BANNER

_

Az E85 jövedéki adója emelkedik, a MOL adókedvezményt kap


2011.10.14-én az országgyűlés elé bocsátotta dr Matolcsi György a T/4662 számú törvényjavaslatot Egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról. A beadvány átfogó, rengeteg közlekedési területet érint, a járműátírástól a regisztrációs adóig és többek között a minket érintő jövedéki törvény egyes részeit.  A törvényjavaslathoz több mint egy hónap alatt közel 200 kiegészítés módosítás érkezett, mint már beszámoltam róla Koszorús László, fideszes képviselő 4662/87 számú módosító beadványa is melyben az eddigi 40 helyett 70 Ft-ra emelné az E85 jövedéki adóját literenként. 
Hosszú vita után - ahogy várható volt - végül megszavazták a változásokat  és 2011.11.23.-án a köztársasági elnöknek aláírásra megküldték a törvényt.
Alá fogja írni, nem volt ez eddig másként, így gyakorlatilag azt jelenti hogy a hatályba léptető rendelkezések alapján 2012 január 1-étől 30 forinttal emelkedik az E85 bekevert biotartalom jövedéki adója. Ez körülbelül áfásan 32 forint emelést jelent az E85 esetében.



A kész törvény tanulmányozásakor viszont érdekes dologra bukkantam. A 69§ a következő alpont bevezetését irányozza elő: "ad) ETBR előállítás céljára"
Mint tudjuk az ETBE (etil-tercier-butil-éter)  nem más mint a benzin egyik adalékanyaga. Hazánkban a MOL házon belül Százhalombattán, bioetanolból állítja elő az ETBR-t ezért fontos, hogy rendelkezzenek róla.


2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól idevágó pontja a következőt monda:
 13. § (1) Az adóraktár engedélyese - ha törvény másként nem rendelkezik - a felfüggesztett adómegállapítási és adófizetési kötelezettsége alól véglegesen mentesül, ha a kitárolt jövedéki terméket
… és itt jön a felsorolás amihez most hozzábiggyesztették hogy: ETBR előállítás céljára.

Hogy is van ez? Az E85 jövedéki adóját emeljük, de ugyan abban a rendeletben a MOL számára adókedvezményt adunk?

AZ ETBE részaránya az üzemanyagokban elenyésző pár százalék, de az értékesített mennyiség tekintetében ez már nem oly kevés. Például a MOL prémium üzemanyagai esetén az ETBE-vel biztosítják a kötelező biotartalmat ami sokszor 10% fölött is lehet. Ez csak azért érdekes mert az új törvény szerint nem kevés adókiesésről beszélünk.
Én még azt is megkockáztatom, hogy ez az érték több mint ami a csökkenő E85 forgalom jövedéki adójából  befolyik.
De egyébként úgyis mindegy, szerintem a törvényhozók egyike sem tudja miről szavazott. 
Vagy valamit rosszul értelmeztem?

34 megjegyzés:

Névtelen írta...

30HUF jovedeki adora jon a 27% AFA, igy egyutt 38.1HUF, nem 32. Vagy nem igy van ez?

Égő Ákos írta...

Ez csak abban igaz hogy 27% Áfa, én megszokásból még 25-tel számoltam. Az adóemelés az E85 biotartamára vonatkozik, vagyis kb. 85%-ra.

Gász Zoltán írta...

Hirtelen nem találom a cikket, de portfolio-n volt egy rövid szösszenet, amiben leírták, hogy vita volt róla a parlamentben és végső indokként újra a benzin versenyképessége bullshit hangzott el. Nem tudjátok ki(k) érvelt(ek) az E85 mellett? Most már igazán érdekel.

Gász Zoltán írta...

Nyah, megvan:

"A parlamenti vitában elhangzott, hogy ekkora adóval nem éri meg bioetanolt előállítani. Az ellenérv: minden üzemanyag a hatásfokának megfelelő mértékben, de egységes mértékkel adózzon."

http://www.portfolio.hu/vallalatok/cegauto/szavazott_a_parlament_igy_valtoznak_az_autozast_terhelo_adok_illetekek.158778.html

Égő Ákos írta...

