BANNER

_

Simson Schwalbe E85-tel


A tél nem szegi kedvét a motoros kísérletezéseknek. Ma hiánypótló írást kaptam Szeged környékéről: Iván Gergő 1977-es Simson Schwalbe átalakírásának részleteit árulja el.
 
„Egyik ismerősöm szólt a bioetanolos üzemeltetés előnyeiről, és olcsóságáról. Először nem hittem el, hogy ez nagymértékben lehetséges, de mégis kíváncsi voltam rá, hogy mit lehet ebből az egészből kihozni. Átépítettem a saját motoromat, és láss csodát tökéletesen működik.

Először is kezdjük azzal, hogy a tankot szereljük le és mossuk ki alaposan etanollal, mert ha nem tesszük, akkor menet közben érhetnek váratlan pillanatok, mikor az etanol által feloldott kosz és egyéb szennyeződés lejut a karburátorba.
Ha a tankkal meglennénk, akkor a gyújtás álligatásával folytassuk (ha benzinnel rendesen üzemelt a motorunk, akkor nem kell bántani). Én a gyári gyújtótekercset jó messzire elhajítottam, mer már eleve rossz volt, és az újak se sokat bírnak ki, ezért vettem egy 51-es Simsonhoz való 12v-os gyújtótekercset, és egy Lada trafót. Az új tekercset beraktam a helyére, és az egyetlen kivezetését rákötöttem a megszakító azon pontjára, ahova ezelőtt a régi tekercs volt kötve, és innen vittem tovább egy vezetéket a trafóhoz. A trafó másik bevezetését a motorblokk oldalához vezetékeltem ( tetszés szerint bárhova lehet, ahol nem olvad meg a vezeték ). A trafó kivezetéséről már mehetünk is tovább gyertyakábellel. A gyújtáspanelt rakjuk fel gyári érték szerint, vagy egy pici előgyújtással. Ezzel megvan a gyújtásunk.
A gyertya elektródáját össze kell ütni 0,3 mm-re, ha kisebb, akkor szaggatni fog a motorunk, ha nagyobb akkor pedig nem fog kiforogni 3-asban.



A karburátor beállításai : A suber tűt a legmagasabb állapotába állítjuk ( a tű tetejétől lefelé számolva a 4. rovátkába kell helyezni a tartópillangóját), a keverék állító csavart behajtjuk ütközésig, és egy negyed fordulatot hajtunk ki rajta. Ezek után az alapjáratot is beállíthatjuk. Ha hidegen állítjuk, akkor hagyjuk egy kicsit magasabbra, mert ha bemelegszik a motor, akkor leesik egy kicsit az alapjárat, és ha hidegen állítottuk pont jóra, akkor melegen nincs alapjárat, és leáll a motor.

Ha ezeket a beállításokat mind elkövettük a motorunk ellen, akkor már tankolhatjuk is a bioetanolt. ( De ne felegyük, ha ezek a beállítások megvannak, akkor benzinnel nem fogjuk tudni üzemeltetni a motort, mer sokat fog kapni, és lefullad,beköpi a gyertyát., Ha mégis visszatérnénk, akkor mindent vissza kell állítani.)



Hidegen egy kicsit nehezen indul el ( olyan 0 fok alatt ) de ha egyszer elkapta, utána már jár. Melegen pöccre indul a motorunk.
Etanolból egy kicsit többet fog enni,, kb. 10%-kal, de még így is sokkal olcsóbb mint a benzin. Ezek után finom cefreszagú lesz a járművünk. :D

Mindenkinek szép időt, és jó motorozást kívánok.

Tisztelettel : Iván Gergő”