűtartóhoz rögzített üzemanyagcsővel, jelölt és fixált mérőhelyzetben történt a grammolós mérleg érzékenysége miatt. A mérés pontossága +-5g, ami kb 0.5% pontosságot eredményez.

Greentech G11 mérése

Szép csomagolás, csinos termék bármi legyen az

Ez egy olyan csili-vili fém kapszula, amelybe kerámia golyócskákat rejtettek, TÜV minősített, és 10-20% fogyasztáscsökkenést ígér. Az üzemanyagtartályba kell beledobni, továbbá van egy kiegészítő kapszula, mely a beszívott levegőt javítja fel a motor számára. 27000 Ft.

"A Greentech Üzemanyag Megtakarító Eszközök a legújabb Molekula Fokozó Technológia alkalmazásán alapulnak, melyet a Greentech és a Taipei Orvosi Egyetem közösen fejlesztett ki." - szól a tájékoztató. A Tarpei Orvosi Egyetem Tajvan északi csücskében található. Az 50 éves egésszségügyi intézményyben jelenleg több mint 6000 diák tanul. Ha a hazai viszonyokra akarnánk fordítani, akkor azt is mondhatnánk, mintha a csodaszert a SOTE segítségével fejlesztették volna ki. - a szerk.

A mérés helyszíne az M1 autópálya Budakeszi – Zsámbék közötti oda-vissza szakasza volt. A saját 100 Le-es Fabiával mértem, óra szerint 100 km/ó-val (GPS 91), benzint 32°C, bioetanolt 20°C külső hőmérséklet mellett (30% meleg üzemi dúsítással). Az üzemanyagokra vonatkozó fajsúly adatot, 1530ml (a 1,5 literes PET palack nyakáig) grammolásából határoztam meg:
benzin (ESZ95) = 0,738 g/cm3
bioetanol (E85) = 0,777 g/cm3

Üzemanyag sebesség M (kiindulás) M (érkezés) M (fogyasztás) Átlagfogy (computer) átlagfogy (számított)
B95 100km/ó 3640g 2600g 1060g 4,6l/100km 5,22l/100km
B95 100km/ó 3697g 2664g 1033g 4,5l/100km 5,09l/100km
B95 100km/ó 3114g 2057g 1057g 4,6l/100km 5,20l/100km
B95+G11 100km/ó 3798g 2758g 1040g 4,5l/100km 5,12l/100km
B95+G11 100km/ó 3843g 2775g 1068g 4,6l/100km 5,26l/100km
B95+G11 100km/ó 3794g 2765g 1029g 4,5l/100km 5,08l/100km

5,17 l kontra 5,15 l


Üzemanyag sebesség M (kiindulás) M (érkezés) M (fogyasztás) Átlagfogy (computer) átlagfogy (számított)
E85 100km/ó 3758g 2283g 1475g 5,1l/100km 6,90l/100km
E85 100km/ó 3855g 2366g 1490g 5,2l/100km 6,97l/100km
E85 100km/ó 3730g 2247g 1485g 5,2l/100km 6,95l/100km
E85+G11 100km/ó 3883g 2362g 1520g 5,3l/100km 7,11l/100km
E85+G11 100km/ó 3823g 2299g 1524g 5,3l/100km 7,13l/100km
E85+G11 100km/ó 3730g 2215g 1515g 5,2l/100km 7,09l/100km

6,94 l kontra 7,11 l

2009-ben 5,61 vs 7.41, tehát 32% többletfogyasztásom volt.
2010-ben 5,17 vs 6,94, tehát 34% plussz tiszta E85-ből

5-7%?
Thermol P mérése

Ezt a csodaszert a leírás alapján kell az üzemanyaghoz keverni, 5-7% megtakarítást ígér. Majdnem 3 napig állt a bekevert kanna, mire felhasználtam a mérésen, így a megfelelő elegyedés garantált volt.
Egy darab üvegcse 800-1000 Ft, amely 40 liter üzemanyagot kezel.
A mérés a 100-as úton történt az 1,2-es Fabiaval, óra szerint 82-84 km/ó-val, hogy ne kelljen előzni. A tesztút hossza 25700 m volt oda-vissza, összesen 4 kigyorsítással a herceghalmi lámpa miatt. 17°C hőmérsékleten a következő fajsúlyadatokat mértem:
benzin (ESZ95) = 0,752 g/cm3
bioetanol (E85) = 0,781 g/cm3

