BANNER

_

2012 jövedéki adóemeléssel kezdődött


Tavaly november óta nem írtam egyetlen posztot sem. Nap mint nap halljuk a rossz híreket, nem akartam én is a panaszkodók sorát gyarapítani, így is az utóbbi időben kicsit többet foglalkoztam a napi politikával, mint amennyit kéne. Most viszont - remélem utoljára - foglalkozok politikával.

Hazánkban mára az E85 bioetanol támogatásának csökkenése miatt egyre kevesebb felhasználóhoz juthat el. A csökkenő árkülönbség miatt sokan elpártoltak a számos előnyt nyújtó E85-től. 2008 végén volt egy hasonló helyzet, amikor az alkoholos autózás többe került, mint a benzines, mégis, aki rákapott a szeszre, az függővé vált a nehéz helyzetben is és optimista volt a jövőt illetően. Én is bíztam benne, és igazam lett: 2009 változást hozott, a kutak száma gyarapodott, az E85 autózás előtérbe került. Aki akkor ezt az utat választotta, nem bánta meg. Az átalakítóba fektetett beruházások is megtérültek. Ma már sajnos nagyon más a helyzet.

2011 őszén a jövedéki adó megjelenése után a Magyar Bioetanol Szövetség készített egy felmérést az E85 használók szokásairól. Sajnos, az adó további emelése - amely 2012. január elsejétől hatályos - okafogyottá tette a felmérési adatok mélyebb értékelését. Mégis, nézzük csak meg, mit mondtak a felhasználók a tavaly szeptemberi sokk után.

Albrecht Durer: Az apokalipszis négy lovasa
Összesen 170 válaszadó volt, közülük 1% nem tudta, hogy volt adóemelés. Az adóemelés híre váratlanul érkezett, sőt, az azt övező kommunikáció sem volt erős, én az első bejelentések után itt sokat foglalkoztam a témával. Nem volt nagy meglepetés, hogy a parlament - ahogy szokta - saját hatáskörben, mindennemű szakmai hozzáérés nélkül, hipp-hopp megszavazta a terhet. A kezdeti 12 Ft/liter Matolcsy-féle beterjesztést a MOL-os hátterű Dr. Aradszki András (KDNP) indítványára 40 Ft/l-ben határozták meg, ami 2011. augusztus 28-tól 42,5 Ft emelésként jelent meg az E85 árában.

A válaszadók 72%-a használta tisztán 26%-a keverve, míg 2% még sosem használta az E85-öt.
Az akkori jövedékiadó-emelés után 18% még úgy érezte, hogy megérné E85-tel közlekedni, 14% csak a bekeverésre gondolt, de 68% a nemre tippelt. Azt hiszem, egy mostani felmérésnek nem lennének ilyen optimisták az eredményei. Jelenleg a 40 forintról 70 forint lett a jövedéki adó Koszorús László fideszes politikusnak köszönhetően, aki sajnos nem jeleskedik a témában hozzáértésről. Igazából nem is értettem, hogy mit köze az Ifjúsági, szociális és családügyi bizottságban tevékenykedő politikusnak a témához? De aztán december végén kiderült , amikor - az állítása szerint a MOL-lal szemben nem elfogult -,  Aradszki módosító beadványt tett, hogy a benzinkutakon továbbra is lehessen cigit árulni. A javaslatot szinte egyöntetűen utasították el a fideszes, a KDNP-s és a jobbikos képviselők. Igennel kizárólag a módosítást beadó Aradszki (most éppen sikerült neki, nem úgy mint az E85 esetében), illetve Koszorús László szavazott. Hoppá, itt azért csak lehet valami összefonódás, vagy csak bennem erős az összeesküvés elmélet?

Na de térjünk még vissza egy kicsit a közvélemény-kutatásra. Arra a kérdésre, hogy ki miért választja elsősorban az E85-öt az alábbi sorrend alakult ki:

26% - Környezetvédelem miatt
25% - Gazdaságosabb üzem miatt
23% - Mert hazai alapanyagból készült üzemanyag
19% - Nagyobb teljesítmény miatt
7% - Nem válaszolt

A lista hűen tükrözi tapasztalataimat. Az árak alakulását szinte minden válaszadó figyeli, csupán 3% jelölte be, hogy nem foglalkozik vele, gondolom, ők azok, akik sport célokból választják a bioetanolt.

