BANNER

_

Gyári 1983-as Toyota Celica Supra alkohollal


Ahogy sajnos emelkedik ismét benzin ára egyre több érdeklődő fut be hozzám az alkoholos használattal kapcsolatban. Mindenkinek megmozgatja a fantáziáját az elsőre jóval olcsóbbnak tűnő üzemanyag. Az alábbi tapasztalat - melyet Lojko Gergely (WINY) küldött - bizonyítja, hogy az öregebb autók is örülnek a szesznek, sőt ha megnézzük az utolsó táblázatot kiderül hogy alkoholos üzemben a szennyezőbbnek tartott régi járművek is környezetbaráttá válnak.

"Az autó:
1983-as  Toyota Celica Supra a kedvenc kísérleti alanyom. Amit érdemes tudni róla: 2800 cm3, sor hat, DOHC, hengerenkénti injektor, hátsókerékhajtás, 8,8:1 kompresszió (gyári adat), 170 ló,  280 Nm (szintén a gyári) és a kedvenc adatom a 275,000 km futásteljesítmény. Egyelőre a teljes felújításra és a korhű tuningra törekszem. Ez elég nehéz az átlag kereset mellett ezért jelenleg nem engedhetem meg magamnak az átalakítást.



Tapasztalatok:

Tavaly augusztus óta használom a gépet különböző etanol/benzin keverékkel 10/90-töl a 90/10-ig. Teljes mértékben hőmérséklet függő volt a dolog, télen a 90% benzinhez ment a 10% etanol amit később változtattam 70/30 arányra és hozzászoktam, hogy csak harmadszorra indult be a mínuszokba, és járatni kellett másfél percig indulás eljött. De utána ment mint a barom, hidegen nagyon húzott. Jelenleg az 50/50-es keverési arányt használom, ha hosszabb útra megyek akkor a 70 etanol/30 benzin, hisz felmegyek a pályára beállok 3000-re és takarékosan gurulok. A mindennapi használatban megmaradtam az 50/50-nél mert akkor éreztem igazán az előnyeit és nem merült fel magasabb fordulaton a szegény keverék érzése. 5500 km megtétele után döntöttem az üzemanyagszűrő csere mellett de pusztán kíváncsiságból. Érdekelt mennyire koszolódott  el vagy lesz-e valamilyen változás a cserétől. Mivel utoljára 1993-ban volt cserélve Németországban egy Toyota szakszervizben így nem ártott. Úgy vettem észre nem volt elkoszolódva, bár az újjal határozottan jobb lett a gázreakció.
A lényeg, hogy egy olyan autót használok E85-tel ami 26 éves, közel 300ezer km van benne, gyári motorral és gyári üzemanyag alkatrészekkel. A 6500 fordulaton történő tiltásról annyit, hogy 220 km/ó végsebesség szerepel a kilométerórán és mióta használom 6000-en 230-al kiakasztható.



Az átépítés:

Gondoltam a benzin/e85 átalakító elektronika megvételére is bár igazából mást terveztem. Annyi előnyét láttam, hogy kapcsolható a benzin/etanol használat. A terveim szerint szerettem volna a Supra 3000cm3 injektor fúvókáit betenni, egy üzemanyagnyomás mérőt és egy széles sávú lambda szondát. A motorban a szokásos tuning (nagyobb szelepek, hengerfej polir stb.) és szeretném a kompressziót emelni minimum 9,5:1 arányra bár ez még kérdéses. Ha full etanolos lesz akkor  11:1 kompressziót vagy nagyobbat, ha vegyes használat lesz akkor 9,5-9,8 minimum, hogy tudjam még 98-as benzinnel használni ha esetleg még nem terjed annyira az etanol vagy olyan helyre tévedek ahol nem kapható. Minden esetre szeretném kihasználni a 105-106 oktán előnyeit is.
Aztán persze az autón is látható lesz messziről az etanol tuning, hisz az optika/matricázás miatt messziről lássák, igenis van értelme. A 70-80 évekbeli NASCAR autó matricázást szeretnék. Oldalára, tetejére versenyautó stílusú nagy E85 matrica menne, mintha 80-ban a pályáról szökött bio versenygép lenne.

A végére néhány érdekes zöldkártya adat:

1983-as Toyota Celica Supra, 273 000 km-el
  gyári adat 2008. május 22. 2009 június. 2.
üzemanyag benzin benzin 50% 95-ös benzin és
50% E85 bioetanol
alapjárat [1/min] 600-900 870 870
CO [%] 0,0-1,5 1,37 0,19
CH [ppm] 400 328 135
Emelt üresjárat [1/min] 2500-3000 2758 2822
CO [%] 0,0-1,5 1,26 0,22 !!!



... ÉS MINDEZ EGY 1983-AS (26ÉVES) AUTÓVAL AMIBEN JELENLEG PONTOSAN 273 EZER KM VAN MÉG BONTATLAN BLOCKAL.
10 HÓNAPJA MEGY ETANOL KEVERÉKEL ÉS TÖBB MINT 17000 KM-T TETT MEG VELE MINDENNEMŰ ÁTALAKÍTÁS ÉS MEGHIBÁSODÁS NÉLKÜL."

 

(Gergő)