BANNER

_

Ahonnan érdemes információt meríteni


Ha valaki alkoholos átalakításon, vagy akár használaton gondolkodik érdemes utána olvasni néhány dolognak. Ezen az oldalon próbálunk beszélni a tapasztalatokról, műszaki megoldásokról, néhány alapfogalomról. Sok E85 használattal kapcsolatos tapasztalatról kapok leírást és amelyik  valamiért is érdekes közzé teszem az oldalon, annak ellenére hogy nem minden esetben értek vele egyet. Így találkozhatunk a csőfogós üzemanyagnyomás emeléstől  kezdve a légszűrő betömésig a legvadabb ötletekkel.

A járművek működésével kapcsolatos alapfogalmakkal  csak akkor foglalkozom ha kapcsolódik az alkoholos üzemeléshez. Mielőtt bárki belevág az átalakításba és van erre affinitása érdemes kicsit utána nézni autója működésének. Sok későbbi probléma megelőzhető ezzel.



Magáról az autó elektronikus vezérléséről rengeteg információ található a neten, de bevallom én sem szeretem a külföldi szakszöveget olvasgatni, jobban örülök ha anyanyelvünkön találok hiteles információt. A tapasztalatom alapján az első oldal ahonnan érdemes indulni az injektor.hu. Az oldal szerkesztője Besze Sanyi régi szakember, a tranzisztorok óta javít autó elektronikát. Pár éve ismerkedtem meg vele, és azonnal meggyőzött szakértelme.

Ha sürgős mérésre vagy különleges alkohollal kapcsolatos kísérletre van szükségem azonnal hozzá fordulok. De most nem is ez a lényeg, hanem az hogy Sanyi egyedülálló módon hihetetlenül sok – kísérlettel, és tapasztalatokkal alátámasztót információt közöl honlapján a Technikai info. menü alatt.  Kortól és nemtől függetlenül ajánlom mindenkinek a böngészést, a szakaszos befecskendezéstől a használt autó vásárlásig. Ha jól számolom jelenleg 44 cikkben foglalkozik az autóelektronikához kapcsolódó témákkal.



És a jó hír az, hogy az injektor.hu egy új bejegyzésben az E85-el is foglalkozik. Ráadásul premier előtt itt látható az új BioEtun V3 elektronika és az új grafikus szoftver. Kellemes böngészést.
 
Ismer még valaki hasonló információs oldalt?

Dacia Logan E85-tel


Ismét egy hiánypótló írás érkezett. Indy naplószerűen írt Loganos tapasztalatairól.

A kísérletezési kedv vett rá arra hogy kipróbáljam az autóban az etanolt, kezdetben 50%-os keverék formájában. Mindez még tavaly történt, április elején. Brazíliában az autók zöme cukornádból készült alkohollal (E100?) közlekedik, köztük az ott kapható MPI motoros Loganok, Sanderók is. A Renault közleménye szerint az ezeket hajtó motorokban amelyben módosították a szelepeket és a hengerfejet (korrózióálló anyagból készülnek és nátriummal töltve ellenállnak a magas hőmérsékletnek, optimalizálták a hengerfej hűtését és olajbefecskendezéssel hűtik a szelepeket.)

Visszatérve az én kísérletemhez, naplószerűen vázolnám a tavalyi teszt eredményét:

2008. április 4.
Az autó az utolsó benzines tankolás óta 23.9 liter 95-ös üzemanyagot fogyasztott el (első kattanás után még 2 litert tettem bele, plusz kapott akkor 1 dl Spuri adalékot is). A városi átlagfogyasztásom a mai tankoláskor 7.6 liter/100 km volt. Ez az elmúlt 3 év tapasztalatai alapján meglehetősen stabil érték, 7.3 és 7.8 liter között ingadozik. Ma tankoltam először E85-ös üzemanyagot, a kútfej szerint 30.02 litert 6.755 forintért (1 liter 225 Ft most). Ugyanezen mennyiség benzinből 8.915 Ft lett volna... Számításaim szerint a koktél oktánszáma így kerek 100 és a keverési arány majdnem 50-50%, ahogy terveztem. Az E85 térfogata kisebb mint a benziné, azért picivel több fér el belőle a tankban. (a szerk.)

Tapasztalatok: tankolás óta csak 6 km-t mentem, ezért érdemlegeset nem tudok mondani, az autó megy, jól veszi a gázt, rendellenes működésre utaló jeleket nem tapasztaltam.

2008. április 15.
A péntek reggeli tankolás óta megtettem 116 km-t városban, a szokásos útvonalakon. A mért átlagfogyasztásom 8.5 liter lett, azaz ~13%-al magasabb mint tisztán benzinüzemmel. Vannak már tapasztalataim is. Pénteken - ahogy írtam - semmi különöset nem éreztem, talán azért, mert még sűrűbb benzint szívott az autó. Aznap csak 15 km-t mentem az autóval. Másnap reggel a hidegindításnál már jelentkeztek az első tünetek. Az önindító kétszer annyit dolgozott mint eddig (benzinnel nekem mindig pöccre indult). Az alapjárat is hozta a normát, hideg motorral 600, bemelegedve pontosan 500-at mutatott a műszer. Elindulásnál azonban 1600-1700-as fordulatszámig úgy megy, mintha hiányozna 40 lóerő belőle, majd hirtelen úgy meglódul, mintha seggberúgták volna. A 100 km alatt néha előfordultak gyengeségek, mintha a motor nem kapott volna elegendő üzemanyagot, de ez érdekes módon tegnap elmúlt, mintha az ECU tanulna.