A válaszadók több mint fele maximum 5 km-t utazik a kedvezőbb árú üzemanyagért, de meglepetésemre közel 39% utazna 5 kilométernél többet, míg 9% egyáltalán nem hajlandó távolabbi benzinkutat keresni az olcsóbb üzemanyag reményében.

Tavaly ősszel már 56%-ban jelentették ki, hogy nem szándékoznak a jövőben E85-öt használni, amíg az akkori árrés marad. 41% kitartott az E85 mellett, de volt 2%, aki soha többé nem szándékozik használni. Ezek az értékek meglepőek, a vártnál többen maradtak hűségesek az E85-höz, mint gondoltam. Abban viszont biztos vagyok, hogy ma már ezek a számok is másként alakulnánk, de ez a felmérés is jól mutatja az irányt.

A jelenlegi árképzéssel kapcsolatban érdekes dolgot vettem észre. Az E85 ajánlott fogyasztói ára ma 348 Ft, Ha megnézzük a holtankoljak.hu adatbázisát a Pest megyei kutak esetében, akkor azt látjuk, hogy az árak pár forinttal az ajánlott alatt vannak, sőt az AGIP saját kútjain is csak 348,9 Ft. Ilyen a múltban, sosem fordult elő, az AGIP rendre 10-15 forinttal az ajánlott ár fölött kínálta a szeszt. Az adóemelés hatására visszafogott árakat találunk a kutakon, de igazából nincs sok értelme, az ajánlott ár is irreális.

Budaörsön az AGIP 419,9-ért kínálja a 95-öst. Az E85-höz képest mindössze 71 forint az árkülönbözet, ami nevetséges, a téli többletfogyasztásnak benzinhez képest 20% alatt kéne lennie, hogy az alkohol megérje. Ráadásul több helyen 405 forinttért is elérhető a benzin, ami csupán 17%-kal drágább, mint az E85. Azt hiszem, ezt felesleges is kommentálnom.

Érintett vagyok a témában és bánt, hogy merő dilettantizmusból és nyilvánvaló gazdasági lobbik hatására az ország vezetése egy olyasmi elpusztításában mesterkedik, amiről maguk is álmodoztak.

Pár éve a semmiből, hazai háttériparral, munkahelyeket teremtve létrejött egy olyan ágazat, ami még a lakosoknak és a környezetnek is jó. Nem túlzás állítani, hogy ezen a területen elsők voltunk Európában. Az gyors elterjedés is bizonyította, hogy jó és különleges úton járunk. Ilyenről a legtöbb irányítás csak álmodni tud. Nem csak semmitmondó szónoklat, hanem valóságos fellendülés volt... 

Volt, vagy vajon lesz folytatás? 2012. ebben a tekintetben valóban a világvége?

24 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az etanol árcsúcsa akkorára tehető, amikor elfogynak a tavalyi készletek. A jelenlegi csúcstartó egy ceglédi hatlábú, 377Ft-al.

E pillanatban az ajánlott áron is eladhatatlan. Szerintem az idei év végére a benzin felkúszik 440Ft-ot meghaladó szintre, - miközben az E85 ára beáll egy még éppen elfogadható különbségre.

Az aktuális árinformációknak egyre nagyobb jelentőségük lesz idén. Ezzel lehetne segíteni a piac árszabályzó mechanizmusait és életben tartani a forgalmat.

Szerdán ismét emelkedik a benzin ára 5-6Ft-al, az etanol készletarányosan emelkedik.

(Ha elül a porfelhő a lovasok vágtája után, megismerjük az igazságot és az igazság megszabadít minket. János evangéliuma, vagy Jelenések könyve)


BekeTóni

Névtelen írta...

10 ft-os benzinár emelkedés a héten... nem is volt olyan pesszimista aki azt mondta, hogy még a végén megérjük, hogy júniusban 450 ft fölé megy a benzin... kíváncsi leszek, hogy az etanolé hogyan fog alakulni.

Névtelen írta...

