BANNER

_

Merjük az alkoholt vagy ne merjük?


 

Ennek a cikknek az eredeti változata 2007 november 9-én jelent meg a TotalCaron az etanol hét keretében. A biztosnság kedvéért ide is felraktam, hogy egy helyen legyen minden. Itt olvasható eredetiben.

 

Kaptunk egy fülest, hogy érdemes elmenni Nyíregyházára, mert egy megszállott társaság egy éve kísérletezik etanollal, sõt a gyártást is tervezik.

Gyári és átalakított alkoholos autók békés együttélésben
 

Ne legyintsen a kedves olvasó, nemcsak a több milliós autó issza az alkoholt, jó esetben Zsigulinkkal is versenyre kelhetünk alkoholfogyasztásban. Amióta kapható nálunk benzinkúton az E85 (85% alkohol, 15% benzin), van néhány ember, aki az elméleti tiltás ellenére kipróbálta, sőt, folyamatosan használja ezt az üzemanyagot. Kaptunk egy fülest, hogy érdemes elmenni Nyíregyházára, mert egy megszállott társaság egy éve kísérletezik etanollal. Hogy elvegyék a dolog misztikus voltát, teljesen hétköznapi autókba töltenek E85-öt.

 

Kaszab István először a 14 éves 1500-as Ladát mutatta. Teljesen széria kivitel, minden porcikája eredeti, az etanolhoz való átalakítás két darab fúvóka cseréjében merült ki. Az eredeti beállítással keverékszegény volt, több üzemanyagot igényelt, így megoldódott a probléma.

Amikor odaértünk, benzin volt az autóban, elvittük károsanyagot mérni, majd átállítottuk és újra megmértük, immáron etanollal. A Zsiguli a lehetőségekhez képest tökéletesen üzemelt. Így se, úgy se füstölt kevésbé, de a mérési eredmények furcsán alakultak.

 

A szén-monoxid 2700-as fordulat környékén 7,141, E85-tel 0,257 volt
A szén-monoxid 2700-as fordulat környékén 7,141, E85-tel 0,257 volt

 

Benzinnel a szén-monoxid 2900-as fordulat környékén 5,637, E85-tel 0,249 térfogatszázalék volt. Az elégetlen szénhidrogén 349-ről 34 ppm-re csökkent. A lambda-értékben is látunk különbségeket. Ez az érték a benzin-levegő keverési arány hányadosa, elvileg az 1 lenne az ideális. A különbség a más-más fúvókából adódik. Zsiguli témában járatos kollégám (aki jobbkormányos Ladát hozott magának Angliából) próbált meggyőzni, hogy ha rendesen lenne beállítva a Lada, benzinnel sem lenne magasabb az érték. Ha valakinek van jól működő, 0,3 körüli CO-értékű benzines Ladája, kérem jelentkezzen.

Gyári csövek, gyári benzinpumpa. A fémháló alatt is gumicső van
Gyári csövek, gyári benzinpumpa. A fémháló alatt is gumicső van

Na és mi van a gumievő, műanyagpusztító alkohollal? Eddig semmi. Amikor először tankoltak bele etanolt, felszereltek egy üzemanyagszűrőt. Nagy szükség volt rá, hiszen az alkohol igencsak kimossa a rendszert. A kezdet kezdetén volt két karburátordugulás, de ma már semmi ilyesmi nem jelentkezik, még szűrő sincs a rendszeren. A Lada mechanikus benzinpumpával üzemel, így maximum a cső és a membrán mehetne tönkre, de ennek jele nem tapasztalható. Az autó év eleje óta issza az alkoholt, ralibejárásokra használják, kb. 10 ezer kilométert futott így a gyári alkatrészekkel.

Még mielőtt jobban belemelegedtünk volna az öreg alkoholosok vizslatásába, gyorsan elszaladtunk a Szabolcs Volán telephelyére, mert ott a Scania bioetanollal üzemeltetett Omnilink városi autóbusza várt ránk, melyet a város - tesztelés céljából - egy hónapra kölcsönkapott. Hogy elférjen minden jármű, a kis csapattal a nyíregyházi reptérre hajtottunk.

