BANNER

_

Az államtitkár nem jár arra, amiről nyilatkozik?


Ezt a blogot elsősorban az E85-tel kapcsolatos műszaki kérdések, átalakítások, mérések, tapasztalatok megosztása miatt hoztam létre. Talán ehhez értek egy kicsit, legyen ez a cél azt gondoltam. A politikát gyűlölöm, annak idején emiatt hagytam el az országot, ma szándékosan próbálom távol tartani magamat tőle. De mint ahogy az elmúlt napok bebizonyították, nem lehet megúszni. Erre is példa a következő írás, ami egy olyan emberről szól, aki méltó példaképe lehetne a hazai mezőgazdaságnak, aki a gazdák mellé állva tehetne valamit a felvilágoztatásért. De ahogy kiderült, ő is csak az íróasztal mellől osztja az észt.

A múltkor éppen Szabadegyháza környékén autóztam és a tájat és a növényeket figyeltem. A környéken virágzó mezőgazdaságot láttam változatos gabonanövényekkel, napraforgóval. Ekkor eszembe jutott Dr Ángyán József valamelyik nyilatkozata, melyben arról beszélt hogy az alkoholüzemek környezetében a monokultúrás kukoricatermesztés környezetterhelő hatására elsivárosodik a vidék, és olyan területeket használnak bioetanol gyártásra melyen nemzetbiztonsági szempontból is fontos élelmiszert gyártanának. Ezt mondja Dr. Ángyán József Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, aki jelentős szaktekintély mezőgazdasági körökben, a SZIE Környezettudományi Doktori Iskolája egyik alapítója, környezetgazdálkodási tudományági részterületének irányítója, számos környezetvédelmi szervezet tagja és tisztségviselője satöbbi, satöbbi.

Hungrana egy oldalon búzamezővel ölelve

Én nem láttam sivár mezőgazdasági területet, és nem úgy tűnt, hogy a környéken a kukoricatermelés dominánsabb lenne, mint máshol.

A monokultúra jellemzője, hogy egy adott mezőgazdasági területen csak egyféle növényt termesztenek hosszabb ideig. Rendszeresen járok arra és sokszor fotóztam a gyárat is távolról, tavaly például nem láttam napraforgót a környéken. De a hazai gazdáknak nyilvánvalóan nem érdeke a terület végsőkig való kihasználása, főleg annak szellemében, hogy a vetésváltásban termesztett kukoricának a termése is több.

Az államtitkár úrnak bizonyára komoly tapasztalata van ezen a téren, de mielőtt ilyesmit nyilatkozik, ezért nem ártana ha kicsit tájékozódik, ne adj' isten körbenézni az említett területen.



Az alkoholgyártás nem most kezdődött a környéken, a Kisperkátai Szeszgyár és Finomító már 1912-ben gyártott alkoholt cukorrépából majd utódja a Szabadegyházi Szeszipari Vállalat 1971-től foglalkoznak kukorica feldolgozással, mára Európa legnagyobb kukorica feldolgozója lett a Hungrana, körülbelül évi 1 millió tonnával. Vagyis igény lenne a környékbeli kukoricára, de csodák csodájára a földek kirablása mégsem történik meg.

Dr Ángyán József 2011. február 25-én a "Tegyünk a sokféleségért!" két napos szegedi fórumon így nyilatkozott: "A rövidesen napvilágra kerülő agrár stratégiának fontos eleme lesz a tájgazdálkodás, amelynek alapja, hogy őshonos növény- és állatfajtáinkat őrizzük meg, terjesszük el és ezek segítségével minőségi mezőgazdaságot építsünk." A célokkal tökéletesen egyetértek de az biztos, hogy nem a jelenlegi bioetanol ágazat lesz mely a legnagyobb problémát fogja okozni. Fenhetjük a fogunkat a gonosz multikra, a külföldi tőkével épülő feldolgozókra, de egyelőre kizárólag ezek az üzemek melyek masszív felvásárlói hátteret jelentenek a magyar gazdáknak.
2007-ben közel 40 bioetanol üzem engedélyezése történt amiből nem valósult meg semmi. Erről kivételesen nem a multik és a monokultúra tehet.

