BANNER

_

0,3 % helyett 0,045% CO alkohollal


Néhány érdekes és tanulságos, E85-ös autózással kapcsolatos történetet küldött Attila. Nem egyedi esetekről ír, nap mint nap hallok hasonló történeteket ha nem is mind ennyire fordulatos. A zöldkártya állomásokon és a vizsgáztatások alkalmával történt csodálkozásoknak külön rovatot lehetne nyitni. Az E85-tel való tisztább üzemet a nálunk szerencsésebb történelmi múlttal rendelkező országokban is kihasználják. Svédországban egyenesen a vizsgabiztos javasolta barátomnak hogy vizsga előtt tankoljon E85-öt, hogy ne legyen gond a kipufogógáz mérésekor.



Az első és egyben legkellemesebb az az volt amikor zöld kártára vittem az autót , de ezt már egy korábbi hozzászólásban leírtam! A lényeg, hogy oly mértékben csökken az autók káros anyag kibocsátása ami egyszerűen hihetetlennek tűnik még a sokat látott és tapasztalt szakembernek is! A normában elfogadott  0,3 % CO helyett a közel 10 éves autó 0,045% CO-t hozott !!! Pestiesen szólva, nem piskóta! De ez két évvel ez előtt volt. A helyzet mostanra sem sokat változott csupán annyit, hogy idén két unatkozó rendőr miatt vidéken – Füzesabonyban - kellett az autót zöldkártyára vinnem!

A történet röviden:
Az M3-on Polgár előtt jártam amikor kiszúrt magának két szó szerint unatkozó rendőr, utánam jöttek és a hangosbeszélőjük segítségével kitessékeltek a polgári pihenőbe! Köszönök majd kérdem tőlük, hogy mi a baj? Gyorsan mentem? Nem ment gyorsan, csupán „teccik” az autója és ezért állítottuk meg, de ha már megállítottuk akkor adja át ellenőrzésre az autó papírjait!  - szólt az ukász. Odaadtam s közel 10 perc után már már  úgy látszott szabadulok mikor az egyik felkiált: Hát kérem van egy kis probléma! Nem értettem mi lehet hisz az autó alig egy hónapja volt vizsgán és tökéletes volt vagy ránézésre fékerőt mért rajta vagy mi a szösz?  Az emberem odajön és mondja nekem  -  Tudja –e , hogy ennek az autónak 6 napja le van járva a zöldkártyája?

Mondom én ez igen furcsa hisz a forgalmi szerint alig egy hónapja vizsgázott és akkor mérték a káros anyag kibocsátást. Igen ám csak a zsugát felejtették el megcsinálni. És itt elejtettem egy mondatot ami miatt majdnem levették a rendszámom: „ Nem kéne csesztetni mert ez az autó nem benzinnel megy hanem bioetanollal  azaz alkohollal! No ezt nem kellett volna - mondja a rendőr - akkor mutassa a jövedéki engedélyét. Uhhh… a két sötét ruhásnak elég nehéz volt megvilágosítani, hogy ez nem biodízel hanem alkohol de hosszas rádiózgatás után a központ felhomályosította őket, hogy ez legálisan vásárolható üzemanyag. Nos a 3000-es bírságot azért nem úsztam meg, de azzal a lendülettel bementem Füzesabonyba az első szervizbe.

Itt újfent szóról-szóra az a történet játszódott le mint két éve Pesten. El akart küldeni az ember, hogy elromlott a műszere  jöjjek vissza kb. 2 nap múlva. Miután elmondtam, hogy mi a szitu az emberke igen csak tágra nyílt szemmel csodálkozott mert bár Ő mérte amit mért de nem hitt a szemének. Megint csak nagyon alacsony érték jött  ki  pedig most még némi benzin is volt  a 100 literes tankban. De így is 0,051%  volt a CO!

Ez két olyan történet amikor tisztelt államunk annyira elzárkózik és titkolja ennek az üzemanyagnak a létezését , hogy még azok sem tudnak róla akiknek ezt hivatalból tudni kéne!  A legdurvább történet az idén februárban volt amikor is az a „nagy” SZMOG Riadó volt amikor egyik nap a páros a másik nap a páratlan rendszámú autók mehettek! Én sajnos a munkám miatt és amiatt, hogy nincs egy másik autóm páratlan rendszámmal lesz ami lesz alapon elindultam dolgozni! 