 

Az E85 Motorsport, azaz Hibján József és Szurovcsák István A csoportos versenyautója a Lada 2107 a nyolcvanas években kiadott homologizációs lap alapján épült. Nagyon szép munka. Amit engedtek, azt profibbra cserélték: tuningmotor, tolókerekes váltó, szinterkuplung, Brembo féktárcsa stb. Ne is menjünk bele, külön cikket érdemelne. Mentünk vele egy kört, nagyon nagy élmény.

A mi szempontunkból az üzemanyag lenne az érdekes, de itt az alkoholnak nincs olyan nagy szerepe. Sokat kísérleteztek vele, és bár az autó ment E85-tel is, a várt teljesítményhez szükséges átalakításokat a homologizáció szigorú előírásai miatt nem lehetett megoldani. Tiszta E85 helyett így maradt az E85 versenybenzinbe keverése.

 

A társaság legaranyosabb tagja István szíve csücske, a fekete Fiat 500 volt, ami szintén etanollal jár. Miután harmadszorra kispolszkiztam le, erÅ‘sen keresni kezdett valami keményet. Az etanolra való átálláshoz egy fúvóka cseréjén kívül itt sem történt változtatás, ha csak a romjaiból történÅ‘ teljes felújítást nem számítjuk. Ha nincs etanol, 100-as benzinnel ugyanúgy működik. A vezetési élmény fenomenális, de ez az Ã
¶tszázas sajátossága, nincs köze az etanolhoz. Ami a reptéren mókás, a forgalomban halálfélelem. A nyíregyházi reptéren nyomtunk egy gyorsulást a Scania busszal, és a Fiat meglepetésünkre rávert egy autóhosszat az óriás disznóra.

Megkérdeztem a Budapest egyetlen etanolos kútján a strázsáló biztonsági erőt, kik tankolnak E85-öt. A gyári autókon kívül a Zsigulikat és a Swifteket említette. Zsiguli technikával már kevesen járunk, a fő csapásirány az injektoros autó. Kíváncsian vártam, hogy a nyíregyházi 1,3-as Suzukiban mit kellett átalakítani és hogy mennyire bírja.

A gyári Swift kedveli az alkoholtA képen látható injektoros Swifttel semmit sem tettek. Egyszer csak E85-öt tankoltak, azóta azzal járnak. Amikor kértem, nyissák ki a motorháztetőt, szabadkoztak, hogy koszos a motor, mert nem szokták nyitogatni. Az elektronika az üzemanyaghoz hangolja a gyújtást. Mentem vele egy kört, a világon semmi sem érezhető abból, mi hajtja. Jól ment, ahogy egy 1,3-as Swift.
Nem szokták nyitogatni a motortháztetőt
Nem szokták nyitogatni a motortháztetőt

 

Elvitték teljesítménymérésre, ahol a nyomatékgörbe is bizonyította, hogy ésszerű fordulatszám-tartományon belül E85-tel pont azt produkálja, mint benzinnel. 4600-ig együtt megy a két görbe, ott az E85-ös kicsit ellaposodik, mert az injektorok elérik az áteresztőképességük felső határát. 25 ezer kilométert mentek az átállás óta minden gond nélkül, pedig műanyag tankja van, elektromos AC-ja és injektora. Ha ezek után kéne valamit cserélni, már megérte.

