BANNER

_

Az E85 használat kérdőív értékelése




A Magyar Bioetanol Szövetség 2010 szeptemberében kezdett felmérést azzal a céllal, hogy megismerje a magyar E85 használók szokásait. A 2010.szeptember 5. és október 5. közötti időszakban 469 különböző válaszadó töltötte ki a kérdőívet.
Most megszületett az első értékelés fogyaszzátok szeretettel:

"A vizsgált autók átlagosan 11 hónapja üzemelnek E85-tel, átlagéletkoruk 13 év az átalakítás nélküli, 6 év az átalakítással működők esetében. A válaszadók 53 %-a átalakító elektronikával, 47 %-a viszont a nélkül használja az E 85-öt.

A válaszadók az alábbi átalakítási rendszereket választották:
82 felhasználó - BioETUN   
52 felhasználó - E85 Power   
46 felhasználó - HunFlex   
30 felhasználó - Saját megoldás   
16 felhasználó - Egyéb   
11 felhasználó - PowerTuning   
3 felhasználó - E85DC
2 felhasználó - E85 Adapter
5 felhasználó - FlexPro 
2 felhasználó - Nem tudja milyen készülék   

Érdekes, hogy az átalakítások 67%-a az utolsó 1 évben történt, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy a bioetanol, mint alternatív üzemanyag kezd bevonulni a köztudatba. Viszont, ahogy elszabadult az E85 ára, a beszerelési kedv alaposan megcsappant. Ezt bizonyítja az is, hogy az elmúlt három hónapban csak 19 autótulajdonos vállalkozott rá, ami az utolsó egy év beszereléseinek 13%-a.

Maradva az áraknál, a csak etanolt használó válaszadók 33 %-a sérelmezte, hogy egyre kisebb a benzin, valamint az E85 közti árkülönbség, és egyeneseknek az a véleménye, hogy már nem éri meg etanollal járni, sőt néhány esetben még drágább is. Az egyedüli ok, amiért mégis ezt választják, az a környezetvédelem. Bár nehéz megmondani, hogy a jelenlegi árak mellett annak idején milyen lett volna az átalakítási hajlandóság.

Az áraktól elvonatkoztatva a tulajdonosok egy része, felháborodva tapasztalja, hogy az egyes kutaknál, nem azonos az etanol minősége, ami azért furcsa, mert Magyarországon egyetlen cég, a Hungrana Kft. állítja elő az E85-öt, így minőségbeli eltéréseknek nem lenne szabad előfordulniuk.

A válaszadók közül heten említik, hogy szerintük még mindig kevés helyen szerezhető be az üzemanyag, noha az egy főre jutó E85-kutak tekintetében Európában a második helyen állunk, még úgy is, hogy jelenleg csak egyes hálózatok (Agip, Avia, Oil) és egyes magánkutak kínálják. Így a hazai kétezer üzemanyag-töltő állomásból mintegy 330-nál kapható jelenleg E85, viszont a földrajzi eloszlás elfogadhatónak mondható. Sajnos lakhelyükre vonatkozó kérdés nem szerepelt a kérdéssorban, így nem tudni, hogy az ország mely részén élnek.

A fogyasztásnövekedés átlagolásánál a pontos érték 20,61%, (a szórás igen nagy). Ezt egyértelműen csak az átalakított autóknál lehet megfigyelni. Akad olyan, aki egyáltalán nem tapasztalt változást e téren, mások akár 50 %-os növekedést is állítottak. Az esetek nagy részében, aki már egyszer beszereltette az átalakítót, az utána nem szívesen tankol benzint.
Tapasztalatok tekintetében, sokan egyértelmű teljesítménynövekedésről számolnak be. Jobban gyorsul az autó, halkabb a motor és az átalakító elektronikáknak köszönhetően. 248-ból csupán 15 esetben említenek hidegindítási nehézségeket. Négy esetben még 6 hónapja sincs, hogy beszereltették azt, azaz már javában tombolt a jó idő, így alacsonyabb hőmérséklet miatt, most szorul egy kis finomhangolásra a rendszer. Érezhető teljesítménycsökkenésről 7 esetben ejtenek szót, ebből 6 volt átalakítás nélküli autó.

Arra a kérdésre, hogy kellett-e valamilyen alkatrészt cserélni az alkoholos használatból fakadóan, 56 igenlő válasz érkezett a 469-ből, melyből 27 esetben említik, az átalakító forgalmazók által is ajánlott üzemanyagszűrő cseréjét, valamint 17 esetben az AC pumpát. A fennmaradt 13 válasz között többen elismerik, hogy az adott alkatrész már előtte sem volt tökéletes. A kevert üzemanyagban lévő alkohol, még az átalakítás nélküli autókban is szépen oldja a lerakódásokat, így ott is 23 esetben döntöttek úgy, hogy biztos, ami biztos inkább kicserélik azt a szűrőt. Egyébként 27-szer említenek alkatrész cserét.

Idehaza leginkább az 55-45 arányú E85-benzin keverési arány figyelhető meg, de akadnak olyan bátor felhasználók, akik, mintha csak Brazíliában lennének, átalakítás nélkül tisztán E85-tel szelik az utakat.

A válaszadók közül mindössze hárman állították, hogy gyári FlexFuel autóval rendelkeznek, amin ezen autók még mindig magas ára miatt nem is csodálkozhatunk, de 84 % szívesen vásárolna gyárilag alkoholos üzeműre alakított autót.

Az etanollal, pontosabban az E85-tel, mint alternatív üzemanyaggal egyébként a válaszadók nagy része elégedett. Mindössze 3 autótulajdonos írta, hogy nem vált be és visszaálltak a benzines használatra. Közülük ketten átalakító elektronikát sem használtak."

A felmérés tulajdonképpen nem hozott váratlant. Sokan viszont nem válaszoltak minden kérdésre így például az átalakító elektronikákat firtató kérdésekre a válasz kicsit torzan alakult. Véleményem szerint nem BioETUNból hanem Hunflex illetve PowerTuning készülékből van a legtöbb. Az átlagfogyasztás számításnál az értékelés egybe vette az átalakított és a vegyesen tankoló autókat, talán érdemes lenne külön vizsgálni a két csoportot. Talán majd a következő értékelésnél.

A kérdőív továbbra is elérhető, aki lecsúszott róla vagy ismét kitöltené, tegye meg bátran, a hideg beálltával biztos más értékek születnek.