Ha ettŐl a terrorista bandától megszabadulunk/remélem hamarosan/, akkor lehet majd mindent újra átgondolni. Például, hogy egy tisztán etanollal járó autó miért piros környezetvédelmi matricát kap miközben az égésterméke lényegesen jobb mint például bármilyen új dieselé!

Névtelen írta...

lassan újra megéri etanolt tankolni, abban az esetben persze, ha szigorúan a benzin árához hasonlítunk.
Én ugyan visszafogtam az autózást, de ha 85%-ra jön ki a többlet, akkor már e85-öt használok. Max. jobban meg kell figyelni pl. holtankoljak, hogy mennyiért veszem a szeszt.

Névtelen írta...

Én ma csakazértis telenyomtam a tankot e85-tel, hogy rohadjanak meg... Amúgy Koszorús havi 630ezret kap utazásra (a fizetésén felül). Még szép, hogy leszarja, mi hogyan oldjuk meg az autózást.

Névtelen írta...

"Én ma csakazértis telenyomtam a tankot e85-tel, hogy rohadjanak meg."
Na látod épp ezért emelték meg az árat, mert van épp elég madár, aki már csak dacból, meg hülye elvekből is megeteti őket. Jól megmutattad nekik, ügyi voltál. :)

Névtelen írta...

Nézd, én eléggé érdeklődő ember vagyok, ennél a kútnál azt mondták, korábban napi max. 2000 litert adtak el, tehát nem valószínű, hogy ebből futotta ólajtónyi plazmatévére az üzemeltetőnek. :)

Minden nézőpont kérdése: ha senki nem fog etanolt tankolni, mert drága, akkor sem fogják levinni az árát, erre akármit feltennék. Épp akartam írni Ákosnak egy cikket, hogy egy közeli kistelepülés lakói hogyan viszonyulnak a nemrég megnyílt E85 oszlophoz, de mire belekedztem volna, stornózták, és visszacsinálták 95-ös benzinesre. Szóval: nem az árat vitte le a mandró, hanem egyszerűen megszüntette.

vomit írta...

aradszki elvtipajti errol ismert meg:

http://index.hu/belfold/2012/01/09/lobbistak_probalkoztak_a_dohanytorvennyel/
"Aradszki András képviselő és havi 440 ezerért a Molnak dolgozik..."

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Névtelen írta...

Ajánlott ára 2012.01.01-től 448,-Ft, 2012.01.18-tól 461,-Ft.
Szépen alakul....
Hivatkozás: http://www.greenpowere85.hu/index.php?pg=recommended_price
Javítva!

Égő Ákos írta...

Én 348-at látok. Honnan az a 100 Ft plusz?

Névtelen írta...

Miért van az az érzésem már jóideje, hogy a gyártó is mindent megtesz annak érdekében, hogy tényleg senkinek se kelljen? :)

Névtelen írta...

Akkor tehát, 361-(70*0,85) azaz 301,5Ft lesz, jövedéki adó nélkül!

BekeTóni

Névtelen írta...

Ajánlott ár 361 Ft ?!?!?!?!?!

Ezeknek komolyan mondom elgurult a gyógyszere, de iszonyatosan messzire. Ki akajrák nyírni az ágazatot itthon teljes mértékben? Ilyen áron eladhatatlan. 424 Ft itt mifelénk a benzin. Eddig a legolcsóbb kúton 332 Ft volt az etanol. Inkább nem akarom megtudni mennyi lesz most... Nem tudom mire megy ki ez az egész. Vagy már ezek sejtik, hogy nyáron már 500 Ft felett lesz a benzin... ?

Névtelen írta...

Ahogy magának az E85nek, ennek az oldalnak sincs már értelme. Kinyírták, ellehetelenítették, megölték ezt az ágazatot. Lehet itt siránkozó rinyás cikkeket írni a sok mocsadék politikusról meg a tetteikről, de akkor amikor kellett volna tavaly senki se tett semmit, senki nem lázadt ellene, hol volt a híres bioetanol szövetség? Mért nem voltak tüntetések? Hol vannak az EUs irányelvek?

Égő Ákos írta...

Tüntetések? HAHA.
Ma már minden hétvégére jut egy tüntetés, és mennyi értelme van?

Névtelen írta...

