+12Ft |
2010 decemberében a Nemzeti Cselekvési Tervben vállaltak szerint a közlekedésben felhasznált energia 10 %-át megújuló energiaforrásokból kell biztosítanunk. De mivel a MOL összehozta hogy 2013-ig a jelenlegi bekeverési arány maradjon, így arra gondoltak, hogy az E85 majd segít a vállalásokban. A jövedéki adóval tuningol E85-re viszont nem hinném, hogy számítani lehet. A jelenlegi javaslat a benzin jövedéki adójának 10%-áról beszél, ami 12 forint áremelkedést jelent (3. § b). Az E85 jelenleg is magas árának 12 forinttal való emelését a felhasználók már nem tudják elfogadni és gyakorlatilag az E85 használat megszűnését eredményezné. Felvetődik a kérdés, hogy ez bekövetkezhet-e, és ha igen, milyen hatásai lesznek?
A napokban adták át a 400-adik E85 kutat, ez azt jelenti hogy legalább ennyi vállalkozónak és sok száz kapcsolódó vállalkozásnak van komoly pénze a buliban, nem beszélve a Hungranáról, akik folyamatos fejlesztéssel Európa egyik legkorszerűbb E85 üzemét alakították ki. Jó esetben a gyártó és a kutak benyelik a 12 forint többletet, hogy legalább a jelenlegi ár tartható legyen. Rossz esetben elzárja a hazai csapot, és az országból kifelé csurgatja a tiszta szeszt. A határon kívül kapva kapnak az alkoholra, nem véletlen hogy az ország most épülő
Nem úgy a kisvállalkozók, akik az iparágra építettek. Ők bizony megérzik ha az E85 eltűnik az országból, ráadásul még menekülési útvonalat sem kaptak, egy törvénymódosítás gyorsan véghezvihető, a következő hónapban már ott is figyel a jövedéki adó az alkoholon. Ez egy kicsit furcsa, főleg ha elolvasom a 2010. évi CXVII.- A megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló törvény 5. § (3) bekezdését: "A kötelező bioüzemanyag-részarány mértékét a Kormány rendeletben három évre előre meghatározva állapítja meg oly módon, hogy minden év március 31-ig kihirdeti a tárgyévet követő harmadik évre vonatkozó mértéket." Azaz a MOL-nak három éve van a felkészülésre, ha esetleg a jelenlegi bekeverési arányt változtatni kéne, szemben egy hazai vállalkozóval, akinek egy szűk hónap alatt tudomásul kell vennie a törvénymódosítást. Hogy is gondolták ezt?
De nézzük egy kicsit a számokat is, mi az az összeg amire vágyik a kormány:
Évi 4 milliárd liter üzemanyagot adnak el, ebből körülbelül 1,6 milliárd a benzin. Az E85-ből tavaly körülbelül 30 millió litert adtak el. Ha ezzel számmal számolunk, akkor a jövedéki adóbevétel kemény 360 millió forint lenne. Ez egy családi költségvetésben rengeteg, de az országnak, uzsonnára sem való. És felvetődik a kérdés: vajon adózott E85-tel össze fog jönni a 30 millió liter?
Két ilyen ingatlan már nem jönne ki az éves E85 jövedéki adóbevételből |
Az E85 jövedéki adója tehát nem fogja megmenteni az országot, de abban biztosak lehetünk, hogy ha már egyszer lesz adó, akkor lesz adóemelés is.