BANNER

_

BioEtun E85/benzin átalakító beszerelése


Az átalakítás előtt néhány apróbb mérést kell elvégezni, hogy járművünk alkalmas-e az alkoholos üzemre. Elsősorban az injektorfejek ellenállását kell megmérni, hogy 10 ohm fölött vannak-e (kisebb ellenállás esetén előtét-ellenállás beszerelése szükséges).



A Toyotánál ezzel nem volt gond, viszont a speciális a Yarishoz való Toyota csatlakozókat külön kellett beszereznem. A BioETUN elektronika alapból Bosch (EV1) csatlakozókkal készül, ezeket kellett átcserélnem TO1-es Toyota csatikra.

Az átalakítás teljes leírása egy kis gazdasági számítással itt olvasható:
http://www.vezess.hu/magazin/e85_bioetanol_atalakitas/19538/

 

K-Jetronic alkoholossá alakítása


Amióta kapható E85 Kiskunfélegyházán azóta töri sógorom a fejét K-Jetronic befecskendező rendszerű 1984-es Saabjának  alkoholosításán. Eddig csupán a fele-fele keverés volt a járható út, tiszta szesszel az autó gyenge lett, dadog, úgy ahogy illik, mint egy motor aki nem kap elég üzemanyagot. (egy hasonló eset 318i BMW-vel) Mivel a Bosch K-Jetronic rendszere gyakorlatilag mechanikus szerkezet, az üzemanyag adagoláshoz nem használ elektronikát, ezért az alkoholosítás nem egyszerű feladat. Illetve nemi is az a nehéz hanem az univerzális e85/benzin üzemmód. Itt nem megoldható az elektronikus befecskendezésekhez hasonlóan az automatikus esetleg a  kapcsolóval történő üzemmódváltás. Talán ezért sem találtam semmit a K-Jetes autók etanaolosításával kapcsolatban.

Pali ritkán utazik messzire, ezért úgy határozott próbáljuk meg a fix E85 üzemre való átalakítást, legfeljebb ha nem kap szeszt szerszámot ragad és visszaszereli benzinesre. Tehát az átalakítás során az is cél volt hogy ne csináljunk maradandót, ha nem is egy gombnyomásra de viszonylag egyszerűen vissza lehessen alakítani.



Ez lambda szondás változat, az átalakított jármű ettől régebbi, lambda nélküli

Mindenek előtt a témában járatos injektor.hu oldalt kezdtem olvasgatni, és beszéltem az injetor guruval Besze Sanyival is az oldal szerkesztőjével a BMS szerviz vezetőjével. Szerinte is csupán elhangolásról, mechanikai átalakításról lehet szó.

Most itt ne menjünk bele a K-Jetronic rendszer működésének részleteibe aki kíváncsi itt elolvashatja, érdemes.
 

A mi szempontunkból  két helyen lehetséges belenyúlni a működésbe. Az egyik az úgynevezett CO csavar, amivel a légmennyiség mérő toló tárcsa és a vezérlő dugattyú pozícióját változtathatjuk aminek következtében a CO csavart befelé csavarva dúsul, kifelé csavarva szegényedik a keverék. A másik alkatrész az üzemanyag nyomás szabályzó.


Itt már rajta az alátét

Az utóbbinál nem ússzuk meg egy imbuszkulcsos tekergetéssel, itt alátétezni kell. Vagyis ki kell szerelni a nyomásszabályzó szelepet és a rugója alá alátétet kell rakni. Ezáltal a rugó előfeszítést megnövelve növeljük a fecskendőkhöz jutó üzemanyag nyomását is. A K-Jet rendszernyomása 5 bar körüli, Sanyi azt mondta, hogy ha a gyárival megegyező alátétet rakunk pluszba akkor a nyomás kb 0,2-el nagyobb lesz ami már elég lehet az etanolos működéshez.

Persze felajánlotta, hogy menjünk át és akkor nyomásműszerre köti miközben mérünk CO-t is, de leghamarabb csak hétfőn munkaidőben. Paliék szombatig voltak nálunk, és kíváncsiak is voltunk, így megpróbáltuk tapasztalati úton belőni azzal az elhatározással, hogy ha jó megyünk finomítani valamikor.

Minden esetre, azt már megint tudatosult bennem: CO mérő nélkül nem élet az élet.

Szóval a lényeg az, hogy az apró lomos dobozomban elsőre találtam megfelelő alátétet. 1.07 mm volt az eredeti vastagság - ami egyébként két alátétből állt - és 1.06 mm volt amit pluszba beraktunk. A szelep ki és beszerelés viszonylag egyszerű, egy 16-os villáskulccsal megoldható. Ügyelni kell, hogy ne törjük el a megöregedett rideg üzemanyagcsöveket és lehetőleg a pici alkatrészeket se ejtsünk le a kocsi alá mert mindkettő végzetes lehet.

Beindítottuk az autót, minden rendben volt, de az alapjárat kicsit ingadozott.

A gyújtáselosztón bekarcoltam az eredeti pozíciót, és szemre pár fok előgyújtást adtam. Az autó járása a megemelkedett alapjárat miatt jobb lett, de amint beraktuk D-be az automatát, ingadozni kezdett ismét. A már említett CO csavaron tekertem be még egy kicsit, és az autó járása megint simult. Hogy mindent összezavarjak az alapjárati csavaron is állítottam egy kicsit és ezzel kész voltunk az alkoholos beállítással.

