BANNER

_

E85 vagy hibrid?


Kasza Gábor a múltkor autójának átalakításáról írt. Most egy érdekes anyagot küldött a hibridekkel kapcsolatban. (a „most” néhány héttel ezelőttit jelent, de szégyellem, nem volt egy perc időm sem, hogy publikáljam)
Nem mindennel értek egyet de tény, hogy elgondolkodtató dolgokról ír számokkal gondosan megtámogatva, ahogy eddig is szokta.

Bevallom én kedvelem a hibrideket. A német dízeles vonal felejthető, természetesen csak a benzines jöhetne szóba, amit rövid időn belül szeszesítenék. Esetleg Obama  hibrid családi autója illetve egy gyárilag Flex-Fuel Plug-in Hybrid Electric jármű. Vagyis a bioetanollal is működő, konnektorról tölthető Ford Escape.

 

"A mostani trendnek megfelelően a gyártók igyekeznek előhozakodni alacsony fogyasztású hibrid modelljeikkel, hiszen egyre szorul a hurok a kibocsátási értékek szinten tartását illetően. Pár évvel ezelőtt, amikor megjelentek az első modellek (Prius, RX400h stb.) rendkívül nagyra becsültem a tulajdonosaikat, akik ennyi pénzt kifizettek pusztán a környezetük védelme érdekében – hiszen az ártöbbletet soha sem fogják kompenzálni az alacsony fogyasztással. Most, amikor egyre elterjedőben van az etanolos üzemre való áttérés, és ismereteimet is bővítem folyamatban lévő tanulmányaim során, egyre inkább ellenszenves vagyok velük kapcsolatban. Hiszen üzemeltetésük ugyan olcsóbb, mint hagyományos benzinnel vagy dízellel üzemelő társaik, ugyanakkor vételáruk továbbra is magas. Ebben a rövid cikkben arra szeretnék rámutatni, hogy mennyire szükségtelenek abban az esetben, ha rendelkezésre áll a bioetanolos üzemeltetés. Ha ezek a járművek is mennének etanollal, sokkal kedvezőbb helyzetben lennének, és valóban környezetkímélőek lennének, nem pusztán zöld és kék ikonok lennének rájuk ragasztva.

Az összehasonlításom alapját egy új generációs Prius és egy 2007-es fejlesztésű Toyota Corolla alkotja – azért esett a Corollára a választás, mert talán ez áll a legközelebb hozzá véleményem szerint a szempontok alapján (árban az európai modellek olcsóbbak is lehetnek). Ügyeltem arra, hogy nagyjából azonos feltételeknek feleljenek meg motorizáltság, helykínálat, felszereltség és kategóriabesorolás terén. A jól felszerelt Prius alapváltozatával egy 1.6-os, Luna felszereltségű Corolla áll szemben. A két autó listaárában jelentős eltérés van ahhoz, hogy a most kapható átalakító elektronikák árait ne számoljam fel plusz költségként, így ez nincs benne a kalkulációban. A szűrőcserét pedig meg sem említem, hiszen egy szalonból kigördülő autó szűrője még soha nem látott szennyeződést

 

 

Toyota Corolla Luna

Toyota Prius Prius

benzin

bioetanol

benzin

bioetanol1

listaár (forint)

5 525 000

 

7 425 000

 

teljesítmény (LE)

130

 

99+37

 

biztosítás (egy évre)

43000
-163000

 

43000
-163000

 

fogyasztás (l/100 km)

6, 1

7, 93

3, 9

5, 3

Számított értékek

100 km-re vetített
üzemanyagköltség

1976

1792

1263

1197

kibocsátás (CO2, g/km)

144

39*

89

26*

CO2 kibocsátás
egy évben2 (kg/év)

2160

585

1335

390

 

1 35%-os dúsítást feltételezve, a Corollánál ez 30%
2 15 000 km-es futásteljesítménnyel számolva
* 20% benzintartalom esetén - a többi bioetanol, ami megújuló energia


A biztosítás 40 éves, budapesti férfire vonatkozik A0 besorolással. Jövőre már nem esnek egy kategóriába, mivel az elektromotor teljesítményét valószínűleg nem veszik majd figyelembe – bár hazánkban bármi előfordulhat. Az utolsó sorban látható, hogy a kalkulált futásteljesítménynél mekkora teherrel vagyunk környezetünkre közlekedésünk során. Ha a hibridek is használhatóak lennének gyárilag etanollal, akkor jelentősen csökkenne ez a teher és a kis matricák joggal ábrázolhatnának kék eget és zöld füvet a lógókon. A szén-dioxidnál sokkal károsabb CO, NOx és HC értékek pedig szintén sokkal alacsonyabbak etanolt égetve. A nagy mennyiségű – bár immár Litium-Ion – akkukat már nem is említem.
A következőkben a hibrid hajtás megtérülését szeretném érzékeltetni az etanolos üzemre átalakított benzines autóval szemben. A negatív értékek is ezért kerültek be, mert az etanolos a viszonyítási alap. Ugyanakkor az is látszik, hogy a beszerelés díja önmagában is megtérül 27e km alatt, ha átállunk etanolos üzemre.

 

Modell

Árkülönbözet

Megtakarítás (Ft/100 km)

Megtérülés (km)

Toyota Corolla Luna

-50 000

-184

-27 174

Toyota Corolla Luna E85

0

0

0

Toyota Prius

1 900 000

529

359 168

Toyota Prius E85

1 950 000

595

327 731

 

Az adatok alapján jól látható, hogy az árkülönbség lényegében sosem térül meg, hiszen a mostani autók közül valószínűleg csak nagyon kevés fogja megélni a háromszázezredik kilóméterét. Magyarországon ráadásul egyelőre elég kevés előnnyel jár a hibridek birtoklása, hiszen sem parkolásban, sem autópálya használatban, sem más téren nincs előnyük sajnos – vagy legalábbis nem kellő mértékben. Ha hozzávesszük, hogy a hibrid járművek javítása és általános karbantartása is magasabb összeget von maga után – hiszen több ismeretet kívánnak meg -, meglehetősen rossz a helyzet.

Tehát aki valóban a környezetét akarja óvni, az ne a marketingszagú hibridekbe fektesse pénzét, hanem vegyen benzines autót és alakítsa etanolos üzemre. Aki pedig ezzel nem akar törődni és esetleg elveszteni a gyári garanciát, az válassza a Ford Focus Flexifuel-es verzióját 5 496 000 forinttól 5 ajtós vagy kombi karosszériával.

Az adatokat 2010. március 6-án a www.holtankoljak.hu, a www.autostat.hu és a www.netrisk.hu oldalakról szereztem be."


Kasza Gábor