„MÖRFI” alap tétel, akit elakarsz kerülni azt inkább üsd el mert úgyis az utadba áll! No tehát a pesti alsó rakparton megállít a "POSZT"  és lazán indul a vita szó szerint:  Jó napot  aztán tugggya-e, hogy ma milyen nap van ? Mondom én, hogy kedd. Na ne jó pofizzon itt  mert nem vagyok vicces kedvemben ! Én el is hittem neki, mert kb. reggel 6-tól posztolt kint a szerencsétlen ember és kockára volt fagyva. Ránézek a telefonomra és mutatom neki, pedig biz a ma kedd van és ez éjfélig így is marad ! Na akkó gyűjjön ki az ótóbul oszt nézze máá meg, hogy mi a rendszáma?  Nem kell ahhoz kiszállnom tudom én azt fejből is HBY-240! Mondom én … de mi köze ehhez annak, hogy ma milyen nap van?  Az, hogy tegnap hétfő volt ma meg kedd van!  Húúú…  ez bölcs meglátás mondom én magamban.  Kedves uram tegnap a páros ma pedig a páratlan rendszámú autók vehetnek részt a közúti forgalomban. Akkor jó mert az enyém 0-ra végződik akkor én mehetek minden nap!  Jópofa, jópofa de nem, mert mi van a nulla előtt? - kérdi a rendőr - Egy 4-es  tehát  magának ma itt Pesten nem lehetne részt venni a közúti forgalomban! És akkor elkezdtem mondani de, hogy én nem szennyezem annyira a levegőt mint a többi jármű, mert alkohollal megy az autó! No itt is volt némi sopánkodás de az emberünk felfogta a dolgot és nem sokat pöcsölt, hogy az állításomat elhiggye elment az autó mögé és beleszagolt a kipufogó gázba! Mondom magamba „Géza vazze ne szagolgasd  mert estére tök részeg leszel!„  És közben, hogy némi bizonyítékot szolgáltassak fehér papír szalvétával a kezemben elindultam utána és a járó motorú autóm kipufogójára szorítottam egy néhány másodpercre a szalvétát ! És még csak a cső szélétől sem lett kormos, mind összesen csak vizes. És gunyorosan  mutatom a rendőrnek, hogy ez a töménytelen mennyiségű korom ez mind ebből az autóból jött! De meginvitáltam Őt a saját szolgálati dízel csoda Skodájuk mögé amiben a társa melegedett és a járó motorú SKODA kipufogójára szorítottam  ugyan azt a fehér szalvétát és alig tettem oda egy a cső méretével azonos fekete folt keletkezett a papíron! Berágtam és oda nyomtam a rendőr orra alá azzal a mondattal, hogy az én és polgártársaim nevében felszólítom, hogy állítsa le a motort ne szennyezze tovább a környezetet! Látszott az emberen, hogy  nagyon volna mit mondania csak nem jön ki hang a száján. Majd röviden csak annyit mondott: Viszont látásra jó utat és baleset mentes közlekedést . Beült a csoda Skodába és úgy ott hagyott, hogy csak na.

Egy másik kis történet a kutakkal kapcsolatos, mint köztudott Magyarországon az AVIA kutaknál lehet E85-öt kapni leginkább! Jártamban keltemben Budaörsre mentem és ott is van egy  AVIA kút , mivel fogytán volt a „ MOTALKÓ „ gondoltam AVIA bemegyek  és teszek a tankba némi alkoholt! Kérdem a kutast, hogy hogy önöknél nincs E85-ös etanol? Rövid frappáns buta választ kaptam idézem szó szerint :  Nincs mert az rosszabb mint régen volt a normál 86-os benzin!  No bölcsen csak annyit válaszoltam a tisztelt kutas Úrnak  - remélem ha olvassa ezt a blogot akkor magára ismer- , tehát  annyit  tisztelt uram ebben a témában némi friss ismeretekre kéne szert tennie! Visz lát és amilyen gyorsan csak tudtam eljöttem ebből a szellemi sötétségből.  (Mellékesen jegyzem meg, hogy a budaörsi kúton 2009 október 7 óta lapható E85. Azóta én többször voltam ott és nem tapasztalatom ilyesmit. A szerk.)



