BANNER

_

Téli E85 gazdaságosság számítás


Az E85 gazdaságossága nagyon sok mindentől függ. Most nem beszélek arról, hogy szinte minden autótípushoz más más beállítást kell alkalmazni úgy, hogy egy azonos típuson belül is vannak különbségek a működésben. Az E85 fogyasztás függ az autó műszaki állapotától, a vezetési stílustól, a megtett útszakaszok hossztól stb. (ugyan úgy ahogy benzinnel is) valamint az időjárástól. Az E85 fogyasztás sokkal inkább időjárásfüggő mint benzinnel. A tapasztalataim alapján a téli E85 használat -10 fok alatt egy biztonságosan működő, hidegben is jól induló autó esetében 30% üzemanyag többletfogyasztással jár. A hőmérséklet emelkedésével ez a szám természetesen csökken, ugyanis elmarad a hidegindításbók adódó plusz dúsítás.

Miért fogyszt többet E85-tel a FlexFuel autó?
Az E85 fő alkotórészé alkohol aminek fűtőértéke a benzinhez képest kevesebb és ebből adódóan az E85 sztöchiometrikus levegő/hajtóanyag tömegaránya 14,7 helyett 26,7 9,7 körül alakul. Köznyelvre lefordítva az alkoholból több kell hasonló teljesítményhez. Ez egy olyan tulajdonság amit nem szabad figyelmen kívül hagyni az alkoholos autózással kapcsolatban. Az E85 használata körülbelül 25% töbletfogyasztást eredményez. Ha nincs más energiabevitel akkor ennek az értéknek meg kell lenni nincs mese, egyéb esetben a motor károsodásához vezethet.



A gazdaságosság másik tényezője a benzin és az E85 ára közti különbség. Az elszánt etanolosokat nem tántorítja el a különbség csökkenése viszont a racionális okokból tankolók - a hozzám érkező vélemények alapján - egyre jobban mérlegelik a döntést. Az írás második felében egy ilyen levél olvasható.

Nézzünk például egy szélsőséges esetet amikor is mondjuk a XI. kerületi spórolós – de már tiszta E85-re felkészített - autós döntés előtt áll. Vagy elmegy a Savoya-parkba az Auchanhoz tankolni 95-öst 307,9 forintért vagy mondjuk Budaörsre az AGIP-hoz 235 forintért E85-öt. A képlet a következő 307,9-(235x1,3)=2,4 Ft/liter. Azaz a megtakarítás 30% E85 többletfogyasztással literenként 2,4 forint. Egy tele tank esetében (40 liter) ez majdnem egy százast is jelenthet. Haha.

Na jó, számoljuk az olcsóbb AVIA E85 árakkal, az sincs sokkal messzebb mint az AGIP:
307,9-(225x1,3)=15.4 Azaz egy teli tankon 616 forintot nyernék ha nem az olcsó 95-öst hanem az E85-öt választom. És mi van akkor ha mondjuk ugyan ilyen árak mellett nyár lenne és meleg. A 25% többletfogyasztással a számítás: 307,9-(225x1,25)=25,65. Azaz egy teli tankon 1000 forint körüli a megtakarítás, ami már jól hangzik. Ráadásul az sem kizárt, hogy még takarékosabban járhatunk a dög melegben.

Vagyis mi következik ebből?

  • 10 forint E85 áremelés komolyan érezhető
  • az időjárás durván belenyúl a pénztárcánkba

 
Nagyon számít, hogy hol lakik, vagy milyen útvonalon közlekedik az ember. Az én környezetemben jelenleg még 209.9-ért is tankolhatok szeszt, de a legdrágább is 215 Ft. A 95-ös a budaörsi Metrónál a legolcsóbb 314.2 tehát nem kérdéses mit választok. Ha viszont a 100 forintos árkülönbség nincs meg akkor már elgondolkoztató és 70 forint árkülönbség esetében már nem éri meg.

A cikk végére íme a tanulságos levél amit megígértem:



„Elég régen írtam neked legutóbb akkor, mikor a gyári etanolos Fókámat vettem, így gondoltam beszámolok az elmúlt év tapasztalatairól.
Továbbá most olvastam a cikked az etanol árának emelkedéséről, sajnos én is erősen gondolkodom rajta, hogy ezek után mit is tankoljak.

A szívem nagyon az etanol felé húz, mert nagyon megszerettem és az autónak is nagyon jót tesz. Zöldkártyán 0% volt a CO kibocsátás, már ezért megéri, hát még a jobb vezetési élmény.

Eddig ugyanis mióta megvettem az autót tavaly márciusban, nem látott a Fóka benzint.
Itt a környékünkön nem nagyon van etanolos kút. Debrecenben dolgozom de még itt is csak 15 km-rel arrébb Hajdúsámsonban találni etanolt. Szabolcs és Hajdú-Bihar ilyen szempontból teljesen 0 ellátottságú, összesen 4 db kút van, ebből csak 2 van 50 km-es körzetben.