E85 jövedéki adója 40 Ft+ÁFA


Hétfőn este háromnegyed tíz után megtörtént a szavazás a hírhedt T/3414. számú törvényjavaslattal kapcsolatban. A "Tisztlet Ház" netto 40 Ft/liter jövedéki adót szavazott meg.

Hétfőm még a zárószavazás előtt két módosító javaslat is érkezett az egyiket Simon László (Fidesz), a másikat az MSZP-s Gőgös Zoltán (MSZP) adta be.
A fideszes javaslat szerint 26 forinttal növelnék a bioetanol adóját, Gőgös az adókedvezmény csökkentése maradjon meg az eredeti, Matolcsy-féle javaslat 12 Ft. Az indoklásokat a Magyar Bioetanol Szövetség honlapján összefoglalva el lehet olvasni.

Simon László 26 forintjáról nem szavaztak?
Ezeket a módosításokat tegnap este Alkotmányügyi Bizottság nem támogatta. Végleges szöveg nincs meg, de kissé misztikus módon kiestek az utolsó módosítók.
Az ajánlás a záró vitához itt olvasható.

A Gőgös féle beadványról szavazott a parlament, és persze várható módon nemmel szavaztak. Sokkal meglepőbb viszont az hogy a Simon László beadványával kapcsolatban nincs is nyoma szavazásnak.

A lényeg a netto 40 Ft/liter jövedéki elfogadása ami adózott adóval számolva 50 Ft/liter jövedéki adót jelent. Nem nehéz kitalálni -  még ha a gyártó és a forgalmazó is átvállal egy bizonyos részt -, az E85 olyan drága lesz, hogy senki nem fogja tankolni.
De ennek a számnak az ismeretében az sem kizárt, hogy elbúcsúzhatunk a hazai E85-től.

E85, élt négy évet. Nyugodjék békében!

Nem E85 adóra, támogatásra lenne szükség


Az etanolblog.hu hozzászolások figyelembevételével (köszi opel16v), elkészült a A Magyar  Bioetanol Szövetség álláspontja az E85  jövedéki adójával kapcsolatban. Köszönjük mindenkinek.

A napokban robbant be a hír miszerint elveszik az egyetlen magyar megújuló üzemanyag egyetlen
támogatását a jövedéki adómentességet. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint, a Kormány
előterjesztésének indoklása az Európai Bizottság által jóváhagyott 2006-os kedvezményre
hivatkozik. Az N234/236-os számú Európai Bizottsági határozat kitér arra, hogy az állami támogatás
túlkompenzációt nem okozhat, de határozottan a bioüzemanyagok elterjedésének, előállításának
és forgalmazásának előmozdítása a cél. A bejelentett program alapján a támogatás jövedéki
adómentesség formájában nyilvánul meg.

„ A magyar hatóságok vállalták, hogy módosítják a támogatási programot… … új lehetőségeket
teremtve a bioüzemanyag ösztönzéséhez használt eszközöket illetően és újra bejelentik a
támogatást, amennyiben az ilyen módosítások befolyásolják majd a támogatás
megadásának érdemi feltételeit.”
2.4(5)

Ugyanarra irányuló kedvezményt halmozottan nem lehet nyújtani, de más jellegűt igen, melyre más
tagállamok szolgálnak is jó példával. Tény, hogy Magyarországon nem sikerült elérni a bioetanol
piaci stabilizálását, hiszen sem regisztrációs, sem cégautós kedvezményben nem részesül, az állami
szférában egyáltalán nincs kötelezettség FlexFuel autók vásárlására.

