BANNER

_

Az E85 bioetanol helyzete 2013 elején


Több mint egy éve nem publikáltam az etanolblog.hu oldalon semmit. Ennek nincs más oka mint az érdektelenség.  Az E85 megemelkedett ára miatt drasztikusan visszaesett a kísérletező kedv hazánkban. Most sincs ez másként, viszont a Műszaki Magazin felkérésére készítettem egy áttekintőt az E85 hazai helyzetéről. A cikk a márciusi számban számában jelent meg.

Amikor 2007. július 17-én Bábolnán átadták az első E85 töltőállomást, még senki sem gondolt arra, milyen sikertörténet lesz a bioetanol hazánkban. A semmiből született egy új iparág, melyet innováció, gazdasági fellendülés, munkahelyteremtés kísért. Vállalkozások, fejlesztő cégek, átalakító műhelyek alakultak, amelyek az E85-ös közlekedésre specializálódtak. 2011-ben már több mint 400 töltőállomáson lehetett tankolni a hazánkban készült üzemanyagot. Az E85 és a benzin ára közötti, körülbelül 100 forintos különbség megmozgatta a járműtulajdonosok fantáziáját, és a várható többletfogyasztás ellenére örömmel tankolták benzinnel keverve, vagy az autó átalakítása után tisztán az új üzemanyagot. Aki új autóra vágyott, szinte minden autógyártó kínálatában megtalálta a benzin/E85 üzemre készült modellt is. A Saab BioPower vagy a Ford Flexifuel úttörőként jelent meg, sőt az Audi Hungariánál hazai mérnökök segítségével kezdődtek a fejlesztések, majd 2009-ben elindult a bioetanollal is üzemelő, 2.0 literes TFSI motorok sorozatgyártása. Ez volt az első sorozatban gyártott, közvetlen befecskendezésű E85-re optimalizált motor.

Audi FFV fejlesztés.

Visteon pumpák. Balra az alkohol tűrő
A székesfehérvári gépjármű alkatrész beszállító, a Visteon szintén hazai szellemi tőke befektetéssel fejlesztette ki a bioetanolt tűrő üzemanyagpumpákat. Abban az időben ezekből az FFV pumpákból a Focushoz évente körülbelül 20 ezret, a Volvóhoz 15 ezret, az amerikai Fordokhoz további 80 ezret gyártottak. Ilyen jellegű, országos, a gazdaság számos szegmensét érintő fellendülés páratlan volt az elmúlt években. Nem túlzás azt állítani, 2011 végére Európában bioetanol nagyhatalom lett Magyarország. Mára kicsit változott a helyzet.

Ígéretes kezdet
Az Európai Unió felismerte a megújuló üzemanyagban rejlő lehetőségeket, és a biológiai úton előállított alkohol jövedékiadó-mentességét 2006. szeptemberében Brüsszelben az N 234/2006 számú Európai Bizottsági határozat keretében jegyezték. A rendelkezés célja a közlekedési ágazatban a bioüzemanyagok és más megújuló üzemanyagok használatának előmozdításáról szóló, 2003. május 8-i 2003/30/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv célkitűzéseinek megvalósítása volt. Az adócsökkentés időtartama 2007. január 1-e és 2012. december 31-e közötti időszakra vonatkozott, valamint a direktíva rendelkezett a túltámogatottságról is, vagyis lehetőséget biztosított a támogatás mértékének módosítására, amennyiben az adócsökkentés meghaladja a bioetanol előállítási költségei és a benzin piaci ára közötti különbséget.

Pusztító jövedéki adó
A felülvizsgálat nem maradt el, 2011. augusztusában megszűnt a jövedékiadó-mentesség, és először 40 forint, majd év végén 70 forint adót vetettek ki literenként az E85 alkoholtartalmára. Természetesen ezek a számok nettó összegek, a kormány az egyedüli, aki megteheti, hogy az adóra adót vessen ki. Az áremelés érzékenyen érintette az autós társadalmat, a bioetanol utáni érdeklődés egyik napról a másikra visszaesett. Míg a legjobb évben körülbelül 36 millió liter E85-öt értékesítettek, 2012 végére ez a hatodára esett vissza. Megszűntek az átalakításokkal foglalkozó műhelyek, abbamaradtak a járműipari fejlesztések, több mint ötven kút hagyott fel az E85 forgalmazásával. Az E85 adóbevétele nemzetgazdasági szinten jelentéktelenné vált, miközben Magyarország Megújuló Energia-hasznosítási Cselekvési Terve vállalásai veszélybe kerültek. Az E85 használók kényszerűségből ismét a benzin felé fordultak, így a kiesést a benzin jövedéki adója gazdagon kompenzálta.

2013. január 1-től – az Európai Bizottsági határozat értelmében – automatikusan megszűnt az E85-öt érintő adókedvezmény, és az E85 alkohol tartalmára a motorbenzinnel megegyező jövedéki adó, azaz 120 Ft hárul. A tavalyi év során az illetékes szervek, többek között a Magyar Bioetanol Szövetség többször felhívta a kormányzat figyelmét az E85-öt érintő jogszabályváltozásra, de csupán december hónapban reagáltak: Balog Ádám adóügyekért felelős helyettes államtitkár úr az Európai Unióhoz benyújtott kérelmében további hat évre kérte meg az E85 adókedvezmény lehetőségét. Amennyiben Brüsszelből erre megérkezik a bizottsági jóváhagyás – amire van esély –, akkor utána már csak a hazai törvénymódosításra van szükség, és ha minden marad a régiben, akkor ismét a tavalyi áron adózhatunk az E85 után. Lapzárta után jött a hír, hogy 2018-ig megkaptuk a kedvezményt.

