BANNER

_

E85 víztartalom mérése a benzinkúton


Sokszor hallani hiteles és kevésbé hiteles legendákat a rossz üzemanyagról, benzinkúti variálásokról. A legtöbb pletyka a vizezésről, illetve manapság az alkohollal felütött benzinről szól. Biztos vagyok benne, hogy a háttérben kevesebb a szándékosság, mint gondolnánk, de az tény, hogy minden legenda hátterében valóság rejlik. A töltőállomásokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársai folyamatosan ellenőrzik. A jövedéki adóval kapcsolatos ellenőrzések  mellett laboratóriumi vizsgálatokat végeznek kitelepült mérőkocsival, vagy a levett mintákat saját laborban vizsgálják. Ha méréseik jelentős eltérés tapasztalnak akkor  eljárást indítanak. Sajnos volt már rá példa, hogy a tartályautó csövében maradt pár liter másfajta üzemanyag több ezer litert tett szabványon kívülivé.

Az idegen anyag rendszerbe jutása nem egyértelműen szándékos, akár történhet lefejtés közben gondatlanságból vagy például a tartály meghibásodásából is. Az új, 2011. szeptember 06-án megjelent Országos Tűzvédelmi Szabályzat (28/2011. (IX.6.) BM rendelet) szerint a tulajdonos felel a töltőállomáson kapható üzemanyagért, így az üzemanyag hamisítás kockázata - főleg nagyobb hálózatok esetén - nem éri meg. Egy szabványon kívüli üzemanyag regisztrálása esetén a kutat 30 napra bezárhatják, büntetést szabnak ki rá, sőt gondoskodnia kell az adott üzemanyag megsemmisítéséről is. A rövidtávú haszon reményében kevesen vállalják fel, bár a napokban is hallottunk híreket hamis gázolajról.

A bal oldali nagyobb henger a sűrűség mérő a jobb oldali úszó az üzemanyag szintet méri

A víztartalom mérése - hagyományos üzemanyagnál -, benzinkutaknál alkalmazott korszerű szintmérési rendszerek esetében viszonylag egyszerűen, egy úszó segítségével megoldható. Az E85-tel már nem ilyen egyszerű a dolog, mivel az alkohol hidrofil, azaz vízmegkötő a víz kimutatása ezzel a módszerrel nem lehetséges. A magas alkoholtartalmú üzemanyagok esetében a legegyszerűbben a sűrűségből lehet megállapítani a víztartamot. Erre több megoldás létezik, például amikor is egy speciális szondát szerelnek a tartályba ami pontos vízmeghatározásra képes. Ez a rendszer Magyarországon is elérhető, ráadásul nem is veszetten drága, mégis hiába van egyre elterjedőben a digitális szintmérés  az E85 víztartamának on-line mérésére még egy megrendelés sem érkezett.

Aki többet szeretne megtudni az on-line szintmérésről és az E85 benzinkúti víztartalom mérésről az keresse a Műszaki Magazin legújabb januári-februári közös számát.
A cikk remélhetőleg később a www.muszaki-magazin.hu oldalra is kikerül, és akkor ide is belinkelhetem.

Misztikus hiba E85 átalakításkor


Zsúfolt motortér
A mai napon érdekes esethez hívtak. Van egy 6 hengeres amerikai autó amiben E85 átalakító elektronikát szereltek de az ismert okok miatt mostanában benzinnel használják. Azt vették észre, hogy a benzines fogyasztás a megszokottnál magasabb lett, de igazán még E85-tel sem volt minden rendben. A beszerelő műhely gyári diagnosztikai műszert csatlakoztatott a járműre és azt tapasztalta, hogy a hőmérséklet jelen egy furcsa zaj jelent meg. A fordulatszámmal párhuzamosan változó feszültség tüskék meghamisították a hőmérséklet jeladó jelét és ezáltal a gyári motorvezérlő sem a valós értékeknek megfelelően működött. A nem kívánt feszültség tüskék hatására hidegebbnek érezte a motor mint amilyen valójában volt. Ez tényleg többletfogyasztást eredményezhet.

Az analóg bemeneten nem szabadna zajnak lenni

Az autóban BioETUN elektronika volt, a gyári hőgombára kötött jellel, arra lehetett gondolni, hogy a készülék meghibásodása miatt történhetett a zavar. Még az is alátámasztotta a gyanút, hogy a jeladóhoz közel a BioETUN vezetéket elvágva a hibajelenség megszűnt.

