BANNER

_

2012 jövedéki adóemeléssel kezdődött


Tavaly november óta nem írtam egyetlen posztot sem. Nap mint nap halljuk a rossz híreket, nem akartam én is a panaszkodók sorát gyarapítani, így is az utóbbi időben kicsit többet foglalkoztam a napi politikával, mint amennyit kéne. Most viszont - remélem utoljára - foglalkozok politikával.

Hazánkban mára az E85 bioetanol támogatásának csökkenése miatt egyre kevesebb felhasználóhoz juthat el. A csökkenő árkülönbség miatt sokan elpártoltak a számos előnyt nyújtó E85-től. 2008 végén volt egy hasonló helyzet, amikor az alkoholos autózás többe került, mint a benzines, mégis, aki rákapott a szeszre, az függővé vált a nehéz helyzetben is és optimista volt a jövőt illetően. Én is bíztam benne, és igazam lett: 2009 változást hozott, a kutak száma gyarapodott, az E85 autózás előtérbe került. Aki akkor ezt az utat választotta, nem bánta meg. Az átalakítóba fektetett beruházások is megtérültek. Ma már sajnos nagyon más a helyzet.

2011 őszén a jövedéki adó megjelenése után a Magyar Bioetanol Szövetség készített egy felmérést az E85 használók szokásairól. Sajnos, az adó további emelése - amely 2012. január elsejétől hatályos - okafogyottá tette a felmérési adatok mélyebb értékelését. Mégis, nézzük csak meg, mit mondtak a felhasználók a tavaly szeptemberi sokk után.

Albrecht Durer: Az apokalipszis négy lovasa
Összesen 170 válaszadó volt, közülük 1% nem tudta, hogy volt adóemelés. Az adóemelés híre váratlanul érkezett, sőt, az azt övező kommunikáció sem volt erős, én az első bejelentések után itt sokat foglalkoztam a témával. Nem volt nagy meglepetés, hogy a parlament - ahogy szokta - saját hatáskörben, mindennemű szakmai hozzáérés nélkül, hipp-hopp megszavazta a terhet. A kezdeti 12 Ft/liter Matolcsy-féle beterjesztést a MOL-os hátterű Dr. Aradszki András (KDNP) indítványára 40 Ft/l-ben határozták meg, ami 2011. augusztus 28-tól 42,5 Ft emelésként jelent meg az E85 árában.

A válaszadók 72%-a használta tisztán 26%-a keverve, míg 2% még sosem használta az E85-öt.
Az akkori jövedékiadó-emelés után 18% még úgy érezte, hogy megérné E85-tel közlekedni, 14% csak a bekeverésre gondolt, de 68% a nemre tippelt. Azt hiszem, egy mostani felmérésnek nem lennének ilyen optimisták az eredményei. Jelenleg a 40 forintról 70 forint lett a jövedéki adó Koszorús László fideszes politikusnak köszönhetően, aki sajnos nem jeleskedik a témában hozzáértésről. Igazából nem is értettem, hogy mit köze az Ifjúsági, szociális és családügyi bizottságban tevékenykedő politikusnak a témához? De aztán december végén kiderült , amikor - az állítása szerint a MOL-lal szemben nem elfogult -,  Aradszki módosító beadványt tett, hogy a benzinkutakon továbbra is lehessen cigit árulni. A javaslatot szinte egyöntetűen utasították el a fideszes, a KDNP-s és a jobbikos képviselők. Igennel kizárólag a módosítást beadó Aradszki (most éppen sikerült neki, nem úgy mint az E85 esetében), illetve Koszorús László szavazott. Hoppá, itt azért csak lehet valami összefonódás, vagy csak bennem erős az összeesküvés elmélet?

Na de térjünk még vissza egy kicsit a közvélemény-kutatásra. Arra a kérdésre, hogy ki miért választja elsősorban az E85-öt az alábbi sorrend alakult ki:

26% - Környezetvédelem miatt
25% - Gazdaságosabb üzem miatt
23% - Mert hazai alapanyagból készült üzemanyag
19% - Nagyobb teljesítmény miatt
7% - Nem válaszolt

A lista hűen tükrözi tapasztalataimat. Az árak alakulását szinte minden válaszadó figyeli, csupán 3% jelölte be, hogy nem foglalkozik vele, gondolom, ők azok, akik sport célokból választják a bioetanolt.

A válaszadók több mint fele maximum 5 km-t utazik a kedvezőbb árú üzemanyagért, de meglepetésemre közel 39% utazna 5 kilométernél többet, míg 9% egyáltalán nem hajlandó távolabbi benzinkutat keresni az olcsóbb üzemanyag reményében.

Tavaly ősszel már 56%-ban jelentették ki, hogy nem szándékoznak a jövőben E85-öt használni, amíg az akkori árrés marad. 41% kitartott az E85 mellett, de volt 2%, aki soha többé nem szándékozik használni. Ezek az értékek meglepőek, a vártnál többen maradtak hűségesek az E85-höz, mint gondoltam. Abban viszont biztos vagyok, hogy ma már ezek a számok is másként alakulnánk, de ez a felmérés is jól mutatja az irányt.

A jelenlegi árképzéssel kapcsolatban érdekes dolgot vettem észre. Az E85 ajánlott fogyasztói ára ma 348 Ft, Ha megnézzük a holtankoljak.hu adatbázisát a Pest megyei kutak esetében, akkor azt látjuk, hogy az árak pár forinttal az ajánlott alatt vannak, sőt az AGIP saját kútjain is csak 348,9 Ft. Ilyen a múltban, sosem fordult elő, az AGIP rendre 10-15 forinttal az ajánlott ár fölött kínálta a szeszt. Az adóemelés hatására visszafogott árakat találunk a kutakon, de igazából nincs sok értelme, az ajánlott ár is irreális.

Budaörsön az AGIP 419,9-ért kínálja a 95-öst. Az E85-höz képest mindössze 71 forint az árkülönbözet, ami nevetséges, a téli többletfogyasztásnak benzinhez képest 20% alatt kéne lennie, hogy az alkohol megérje. Ráadásul több helyen 405 forinttért is elérhető a benzin, ami csupán 17%-kal drágább, mint az E85. Azt hiszem, ezt felesleges is kommentálnom.

Érintett vagyok a témában és bánt, hogy merő dilettantizmusból és nyilvánvaló gazdasági lobbik hatására az ország vezetése egy olyasmi elpusztításában mesterkedik, amiről maguk is álmodoztak.

Pár éve a semmiből, hazai háttériparral, munkahelyeket teremtve létrejött egy olyan ágazat, ami még a lakosoknak és a környezetnek is jó. Nem túlzás állítani, hogy ezen a területen elsők voltunk Európában. Az gyors elterjedés is bizonyította, hogy jó és különleges úton járunk. Ilyenről a legtöbb irányítás csak álmodni tud. Nem csak semmitmondó szónoklat, hanem valóságos fellendülés volt... 

Volt, vagy vajon lesz folytatás? 2012. ebben a tekintetben valóban a világvége?