Üzemanyag sebesség M (kiindulás) M (érkezés) M (fogyasztás) átlagfogy (computer) átlagfogy (számított)
E85 80km/ó 3341g 1954g 1387g 5,6l/100km 6,92l/100km
E85 80km/ó 3460g 2038g 1422g 5,7l/100km 7,09l/100km
E85+T 80km/ó 3522g 2122g 1400g 5,5l/100km 6,98l/100km
E85+T 80km/ó 3416g 2022g 1396g 5,6l/100km 6,96l/100km
B95 80km/ó 3360g 2352g 1008g 5,2l/100km 5,21l/100km
B95 80km/ó 3322g 2310g 1012g 5,3l/100km 5,24l/100km
B95+T 80km/ó 3137g 2121g 1016g 5,2l/100km 5,26l/100km
B95+T 80km/ó 3880g 2870g 1009g 5,2l/100km 5,22l/100km

7,00 l kontra 6,97 l
5,22 l kontra 5,24 l

Ez 33,6% többletfogyasztásnak felel meg E85-ből.

Turbo Booster mérése


Pár mozdulat a beszerelés

Ez nem más, mint az üzemanyagcsőre rögzített mágnes, annak is az erősebbik változata. Fogyasztáscsökkenést, teljesítménynövekedést ígér, igaz, ez autótípusként eltérő lehet. Kb 10000 Ft az ára.
Ismét a 1,2-es Fabiát vetettem be a tesztkörökre, autópályás 100 km/ó (GPS 92,5), 15°C külső hőmérsékleten.
Fajsúly: bioetanol (E85) = 0,779 g/cm3

Üzemanyag sebesség M (kiindulás) M (érkezés) M (fogyasztás) átlagfogy (computer) átlagfogy (számított)
E85 100km/ó 3450g 1897g 1553g 5,8l/100km 7,25l/100km
E85 100km/ó 3870g 2330g 1540g 5,8l/100km 7,19l/100km
E85+TB 100km/ó 4010g 2451g 1559g 5,9l/100km 7,27l/100km
E85+TB 100km/ó 3830g 2282g 1548g 5,8l/100km 7,23l/100km

7,22 l kontra 7,25 l

Mint látható, minden mérés hibahatáron belül volt, kivéve a Greentech-es E85 mérést. A 2% többletfogyasztás abból adódhatott, hogy a levegő kapszulát a szívórendszer olyan helyére helyeztem, ahol a kapszula miatt lecsökkent a keresztmetszet, így megnőtt a szívási veszteség. A benzines mérésnél máshova tettem a kapszulát, ezért ott nem okozott veszteséget.

A Greentech forgalmazójának autóját is megmértem, mert állította, hogy régen max. 600 km-t tett meg egy teli tankkal, a kütyüvel viszont 700 + km-re nőtt a hatótáv. Azon az Opel Corsán 1%-2,5% javulást mértem benzinnel. Az érték sima 95-ös benzinből kb. 5,3l/100 km volt, ami egy 1,2-es 75 lovas autó esetében 100 km/ó mellett (GPS 93) teljesen normális érték, nem utal semmilyen anomáliára.
Egy kis érdekesség. –5°C-ban és +13°C-ban is megtettem hasonló forgalmi viszonyok mellett egy 25 km-es városi etapot. Az 5. km-nél a BC (értéke itt 1,24-gyel szorzandó) szerint 13 l helyett 10,5 l, a 25. km-nél 6,7 helyett 5,5 volt az átlag. Ez kb + 20% többlet.

Ez utóbbit csak azért említettem meg, mert sokaktól hallottam túlfogyasztási panaszt. Saját autóval sikerült elérnem a bűvös 10 l/100 km-t, ami a nyári 8 l-hez képest elég jelentős. A saját autóm (hiába kér gyárilag 98-ast, hiába tökéletes kondíciójú) egyértelműen sokat fogyaszt E85-ből (+34% nyáron), ezért visszatértem benzinre. November 16 és 25 között 58 liter 95-ös benzinből 966 km-t autóztam a városban és környékén, ami 6.0 l/100km fogyasztásnak felelt meg.

(F Miklós)