Mivel ilyesmit még nem tapasztaltam izgatott a dolog és nem tudtam beletörődni a hibába, először valami elkötésre gondoltam. Az elektronika az utastérben a műszerfal alá volt szerelve, szétszedtem és belenéztem, de minden kötést rendben találtam. Az autót elindítva, a panelen mértem és valóban az egyik analóg bemeneten megjelent a nem kívánt zaj. Ez analóg bemenet le volt már kötve a jeladóról vagyis abból az irányból elvileg nem jöhetett semmi. Első körben táp és test vezetékeket nyisszantottam el, de a zaj meglepetésemre maradt. Ez azt jelentette, hogy valószínűleg nem az elektronika generálja a nem kívánatos jeleket, ezért a kritikus analóg bemenetről is levágtam a madzagot. Ebben a pillanatban a panelen mérve a jel kisimult, minden úgy működött ahogy lenni kell. Na ne már, fogtam a scopot és rámértem arra a vezetékre ami a hőmérséklet jeladó felé ment. Ennek a kábelnek már semmi sem volt a másik végén a motortérben mert azt mint mondtam lekötötték. És láss csodát, járó motor mellett a vezetéken ott volt a zaj, a madzag másik végén szintén. Ismétlem a kábel egyik vége sem csatlakozott sehova a motortérben és az utastérben is szabadon volt.

A kábel nem csatlakozik semmihez mégis zaj mérhető

A motorteret átvizsgálva kiderült mitől is lehet ez a jelenség.
Az autóban hosszába épített V6 motor volt. Szemből nézve a blokk jobb oldalára egy közös gyújtótrafót szereltek. Ebből indultak ki a gyújtókábelek. A bal oldalra a gyertyákhoz a motor háta mögött vezettek a gyújtókábelek, egymás mellett három. A bal első hengerhez legalább egy méter hosszú gyújtókábel volt. Had ne mondjam ez milyen badarság, nem csodálkoztam, hogy amcsi autóban találkoztam ekkora örülttel. A gyújtókábelek minden esetben az elektromos rendszer zavarforrásai, ha ezek mellé - ahogy jelen esetben is történt - egy bármilyen kábelt vezetünk az bizony jó esetben csak a zajt szedi össze, rossz esetben egy szikraáthúzás következtében tönkreteszi azt amire rákötötték. A kritikus jelvezeték a gyújtókábelek mellett haladt közvetlenül.

A narancs vezeték szedte össze a zajt, alatta a három gyújtókábel látható

A vizsgálat során a testelést is ellenőriztem. Az elektromos berendezések - köztük az E85 átalakítók - testelésére nagyon oda kell figyelni. Például motorvezérlő rendszerek esetében nem véletlen, hogy egyes szenzorok jeléhez mindentől függetlenül külön testszálat húznak. Ne menjünk bele a részletekbe mi ennek az oka, lényeg, hogy test és test között is óriási a különbség.

Ez a pont nem alkalmas testeléshez

Mivel az autóban legalább 4-5 méter gyújtókábel volt a motor köré csavarva ami zajforrásként ideális, úgy gondoltam érdemesebb a gondos testelésre is jobban odafigyelni. Az E85 elektronika testét a műszerfal alatt ez egyik fém konzolra csavarozták, ez már első ránézésre sem tűnt ideálisnak. Be is bizonyosodott a gyanúm, az elektronika analóg bemeneten - miután ráforrasztottam közel két méter kábelt - megint megjelent egy pici zaj. Jóval kisebb volt mint a behúzott vezetéken, de ott volt és nem kellett volna ott lennie. Amint a műszerfal testelést az akkumulátorra raktam a zaj megszűnt (lásd a videót).


Több tanulsága is van az esetnek még ha a szerencsétlen gyújtásrendszerről nem is beszélünk. Mivel bizonyos esetben ez adott ezért erre jobban oda kell figyelni minden utólagos elektronika bekötésekor. Mindegy miről és milyen márkájú berendezésről beszélünk, legyen az E85 átalakító, riasztó, vagy hifi a nagyfeszültség a legkevésbé sem törődik ezzel. Minden vezetéket a lehető legmesszebbre vezessünk a gyújtó kábelektől, a trafótól. A zajszűrés kritikus jeladók esetében létfontosságú, sok esetben árnyékolt vezetékkel kell megoldani.