A dolog nagyon úgy néz ki, minden afelé mutat, hogy egyforma költséggel közlekedjen mindenki. Még a kúton tankolható CNG sem éri meg. A jelenlegi politika csakis az illegális megoldások felé mutat. Minden szinten.
Ha valaki túl akar élni akkor a legális utat elfelejtheti.
Csak két példa példa:
Elkezdték basztatni a szervizeket a jogtiszta programok miatt. Hú hát ez nagyszerű mert tényleg a szerzői jogok, meg miegymás. Csupán az a bibi, hogy azokat könnyű mert a hatóságnak csak a hivatalos szervizbe van bejárása. A sufni szervizek közelébe se mehetnek, még kapun is csak jegyzői engedéllyel nézhetnek be. Megint azok szívják meg akik a tisztességes utat járnák. Nincs olyan szerviz ahol ne lenne valami gond.
A hivatalos bontókkal is ez a helyzet, a munkájukat egyre durvább bürokratikus szabályokkal nehezítik. Például nem lehet bontási igazolványt kiadniuk a roncs helyszínén csak a bontóba. Gondolod hány nyugdíjas fogja az udvaron heverő roncsot beállíttatni és egy napot eltölteni a papírozásra. Úgy hogy az illegális fémkereskedők a lakásán még pénzt is adnak. Igaz azok a műanyagot az erdőbe dobják, az olajokat a csatornába öntik.
Ezek után mi ösztönözze a jónépet a jogkövetésre?

Égő Ákos írta...

Jó dolog a CNG. Fasza, hogy nincs rajta jövedéki adó. Valahonnan de ismerős ez a történet. Majd ha 5000 autó fog földgázzal közlekedni akkor majd rádobják. Addigra már csak kialakul egy iparág ami tönkre tud menni mint az E85 esetében. DE azt nem érdekel senkit, mert nem is tudnak róla.

PG írta...

A szavazók 2/3-ának ez jó és megfelel, nyilván maradék 1/3 nem örül,ez természetes....

Névtelen írta...

Stochasztikus anarchia, ez van itt, mint allamforma. Legalabb hazudnanak valami koherenset indoklaskepp.

Névtelen írta...

Ugy basszak szet az ipart, hogy nem is tudjak, hogy eppen szetbasznak valamit. Egyaltalan nem eszlelik a valosagot.

Égő Ákos írta...

Az iparnak már rég kampó, de ha lehetne is valami lehetőség nincs semmire. Még van egy kicsi mezőgazdaság most azt barmolják szét.

Égő Ákos írta...

A legnagyobb baj, hogy szakértelem nélkül történik minden. Szeretném tudni hogy aki megszavazta a legújabb módosítást vajon tudja e mi az az ETBE? Még a törvény is beérte ezzel a betűszóval.
Mire adtak jövedéki adókedvezményt? ETBE-re azaz Elektomos Tehén és Birka Etetőre? Röhej.

Névtelen írta...

PG: már rég nincs meg az a kétharmad. Én is odahúztam az ixet, de száradjon le a kezem, ha még egyszer rájuk szavazok. A baráti köröm nagy része is oda szavazott, és mára mind kiábrándultak. Az a kétharmad már csak a kézi vezérléssel irányított KSH álmaiban létezik. Ha a kukoricatermelők nagy részének elveszik a megélhetését, lesz még itt traktoros tüntetés... szerintem nem véletlen hogy nem nagyon vették elő a rendőröket 2006 október 23. miatt, lesz itt még nekik is szükségük könnygázas-gumilövedékes oszlató brigádra.

Névtelen írta...

Ne, kerem, ezt a parasztromantikat hagyjuk. Jelentos mertekben tomegek csak akkor mennek az utcara, ha van nagy politikai tamogatasuk vagy akkora mar a generalszopas, hogy mar nincs vesztenivaloja az embereknek. Az utobbinal meg nem tartunk, az elobbihez meg ellenzek kene, ami meg nincs. Igy aztan ha valamelyik szubkultura tuntet is egy kicsit, ido mulva hazamegy es kesz.

opel16v írta...

"lesz itt még nekik is szükségük könnygázas-gumilövedékes oszlató brigádra"

ámen. csakhogy annyiban biztos lesz változás, hogy már az egyenruhás bandákkal is keményen kibaxtak, szóval nincs akkora motiváció a vízágyú élvezhetőbb végén.

Névtelen írta...

Az ETBE nem minosul uzemanyagnak esetleg? Azt kellene arulni a kutakon :) Sarkany ellen sarkanyfu.

PG írta...

Utólagosan keseregni kár, előre kellene inkább nézni és azon gondolkodni, hogy most már mit lehetne tenni...
Senki sem fog semmit...

Névtelen írta...

Most ezek után mi értelme van ez E85nek? Drágább lesz járni vele mint benzinnel!!
A sok hülye aki 50-70ezerért beszereltette az átalakítót most leshet ki a fejéből, nézegetheti a motortérben, bukta az egész.. Csak úgy mint magának az egész iparágnak.. Sikeresen tönkretették a mocsadék politikusok. De kérdem én, mért nem tett senki semmit ellene?? Hol vannak az érdekképviseleti szervezetek? Mindenki végignézi hogy teszik rá a jövadót, aztán azt amikor megemelik..
Szomorú helyzet, de a magyarnál birkább nép a világon nincs.