Kormányzati javaslat az adóemelésre

Matolcsy György 2011. júniusában beadott T/3414 számú „Egyes gazdasági tárgyú törvények
módosításáról”
című törvényjavaslatában szerepel a bioetanol jövedéki adómentességének
eltörlése, 12 Ft/liter adóemeléssel. Ezzel a javaslattal, a 2010. decemberében az NCST keretében, a
közlekedésben vállalt 10%-os megújulókból fedezett arány távolodni látszik, s megszavazása esetén
a bioetanol egyetlen támogatási formáját veszi el, miközben a fentiekben hivatkozott N234/236-os
számú bizottsági határozat kifejezetten az új lehetőségek, a bioüzemanyagok ösztönzéséhez használt
eszközök megteremtését írja elő.

Az N234/236-os számú Európai Bizottsági határozat a kedvezményt az etanol előállítás költségei
miatt hagyta jóvá. A 2006-óta eltel időszakban az alapnyag árak közel kétszeresére, az energiaárak
átlagosan 80%-al emelkedtek, így a körülmények továbbra is fennálnak.

Érdekes felvetés, hogy ha a jövedéki adókedvezmény megvonása teljesen elsöpri a piacról a
bioetanolt, akkor majd újra kedvezményben részesülhet a Bizottsági határozat alapján?

Egyéni képviselői indítvány magasabb jövedéki adóra

2011. június 20.-án Dr. Aradszki András benyújtott egy kapcsolódó módosító javaslatot, melyben
a bioetanol-túlkompenzálás korrekciójának érdekében 40 Ft/liter jövedéki adó meghatározása
mellett érvel. Azon a szerencsétlen körülményen túl, hogy Aradszki képviselő úr 1988 óta a MOL
jogi menedzsere, az indoklásban fő érvként szerepelő indok- mely szerint a benzin fogyasztói árai
nagymértékben megnőttek, míg a bioetanol jegyzésárai alig változtak- nehezen elképzelhető,
hiszen a KSH adatai szerint a kukorica tonnánkénti ára 81 százalékkal lett magasabb, mint 2010
februárjában. Az indítványban megfogalmazottal szemben az etanol előállítási költségei 2006-óta
emelkedtek, és a Magyar Bioetanol Szövetség szerint, az E85 csekély piaci beágyzottsága, valamint bioüzemanyagokra és megújuló energiaforrások alakalmazására vonatkozó 28/2009 és 30/2009
EK rendelet végrehajtása miatt a túlkompenzáció nem áll fent. Magyarország vállalta, hogy a
közlekedésben 2020-ra 10%-ra növeli a bioüzemanyagok arányát és 14,6%-ra a megújuló energia
felhasználást is.

A Kormány javaslata is kitér az etanol energiatartalmára, de vannak fejlemények ez Európai
Bizottságnál is. A 96/2003/EK rendelet javasolt módosítása az Európai Unióban olyan adórendszert
vázol, amely az energiahordozók energiatartalmán és CO2 kibocsátásán alapul. Ennek a módosításnak
az E85 hazai jövedéki adó kedvezménye tökéletesen megfelel, hiszen az etanol energiatartalma
literre vetítve alacsonyabb, mint a motorbenzineké, valamint a hazánkban előállított etanol
felhasználásával 60% fosszilis CO2 kibocsátás érhető el.

Az LPG-vel jobb lenne?


Az alábbi számításokkal energiára vetítve vizsgáljuk az üzemanyagok adótartalmát:

üzemanyag Benzin 95 CNG -biogáz LPG E85
ár/100MJ 1167 Ft 542 Ft 891 Ft 1138 Ft
jöv.adó/100MJ 378 Ft 0 Ft 105 Ft 73 Ft
CO2 megtakarítás 0% biogáz 10-30% (100%) 0% 60%


Ezen számok alapján az E85 nem, hogy túlkompenzálva nincs, de további támogatása is elfogadható
lenne.