BANNER

_

Új bioetanol gyár épül


Nagyobb az érdeklődés mint amire számítottam. Napközben töltenem kellett a telefont olyan sokan hívtak az E85-tel kapcsolatban. Legtöbben már tájékozottak a témában, de a „megeszia gumialkatrészekete?” kérdés csak-csak felbukkan. A legtöbben az átalakítás technikai megoldásaira kíváncsiak, de interjút kért az Infó és a Kossuth rádió is.

Az örömöm még sem teljes. Mint már az előző posztban írtam sajnos nem az E85 árcsökkenése hanem az benzin árának növekedése miatt fordult a figyelem ismét a bioetanol irányába.

Egy január 3-ai hír viszont kicsit felvillanyozott. Lehetséges, hogy felborul a hazai etanol monopólium?


Talán ilyen lesz a hazai Fagen üzem is

A hír szerint Magyarországon épít üzemet a Fagen amerikai bioetanol óriásvállalat. A cikk eredetije itt olvasható angolul, de a Napi Gazdaság is írt róla, sőt a bioetanol fő ellenzője az index.hu is beszámolt róla két mondatban.

Persze részleteket eddig nem ismerünk. Nem tudjuk milyen technológiával fog működni és milyen nagyságrendű a vállalkozás, illetve egyáltalán szándékozik e a hazai piacra betörni. Pár évvel ezelőtt a svéd SEKAB-nak is voltak hasonló ambíciói (még ingatlanokat is vásárolt), de az csúnyán kudarcot vallott. Az ellenzők döngethették is a mellényüket: íme a bioetanol halála, még a SEKA is meghátrált. Információim szerint ők a brazil alkohol egy részét probálták volna kiváltani a hazai szesszel, de a támogatáson csúszott el a dolog. Hogy pontosan mi volt a háttérben talán sosem derül ki, ha egyáltalán ez érdekelne még valakit.


Ron Fagen hobbija a repülés

A számítások szerint Magyarország körülbelül 3-4 nagyobb kukorica feldolgozó alkohol üzemet képes elvinni a hátán. Ezek az üzemek a hazai mezőgazdaságra építve igazán jól jöhetnek annak ellenére hogy szinte mindegyik külföldi beruházás. A jelenleg egyedüli E85 gyártó - a Hungrana Kft. is osztrák és kanadai tulajdonú.

Persze hallani magyar kezdeményezésekről is, tudomásom szerint évekkel ezelőtt 36 üzemre adtak ki engedélyt. A Napi gazdaság is megemlíti a Győr Distillery-t (vajon miért angolul?) azaz a Győri Szeszgyár zrt-t ami tévedés ugyanis nem gyártanak üzemanyagot, csak vegyipari- és az élelmiszeripari etil alkoholt, illetve szó van a az Első Magyar Bioetanol kft-ről is ami sajnos nincs kész.  Információim szerint viszont az Etanol-Line Kft Vácszentlászlói etanol üzeme túl van a tesztüzemen, illetve keveset hallunk a szlovákiai E85 gyáráról az ENVIRAL-ról ami a MOL beszállítója.

Szóval érdeklődve várom a folyatást a Fagennel és a többi hazai gyárral kapcsolatban és akkor talán egyszer E85 árcsökkenésről is beszámolhatok.

Literenként 100 forint kedvezménnyel kezdjük az évet


Amióta volt egy harcom jövedéki adó vonalon, nem zártam szívembe a hatóságot. A mostani adóemelést nem is véleményezem, esetleg túlságosan elragadtatnám magam. Az tény, hogy sikerült jól beletalálni, a jövedéki adó emelés az élet minden területére kihatással lesz.

Én sem legyinthetek, hogy mit számít, hisz én alkohollal járok, mert ez demagógia lenne, a kenyeres kocsi dízellel érkezik.

Abban azért biztos vagyok, hogy előbb vagy utóbb az E85 árára is hatással lesz a jövedéki emelés, annak ellenére, hogy mint tudjuk, az E85 bioüzemanyag része jövedéki adómentes. Viszont az E85-ben ott az a 15-20% motorbenzin, ami csúnyán emelkedett. Az év utolsó hetében észrevehettük a kutakon, hogy a megszokottól 5 forinttal többet kellett adni az E85-ért. A hivatalos álláspont szerint a gyártó azért emelt, mert év közben egyszer sem, és év végén ezzel próbált kompenzálni.

Valóban, az E85 ára csak kis mértékben követte a benzin ármozgásait. A holtankoljak.hu adatbázisa szerint összeállítottam egy táblázatot, ami jól mutatja a 95-ös és az E85 árának változását heti felbontásban. A pontos adatok március elejétől állnak rendelkezésre. Az árak az országos átlagárakat tükrözik.

2008 vége - 2009 eleje katasztrófa volt az E85 tekintetében. A 95-ös benzin átlagára 227 Ft volt az E85 csak 37 forinttal volt olcsóbb. Akkoriban a többletfogyasztás miatt drágább volt E85-tel járni, mint benzinnel. Ez az év első felében megváltozott, az adó és ennek kapcsán a benzin árának emelkedése miatt.  Július elején akár 99 forint is volt a különbség.

A 95-ös üzemanyag éves átlag ára 288,12 Ft-volt, az E85-é 208,31, ez azt jelenti, hogy a két üzemanyag közötti különbség 79,81, azaz durván 80 forint volt. Ez nem tűnik rossznak, még abban a tekintetben sem, hogy az E85-ös autózással 25-30%-kal többet fogyasztunk a szeszből. A 208,31-et a 30% többlettel felszorozva 270,8-at kapunk, így a valós megtakarítás 17 forint literenként.

Ez nem világmegváltó, de azért nem is rossz érték, ha figyelembe vesszük, hogy az év első felében az árrés nem kedvezett az E85-nek. Ráadásul 30%-kal számoltam, ami nyáron inkább csak 25%. Ha meg igazán pontosak szeretnénk lenni - az E85-höz hasonló oktánszámú – a 100-as benzin árához kéne viszonyítani a különbséget.

A mostani évkezdés óriási lökést adott a bioetanolnak. Sajnos ez nem az E85 árcsökkenése, hanem a benzin áremelkedése miatt következett be. Szerdától a holtankoljak.hu információi szerint 317 forint is lehet a 95-ös átlagára, miközben én az imént 215 forintért tankoltam E85-öt a budaörsi AVIA kúton.