Üdvözlöm azt akik ezt az oldalt létrehozta ahol a sok hozzánk hasonló ember leírhatja azt, hogy az etanol végül is nem egy rossz dolog  főleg ha ezt a kormányunk is így gondolná. Mert azt ne feledjük , hogy a dízel és a benzines autókból származó korom miatt évente közel 40 ezer ember betegszik meg és ebből közel 3-5000 meg is hal kis hazánkban. Jelenleg  Magyarországon a tüdőrák szedi a legtöbb áldozatot és nem a cigaretta a fő bűnös. Hanem a dízel autókból kiáramló korom , és hiába a csodánál is  csodálatosabb részecske szűrő mert minél kisebb a korom szemcse annál mélyebbre hatol a tüdőbe és annál kipusztíthatatlanabb. Nagyapám mondaná, a szart hiába szűröd édes fiam az akkor is szar marad! Mindenkinek kívánok tiszta és balesetmentes közlekedést !               
 

(Attila)


Van valakinek hasonló tapasztalata, összeesküvés elmélete?

Átalakított alkoholos Saabok


Pár napja beszámoltunk róla, hogy az érdi injektor szerviz belevágott a BioEtun átalakító elektronika tesztjébe. Mára megvannak az első tapasztalatok, mérési eredmények.

A legtöbb embert az érdekli, hogy a mindennapokon, a gyakorlatban mire számíthat a motor viselkedése, vagy a gazdaságosság terén, ha alkoholfogyasztóvá teszi járművét.

Egy -családi tulajdonú- Saab 9.3 SE volt az áldozat, amibe -közvetlen tapasztalatszerzés céljából- beszereltünk egy Bioetun v3 átalakító szettet. A műszakilag (is) hibátlan kocsi évjárata 2002, 2,0 literes, turbós, gyárilag 185 lóerős, ez az érték most 220 LE, megtett km-ek száma: 106,400.

A szett beszereléséről itt csak annyit, hogy a "beledobom, csak hogy működjön" és az igényes, szakszerű beszerelés közötti időszükséglet különbség akár többszörös is lehet. De erről lejjebb...

A beszerelés után szinte teljesen leürítettük a benzint, csak annyi maradt benn, hogy az első "alkoholos" kútig kitartson. Alkohol tankolás közben a kutassal beszélgetve elmondta, hogy a hidegebb idő beálltával az E85 eladásaik jelentősen csökkentek, mert "a motorok hidegben nehezen indulnak" A hír nem jó. Viszont gyaníthatóan ebben szerepe van annak, hogy sokan minden átalakítás nélkül tankolnak bioetanolt, vagy a beszerelt szettet nem igazítják megfelelően a motorhoz.

Folytatás az injektor.hu oldalon, katt ide!

Ismét fékpadon az E85


Nem csak mi visszük fékpadra az átalakított autókat, szerencsére sokan kíváncsiak mivel tud többet egy E85-re alakított benzines autó. Gábor saját készítésű elektronikát fejleszt, és a készülék működését fékpadon is vizsgálja. Mérései a mi fékpados tapasztalatainkat is alátámasztja. Nem kétséges, az alkoholos autó ha nem is vadul meg, de kellemes értékeket produkál, olcsóbb üzem közben. Íme a legfrissebb tapasztalat:

"A mérés tárgya egy 1994-es Opel Omega B Caravan 2.0 típusú autó, melyet először benzin üzemben mértünk 95-ös normál benzinnel fékpadon, majd az „E85power” átalakító beszerelése és beállítása után tiszta E85-tel is. A mérési körülmények nem sokban tértek el a két méréskor, de hogy a legtisztább eredményt kapjuk, a normált (azonos légköri adatokra vetített konverziós eljárással kapott) adatokat néztük.
 