De nézzük csak, miért nem ajánlják, hogy E85-tel barkácsoljunk otthon! A benzinkúton osztogatott tájékoztató szerint az alábbi dolgokat várják el autónktól:

  • az üzemanyag-rendszerben az alkoholnak ellenálló szerkezeti anyagokat kell alkalmazni
  • meg kell erÅ‘síteni a hengerfejet és a szelepülékeket
  • a benzin és az etanol arányának automatikus érzékelését lehetÅ‘vé tevÅ‘ szenzort és szoftvert kell beépíteni
  • az üzemanyag minÅ‘ségéhez kell állítani a gyújtásidÅ‘zítést és a turbó töltÅ‘nyomását

 

Az első pontot mindjárt kitárgyaljuk, a hengerfej és a szelepülék megerősítése akkor szokás, ha kompressziót is emelünk, mint pld. a Scania esetében, de ha minden marad a gyári, nem indokolt. A benzin-etanol-arány érzékelése az egyszerű rendszereknél megint csak elhanyagolható, felesleges túlbonyolítás. A Flexifuel Focusban egyébként van ilyen rendszer. Az üzemanyaghoz állított gyújtás viszont kötelező, a turbó piszkálgatása - ha van -, már a tökéletes működéshez ajánlott. A kúton azt mondták, van már, aki az átépítésekre specializálódott, és 30-40 ezerből megoldja.

Saab benzinpumpa
Saab benzinpumpa

Az üzemanyaggal érintkező tömítések elvileg jelentős mértékben kitágulhatnak, tönkremehetnek. Nézzünk egy példát. A klasszikus Saab 900-ason műanyag tank van, abba lóg a benzinpumpa, a végén egy hullámtörő gumikarika szűrővel. Erre a pumpára csatlakoznak a gumiból készült üzemanyag-vezetékek. A motortérben ott az üzemanyagszűrő, onnan már fémhálós erősítésű, de gumicső vezet az injektorfejre is. Az injektorfejben főleg fém alkatrészek vannak, de találunk négy gumitömítést. A befecskendező fúvókáig nagy nyomású műanyagcső megy, itt is inkább rugó van, mint műanyag. Tehát néhány tömítés valóban veszélyben lehet, de tömítése válogatja.

Felhívom Besze Sanyit, az injektorgurut, mit mond, vajon mi történhet az adagolóval? Végigvesszük az elemeket, szerinte az alkohol nem árthat az injektor alkatrészeinek, mert belül többnyire fémből vannak. Az a néhány gumi - ha tönkre is megy - javítható, nem költséges dolog. Más kérdés, mikor megy tönkre, mert a trélerezés a járulékos munkakieséssel sokszor többe kerül, mint a javítás.

A tesztalany
A tesztalany

Én nem hiszek senkinek. Leszedem a ponyvát a frissen felújított 900-asról, és indulok Pesterzsébetre. Két évig zajlott a teljes felújítás, nyáron lett kész, azóta garázsban áll, alig használom, csak jeles alkalmakra. Na most itt a jeles alkalom, megyek tönkretenni.  

 

 

 

 

Elsőre félig töltöttem, hátha követelné a benzintElsÅ‘re félig töltöttem, hátha követelné a benzint

Az M5-ös melletti Tesco benzinkúton ott a töltőpisztoly E85 felirattal. Be kell szólni a kutasnak, hogy engedje a működését, mert a biztonság kedvéért lezárják, nehogy valaki véletlenül tankolja. A kútról kifordulva az M0-s felé indulok. A kocsi kicsit fulladozik, mint otthon az ikrek, amikor teát kapnak táp helyett. Kicsit aggódni kezdek, mi lesz, ha a nulláson hal el. Szép kaland. Aztán megnyugszik és kezd magához térni. Úgy tűnik, minden rendben.

Alulról mintha jobban
menne, egész' háromezerig.
Négyezer felé a turbó tölteni kezd, aztán vége a dalnak. Amikor a töltőnyomás a csúcs felé közelít, érezhetően nem kap elég anyagot, mintha leszabályozna. Normális közlekedéssel nem érezni különbséget, illetve talán még jobb is. Persze lehet, hogy mert az alkohol átmosta a rendszert.

A 18. kilométert teszem meg alkohollal, amikor felgyullad a check engine lámpa, de a motor működése nem változik.

