A kamion egyik üzemanyag tartályába dízelt a másikba alkoholt tankolnak |
A rendszer nagyon érdekes, és nem utópia. Olyannyira nem, hogy már hazánkban is megkezdődtek az ilyen jellegű kísérletek egy utcai dízel járművel. Egyelőre részleteket nem akarok elárulni, de amint van kézzel fogható eredmény, azonnal hírt adok róla. A nehezítés, hogy hazánkban a tiszta etanol szabványon kívüli üzemanyag és jövedéki adóköteles, ezért gyakorlatilag versenyképtelen áru, ha jogkövetően szeretné valaki alkalmazni. A tesztek ezért dizel + E85 befecskendezésessel folynak. Alkohol befecskendezésű dízel aggregátort a BME mérnökei is fejlesztettek, de amikor a rendszer közelében jártam, sajnos elég titkosan kezelték. Az elv minden esetben hasonló az Iveco rendszerééhez, a meglévő dízel adagolás mellé alkoholt fecskendeznek be.
Nézzük az olaszok milyen úton járnak:
Az Agrishow után indul az éles bevetés |
Az Iveco Trakker etanol-dízel kétüzemű járművet Brazíliában fejlesztették az UNICA, a brazil cukornád-termelők szövetségének szervezeti támogatásával, egy a cukor- és etanolüzletágban a „zöld eljárásokat” támogató program keretében. Az Iveco 2010-ben kezdte meg a kétüzemű motorok fejlesztését az FPT Industrial és a Bosch technológiai segítségével. A prototípust most a Raízen vállalat – a Cosan (Brazília legnagyobb cukornád-termelője) és a Shell közös vállalata – fogja tesztelni a 2011-es aratás időszakában.
Jelenleg a 40-60%-os etanol-dízel keverési arány 6%-os üzemanyagköltség-megtakarítást biztosít a cukornád-ültetvényeken történő használat során. „Még a fejlesztés korai szakaszában vagyunk, és természetesen azt várjuk, hogy a magasabb etanol-dízel keverési aránnyal még alacsonyabb üzemeltetési költséget érhetünk el” – mondta Renato Mastrobuono, az Iveco dél-amerikai termékfejlesztési igazgatója.
Az Iveco Trakker kétüzemű prototípusa egy 63 tonna megengedett össztömegű 6x4 hajtásképletű teherautó, amely a cukornád-ültetvényeken számos feladatra alkalmas, például tartály-félpótkocsi vontatására. A járművet egy 360 lóerős, közös nyomócsöves Cursor 9 motor hajtja. A modell két üzemanyagtartállyal rendelkezik (egy a dízel, egy az etanol számára). Emellett mindkét üzemanyaghoz tartozik egy-egy elektronikus vezérlőegység, egy szivattyú az etanolrendszerhez és egy lambda-érzékelő a kipufogóleömlőhöz. A rendszer az etanolt közvetlenül a szívócsonkba fecskendezi be a szívási szakasz során. A sűrítési szakasz után történik a dízel befecskendezése az égés segítése érdekében. Nincs szükség semmilyen kopogásgátló adalék használatára.
„A kétüzemű technológia másik előnye, hogy a motor teljesen visszaalakítható csak dízelüzemre, ami megkönnyíti a jármű újraértékesítését a cukornád-ültetvényeken történő használat után” – tette hozzá Mastrobuono.