BANNER

_

Benzin vs. E85 - fékpados összehasonlító mérés


A jó teljesítmény méréshez jó mérőberendezés szükséges. ha jó alkoholos összehasonlító mérést szeretnénk akkor a feladat kicsit összetettebb mert az üzemanyag váltást is meg kell oldani.

Szerencsés helyzetben vagyunk mert a hazai E85 gyártójánál szabadegyházán különleges fékpadot építettek. Illetve a fékpad maga nem különleges, az Energotest által telepített  görgős fékpad, a kivitelezéséből adódóan elsőkerék-hajtású járművek mérésére alkalmas. 

A különlegesség a falon látható: furcsa csőkígyó mely a hiteles mérésekhez temperált üzemanyag ellátás biztosít kívülről. Vagyis egy másik helységbe telepített üzemanyagtartályból szivattyú nyomja az üzemanyagot, egy melegítő és egy hűtő egységen keresztül. Így igény szerint azonos hőmérsékletű üzemanyaggal lehet mérni minden esetben. Ha kell akkor E85 vagy benzin jön a falból. Természetesen az átfolyási adatokat a fékpad is regisztrálja. A mérendő autó üzemanyagrendszerébe gyorscsatlakozókat kell beleépíteni, így az említett rendszerről táplálva lehet a méréseket végezni, és az üzemanyag váltás is azonnal megoldható.

Jelen esetben egy 2006-os 1,4-es Peugeot 307-est mértek a BioEtun elektronika beszerelése után. A gyakran feltett kérdésre voltak kíváncsi, milyen teljesítmény növekedést lehet elérni E85-tel ha lehet egyáltalán.



Jó pár mérést végeztek, benzinnel és E85-tel, bekapcsolt átalakítóval 20% dúsítással és nélküle. A mérések nagyjából hozták a várt eredményt amiről az alkoholra átállt autóstársak beszámoltak.

Egészen 4000 fordulatig az alkohollal látványosan nyomatékosabb lett az autó. Sőt ha megnézzük a nyomatékábrát látjuk hogy az alsó görbén - a benzines üzem közben - két nagyobb beesés látható. Ilyenkor  valószínűleg elkezd kopogni a motor és a gyári elektronika visszavesz egy kicsit. Alkoholos üzemben ilyesmi nem tapasztalható a görbe szépen emelkedik, sőt már 3200-as  fordulaton eléri a nyomatékmaximumot (119,2 Nm 3207 1/min), 4700-4800-tól viszont  hirtelen zuhanásba megy át. Ez azért van mert valószínűleg itt érik el az injektorok áteresztő képességük maximumát. Ilyenkor a plusz dúsítás miatt nem tud több üzemanyagot szolgáltatni a gyári fecskendő. Az elégtelen, szegényebb égés miatt meredekebb visszaesés  tapasztalható. Ez azt is jelenti hogy 4800 főlé nem érdemes pörgetni a motort. Nagyobb injektorok cseréjével ez is kiküszöbölhető lenne ilyenkor a nyomatékgörbe a benzines felett futna.

Ha a teljesítmény görbét nézzük ott is látható az előző tendencia. A görbe sokkal egyenletesebb mint benzinnel, egészen 4700-ig ahol eléri a maximumot a 75 lóerőt (74,84 LE 4726 1/min) . Ugyan ez az autó benzinnel 5502 fordulaton 77,28 lóerőt tud. Vagyis csúcsteljesítményben két lóerővel kevesebb a szesz, viszont a görbe meredekebb és alacsonyabb fordulaton csúcson van. 

Összegzésképpen egy átalakított autó a hétköznapi használatban előnyösebb tulajdonságokat élvez tiszta E85 üzemben. Alacsonyabb fordulaton dinamikusabb és hamarabb eléri a teljesítmény maximumot. Igazi teljesítmény növekedés viszont nem tapasztalható sőt, 4800 fölé pörgetni tilos. Ez hátrányának mondható, bár a hétköznapokban nem valós probléma mert egy ilyen jellegű autót nem szoktunk tiltásig forgatni. A gyári fecskendőkkel a gyári beállításokkal ezt tudja, ha ez valakit nagyon zavarna, egy kis anyagi ráfordítással, kicsivel nagyobb hozamúra cserélhetjük a fejeket.  (de csak óvatosan az ilyen tuninggal nehogy benzines üzemben viszont belefulladjon a rendszer) A mérések is bizonyították a BioEtun elektronika nem versenykomputer, de használatával élvezhetjük az E85 előnyös tulajdonságait egy hétköznapi autóval is.

Toyota Avensis átalakítás nélkül E85-tel


Gyakran érkeznek hozzám olyan beszámolók, hogy a tiszta E85-öt egyes típusok szó nélkül megeszik. Az első ilyen tapasztalatom több mint másfél éve egy régi 1,3-as Swiftel volt. Azóta a legváltozatosabb járművekről hallottam a Škoda Formantól kezdve a Mercedes E200-ig akiknek a gyári elektronikájuk elviekben kezelik a tisztán E85-tel való használatot. Persze fenntartásokkal kezelem az ilyesmit, és az első kérdésem az hogy nincs e hibaüzenet illetve, hogy van e többletfogyasztás. Ha nincs hiba és van többletfogyasztás és nem csak pár százalék hanem legalább 20-25% akkor van esély hogy tényleg kezeli a gyári rendszer. Persze volt már olyan felhasználó aki közölte hogy ég a hibajelző lámpa, de mivel nem vett észre változást nem foglalkozott vele. Na az ilyen esetben igen is foglalkozzunk, mert nem véletlen a visszajelzés. Ilyenkor ha diagnosztikai műszert kötnénk rá, szegény keveréket jelezne, és szegésnyi keverékkel ne közlekedjünk, ha vannak távoli terveink az autónkkal.
 