Névtelen írta...

Kérdem én, ha lett volna szervezve bioetanol támogató megmozdulás, hányan lettek volna ott?...
200-an se... mint ahogy más téren se, érdekképviseletek háttértámogatás nélkül, pont tehetetlenek, ha nem érzik a hátuk mögött a támogatást akkor hogy álljanak ki? és lett volna olyan is aki amikor rákérdeznek hogy ott volt-e..
"ÉN? ,á én nem érek rá ilyesmire.."

Névtelen írta...

Hát igen, ez(is) a baj. Így viszont azt csinálnak amit csak akarnak. itt mindent lehet.

Hanisch Attila írta...

Szia Ákos !

Hétvégén (2011.11.26.) Sárváron az Aviva kútnál az e85 literje: 289ft !!!!!!!!! Ha ők tudják ennyiért adni akkor máshol mért kerül 319ft-ba???

Ez most akkor ,hogy is van ?

Névtelen írta...

Ezt toluk kerdezd meg. Tenyleg. Engem is erdekelne. 400Ft-os benzinnel a 290 tokeletes arkepzes. Nehogy aztan kideruljon, hogy vegkiarusitas tortenik.

opel16v írta...

ma a kutas azt bizonygatta nekem, hogy az EU kötelezte az országot a jövedéki adó bevezetésére, ezt mondták a hírTV-ben :)

viktátorunk jól lekommunikálja a birkái felé, hogy ez a sok szar az EU miatt van.

Gász Zoltán írta...

Érdről is hallottam 300 alatti árat... fura

Égő Ákos írta...

Annak idején akkor volt ilyen amikor felhagytak az E85 forgalmazással és kiárusították a készletet. Több olyan kútról is hallottam aki sajnos a jövőben nem kívánja forgalmazni az E85-öt.
Remélem ezeknél a kutaknál nem ez a helyzet.

PG írta...

Gátéren kiválló áron volt E85, volt...

Hanisch Attila írta...

Ma szintén Sárváron az Avia kútnál tankoltam és a "cefre" ára még mindig 289,90ft/l az ára!!!
Érdeklődtem ,hogy lehetséges ez az ár mire a válasz : Versenyben akarunk maradni! Kérdeztem ,hogy nem -e kiárusításról van szó ,de aválsz egyértelmű NEM !!!
Tehát a kérdésemet még mindig fent tartom : Ha ők tudják ennyiért adni akkor máshol mért kerül 319ft-ba???

Névtelen írta...

Mert az "ajanlott" ar 321...Vicc az egesz, 290-nel lenne versenykepes.

Névtelen írta...

Csak azt nem tudják megadóztatni vagy elvenni, amit nem fogyasztasz el. Kisebbre cseréltem a járgányt, de innen tovább nincs nagyon tovább, csak valami 1 literes benzines japán seggbosszantó. Ahogy látom egyre inkább ez a jövő nálam. Kis autóba is el lehet férni, nem a csomagoknak és az embereknek kicsi, hanem az arcnak.

Névtelen írta...

Sajnos nálam is rezeg a léc finanszírozásban... Attól félek ( tudom? ) Mi, Ti, Ők magyarok csak a fotel forradalmat kedvelik, én saját bőrömön utáltam neg a vörös színt 2006 őszén ( lásd hírek: csőcselék ) ezért is választottam a zöldet.
Jövőre kb 3 Ft/Km lesz a többlet költség E85-te. A legjobb időszakba ennyi volt a spórolásom. Sajnos ehhez az időszakhoz képest kicsit fordult a magyar gazdaság... Próbálom, de nem vagyok meggyőződve, hogy tudom finanszírozni a többletet a zöld üzemanyagért.
Mint már máshol is jeleztem, vállalkozni akarok, lámpavas gyár illetve kötélverő üzem :)

Névtelen írta...

ünnepekre távol maradtam kishazámtól, hazafelé már 350ft közeli E85 árak fogadtak, tehát jan.1-el megkapata a kegyelemdöfést.
E85, béke poraira :-(

F.Miki

opel16v írta...

Biatorbágy, Agip, 319Ft. Remélem nem csak ideig-óráig, vagy kiárusítás miatt...

Hanisch Attila írta...

Avia Sávár 295Ft !!! ......

Névtelen írta...

Avia Sárvár 334,9Ft!!!

Névtelen írta...

Megy ez felfelé! Ahogy megjön az új szállítmány máris az új jövedéki adóval számolnak, mennyiségi arányban a régivel keverve. 335-340 körül fog talán beállni. Egy időre .......

Megjegyzés küldése