BANNER

_

Holnaptól 50 Ft jövedéki adó az E85-ön.


Sokan találgatják, vajon mi lesz az adóemelés következménye? Van, aki a legrosszabbra készül, de sokan állítják, hogy nem lesz jelentős a változás. Az tény, hogy az idei jó kukoricatermés talán segít valamit a helyzeten, és a gyártó könnyebben építi be az adót az árba. Bár a napokban volt benzinárcsökkenés, a tendencia sajnos nem errefelé mutat. Remélem, a jelenlegi árkülönbség megmarad. Volt már rossz helyzet, akkor sem tántorodtam el, most sem fogok, maradok E85 használó. A jövő héten minden kiderül.

Az E85 adómentességének torára leszedtem és megfőztem az idei kukorica termésemet

A hivatalos NEMZETI ADÓ- ÉS VÁMHIVATAL Központi Hivatal Jövedéki Főosztályának közleménye az alábbiakban olvasható:

"A jövedéki adótörvény módosulása alapján 2011. augusztus 28-tól az E85 üzemanyag adómértékét nem a jövedéki adótörvény 52. § (2) bekezdés a) pontja, hanem az 52. § (2) bekezdés b) pontja határozza meg.
A módosítás alapján változott az E85 üzem- anyag adómértékének meghatározása, azaz az ólmozatlan benzin tartalom mellett az E85 üzemanyag a bioetanol tartalma alapján is adózik.
Az előzőekben ismertetett módosítással összefüggésben 2011. augusztus 28-tól a jövedéki adótörvény 52. § (2) bekezdésében a felhasználási célhoz kapcsolódó adómérték meghatározásokhoz tartozó pontok eltolódtak, azaz a jelenlegi b) pont c) pontra, a c) pont d) pontra, és a d) pont e) pontra változott.
Az E85 üzemanyag adómértékének változása, valamint a felhasználási célhoz kapcsolódó adómérték meghatározásokhoz tartozó pontok eltolódása figyelembe vételével az érvényes jövedéki adó fajtakódok módosítása, és ahhoz kapcsolódóan az alkalmazott informatikai rendszerekben a szükséges átvezetések végrehajtása folyamatban van."

Új E85 átalakító fejlesztésébe kezdtek pályázati pénzből


Érdekes sajtótájékoztatóra kaptam meghívást a hét elején. 2011. augusztus 26-án a gödöllői Szent István Egyetemen az E85Comfort etanol autóelektronikai fejlesztésről szóló rendezvényre hívtak.
Hú, ez érdekes? E85Comfort, ez meg mi a bánat? eddig erről egy semmit nem hallottam!

Azt tudtam, hogy a SzIE nyitott az E85 használatával kapcsolatos fejlesztésekre, az egyetemi Klíma iroda BioETUNt és E85Power készüléket is tesztelt. Az új Energoteszter fékpadról is hallottam, de hogy E85 átalakítő fejlesztésébe kezdtek volna most az E85 adóemelés előtt, erről nem tudtam.
Részletesen elolvastam a meghívót, és kiderült a dolog.




A működő prototípussal jelenleg elsősorban mérések folynak

A Rubin Informatikai Zrt. 2009-ben pályázott a KMOP-1.1.1-09/1-2009-0024 számú pályázatra melynek címe „A benzinmotoros gépkocsik üzemanyag-felhasználásának optimalizálása tetszőleges arányú benzin-alkohol keverékével történő üzemelésre elektronikus vezérlés segítségével”.
A pályázatot és az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott 137.865.000,-Ft-ot megnyerték.
Lassan mondom, hogy mindenki értse: száz-har-minc-nyolc millió. A mostani sajtótájékoztató, kicsit megkésve, a projekt beindításáról szólt.




Sajtófotó, működni nem láttuk

Az E85 elektronikáról tartott prezentációból a szakmai érdeklődőknek sok minden nem derült ki, de az világosan látszott hogy a projekt nagyon kezdeti stádiumban van. A tervek szerint egy koplex E85 átalakító elektronika fog elkészülni ami kiküszöböli a jelenleg kapható elektronikák hibáit. Előgyújtás vezérléssel, üzemanyag felismerő rendszerrel, vegyes üzemmódokkal, felhasználóbarát módon fog működni, nem hiába nevezték Comfortnak. A tervek égbetörőek, a fejlesztők ezen a téren történő tapasztalatlanságait az Egyetemi mérések támogatják. Rendelkezésükre áll - a Magyar Suzuki Zrt. által a sajtótájékozataón, az egyetem részére ünnepélyesen átadott - Swift gépkocsi, és az Energotest fékpad.