 

Négy hibaüzenet
Négy hibaüzenet

 

Érden vagyok, elgurulok Popovics Laci Saab-szerelőhöz. Miközben keres egy AC pumpát a fotó kedvéért, rádugjuk a szervizműszert a kocsira. Négy hibaüzenetet ír ki, mindegyik a benzin-levegő keverék problémájára utal. Nem különösebben vészes problémák, inkább csak a komputer elégedetlenkedése. Kiütjük a kódot, de tuti visszajön majd, a lambda-szonda nem a megszokott értékről tájékoztat. Ha továbbra is etanollal szeretnék járni, ráadásul úgy, hogy ki szeretném használni a magasabb oktánszámban rejlő lehetőségeket, finomítani kell a beállításokon. Mindenképpen több üzemanyag kell neki, első körben a 2,3-as motor injektorait kapja meg. Brazíliában elterjedt a Flextek nevű szerkezet, ami meghosszabbítja az injektor befecskendezési idejét. Belülről kapcsolható, hogy szesszel vagy benzinnel szeretnénk üzemeltetni.

A teszt után levelet váltok Istvánnal, mi a véleménye. Azt mondja hogy a check engine lámpa a Suzukin is felvillan néha, de még soha nem maradt úgy. Érdekes, hogy a Swift magától megoldotta a flexifuel dolgot. Ha a Saabot tennénk padra, biztos nem hozna olyan görbéket, mint amit a Suzukinál mértek. A tünetek egyértelműen keverékszegénységre utalnak. A nemzetközi szakirodalom a változtatható üzemanyagnyomást javasolja. Körbenéztem a neten, akad elég teljesítménynövelő megoldás régi Saabokhoz is, majd ügyesen összeválogatok valamit.

Aztán etanolba áztattam az AC műanyag alkatrészét, és egy darab olcsó benzincsövet. Természetesen pár nap alatt semmi változást nem figyeltem meg, de benne hagyom, legalább látom, mi megy végbe a tankomban. A gumialkatrész sima benzinben is tönkremegy, ha sokáig állva hagyják az autót. Popovics Lacinak már volt egy esete, amikor a pépessé vált gumit beszippantotta a benzinpumpa. Mindenesetre örülök az etanolos Saabnak, és még van kedvem kísérletezni. A későbbiekben majd a blogon beszámolok róla, van-e változás.

Egy barátom takarékosságból állt át alkoholra. A nyíregyházi tapasztalatok szerint az etanollal 15% fogyasztásnövekedést tapasztaltak, de ezt az értéket mondják a gyári etanolos autók esetében is. A mi Scion Xb-nknél ez azt jelenti, 8 liter helyett átlagban 9,2-et fogyasztana. Jelenleg a Tescónál az etanol ára 215 Ft, a 95-ös 273,9 Ft. Így etanollal 19,8, benzinnel 21,9 Ft kilométere. A havi átlagos 3000 kilométer autózásunkat figyelembe véve nekünk 6400 Ft megtakarítást jelentene, ha etanollal járnánk. A nagyobb fogyasztású Saab 900 esetében 8000 Ft megtakarítás. Jelenleg az E85 15% benzintatalmán van jövedéki adó, ha a kormány bekeményít és bevonja a jövedéki körbe az etanolt, akkor nem lesz olcsóbb mint a 95-ös.


Azt is szokták mondani, hogy az etanol víztartalma miatt megtámadja az alumínium alkatrészeket, sőt még veszélyt jelenthet az acéltartályok számára is. A nálunk kapható E85 a specifikáció szerint vízmentes etanol és szabványos szuperbenzin keverékéből áll, vagyis nem tartalmaz vizet. Az alkoholnak vízmentesnek kell lenni, különben nem keveredne a benzinnel, viszont az elegy bekeverve is hajlamos a vizet megkötni, és akkor már veszélyt jelenthet. Időnként ezért érdemes a tankot is tisztítani.

Ha jól tudom, az alkohol korrozív tulajdonsága miatt szeszfőzdékben is rézcsövekkel dolgoznak. Az összetettebb injektoros motoroknál a precíziós befecskendező fejet az alkohol bizony károsíthatja, főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az etanol kenőképessége még a benzinénél is sokkal rosszabb. A svéd alkoholos buszmotorokban fele-kétharmada az injektorfejek élettartama, pedig az E95ben van korróziógátló adalék is. Istvánék Swiftje esetében még nem jelentkezett gond, és az is lehet, hogy elmegy még egyszer ennyit vagy még többet. De a tisztánlátás kedvéért ilyesmire is számítsunk.

A nagyobb gond a hidegindítással lehet. Az etanol könnyebben kicsapódik ahelyett, hogy szépen elporlasztva várná a robbanást. A korszerű etanolosoknál a problémák kiküszöbölésére találták ki a hengerfej-melegítést, illetve az izzítást, ami kísértetiesen hasonlít a dízel megoldáshoz. Most télen kipróbálom, mennyire tényleges probléma a hidegindítási gond, de addig a hideg hónapokra fűtött garázs, illetve benzin és E85 fele-fele arányú keveréket ajánlom, azzal nem lesz gond.

A kipróbált Swift indul télen is, csak többet kell köszörülni. Brazíliában az időjárás miatt ez kevésbé érdekes, ezért ott helyenként tiszta alkohollal járnak. A belekevert 15% benzin a hidegindításnál segít sokat. Svédországban télen a kutaknál az etanolkeveréket 30% benzinnel dúsítják.

 


Mint a fenti példák mutatják, akad olyan jármű, amibe bátran tankolhatnánk etanolt. Mégis arra intek mindenkit, kellő ismeret hiányában ne kísérletezzen tiszta E85-tel. Valószínűleg nem történne nagyobb gond, de például a komputer és főleg garanciális autóknál a szerviz nem örül az ilyen teszteknek. Ha korszerű autót szeretnénk alkohollal hajtani, fontoljunk meg egy gyári vásárlását, ami tudja,
amit egy benzines, csak biztonságban alkoholozhatunk vele.

Ha viszont bátrak vagyunk, tudatosítsuk, hogy az új hajtási mód új szempontokat állít és új karbantartási módszereket igényel. Mérlegelni kell, hogy járművünkkel együtt alkalmasak vagyunk-e erre. Viszont ha fele-fele arányban járunk vele, csak az előnyét élvezhetjük. Én mindenesetre tovább kísérletezek.

Itthon leginkább benzinszaga van, igazán érdekes akkor, amikor kijön a kipufogón. Furcsa, kicsit erjedt szag, de egyáltalán nem kellemetlen
Itthon leginkább benzinszaga van, igazán érdekes akkor, amikor kijön a kipufogón. Furcsa, kicsit erjedt szag, de egyáltalán nem kellemetlen

5 megjegyzés:

Csiszl írta...

Jó a blog témája, gratulálok.
Ez a 900 Convertible gyönyörű, csak az a felni iszonyat gurány hozzá.

vancello írta...

Gondolkozom én is a Lada etanolosításán, egyelőre kísérleti jelleggel. Az a baj, hogy nem tudom milyen fúvókát kell cserélni a karburátorban...

Spisák Tamás írta...

Szia

Érdekelne, hogy egy 2007-s Grande Punto-ba is simán lehet Etanolt tankolni?

Üdv

Tamás

Égő Ákos írta...

Ha 50-50 százalékban kevered a benzint és az E85-öt, úgy minden további nélkül. Egyébként kiegészítő elektronika nélkül valószínûleg rosszul menne az autó, szegény lenne a keverék, és az károsodást okozhat.
Bár vannak olyan rendszerek (pld a régi Swift) aki elbír az E85-tel.
Kiegészítő elektronikával viszont gond nélkül járhatsz E85-tel.

Kjimre írta...

Nekem egy Escort 1.8 16V-ben abszolút nem működött tisztán. Amíg hideg volt a motor(ment a dúsítás), addig ment, de kb. 1 km után teljesen erőtlen lett,csörögni kezdett, majd leállt a motor. Benzinnel keverve elhasználtam, annyit nem ér az ügy, hogy átalakításokba kezdjek.

Megjegyzés küldése