Nagyobb az érdeklődés mint amire számítottam. Napközben töltenem kellett a telefont olyan sokan hívtak az E85-tel kapcsolatban. Legtöbben már tájékozottak a témában, de a „megeszia gumialkatrészekete?” kérdés csak-csak felbukkan. A legtöbben az átalakítás technikai megoldásaira kíváncsiak, de interjút kért az Infó és a Kossuth rádió is.
Az örömöm még sem teljes. Mint már az előző posztban írtam sajnos nem az E85 árcsökkenése hanem az benzin árának növekedése miatt fordult a figyelem ismét a bioetanol irányába.
Egy január 3-ai hír viszont kicsit felvillanyozott. Lehetséges, hogy felborul a hazai etanol monopólium?
Talán ilyen lesz a hazai Fagen üzem is
A hír szerint Magyarországon épít üzemet a Fagen amerikai bioetanol óriásvállalat. A cikk eredetije itt olvasható angolul, de a Napi Gazdaság is írt róla, sőt a bioetanol fő ellenzője az index.hu is beszámolt róla két mondatban.
Persze részleteket eddig nem ismerünk. Nem tudjuk milyen technológiával fog működni és milyen nagyságrendű a vállalkozás, illetve egyáltalán szándékozik e a hazai piacra betörni. Pár évvel ezelőtt a svéd SEKAB-nak is voltak hasonló ambíciói (még ingatlanokat is vásárolt), de az csúnyán kudarcot vallott. Az ellenzők döngethették is a mellényüket: íme a bioetanol halála, még a SEKA is meghátrált. Információim szerint ők a brazil alkohol egy részét probálták volna kiváltani a hazai szesszel, de a támogatáson csúszott el a dolog. Hogy pontosan mi volt a háttérben talán sosem derül ki, ha egyáltalán ez érdekelne még valakit.
Ron Fagen hobbija a repülés
A számítások szerint Magyarország körülbelül 3-4 nagyobb kukorica feldolgozó alkohol üzemet képes elvinni a hátán. Ezek az üzemek a hazai mezőgazdaságra építve igazán jól jöhetnek annak ellenére hogy szinte mindegyik külföldi beruházás. A jelenleg egyedüli E85 gyártó - a Hungrana Kft. is osztrák és kanadai tulajdonú.
Persze hallani magyar kezdeményezésekről is, tudomásom szerint évekkel ezelőtt 36 üzemre adtak ki engedélyt. A Napi gazdaság is megemlíti a Győr Distillery-t (vajon miért angolul?) azaz a Győri Szeszgyár zrt-t ami tévedés ugyanis nem gyártanak üzemanyagot, csak vegyipari- és az élelmiszeripari etil alkoholt, illetve szó van a az Első Magyar Bioetanol kft-ről is ami sajnos nincs kész. Információim szerint viszont az Etanol-Line Kft Vácszentlászlói etanol üzeme túl van a tesztüzemen, illetve keveset hallunk a szlovákiai E85 gyáráról az ENVIRAL-ról ami a MOL beszállítója.
Szóval érdeklődve várom a folyatást a Fagennel és a többi hazai gyárral kapcsolatban és akkor talán egyszer E85 árcsökkenésről is beszámolhatok.