Új fékpad új Swiftel

Sokat gondolkodtam, hogy miként kommentáljam ezt a dolgot, de végül arra jutottam, hogy sehogy.
Az alábbiakban a Rubin Informatikai Zrt. által kiadott sajtóinformáció olvasható érintetlenül:

SAJTÓKÖZLEMÉNY

E85COMFORT: SOKAT ÍGÉRŐ MAGYAR FEJLESZTÉS

A Rubin Informatikai Zrt. új piaci szegmens létrehozásán dolgozik
  • Növekvő igény a bioüzemanyagra való kényelmes áttérés technológiai feltételeinek megteremtésére

  • Közel 140 millió forintos Európai Uniós támogatás a modellalkotástól a prototípus véglegesítéséig

  • Új, célirányosan fejlesztett termék, amely problémamentessé teszi a bioetanol használatát benzines gépkocsikban

  • Termékfejlesztés egyetemi kutatóintézet bevonásával - együttműködés a gödöllői Szent István Egyetemmel

  • Szakmai konzultáció a hazai szakszervizekkel

  • 2012-re tervezik a termék piaci bevezetését


Közismert tény Magyarország kötelezettségvállalása, miszerint 2020-ig a hazánkban értékesített megújuló üzemanyagok energiatartalomra vetített részaránya el kell érje a 10%-ot. Ráadásul a fosszilis üzemanyagok árának megállíthatatlan emelkedése a gépjárművezetők számára egyre szélesebb körben teszi vonzóbbá az olcsóbb, hazai előállítású bioüzemanyagok használatát. Többek között ezek a trendek indokolták a Rubin Informatikai Zrt. és a Szent István Egyetem uniós társfinanszírozással létrejött tudományos fejlesztési projektjének elindítását, amelynek célja egy olyan hazai fejlesztésű elektronikus adapter kifejlesztése, amely alkalmassá teszi a benzinmotoros gépkocsikat tetszőleges arányú benzin-alkohol keverékkel történő üzemelésre, a megszokott komfort mellett, kiküszöbölve az ismert problémákat.

Zergi András, a Rubin Informatikai Zrt. projektvezetője a projekt bejelentő sajtóeseményén hangsúlyozta: „A kutatás-fejlesztési projekt célja, egy olyan termék prototípusának kifejlesztése, amely a tudományos kísérletek eredményei alapján biztonsággal használható bármely gépkocsiban hosszabb távú negatív hatások nélkül is. Majd hozzátette: „(...) előzetes kutatásaink alapján a prototípus célcsoportját elsősorban azok az autótulajdonosok alkotják majd, akik az egyre magasabb fosszilis üzemanyagárak, vagy környezetvédelmi szempontok miatt használt autójukat szeretnék átalakítani alkohol-benzin keverékű működtetésre.
A kutatás-fejlesztési projekt újszerűsége abban áll, hogy a fejlesztés során kiemelt figyelmet szentelnek a megbízhatóságnak, így az etanolüzemnél ismert problémák kiküszöbölésével a gépkocsi eredeti használati kényelmével megegyező komfortot biztosítanak télen-nyáron. Az elektronikus vezérlésű hajtóanyag-ellátó rendszerű motorokon a különféle arányú E85 és benzin keverékekhez a flexibilis alkalmazkodást egyszerűen csatlakoztatható egységgel oldják meg. A kifejlesztésre kerülő flex-fuel adapterrel nem csak a befecskendezett hajtóanyag mennyiségét, de az előgyújtási szöget és más paramétereket is úgy módosítják, hogy a motor tetszőleges arányú E85 üzemanyag és benzin keverékével is megfelelően üzemeljen. Mindezt kiterjedt tudományos kutatással és tartós, műszeres tesztekkel valósítják meg egyetemi partner bevonásával.

„A hosszú távú együttműködés és a fenntartható innovációs fejlődés érdekében évek óta stratégiai jelentőségű feladatunknak tekintjük az üzleti szférával való szakmai kapcsolatunk erősítését, így külön öröm számomra, hogy ebben a biztos alapokra helyezett kutatási folyamatokra épülő termékfejlesztési projektben mi is aktívan részt vehetünk.” – üdvözölte a projekt elindulását Mezei Tibor, a Szent István Egyetem kabinet igazgatója, a gépészmérnöki kar adjunktusa.

A termékfejlesztés sikeréhez elengedhetetlen a képzett, megbízható szervizpartnerekkel való szoros szakmai és kereskedelmi együttműködés, így már a fejlesztés kezdeti szakaszában fontos szempont a tőlük érkező javaslatok és a beszerelési tapasztalatok integrálása a prototípusba. A Rubin Informatikai Zrt. folyamatosan keresi a kapcsolatot az együttműködésre kész partnerekkel és a projekt keretében képzéseket szervez, ezzel is támogatva a hazai szervizek munkáját.

A fejlesztés 2012 első negyedévében zárul és a tervek szerint 2012-ben piacra is kerül a termék, melyet elsősorban szerződött szervizpartnereken keresztül és on-line módon kívánnak értékesíteni itthon és külföldön egyaránt.