Tudjuk, hogy test minden szempontból kritikus. Nincs ez másként a villan esetében sem, kizárólag olyan testpontokra csatlakozzunk ami gyárilag is arra készült. Sose csavarozzunk a legelső fém felületre amin egy lukat találunk, mert előfordul, hogy ezzel komoly rejtett problémát generálunk.  A legjobb az akkumulátorra egyenesen, esetleg a motortömbre.

Jó kis kaland volt és elgondolkoztatott. Vajon hány átalakított autóban lehetnek hasonló problémák. Találkozott már valaki hasonlóval?

2012 jövedéki adóemeléssel kezdődött


Tavaly november óta nem írtam egyetlen posztot sem. Nap mint nap halljuk a rossz híreket, nem akartam én is a panaszkodók sorát gyarapítani, így is az utóbbi időben kicsit többet foglalkoztam a napi politikával, mint amennyit kéne. Most viszont - remélem utoljára - foglalkozok politikával.

Hazánkban mára az E85 bioetanol támogatásának csökkenése miatt egyre kevesebb felhasználóhoz juthat el. A csökkenő árkülönbség miatt sokan elpártoltak a számos előnyt nyújtó E85-től. 2008 végén volt egy hasonló helyzet, amikor az alkoholos autózás többe került, mint a benzines, mégis, aki rákapott a szeszre, az függővé vált a nehéz helyzetben is és optimista volt a jövőt illetően. Én is bíztam benne, és igazam lett: 2009 változást hozott, a kutak száma gyarapodott, az E85 autózás előtérbe került. Aki akkor ezt az utat választotta, nem bánta meg. Az átalakítóba fektetett beruházások is megtérültek. Ma már sajnos nagyon más a helyzet.

2011 őszén a jövedéki adó megjelenése után a Magyar Bioetanol Szövetség készített egy felmérést az E85 használók szokásairól. Sajnos, az adó további emelése - amely 2012. január elsejétől hatályos - okafogyottá tette a felmérési adatok mélyebb értékelését. Mégis, nézzük csak meg, mit mondtak a felhasználók a tavaly szeptemberi sokk után.

Albrecht Durer: Az apokalipszis négy lovasa
Összesen 170 válaszadó volt, közülük 1% nem tudta, hogy volt adóemelés. Az adóemelés híre váratlanul érkezett, sőt, az azt övező kommunikáció sem volt erős, én az első bejelentések után itt sokat foglalkoztam a témával. Nem volt nagy meglepetés, hogy a parlament - ahogy szokta - saját hatáskörben, mindennemű szakmai hozzáérés nélkül, hipp-hopp megszavazta a terhet. A kezdeti 12 Ft/liter Matolcsy-féle beterjesztést a MOL-os hátterű Dr. Aradszki András (KDNP) indítványára 40 Ft/l-ben határozták meg, ami 2011. augusztus 28-tól 42,5 Ft emelésként jelent meg az E85 árában.

A válaszadók 72%-a használta tisztán 26%-a keverve, míg 2% még sosem használta az E85-öt.
Az akkori jövedékiadó-emelés után 18% még úgy érezte, hogy megérné E85-tel közlekedni, 14% csak a bekeverésre gondolt, de 68% a nemre tippelt. Azt hiszem, egy mostani felmérésnek nem lennének ilyen optimisták az eredményei. Jelenleg a 40 forintról 70 forint lett a jövedéki adó Koszorús László fideszes politikusnak köszönhetően, aki sajnos nem jeleskedik a témában hozzáértésről. Igazából nem is értettem, hogy mit köze az Ifjúsági, szociális és családügyi bizottságban tevékenykedő politikusnak a témához? De aztán december végén kiderült , amikor - az állítása szerint a MOL-lal szemben nem elfogult -,  Aradszki módosító beadványt tett, hogy a benzinkutakon továbbra is lehessen cigit árulni. A javaslatot szinte egyöntetűen utasították el a fideszes, a KDNP-s és a jobbikos képviselők. Igennel kizárólag a módosítást beadó Aradszki (most éppen sikerült neki, nem úgy mint az E85 esetében), illetve Koszorús László szavazott. Hoppá, itt azért csak lehet valami összefonódás, vagy csak bennem erős az összeesküvés elmélet?