E85 magyar kukoricából
Sokszor éri vád a megújuló üzemanyagokat, hogy élelmiszer-ipari alapanyagot használnak fel gyártásukhoz. Természetesen az élelmiszert nem szabad üzemanyaggyártásra használni, de hazánkban szerencsére erre nincs is szükség. A hazai kukorica teljes terméshozama általában 4,5–9 millió tonna között mozog évente, ebből még a legrosszabb hozamú években – mint 2012 – is jut exportra. Ésszerűnek látszik, hogy a termék utaztatása, azaz az import helyett a Magyarországon termelt gabonát Magyarországon használjuk fel és hozzáadott értékű termékeket készítsünk belőle.

Pannonia Ethanol csak exportra gyárt szeszt

Két nagy bioetanolt előállító üzemünk működik, a szabadegyházi kukorica-feldolgozó, a Hungrana Kft. ahol 15% benzin bekeverésével gyártják a benzinkutakon kapható GreenPower E85 üzemanyagot, és a dunaföldvári Pannonia Ethanol Zrt. ahol csupán exportra gyártanak alkoholt. Bár a két üzemben különböző a gyártástechnológia, mégis elmondható, hogy hazai kukoricából rendkívül gazdaságosan folyik a gyártás. A kiszámítható felvásárló piac fontosságát nem kell hangsúlyozni, a kukorica-feldolgozás e módszere biztos hátteret jelent a mezőgazdaságnak és az állattenyésztésnek is.
Hazánkban moratórium tiltja a genetikailag módosított növények szabadföldi termesztését, ezáltal az alkoholgyártásra felhasznált alapanyag is GMO mentes, akárcsak a gyártást kísérő értékes melléktermék, a fehérjedús állati takarmány, a kukoricatörköly. Ennek köszönhetően a hazai tenyésztésű sertéseket ellenőrzött, garantáltan GMO mentes takarmánnyal lehet etetni az import takarmány helyett.

A melléktermék is értékes GMO mentes takarmány


Alkohol műszaki szempontból
Az elmúlt hat évben értékes tapasztalatokat gyűjtöttünk az E85 üzemanyag gépjárművekre való hatásáról. Az új hajtóanyagot óvatosan fogadták az autógyártók, azok pedig, amelyek nem forgalmaztak Magyarországon erre felkészített Flex-Fuel járművet, szigorúan elzárkóztak. Minden jármű használati utasításában feltüntetik, hogy a gyári előírástól eltérő üzemanyag-használat garanciavesztést okoz. Ez a kitétel gyakorlatilag kizárja az E85 használatát benzinre optimalizált járműben. Ennek ellenére – főleg a garanciaidőn túl - rendkívül sokan autóztak az olcsóbb üzemanyaggal, általában átalakítás nélkül az E85/benzin 50-50%-os keverékével. A tapasztalatok azt mutatták, hogy az ilyen jellegű üzem a kissé megnövekedett fogyasztáson túl nem okozott problémát. A gyári motorvezérlő rendszer képes kompenzálni a megváltozott üzemanyagból adódó keverékképzési tulajdonságokat. A tiszta bioetanol is problémamentesen használható bizonyos szabályok betartása mellett. Az E85 alacsonyabb energiatartamából adódó többlet üzemanyagot a külső hőmérséklet figyelembevételével általában elektronikus vezérléssel kell biztosítani.

Hazai E85 átalakítók

Hazánkban körülbelül öt gyártó készített sorozatban utólagosan beépíthető átalakító berendezést Hunflex/Powertuning, E85DC, E85 Power, BioETUN, LiFeC E85, FlexPro márkanéven. Büszkék lehetünk rá, hogy számos készülék műszaki kivitelezése és működési logikája kiemelkedő, messze megelőzve az európai konkurens termékeket. Tudomásom szerint a Siemensen kívül a világon sehol nem gyártottak E85-benzin keveréket felismerő üzemanyag szenzort, nálunk a BioETUN és a LiFeC E85 kínálatában is szerepelt. A BioETUN és a Hunflex/Powertuning „E” típusjóváhagyással is rendelkezik, valamint léteztek olyan márkakereskedések, amelyek saját hatáskörben az ezekkel a készülékekkel szerelt, újonnan üzembe helyezett járművekre is garanciát adtak.

Mégsem szabad elhallgatni az E85 használatának kockázatait sem. Az elmúlt évek alatt kiderült, hogy míg a gumitömítésekkel nincs gond, de a Volkswagen csoport egyes járművei üzemanyag-pumpája – az üzemanyagtartály sajátos kialakítás miatt – kevésbé tolerálják a magas alkoholtartamú üzemanyagot. A japán típusokkal kapcsolatban ilyen jellegű meghibásodásokról nincs tudomás. A szakszerűtlen beépítés vagy a rossz beállítás – a sufni-tuninghoz hasonlatosan – nemcsak motoralkatrész károsodáshoz, hanem környezetszennyezéshez is vezethet. Az E85 számos előnyös tulajdonsága ellenére egy elhanyagolt járművel nem tud csodát tenni, ellenben sok esetben kihozza a lappangó hibákat.

Az alkoholos autózás nem idegen az országtól, 1927. és 1942. között Motalkó néven kapható volt a benzin-alkohol 1:4 arányú keveréke országszerte. 1929 novemberében a GAZDASÁG-ban "Benzin helyett motalkót!" címmel megjelent cikkből idézünk egy rövid részletet, mely máig is aktuális:
„A mi szempontunkból csupán azt jegyezzük meg, hogy nemzetgazdasági szempontból igen fontos olyan üzemanyag univerzális használata, mely tökéletesen pótolja az import-benzint és hatása müszakilag egyenértékü azzal."