További információk:
Zergi András
projektvezető
Telefonszám: +36 1 469-4020
E-mail: e85comfort @ rubin.hu
www.e85comfort.hu

A pályázati ismertető
Az E85 Comfort prezentáció

A Nemzeti Ünnepi Gyorsulás, szesszel


Harmadszor számolok be az alkoholosos dragsterről és Sági Tomi csapatáról a kecskeméti E85 Dragbike Team-ról. Eddig mindenen beszámoló dobogós helyről szólt, most a legutóbbi sincs másként. A hétvégén én is ott voltam, és állíthatom, nagyon komoly ellenfelek sorakoznak a fekete motor mellett. Minden hiába, az E85-tel hajtott szívó motor komoly meglepetéseket okoz sokat látott versenyzőknek is. A legnagyobb öröm mégis a futott idők javítása volt, a 9,77 másodperc negyed mérföldön jó alapot ad a jövő évre.

Külön érdekesség, hogy az E85-tel hajtott Hayabusa a vasárnapi végsebességmérésen nagyon jó eredménnyel 302,6 km/ó-val végzett.
A szokásos beszámolót a csapat technikusa Gergő állította össze:





Most már volt gumimelegítő nem csak a rövid füstölés melegíti a gumit

Augusztus 20. mindig nagy esemény az országban és nincs ez másként Kunmadarason sem, ahol hagyományosan ilyenkor rendezik a szezonzáró gyorsulási versenyeket. Ez a hétvége két versenyt foglal magába, Cepsa Kupa 3.futamát és Honda Alpok-Adria Nemzetközi Dragbike verseny magyarországi futamát. Nagyon készültünk erre versenyre, hiszen mindkét futamon terveztük a részvételt. Az előző versenyen sajnos a kísérleti rajtrendszerünk alapokban omlott össze, a sebesség jeladónk bizonytalan, zavaros jelei miatt. A jeladó cseréjével és zavarszűréssel végre sikerült tiszta sebességértékeket kapni, most már csak az volt a kérdés, hogy az elv működőképes-e és sikerül jól hangolni. A teljesítményen már jelentős változást nem tudtunk produkálni, így tisztán láthattuk, hogy a rajt mennyire hatékony, vagy sem.




Idill a depóból: Gergő az adatokat elemzi, Andris az időt, Tomi a piszkos munkát végzi, kaparja a ráégett gumit a futófelületről

Pénteken korán indultunk, hogy az esti szabadedzésen kísérletezzük a rajtot és a láncáttételt, hogy a versenyre már csak a finombeállítások maradjanak. Időben érkeztünk, azonnal le is pakoltuk a mihamarabbi kezdéshez. Beálltunk a sorba, és nemsokára ki is álltunk. Gyújtásprobléma lépet fel. Mire sikerült a hibás alkatrészeket kicserélni, a szabadedzés végén sikerült egyet menni.
Az idő jobb volt, mint az eddigi átlag, de még mindig nem mentünk a kitűzött cél alá.




Tőkeerős ellenfelekkel egy csoportban

Szombat reggel elindultak a kvalifikációk a Cepsa kupa 3. futamán, hoztuk a rajtrendszer előtti átlagot, de folyamatosan törekedtünk a minél több információ begyűjtésére finomhangoláshoz. Az időnk apró léptekkel javult, de még mindig kevés volt az első hely befogására. Végül a középdöntőben a sorsolás az első helyezettel hozott össze minket, így ismét a harmadik helyen végeztünk, annak ellenére hogy végre befogtuk a második helyezett idejét, de az a menet döntő változást hozott. Az eddigi stagnálást megtörve jelentőset javítottunk. Az öröm hatalmas volt, de egyszer megfutni egy jó időt az kevés, többször kell ismételni. Izgatottan vártuk a vasárnapi Honda Alpok-Adria futamot.




Taktikai megbeszélés

A vasárnapi kvalifikáción elsőre megfutottuk ugyanazt az időt, majd némi kis hangolás után még lejjebb tornáztuk. Teljes mámorban vártuk a döntőket. Legnagyobb meglepetésünkre a döntők során még tovább erősödtünk. Fél másodpercet javítottunk, az áltagunkhoz képest.
A rajtrendszer, a motor egyre jobban teljesített a folyamatos finomhangolás alatt, így sikerült végre a dobogó legfelső fokára lépni. Hatalmas öröm lett úrrá rajtunk, a rengeteg, most már mondhajtuk egy évnyi munka meghozta gyümölcsét. Sikerült bizonyítanunk, hogy igenis a Bioetanolnak egy megfelelően megteremtett közegben van létjogosultsága a versenysportban és fel lehet venni a versenyt egy jól megépített szívó motorral a nitrós motorokkal szemben.




Vasárnapra már egyre többen érdeklődtek az E85 után

Türelmetlenül várjuk a jövő évi szezont, hogy sikerül-e még jobb eredményt produkálni, addig is sok munka vár még ránk a motor teljes szétszedésével, átvizsgálásával, és ha lehet még további finomításával. Egy biztos jövőre is szívó motorral kezdünk és természetesen Bioetanollal.
Köszönet a segítőknek, támogatóknak, reméljük jövőre ezen a téren is erősödünk.

További info: