Az üzemanyag műanyag csövön érkezik |
Ezért gondoltam, foglalkozzunk egy kicsit a kérdéssel, nem is kell túlságosan tudományosan gondolkozni, első körben csak a logikára lesz szükségünk.
A jelenleg kapható benzin mindegyike tartalmaz bekevert alkoholt 4,7 %-ban. Sőt ez az érték tovább fog nőni. Vajon létezhet olyan gyártó amelyik ennek tudatában úgy forgalmazná járművét hogy annak üzemanyag rendszere nem etanol álló? Ne vicceljünk már, még a Zsiguli gyári benzincsövének sem lesz semmi baja az alkoholtól nem egy korszerű autónak. Az E85 használatnak bizonyos típusok esetében vannak valós veszélyei de az nem a benzincsőben rejlik.
Érdekességképpen elmesélek egy történetet. Talán tavaly előtt egy rendezvényen oda jött hozzám egy régi ismerősöm aki tudta hogy érdekel az E85 autózás. Kérdezi mit alakítok át az üzemanyag rendszerben. Mondom semmit. Hát az nagy baj, mert a gumi alkatrészek tönkre mennek. Mondom, lehet hogy van olyan gumi ami esetleg tönkre megy, de azt nem tapasztaltam hogy a járműipari üzemanyag rendszerben ilyen előfordult volna. Tudomásom szerint a Bosch is alkohol álló alkatrészekkel szereli az injektorokat. Hát ez az mondja, ők szállítják ezt a nevezett gumi alkatrészt (ami egyébként két O gyűrű) és az bizony az nem bírja az alkoholt. Én csodálkoztam nagyon mert az FFV autók injektora ugyan az mint a benzineseké, de ráhagytam annyira bizonygatta. Azt mondja van erről egy szakvélemény, de majd utánanéz nekem a cégnél.
Pár nap múlva jött az e-mail. Kiderült másra emlékezett. A biodízel és a nagynyomású alkoholos rendszerekben okozhat gondot a tömítés erről szól a figyelmeztetés, az alacsony nyomású jármú üzemanyag ellátás esetén nincs ilyen gond.
Látjuk egy szakember is téved aki ezzel foglalkozik, mit várhatunk dilettáns publicistáktól vagy a szomszéd szerelőtől aki metanolnak mondja az etanolt?
Ezek a gumi és műanyag alkatrészek vannak egy tipikus üzemanyag rendszerben |
Persze előfordulhat hogy egyes járművek üzemanyag-alkatrészei valamilyen módon reagálnak az alkoholra. A szesz hatására ezek az alkatrészek méretükben változhatnak, pontosabban megdagadhatnak. Például amikor a Visteonnál jártam akkor mutattak nekem egy AC pumpa házat aminek alsó fele műanyag sínen csúszott. Akkor azt az információt kaptam, hogy ez a műanyag az alkoholtól kicsit megdagadhat és esetleg ezért megszorulhat, nem követi annyira az üzemanya tank változását ezáltal a szintjelző műszer téves értéket szolgáltathat. EZ a sok-sok ház közül egyetlen egy esetben lehetséges.
Hallottam üzemanyag pumpa meghibásodásról is de csakis kizárólag a VW csoport járműi esetében. Ott is sok esetben a szűrő időben történő cseréjével megelőzhető lett volna a baj.
A legolcsóbb üzemanyagcsőnek sem lesz semmi baja |
Természetesen magam is végzek kísérleteket, egy öreg Saab AC pumpa alkatrész (ami egyébként a benzinben is tönkremegy ha sokáig áll az autó) áll alkohol alatt most már három éve persze méretváltozás nélkül. Egyéb tipikus üzemanyag rendszer alkatrészeket tavaly dunsztoltam. Három injektor szelepből származó tömítést, egy műanyag üzemanyag csövet és egy hagyományos - a biai autósboltban kapható - puha textil erősítésű üzemanyag csövet raktam alkoholba. Most egy év után ennek a cikk kapcsán kivettem és megvizsgáltam. Természetesen nincs jele a változásnak egyetlen alkatrész esetében sem, a csövet megmértem és összehasonlítottam az eredeti mérettel. A méretváltozás: 1 tized ami mérési hiba is lehet.
A cső hivatalosan 8-as |
De most még durvábbat teszek. Kiöntöttem a régi szeszt, és tiszta alkoholba áztattam ugyan azon alkatrészeket. Pár hónap múlva megnézem vajon a tiszta szesz is ilyen jót lakmározik mint az E85?
A teszt tovább folytatódik tiszta alkoholban |