A téma ezért örök, szinte bármikor érdemes publikálni róla. Dáloki Gergely alias Geree a "E85 - a megtévesztés foka" írásában elég jót összeszedte az E85-tel kapcsolatos dolgokat, minden érdeklődőnekk ajánlom figyelmébe. Szinte mindenben egyetértek, bár sok esetben kissé sarkosan közelít a témához.
Sajnos nagyon fontos dolog kimaradt a cikkből, a hétköznapi használatot meg kell különböztetni az E85 összes előnyét kihasználó tuningtól. A nagynéném munkába járását nem lehet összehasonlítani a versenypályával. Egyiknek is, másiknak is megvan az előnye hátránya, és a létjogosultsága mindkettőnek megkérdőjelezhetetlen.
Ismerek egy alkoholosra alakított Karmann Ghiát is |
A szerző nem ajánlja a karburátoros átalakítását, pedig a környezeti terhelés csökkentése leginkább a régi katalizátor nélküli - ne adj isten karburátoros járművek - átalakításával érhető el radikális módon. Egy hibátlan katalizátoros jármű esetében előírt keverékképzéssel nincs különbség a károsanyag-kibocsátás tekintetében. Szintén jelentős az E85 szerepe ha nincs a helyén vagy hibás a katalizátor.
A karburátoros járművek E85 átalakítása a legolcsóbb és legegyszerűbb módszer, és bár hozzáértést igényel a jó beállítás a későbbiekben nem jelent gondot a folyamatos üzem sem. Erről sok olvasó tudna beszámolni. Még a veterán, illetve megbecsült yungtimer járművek esetében is gyakori a házi E85 átalakítás.
A szerző szintén nem tartja jónak az átalakító elektronikák beszerelését.
Ha szigorúan nézzük ezekkel az adapterekkel való átalakítás valóban nem 100 %-os. Az E85 optimális kihasználására a kompresszió és legfőképpen az elő gyújtás állítására is szükség lenne (ami karburátoros járművek esetén könnyűszerrel megoldható ugye). Az ilyen jellegű átalakítások a tuning irányba mutatnak, komoly áruk van és legtöbb esetben csupán egyetlen üzemanyaggal való üzemet tesznek lehetővé. Vagyis a profin E85-re optimalizált utcai vagy versenyautó elfelejtheti a benzint. Az átalakítók óriási előnye hogy a gyári rendszere érintetlen marad, ezért bármikor vissza lehet térni a hagyományokhoz. E85 üzemben a jármű alkalmas lesz ennek az üzemanyagnak a befogadására.
A cikkben említett aggodalmak az injektor hozama miatt egyes esetekben valóságos gondok lehetnek, de egyrészt, a hétköznapi járművek esetében nem jellemző, másrészt igen egyszerűen megmérhető. Átalakítás előtt kérdéses esetekben én is meg szoktam mérni az injektorok hozamát, de még turbós járművek esetében sem szokott gond lenni. Hogy az AC pumpa nem tudná a megfelelő mennyiséget szállítani, egy mezei autó esetében ettől végképp nem kell félni.
A cikk megtakarítással kapcsolatos számításai sem minden esetben fedik a valóságot, de az tény hogy a többletfogyasztások jelenleg hazánkban inkább a +30 %-hoz állnak közel mint a +20%-hoz. Én tőlfogyasztásban még 40% plusszokról is hallottam. Mint tudjuk az üzemanyag fogyasztás meghatározása nehéz kérdés benzinnel is. A fogyasztás leginkább egyetlen dologtól függ, a hangulattól. Ráadásul ha az autó egy kicsit jobban megy hajlamosak vagyunk az előnyöket kihasználni. Összehasonlításkor a benzines értéket le az alkoholost fel szoktuk kerekíteni. Az sajnos vitathatatlan, hogy az E85 árelőnye minimális, illetve eltűnhet. Ennek ellenére ismerek olyanokat akiknek nem ez az elsődleges.
Jórészt hazai gyártású üzemanyaggal némi teljesítmény növekedést elérve környezet barát módon autózhatunk? Ha emelettett még egy kicsit jól is járunk akkor az már csak plusz pont.