Fékpad típusa: MAHA LPS3000

Az átalakító egy most piaci bevezetés alatt álló típus, „E85power” néven fut. Ez a mérés a prototípus finomhangolása céljából is történt. Az átalakítóról érdemes tudni, hogy teljesen automata, azaz nem kell kapcsolgatni más típusú üzemanyag alkalmazásakor, és nem kell az üzemmódokat sem adott esetben állítgatni. A működésének alapvető eleme a lambdaszonda jelének analízise, a pillanatnyi lambdaértékek elemzésével dinamikusan képes a befecskendezési dúsítást állítani. A szabályzás teljesen adaptív, és a gyári motorvezérlő lambdaszabályzási rendszerével szinkronban működik. A vezérlő egy plusz funkciója, hogy a lambdaértékeket a szonda és a gyári motorvezérlő közt képes szintén automatikusan eltolni, így lehetőség nyílik „sport” és „eco” üzemmódok használatára is. Sport módban a 0.86 körüli lambdaértéket próbálja tartani a dúsítás szabályzásával, eco módban pedig 1.05 körülit. Ez a két érték a felhasználó által változtatható. Miközben ezekben az üzemmódokban ezeket a lambdaértékeket próbálja elérni, a motorvezérlő számára egy eltolt lambdaértéket ad. Sport módban valamivel 1.00 alá állítja be a motorvezérlő felé menő lambda jelet, eco módban pedig tartja az 1.00 értéket. Amíg az átalakító normál módban dolgozik, szintén az 1.00 lambdaérték van tartva. Így kiaknázható egyszerre a motor maximális ereje, és a legjobb fogyasztása is. Ráadásul teljesen automata módon, hiszen az átalakító intelligens szabályzó algoritmusok segítségével mindig az éppen aktuális igények szerint kapcsolja az üzemmódot.
 


A mérés jelen esetben mindkét alkalommal teljes terheléses fékpadi mérés volt. Benzin üzemű méréskor (még átalakító nélkül) kiderült, hogy a valaha 115 lóerőt produkáló motor nem igazán maradt el a gyári értékeitől, a normált motorteljesítménye 113,3 LE-re jött ki. A nyomatékgörbe is a gyárihoz nagyon hasonló értékeket vett fel, így elég jó tesztalanynak tekinthető ez az autó. A mérések során emissziót is rögzítettünk, CO, CO2, HC, O2 adatok lettek felvéve. Miután az átalakító beszerelésre került, ugyanazon a padon újra lemértük az autót. Természetesen az átalakító automatikusan a sport módra állt át a mérés során, így a motorból kihozható maximális erőt próbálta elérni. Így a tiszta E85-tel végzett mérés során a normált teljesítmény 119,6 LE-re jött ki, a nyomaték pedig a benzinnél mért 161,1 Nm helyett 175,3 Nm lett.


A nyomatékgörbén jól látszik, hogy a benzines üzemhez képest a nyomatékgörbe egyenletesebb lett, kis fordulatszámon nőtt meg a legjobban. Ez érzésre nagyon dinamikussá teszi az autót, rögtön észre lehet venni a különbséget a menetteljesítményben. A motorteljesítmény elég konstans értékkel nőtt E85 esetében a benzines mérés diagramjához képest. Az átalakítóból kiolvasva megtudtuk, hogy valamivel 4000 fordulat felett már 100%-on mentek az injektorok, így az erő maximuma (0,9 lambdaérték volt a teljesítménycsúcsnál) nem olyan jelentős eltérést mutat a benzin üzemhez képest, mint a nyomaték. Ezekkel a gyári injektorokkal sajnos csak ennyi növekmény érhető el. A nyomaték és a teljesítmény maximuma is kicsivel lejjebb költözött, nagyjából 200 fordulattal.


Az emissziós méréseknél látszik, hogy alapvetően csökkent a CO2 és HC kibocsájtás E85 esetében. A CO diagram elején látható kiugrás a sport módra átállás miatti agresszív lambdaablak eltolás miatt került oda, ez a mérés óta már finomítva lett az átalakítóban. Az O2 diagram E85 esetében tökéletesebb égést jelez, mint benzin esetében, ezért is lehet jobb hatásfokú a bioetanol.

A közeljövőben ugyanennél az autónál tiszta E85 üzemű káros anyag kibocsájtási mérések is lesznek, hasonló mint a zöldkártyás mérés. Később ezeket is közzétesszük majd."

Gábor