Remélem benzinre visszatérve nem fog 9 litert beszopni városban. Ma reggelre teljesen rendbe jöttek a menettulajdonságok, kivéve a hideg motornál jelentkező 1600-as fordulatig tartó gyengeséget. Üzemmelegen már jól veszi a gázt. Szombaton indulok egy hosszabb útra, akkor még bőven lesz benne etanol, így lesz alkalmam arról is beszámolni. Azért egy olyan érzésem van, hogy tiszta E85-el és az előgyújtás állítása nélkül nem fog a motor boldogulni.



2008. április 21.
Csütörtök este ismét ellátogattam a biokútra tüzes vízért és csurig töltöttem a tartályt vele. Így a korábbi feles benzin-etanol keverék szinte teljesen felhigult és olyan bő 90%-os tisztaságú etanolt kaptam. Másnap reggel indultam Pécsre kis kitérővel. Természetesen előtte nulláztam a fedkompot. Az autó simán indult, a 2000-ig tartó bizonytalanság teljesen elmúlt. A fogyasztás érkezéskor és mintegy 260 km megtétele után ennyi volt: 7.3 liter.

Vagyis egy literrel ismét többet evett 100 km-en mint a szokásos. Meglehetősen jó referencia alapom van az összehasonlítás tekintetében, hiszen már közel 10 éve járok az adott útvonalon, ismerem mint a tenyeremet. A magasabb fogyasztást mégis meghálálta a motor, mert az út végén a járása finomabb lett, alapjáraton szinte hangtalanul forgott! Nem tudok rá magyarázatot adni miért volt ez, de akinek benzinese van, az tudja milyen hangja van benzinnel, kicsit csattogós az alapjárat, nem forog olyan simán mint a K7J700 (mások a himbagörgők, a miénkben nagyobb a súrlódásuk). Van azonban egy negatívum, mégpedig etanollal gyenge az autó.  Nem tudom milyen lehet gázzal, de a benzinhez képest a tiszta E85 a kevesebb energiatartalma miatt lomhává teszi az amúgy sem acélos motort. Előzésnél az eddigi egy visszakapcsolás helyett kettővel kellett kompenzálnom ezt. Még egy érdekesség a fogyasztáshoz kapcsolódóan. Nézegettem a pillanatnyi fogyasztásmérőt (sokszor). A Logan 70 km/h-ás sebességnél ötödikben többet evett mint 100-nál (szintén ötödikben!) Az eltérés majdnem egy liter volt! Többször is ellenőriztem, ez elég érdekes tapasztalat...

Végül következzék egy kalkuláció. 100 km-t (országúton) benzinből (a jelenlegi árakon számolva) 1.900 forintból teszek meg, E85-ből pedig 1.642 forintból. Ugyanez városban, ahol zömében használom az autót, 2.227 illetve 1.912 forint. Havonta megyek 500 km-t, azaz alig 1.500 Ft-ot takarítok meg. Tekintve hogy ez szinte semmi és az etanol hosszú távú hatásaival normál autóban nem vagyok tisztában, lehet hogy nem tankolok tovább bionaftát. Ha 3.000 km-t mennék havonta, akkor már megérné az E85. Összegezve, a Logan alkalmas mindenféle átalakítás nélkül az E85-ös üzemanyag használatára, aki sokat autózik, jobban jár vele, mint a benzinnel.

2008. június 30.
Az elmúlt héten négyszer szeltem át a fél országot, nagyobbrészt (tiszta) etanollal közlekedve. Egy hét alatt autóztam vagy 1.300 km-t. Üresen mentem le Pécsre és sikerült kiautóznom az összes szeszt belőle. Mivel elfogyott, tele is tankoltam OMV Carrerával majdnem 15 ezerért. Amint elfogyott a csövekből az E85, az autó magához tért mintha kómából kelt volna fel. A 6-oson ennek örömére kieresztettem mind a 75 lovat, Barcsig meg sem álltam. A szesz arra jó volt, hogy kipucolta az üzemanyagrendszert, utána benzinnel érezhetően jobban ment mint előtte valaha. Ha másra nem, erre jó volt. Vasárnap indulás vissza Győrbe jól megpakolt autóval és klímával, tempósan haladva. Az eredmény: 6.1 liter. Ez 1.2 literrel alacsonyabb átlagfogyasztás mint etanollal. Az E85 rendszeres tankolását egyelőre abbahagyom. Aki többet autózik és van lehetősége olyat tankolni, sokat spórolhat vele, ha bele tud törődni az alacsonyabb teljesítménybe. Havi háromezres futásnál egy tank üzemanyagot meg lehet takarítani vele. Ha lenne a Loganhoz optimalizált elektronika, még jobban megérné. Ki kellene próbálni pl. HUN-Flexel mit tud...

Terveztem, hogy a benzines tuningbox bekötése után is mérek egy tiszta etanolos fogyasztást, de sajnos jött egy őrült nőszemély és totálkáros lett az autó. Jelenleg egy 1.6 16v Megane-t hajtok, amelybe 50%-os E85/benzin keveréket ha nem is rendszeresen, de tankolok. Többet eszik belőle, mint amennyit a Dacia evett, pedig benzinnel nem járok vele drágábban, sőt, kijelenthetem hogy az átlagfogyasztása ugyanannyi!

Üdv: Indy