BANNER

_

Régi Swift E85 átalakítása házilag a legolcsóbban


Sokszor volt már szó a régi központi befecskendezésű Swiftek (1983-91) átalakításáról, mivel sok fut ezekből az olcsó de jó autókból, így a téma kimeríthetetlen. Nem mindenki engedhetik meg magának a drága átalakító elektronikát így számtalan jobb-rosszabb kísérlet születik az E85 használatra. Gera 10 éve javít Swifteket és mivel őt is foglalkoztatta a kérdés kidolgozta a legoptimálisabbnak ítélt megoldást.

Az E85 Swift mestere rövid tőszavakban vázolta nekem a módszert, én megpróbálom levele alapján összefoglalni az átalakítás menetét.

Első körben a légszűrőház fedelét és a légszűrőt kell eltávolítani. Ez után már láthatóvá válik az injektorház benzinnyomás szabályzó fedele melyet 4 darab 20-as torx csavar kitekerésével lehet leszerelni. A szereléshez csak minőségi szerszámot szabad használni mert a csavarok menetrögzítősek. A fedél levétele után az üzemanyag nyomás növeléséhez szükséges 10-es alátét beszerelése következik. Az alátét helyét az ábra mutatja.

Ez az alátét 10,5-10,6 mm belső átmérőjű és 0,9-1 mm vastag. Ez a méret 5-6 tized bar emelést eredményez. Arra vigyázni kell, hogy a nyomásemelés nem lehet tét nélküli, vagyis ettől vastagabb alátét használata esetén esély van a benzinpumpa halálára.

Ez után mindent vissza kell szerelni a csavarokat óvatosan meghúzni. Elvileg az üzemanyag nyomás emelés alkalmas arra hogy melegben az E85 miatt szükséges plusz üzemanyagot megkapja az autó.

A következő átalakítás a hidegindítással kapcsolatos.
A motor vízhőmérséklet mérő szondája (WTS - Water Temperature Sensor) 
a motor jobb oldalán helyezkedik el. Könnyű megtalálni mert zöld a műanyag csatlakozója.  Ezzel a szondával kell sorba kötni egy NTC termisztort azaz egy hőmérsékletre változó ellenállást. Ennek hatására hidegben a gyári motorvezérlő hidegebbnek érzékeli a hőmérsékletet mint amilyen így a benzines üzemhez képest többet dúsít. Ezzel az átveréssel valósul meg az automata E85 hidegindítási fázis. Nagy hidegben ha ez nem lenne elég akkor beszerelhető még egy fix ellenállás is a sorba ami egy kapcsolóval aktiválható.

A termisztor értéke: T20 = 650 ohm tehát 20 Celsius fokon 650 ohm az ellenállása. A termosztátra célszerű rögzíteni egy kis egy kis hővezető pasztával, és sima kábelkötegelővel.

Gera szerint a közhiedelmekkel ellentétben a Swiftet nem lehet a WTS módosításával hengerfejesre vágni, ugyanis hőgomba kapcsolja a ventilátort ,az ECU csak közvetve van jelen. Nem elméletről van szó, kipróbált minden lehetőséget, többek között  a lambda jelének hamisítását is, de leginkább a fenti megoldás vált be.

A fentieken kívül az egyes Swift esetében érdemes az előgyújtást is az E85 magasabb oktánszámára optimalizálni: 5 +-1 fok helyett körülbelül 20 fokra csavarni amihez egy  40-es torx szükséges.

Az átalakítás költsége körülbelül 100 forint, hibája, hogy ha valaki elvégzi a fenti módosításokat akkor onnantól kezdve csak E85-tel használhatja az autót. Például az előgyújtás a 105-ös oktánra van beállítva. Benzinnel az önrobbanás miatt használhatatlan lenne, iszonyatosan csörögne a motor, ráadásul az üzemanyag nyomás növelése miatt dőlne bele a felesleges üzemanyag.

Ami nagyon fontos és Gera is kihangsúlyozza:  érdemes  benzinszűrőt cserélni az átállás előtt, vagy még inkább az átállás után nem sokkal mert volt rá példa hogy a szűrő miatt állt meg valaki alatt az autó.

Az átalakítás hatására körülbelül  10-15% többletfogyasztás jelentkezik, természetesen ez változhat a vezetési stílustól függően. Saját tapasztalatomból mondom hogy az egyes Swift park műszaki állapota igen szélsőséges ezért mint minden átalakítás nagyon függ az autó műszaki állapotától a motor kopásától. Gera ezzel az átalakítással másfél éve használja autóját és körülbelül 30 000 kilométert futott E85-tel gond nélkül. Ráadásul nem ez az egyetlen gép amelyik ezzel a módszerrel működik.
Ha további kérdés van az átalakítással kapcsolatban, keressétek az E85 swift szakértőjét e-mailban.

2005-09-05  A cikk megjelenése után Gera pár dolgot hozzáfűzött:

Volt pár szabad órám, megnéztem a cikket tüzetesebben,  találtam egy hiányt:
- az  alátét külső átmérőjéből le kell venni valamennyit, mert különben nem fér be. Kívül nem kell szabályos körnek lennie, mert úgyis belül fekszik fel.
- Amit még szerintem ki kéne hangsúlyozni : ez a módosítás koránt sem tökéletes, azoknak a kompromisszumképes, kicsit barkácsolós embereknek való, akinknek nem mindegy, hogy mennyiből jön ki az autó üzemeltetése, esetleg azoknak akik környezettudatosak. Bár szerintem elég ritka aki az emisszió miatt csinálja. :)

A kompromisszumképességet arra értem:
- Tökéletes a gyári átalakítás, de el is kérik a felárat érte...
- A ma kereskedelmi forgalomban kapható elektronikák is csak egy jó közelítő értékkel dolgoznak, nyilván sokkal pontosabbra lehet belőni, mint az enyémet, de az 30-50 ezer zseton, ráadásul néha ezekkel is szívnak rendesen.
- a hidegindítási problémák minden kocsin kicsit máshogy jelentkeznek, de tény hogy hidegebb időben kis melegítést igényel
- láttam sokan írták hogy a fogyasztástöbblet nem lehet 15%, legalább 30-40-nak kellene lenni. Én igazából nem akarom senkinek bizonygatni, aki elhiszi az elhiszi, aki nem az nem.
Remélem sok Swiftesnek segítettünk szerintem, nekem ennyi elég.
Minden jót!

Gera