 

A napokban is érkezett egy tapasztalat, ami azért kezdett igazán érdekelni mert szintén átalakítás nélkül használja a tulajdonos ráadásul taxiként. Nézzük csak hogy alakult a történet:

 „1999. évjáratú Toyota Avensis 2000 köbcentis motorú kocsimba használok egy hónapja E85-öt.
Pár nap intenzív információgyűjtés után szántam magam rá. Segített a döntésben, hogy átböngészve a BioEtun és a Hunflex leírását nem találtam benne semmi komolyabb átalakításra utaló dolgot mint pl. hengerfej megerősítés, benzincsövek cseréje, stb., hiszen csupán az elektronikát szabályozzák a készülékek. Mindentudó kollégáim figyelmeztettek rá, hogy szétmarja a benzincsöveket. Nem hittem nekik. Eljött az idő, úgy voltam vele, hogy kipróbálom és kiderül, hogy bírja e az én gépem az említett elektronika átalakítók nélkül vagy sem?

Először felesben tankoltam, később már csak tisztán. Soha nem világított semmilyen figyelmeztető fény a műszerfalon. A menetteljesítményben javulást tapasztaltam alacsony és közepes fordulaton, mintha 10-20 lóerővel erősebb lenne a kocsi tőle. A klímát szinte észre se vette a motor, öröm így autózni! Magas fordulaton viszont zavaró dolgot vettem észre. A magas fordulatot úgy értsük, hogy annyira magas mint amikor gyorsulsz valakivel lámpától lámpáig, normál használatnál nem nyomja ennyire az ember, de valljuk be jó néha ökörködni...
Szóval ezen tartományban az autó megtorpant, kifulladt, pedig nagyon szépen gyorsult odáig.
Erről olvastam is, úgyhogy nem lepett meg. Ha jól vettem ki, sajna ez a bioetanol sajátossága.

Idővel, ahogy nőtt az aránya a tankban az E85-nek a hidegindítás is nehezebbé vált. Bár nem igazán zavaróan. Egy másodperc köszörülés után van amikor beindul és pár másodperc nyűglődés után felpörög, vagy másik esetben egy másodperc után abbahagyom a köszörülést egy pillanatra és utána újra kezdem és akkor már pöccre indul. Lehet abban az egy másodpercben hangolja magát a computer az üzemanyagra?

A fogyasztás 12 környéke volt, tavaly ilyenkor 9,5-10l. Bár idén szerintem többet ment a klíma, ami ugye rádob egy kicsit. Sportlégszűrőt használok és magasabb nyomású gumikkal járok (2,4b).
Nem tudom ez mennyire segít a fogyasztásnak. Kb. 10000 forintot takarítottam meg, ami nem is olyan rossz. Gondolom ideje már kicserélni az üzemanyagszűrőt, pár napon belül megteszem, kíváncsi vagyok rá, mennyire koszolódott el.

Jelentős hátrányt jelent az E85-öt áruló kutak csekély száma!
Éjjel Budapestem csak két kút üzemel (Üllői út 812, Kerepesi út 89).

Összességében nekem bejött az E85!
Számomra fontos a magyar mezőgazdaság támogatása is, így külön öröm ezt tankolni!
:)

BA

Az említett nagyobb fordulaton való elgyöngülés azért van mert az autó bizony nagyon megköszönné a dúsabb keveréket. Ez valóban az alkohol tulajdonságából adódik, de létezik rá gyógyír. Pár napra rá kiderült hogy ha 40 liter e85-höz van 10-15 liter  benzin is a tankban, akkor nem jelentkezik az említett kellemetlen tünet 5000-es fordulat felett. Ez a megoldás elektronika nélkül.


Aztán megjött a szűrő csere eredménye is. Mint kiderült teljesen értelmetlen volt a csere, ahogy a képen is látszik tiszta volt az alkoholnak nem volt mit kimosni. Ráadásul a csere nem volt egyszerű a szűrő a tűzfalon van és rendesen körbe van építve. Az utánagyártott szűrő nem illeszkedett rendesen az eredeti helyére, ömlött a benzin, és kiderült,hogy nem elég mélyen van vágva benne a menet. Persze mire ez kiderült a régi már szét volt trancsírozva.  Szerencsére egy alátéttel megoldotta a tulaj a gondot.

A gyakoribb hideg reggelek miatt az átalakítás nélküli autóknak kezd lejárni az idejük. 13 fok alatt már nagyon megnehezül az indítás, ilyenkor vagy benzinben gazdagabb keverék használata ajánlott, illetve olyan E85 átalakító elektronika ami hidegindítási algoritmussal van programozva. Hiába kezelné az eredetileg benzines autó az E85-öt, a hidegindítást sajnos sem tudja.
Ilyenkor csak köszörülünk és elégetlen üzemanyaggal köpjük tele a katalizátort ami indulás után a katalizátort jobban igénybe veszi, tartósan tönkre is teszi.