Behuppantunk az autóba és próbakörre indultunk. Már az első gázadásra jól reagált, szépen vette a fordultatott alapjáratról is, a háromsebességes automatához képest jól gyorsult, dinamikusan haladt. Régen vezettem az autót számomra meglepően jól viselkedett. Megállás után sebességben 800-as fordulat körül egy kicsit hullámzott a járása, sebességből kivéve a fordulat 1100-ra ugrott, sőt néha még feljebb is ami lassan visszaállt 1100 környékére. A beállítás nagyjából sikerült, de tény, hogy megfelelő műszerek nélkül nehéz boldogulni, és mindenképpen szükség van egy műszeres finomhangolásra ha egyáltalán lehetséges.

Később hagytuk kihülni, de nem foglalkozott vele hidegen is azonnal indult. Mondjuk jelenleg - a nyár közepén - ez nem mérvadó, ha így marad összel derül ki az igazság.

Az autó még aznap hazaindult és azóta is ezzel a beállítással üzemel. Pontos fogyasztási adatok nincsenek mert az állítgatások miatt még nem lehet pontosan meghatározni, az tény hogy nincs kiemelkedően magas többlet fogyasztás, 450 kilométert ment egy tankkal. Ami azért nem olyan rossz ismerve a 2000-es automata Saab 900 benzines étvágyát.

Megbeszéltük, hogy amint van rá lehetősége Pali felkeres egy helyi zöldkártyás műhelyt ahol tudnak mondani konkrét számokat és esetleg a CO csavarral hangolhatnak rajta.

A beszerelés után gondolkodtam még egy kicsit, hogy is lehetne ezt az egészet flexivé tenni.
Elvileg létezik hidegindító fecskendője a K-Jetnek, de az injektorguru szerint csak rövid üzemet bír, ezzel nem megoldható a dúsabb keverék. Persze azért én ezt nem hiszem míg tönkre nem tettem egyet, úgyhogy meg lehetne próbálni kísérletezni. A alap benzines beállításon hagyni a hardvert és a hidegindító fúvókával elektronikusan szabályozni a többlet üzemanyagot ugyanis az említett  fecsi elektromágnes vezérlésű. Sőt azt mondom, hogy ha valóban nem bírja a folyamatos üzemet akkor egy hengerenkénti befecskendezéses fúvókára cserélném  ne adj' isten egy plusz injektorfejet illesztenék a szívócsonkba. Persze kérdés, hogy megéri-e a gányolás, tökéletes lenne-e valaha? Mert ha a jelenlegi átszereléssel és beállításokkal jól működik, nem biztos hogy érdemes tovább variálás. Ha csak a kicsit ingadozó alapjárat az E85 üzem ára, szerintem jó úgy ahogy van. Egy 16-os egy 10-es és egy 3-as imbusszal benzinesre állítható 10 perc alatt.

A koszos üzemanyagszűrőről újra


Régebben írtunk róla, hogy az alkoholos használat megkezdése után néhány száz kilométer megtételét követően feltétlen érdemes üzemanyagszűrőt cserélni. Az alkohol mint a hígító kimoshatja a szennyeződéseket a rendszerből. Főleg idősebb autóknál igaz ez amikor idejét sem tudjuk mikor volt cserélve, ha volt egyáltalán. Természetesen ez igaz arra az esetre is ha valaki átalakítás nélkül használja az autót csak fele-fele arányban keverve az E85-öt a benzinnel.

Maga a szűrő nem drága darab és legtöbb esetben könnyen hozzáférhető, két csavarral oldható. Nyugodtan magunk is cserélhetjük, de arra számítsunk, hogy nyomás alatt van a rendszer, a vezetékek oldása után spriccelhet az üzemanyag és rendszertől függ mennyi folyik ki belőle.

Én a motortérben illetve az autó alatt hátul a benzintank közelében találkoztam a szűrővel. Most egy régi 900-asban cseréltek szűrőt, én meg azonnal rávetettem magam a kiszerelt eszközre, hogy szétszedjem.

Az autó 1984-es K-Jetronic rendszerű Saab 900-as, április óta nagyjából mindig fele-fele keverékkel üzemel. A szűrőn látszott, hogy nem gyári és azt tudtuk hogy az elmúlt 5 évben biztos nem volt cserélve. A kibontás gyorsan ment,  egy csípőfogóval hajtottam ki a peremezést, utána egyszerűen széthúztam,  még fűrészelni sem kellett. Érdekes hogy a szűrő belseje teljesen más volt mint a régebben szétvágott Bosch. Ez inkább a légszűrökhöz hasonló megoldás, és szerintem nem olyan hatékony mint a másik.

Az eredetileg világos barna szűrőpapír most korom fekete volt. Letépdestem a papírt, aminek a belső fele valamivel jobban nézett ki vagyis azért ebben az állapotában is szűrt. Munka közben  mintha korommal dolgoztam volna úgy koszolt. Készítettem videót egy letépett szűrőpapír felhasználásával.

http://files.indavideo.hu/player/gup.swf?b=1009

Tanulságos eset, és persze nem tudni mennyi köze volt az elkoszolódásnak az E85-höz de az tény, hogy egy öreg autónál ne hagyjuk ki a szűrő cserét. Csak hasznunk származhat belőle.

A napokban kaptam egy telefont egy tulajdonostól aki szeretné kipróbálni az E85-öt Suzuki Ignisbe, de tudomása szerint nincs üzemanyag szűrő benne ezért kicsit fél. Én ezen nagyon meglepődtem, de sajnos nem tudtam segíteni, nem ismerem a típust. Örömmel venném ha valaki megosztaná Ignises E85 tapasztalatait és elmondaná tényleg szűrőmentes e?