Na de térjünk még vissza egy kicsit a közvélemény-kutatásra. Arra a kérdésre, hogy ki miért választja elsősorban az E85-öt az alábbi sorrend alakult ki:

26% - Környezetvédelem miatt
25% - Gazdaságosabb üzem miatt
23% - Mert hazai alapanyagból készült üzemanyag
19% - Nagyobb teljesítmény miatt
7% - Nem válaszolt

A lista hűen tükrözi tapasztalataimat. Az árak alakulását szinte minden válaszadó figyeli, csupán 3% jelölte be, hogy nem foglalkozik vele, gondolom, ők azok, akik sport célokból választják a bioetanolt.

A válaszadók több mint fele maximum 5 km-t utazik a kedvezőbb árú üzemanyagért, de meglepetésemre közel 39% utazna 5 kilométernél többet, míg 9% egyáltalán nem hajlandó távolabbi benzinkutat keresni az olcsóbb üzemanyag reményében.

Tavaly ősszel már 56%-ban jelentették ki, hogy nem szándékoznak a jövőben E85-öt használni, amíg az akkori árrés marad. 41% kitartott az E85 mellett, de volt 2%, aki soha többé nem szándékozik használni. Ezek az értékek meglepőek, a vártnál többen maradtak hűségesek az E85-höz, mint gondoltam. Abban viszont biztos vagyok, hogy ma már ezek a számok is másként alakulnánk, de ez a felmérés is jól mutatja az irányt.

A jelenlegi árképzéssel kapcsolatban érdekes dolgot vettem észre. Az E85 ajánlott fogyasztói ára ma 348 Ft, Ha megnézzük a holtankoljak.hu adatbázisát a Pest megyei kutak esetében, akkor azt látjuk, hogy az árak pár forinttal az ajánlott alatt vannak, sőt az AGIP saját kútjain is csak 348,9 Ft. Ilyen a múltban, sosem fordult elő, az AGIP rendre 10-15 forinttal az ajánlott ár fölött kínálta a szeszt. Az adóemelés hatására visszafogott árakat találunk a kutakon, de igazából nincs sok értelme, az ajánlott ár is irreális.

Budaörsön az AGIP 419,9-ért kínálja a 95-öst. Az E85-höz képest mindössze 71 forint az árkülönbözet, ami nevetséges, a téli többletfogyasztásnak benzinhez képest 20% alatt kéne lennie, hogy az alkohol megérje. Ráadásul több helyen 405 forinttért is elérhető a benzin, ami csupán 17%-kal drágább, mint az E85. Azt hiszem, ezt felesleges is kommentálnom.

Érintett vagyok a témában és bánt, hogy merő dilettantizmusból és nyilvánvaló gazdasági lobbik hatására az ország vezetése egy olyasmi elpusztításában mesterkedik, amiről maguk is álmodoztak.

Pár éve a semmiből, hazai háttériparral, munkahelyeket teremtve létrejött egy olyan ágazat, ami még a lakosoknak és a környezetnek is jó. Nem túlzás állítani, hogy ezen a területen elsők voltunk Európában. Az gyors elterjedés is bizonyította, hogy jó és különleges úton járunk. Ilyenről a legtöbb irányítás csak álmodni tud. Nem csak semmitmondó szónoklat, hanem valóságos fellendülés volt... 

Volt, vagy vajon lesz folytatás? 2012. ebben a tekintetben valóban a világvége?

Az E85 jövedéki adója emelkedik, a MOL adókedvezményt kap


2011.10.14-én az országgyűlés elé bocsátotta dr Matolcsi György a T/4662 számú törvényjavaslatot Egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról. A beadvány átfogó, rengeteg közlekedési területet érint, a járműátírástól a regisztrációs adóig és többek között a minket érintő jövedéki törvény egyes részeit.  A törvényjavaslathoz több mint egy hónap alatt közel 200 kiegészítés módosítás érkezett, mint már beszámoltam róla Koszorús László, fideszes képviselő 4662/87 számú módosító beadványa is melyben az eddigi 40 helyett 70 Ft-ra emelné az E85 jövedéki adóját literenként. 
Hosszú vita után - ahogy várható volt - végül megszavazták a változásokat  és 2011.11.23.-án a köztársasági elnöknek aláírásra megküldték a törvényt.
Alá fogja írni, nem volt ez eddig másként, így gyakorlatilag azt jelenti hogy a hatályba léptető rendelkezések alapján 2012 január 1-étől 30 forinttal emelkedik az E85 bekevert biotartalom jövedéki adója. Ez körülbelül áfásan 32 forint emelést jelent az E85 esetében.