Szóval egészen decemberig nem tankoltam benzint. Napi 120 km-t megyek átlagban, ez havi szinten kb 2500 km (nem számítva az esetleges hétvégi kiruccanásokat). Eddig havonta 3x tankoltam etanolt, kb 6 naponta (munkanapokkal számolva) 90 litert (40 a kannába, 50 a kocsiba). Minden egyes tankolás + 40 km-t jelentett, oda-vissza (hozzáteszem, nyáron volt olyan hónap, hogy ez csak 2-szeri tankolás volt, így minden 3. hónapban 90 l etanollal kevesebbet kellett vennem, de télen sajnos kell a havi 3-szor tankolás minden hónapban).
Télen így a még decemberi 210 Ft-os etanol árral 210x90x3=56 700 Ft-ra jött ki a havi üzemanyagköltségem. Most a hajdúsámsoni kúton 232 Ft az etanol, így a havi költségem 232x90x3=62 640 Ft lenne.

Na mármost mivel karácsonykor szabadság miatt nem tudtam elutazni etanol lelőhelyre, így elhatároztam, hogy megkóstoltatom a benzint is az autóval. December 31-én tankoltam először, szintén kb. 85 litert, akkor 315 Ft volt egy liter benzin, kb. 27000-t fizettem. A második tankolásra 10 nappal később került sor, így januárban már nem is kellett harmadszor tankolnom, így akkor 90 literrel és 28 ezer Ft-tal könnyebben végül a januárt 55000 Ft-os költséggel zártam.

Eszerint télen az etanollal való autózás nekem közel 8000 Ft-os mínuszt jelentene havonta, hiába megy jobban tőle az autó és ezáltal védem a környezetet, nagyon meggondolandó, hogy ekkora különbséget bevállalok-e.

Nagyon várom a híreket az új etanolos szerződések tekintetében (és a melegebb időt is), tényleg ez a 100 ft különbség esetén érné meg még télen is az etanolt használnom.

Pedig most gondolkodott a baráti kör is etanolos átalakításon, de egyelőre a megugrott árak miatt jegelik a dolgot.

Minden jót, és gratulálok a honlaphoz - meg, hogy így össze tudod fogni az etanolos társadalmat"

üdv:
Andi


 

 

Az Agip megkezdi az E85 forgalmazását


Rég óta vártam a percet amikor egy népszerű kúthálózat is igent mond az E85-re. Igaz csupán teszt jelleggel, de a mai naptól 12 13 AGIP saját tulajdonú kút kezdte meg az E85 értékesítését. (Időközben a székesfehérvári kút is csatlakozott) Ha a próbaüzem sikerrel zárul, úgy néhány hónap múlva akár az egész hálózatra is kiterjeszthetik az E85 forgalmazását.

Íme a lista:

Agip kút Telefonszám Nyitva tartás
3300 Eger, Kistályai út 1/a. 36/428-158 0-24
6724 Szeged, Vásárhelyi Pál u. 62/424-966 0-24
5540 Szarvas, Szabadság u. 51-53. 66/225-639 5-21
5600 Békéscsaba, Corvin u. 31. 66/454-240 6-22
9700 Szombathely, Viktória u. 1. 94/511-744 0-24
2837 Vértesszőlős, Határ út 1-3. 34/300-343 5-22
4400 Nyíregyháza, László u. 42/409-581 0-24
6000 Kecskemét, Izsáki út 12/a 76/494-600 0-24
3533 Miskolc, Király u. 1/a. 46/505-310 0-24
2040 Budaörs, Agip u. 3. 23/417-523 0-24
1101 Budapest, Könyves Kálmán krt. 41/c 1/262-8372 0-24
1193 Budapest, Üllői út 303. 1/280-0002 0-24
8001 Székesfehérvár, Szt. Flórián krt. 5. 22/503-131 0-24

 

Az Agip Hungaria Zrt.-t 1990-ben alapították, kenőanyag előállítással és forgalmazással, valamint üzemanyag kereskedéssel foglalkozik.  Jelenleg körülbelül 170 kútja van Magyarországon.

Az AVIA és az OIL! melett hazánkban az Agip lesz a második harmadik színes kúthálózat ahol E85-öt tankolhatunk.
A holtankoljak.hu értesülése alapján a mai napig öt E85-öt forgalmazó Agip kút működött.

  • AGIP  - Ecser, Zrínyi u. 1.
  • AGIP - Komló, Kossuth L. u. 58/B.
  • AGIP - Berhida, Peremarton gyártelep
  • AGIP - Lábatlan, Rákóczi 36, 10. sz. főút
  • AGIP  - Földes, 42. sz. főút (Bem u.1)



Lábatlani Agip

Ezek a fehér (magán) kutakként e85-öt forgalmazó kutak voltak akik időközben franchise rendszerben kapcsolódtak a hálózathoz, és az Agip már akkor nem zárkózott el az E85 elől. A lábatlani Agip volt az első ilyen kút. 

A jövőben 17 Agip kúton tankolhatunk E85-öt, az információk szerint 235 Forint körüli áron.