Egy érdekes kérdés:
E85: 15% benzin, 85% alkohol.Amikor 220Ft volt a benzin, akkor 120Ft az E85. Ez azt jelenti, hogy 33Ft volt belőle a benzin (1,5dl.), 87Ft pedig az alkohol (8,5dl.). A mai 420Ft-os benzinnel számolva 63Ft-ba kerül az 1,5dl benzin egy liter E85-ben. A minap tankoltam E85-öt 340Ft-ért. Ebből levonjuk a 63Ft-ot, az azt jelenti, hogy 8,5dl alkohol 277Ft!!! A 8,5dl alkohol ára mi okból emelkedett 87Ft-ról 277-re? Ugyan az a 8,5dl alkohol, amit egykor megérte eladni 87Ft-ért, az most miért kerül 190Ft-al többe? Nehezen magyarázható 40Ft literenkénti adóval!!!!

Névtelen írta...

Nagyon jó az okfejtés, - azzal kiegészítve, hogy immár 70Ft a jövedéki adó és az áfa is emelkedett, ami nem csupán a kiskereskedelmi árat emelte, hanem az előállítás költségét is.

Mindent egybevéve mégis a kapzsisággal magyarázható leginkább a jelenlegi helyzet!

BekeTóni

Névtelen írta...

Ezek szerint vesz még valaki e-85-öt! Megéri???

PG írta...

Lehet pörögni, lehet szidkozódni, nem lesz jobb tőle semmi. Nem csak E85 terén vannak érthetetlen döntések, ez csak az egyik áldozat. Nem megy itt senki sehova, esetleg a következő választáskor,de attól se lesz jobb egy szállal se, nem látok ütőképes ellenfelet... Ráadásul itt visszafelé nem csinálnak semmit. erősödöttt a forint, az üzemanyag ára meg maradt ez hogy van.

doszpi írta...

már változott a helyzet, csökkennek az üzemanyagárak:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/01/30/olcsobban_tankolhatunk_szerdatol/

Nekem a hatlábú pofátlansága nem tetszik rendszeresen a már eléggé magas ajánlott ár fölött legalább 15-20 Ft-al adják pl Cegléden, de pesten is az E85-öt, miközben az ajánlott ár alatt ugyanennyivel, pl tegnap 336-ért tankoltam egy másik nem annyira neves kúton E85-öt.
Egyébként számolgatok nagyon erősen, jó fajta benzinnel 6-ot evett az autó, ha 7,5 alatt tudom tartani E85-el, akkor még ici-picit megéri pénzügyileg is, ha jó helyen tudok tankolni, de a környezetvédelem, meg munkahely teremtés miatt még mindíg igyekszem kitartani az E85 mellett. De azt gondolom, ezen nem csak az állam keres :)

Névtelen írta...

Frankó.... az E85 ajánlott ára nem csökkent. Ráadásul itt Zalaegerszegen az Avia kút úgy néz ki beszüntette az E85 forgalmazást. Már csak két agip kút maradt, azok közül az egyik szemtelenül drága, és valamit művelnek is az anyaggal mert iszonyatos túlfogyasztásom volt akárhányszor ott tankoltam, és szokatlanul nagy gőzfelhőket eregetett az autó a megszokotthoz képest. Szóval már csak egyetlen kút maradt... :/ :/ miért kell mindent tönkretenni ami jó... :/

Névtelen írta...

Azért teszik tönkre, mert ez az érdekük!

Névtelen írta...

zoli
Franciaországban dolgozom már jó 3 éve. 2 éve van etanolos átalakító az autómban(toyota carina 1995) A francia etanol minősége ősszehasonlíthatattlan a magyar e-85 tel.A totyim ugyanannyit eszik belőle mint a hagyományos 95ös ből.(8liter) Ráadásul 60-65 euro centtel olcsóbb mint a benzin litere.Amikor hazajövők félve tankolok bele hazai e-85.-öt küzd köhög szenved az autó,ráadásul alig akar elindulni a reggeli mínuszokban.Ilyen jellegű problémám a francia mínuszokban nem volt. Remélem előbb-utóbb itthon is meglesz újra a minimum 100-120ft-os difi a 95ös-höz képest,és valamit javíthatnának az összetételén.

Megjegyzés küldése