A kész törvény tanulmányozásakor viszont érdekes dologra bukkantam. A 69§ a következő alpont bevezetését irányozza elő: "ad) ETBR előállítás céljára"
Mint tudjuk az ETBE (etil-tercier-butil-éter)  nem más mint a benzin egyik adalékanyaga. Hazánkban a MOL házon belül Százhalombattán, bioetanolból állítja elő az ETBR-t ezért fontos, hogy rendelkezzenek róla.


2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól idevágó pontja a következőt monda:
 13. § (1) Az adóraktár engedélyese - ha törvény másként nem rendelkezik - a felfüggesztett adómegállapítási és adófizetési kötelezettsége alól véglegesen mentesül, ha a kitárolt jövedéki terméket
… és itt jön a felsorolás amihez most hozzábiggyesztették hogy: ETBR előállítás céljára.

Hogy is van ez? Az E85 jövedéki adóját emeljük, de ugyan abban a rendeletben a MOL számára adókedvezményt adunk?

AZ ETBE részaránya az üzemanyagokban elenyésző pár százalék, de az értékesített mennyiség tekintetében ez már nem oly kevés. Például a MOL prémium üzemanyagai esetén az ETBE-vel biztosítják a kötelező biotartalmat ami sokszor 10% fölött is lehet. Ez csak azért érdekes mert az új törvény szerint nem kevés adókiesésről beszélünk.
Én még azt is megkockáztatom, hogy ez az érték több mint ami a csökkenő E85 forgalom jövedéki adójából  befolyik.
De egyébként úgyis mindegy, szerintem a törvényhozók egyike sem tudja miről szavazott. 
Vagy valamit rosszul értelmeztem?

Koszorús László, matekból egyes


Idézek Koszorús László "Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló" T/4662. számú törvényjavaslathoz benyújtott 4662/87 számú módosítójából:

"Az indítvány értelmében emelkedik az E85 üzemanyag adómértéke oly módon, hogy a bioetanol része a 40.000 Ft/ezer literes adómérték helyett 70.000 Ft/ezer literes adómérték vonatkozik. Ily módon teljesül az az úniós elvárás, hogy a benzin és az E85 ára közötti különbség csak bioetanol rosszabb hatásfokára terjedjen ki. "

Hűha, ezzel több probléma is van.

Nézzünk egy példát, mondjuk egy jelenlegi árat a holtankoljak.hu adatbázisából:
AGIP Budapest, III. ker. Bécsi út 337.   
  • Benzin: 402.9 Ft azaz 403 Ft
  • E85: 312.9 Ft azaz 314 Ft

A jövedéki adó az ár nettó értékére - azaz E85 esetén - a 251,2 Ft-ra terhelődik. Jelen esetben ennek szellemében a 30 forintos emeléssel 281,2 Ft + ÁFA = 351,5 Ft.
Említi a beadvány a rosszabb hatásfokot említi, ami eleve hülyeség, mert nem rosszabb hatásfokról hanem alacsonyabb energiatartalomról beszélünk. Például turbós motorok esetén a magasabb oktánszám miatt az E85-tel - persze üzemanyag fogyasztás növekedés mellett - a hatásfok javul. Már a beadvány szövegezéséből is kiderül Koszorús László messzemenő hozzáértése.
Na de mindegy, beszéljünk arról amire gondolt a szakértő, az E85 alacsonyabb energiatartalmáról, ami a gyakorlat szerint kb, 30 %, vagyis körülbelül 30 %-al több üzemanyagot fogyasztanak a járművek tiszta E85-tel.
Így a 351,5 máris 456,95-re jön ki azaz az elvi viszonyítási ár 457 forint. Ez, ha jól látom 54 (!) forinttal több mint a benzin ára.
A 351,5 és a 403 között a különbség: 14%. A beadvány akkor állná meg a helyét ha körülbelül ekkora lenne a két üzemanyag közötti energia különbség.

Az N 234/2006 számú Állami Támogatás elég világosan 34%-ban határozza meg az energiatartalom korrekciós tényezőjét. Legalább ebbe nem ártott volna beletekinteni.
Ha ezt figyelembe vesszük akkor a jelenlegi árképzés is csorbát szenved, nem emelésre hanem adócsökkentésre lenne szükség. 

Koszorús Lászlóhoz képes Aradszki András valóban szakértő.