BANNER

_

Volvo 760 Turbo E85-tel


Régebben volt már szó egy brutálisan átalakított 740-esről most ismét egy érdekes igen részeltes Volvó etanolosításról kaptam beszámolót.
Fogyasszák szeretettel.

"Van nekem egy Volvo 760 Turbo típusú autóm, amit egy ideje E85-tel használok és arra gondoltam, hogy esetleg érdekesek lehetnek a tapasztalataim mások számára is. Nos, először talán az autóról.

Ez a példány 26 esztendős, 1984 első félévében készült Svédországban. Menetkész tömege 1410 kg, hossza 4,8 m. Motorja B23ET, vagyis 2316 cm3 hengerűrtartalmú, turbofeltöltéses benzinmotor. Legnagyobb teljesítménye 173 LE 5600 1/min-nél, legnagyobb nyomatéka pedig 250 Nm 3400 1/min-nél. A gyorsulásból ítélve ezeket az értékeket a mai napig teljesíti. Az üzemanyagellátó rendszer Bosch Motronic, teljesen elektronikus hengerenkénti befecskendezés-sel, légtömegmérővel, kopogásérzékelővel, léghőmérsékletmérővel, miegyébbel. Két szivattyú látja el a rendszert benzinnel vagy E85-tel: az egyik a tankban van, a másik az autó alján, a vezetőülés alatt. Két szűrő is van, az egyik a tankban, a másik pedig a második szivattyú (bár ez inkább nyomattyú) mellett. A befecskendezési nyomás 2,5 – 3 bar. Mindezeket az adatokat csak azért írtam le, mert érdekes lehet azoknak, akiknek nem pont ilyen autójuk van, de valami hasonló (mondjuk régi BMW) és gondolkodnak az E85 használatán.

Mivel a környékünkön (Pécs) sokáig nem lehett E85-öt kapni, ezért csak székesfehérvári és bajai kiruccanások alkalmával tudtam kipróbálni. Az első próbát úgy végeztem, hogy amikor már elég kevés benzin volt a tankban, tettem bele annyi E85-öt, hogy kb 60—40 % legyen a benzin—etanol arány. Aztán tettem egy jó nagy kört, hogy mi változott. Semmi se változott. Úgyhogy most annyi etanolt tettem bele, hogy 50-50 % leyen az arány és ismét próba. Változás semmi. Amikor azonban jelentősen elcsúszott az arány az E85 javára (kb 60% E85), gyengén, de határozottan érezhetően rosszabbodott a motor teljesítménye. Elsősorban akkor volt probléma, ha kigyorsításra került sor, vagy hidegindításra. Mintegy kétharmad rész E85-tel még el lehetett járni, de ekkor már nagyon figyelni kellett a hideg motorra. Ősszel, jóval a fagyok előtt, hűvös reggeleken beindult ugyan, de hajlamos volt leállni. Kereszteződésekben megállva az alapjáratra visszaeső, még hideg motor szinte állandóan lefulladt. Ez utóbbi különösen zavaró volt, mert a kormányszervóhoz és a fékszervóhoz is járó motor kell, és bizony ezek nélkül Pécsen, meredek lejtőn lefelé élesen bekanyarodni egy szűk kereszteződésben egészen érdekes élmény egy ekkora tömegű autóval. Szóval világossá vált, hogy beavatkozás nélkül az E85 tisztán nem használható.


A légtömegmérő a motortérben (nagyobb nyíl) és az utastérbe vezető kábel (kisebb nyíl)