BANNER

_

E85 károsanyag-kibocsátás meglepő eredményei


Ismét mértünk, most káros anyag kibocsátást E85-tel. Az apropót az adta, hogy sokan átalakítás nélkül használják autójukat tiszta E85-tel annak ellenére, hogy a hibajelző lámpa világít, illetve takarékossági célból szándékosan szegény keverékkel járnak. A másik végletet is felvetődött, amikor tuning célból dúsítják az E85 levegő keveréket.

Görgős padra mentünk, ahol menet közben tudtunk kipufogógázokat mérni. Minket leginkább a nitrogén-oxid érdekelt, mert annak a változása a legkritikusabb dúsítás és szegényítés hatására. A korrekt NOx mérés drága és bonyolult, mi nem is a pontos értékekre, hanem inkább az arányokra voltunk kíváncsiak. Erre tökéletesen megfelelt az Infralyt ELD_L mérőműszer.

Az áldozat egy Saab 9000-es volt, mely speciális motorvezérlővel működik. A motorműködés minden funkciója paraméterezhető, egy pillanat alatt szegényíthetünk, dúsíthatunk pontos értékekre. Az autó motorja jó állapotú, a turbó tökéletes,  a programozható motorvezérlő rendszer beépítése nem tuning célból, hanem a gyári beteg Saab vezérlés kiváltására, valamint teszt célból történt.      

Az autóba szereltünk egy speciális EGR szondát, ami mérte a kipufogó gáz hőmérsékletét, nehogy szétolvasszuk a motort. Minden mérést 2700-as fordulat környékén, 120-as autópálya tempóban végeztük. Gyakorlatilag ez  részterheléses állapotnak felel meg. Minden mérést kb. 5 percig végeztünk.