BANNER

_

Misztikus hiba E85 átalakításkor


Zsúfolt motortér
A mai napon érdekes esethez hívtak. Van egy 6 hengeres amerikai autó amiben E85 átalakító elektronikát szereltek de az ismert okok miatt mostanában benzinnel használják. Azt vették észre, hogy a benzines fogyasztás a megszokottnál magasabb lett, de igazán még E85-tel sem volt minden rendben. A beszerelő műhely gyári diagnosztikai műszert csatlakoztatott a járműre és azt tapasztalta, hogy a hőmérséklet jelen egy furcsa zaj jelent meg. A fordulatszámmal párhuzamosan változó feszültség tüskék meghamisították a hőmérséklet jeladó jelét és ezáltal a gyári motorvezérlő sem a valós értékeknek megfelelően működött. A nem kívánt feszültség tüskék hatására hidegebbnek érezte a motor mint amilyen valójában volt. Ez tényleg többletfogyasztást eredményezhet.

Az analóg bemeneten nem szabadna zajnak lenni

Az autóban BioETUN elektronika volt, a gyári hőgombára kötött jellel, arra lehetett gondolni, hogy a készülék meghibásodása miatt történhetett a zavar. Még az is alátámasztotta a gyanút, hogy a jeladóhoz közel a BioETUN vezetéket elvágva a hibajelenség megszűnt.

Mivel ilyesmit még nem tapasztaltam izgatott a dolog és nem tudtam beletörődni a hibába, először valami elkötésre gondoltam. Az elektronika az utastérben a műszerfal alá volt szerelve, szétszedtem és belenéztem, de minden kötést rendben találtam. Az autót elindítva, a panelen mértem és valóban az egyik analóg bemeneten megjelent a nem kívánt zaj. Ez analóg bemenet le volt már kötve a jeladóról vagyis abból az irányból elvileg nem jöhetett semmi. Első körben táp és test vezetékeket nyisszantottam el, de a zaj meglepetésemre maradt. Ez azt jelentette, hogy valószínűleg nem az elektronika generálja a nem kívánatos jeleket, ezért a kritikus analóg bemenetről is levágtam a madzagot. Ebben a pillanatban a panelen mérve a jel kisimult, minden úgy működött ahogy lenni kell. Na ne már, fogtam a scopot és rámértem arra a vezetékre ami a hőmérséklet jeladó felé ment. Ennek a kábelnek már semmi sem volt a másik végén a motortérben mert azt mint mondtam lekötötték. És láss csodát, járó motor mellett a vezetéken ott volt a zaj, a madzag másik végén szintén. Ismétlem a kábel egyik vége sem csatlakozott sehova a motortérben és az utastérben is szabadon volt.

A kábel nem csatlakozik semmihez mégis zaj mérhető

A motorteret átvizsgálva kiderült mitől is lehet ez a jelenség.
Az autóban hosszába épített V6 motor volt. Szemből nézve a blokk jobb oldalára egy közös gyújtótrafót szereltek. Ebből indultak ki a gyújtókábelek. A bal oldalra a gyertyákhoz a motor háta mögött vezettek a gyújtókábelek, egymás mellett három. A bal első hengerhez legalább egy méter hosszú gyújtókábel volt. Had ne mondjam ez milyen badarság, nem csodálkoztam, hogy amcsi autóban találkoztam ekkora örülttel. A gyújtókábelek minden esetben az elektromos rendszer zavarforrásai, ha ezek mellé - ahogy jelen esetben is történt - egy bármilyen kábelt vezetünk az bizony jó esetben csak a zajt szedi össze, rossz esetben egy szikraáthúzás következtében tönkreteszi azt amire rákötötték. A kritikus jelvezeték a gyújtókábelek mellett haladt közvetlenül.

A narancs vezeték szedte össze a zajt, alatta a három gyújtókábel látható

A vizsgálat során a testelést is ellenőriztem. Az elektromos berendezések - köztük az E85 átalakítók - testelésére nagyon oda kell figyelni. Például motorvezérlő rendszerek esetében nem véletlen, hogy egyes szenzorok jeléhez mindentől függetlenül külön testszálat húznak. Ne menjünk bele a részletekbe mi ennek az oka, lényeg, hogy test és test között is óriási a különbség.

Ez a pont nem alkalmas testeléshez

Mivel az autóban legalább 4-5 méter gyújtókábel volt a motor köré csavarva ami zajforrásként ideális, úgy gondoltam érdemesebb a gondos testelésre is jobban odafigyelni. Az E85 elektronika testét a műszerfal alatt ez egyik fém konzolra csavarozták, ez már első ránézésre sem tűnt ideálisnak. Be is bizonyosodott a gyanúm, az elektronika analóg bemeneten - miután ráforrasztottam közel két méter kábelt - megint megjelent egy pici zaj. Jóval kisebb volt mint a behúzott vezetéken, de ott volt és nem kellett volna ott lennie. Amint a műszerfal testelést az akkumulátorra raktam a zaj megszűnt (lásd a videót).


Több tanulsága is van az esetnek még ha a szerencsétlen gyújtásrendszerről nem is beszélünk. Mivel bizonyos esetben ez adott ezért erre jobban oda kell figyelni minden utólagos elektronika bekötésekor. Mindegy miről és milyen márkájú berendezésről beszélünk, legyen az E85 átalakító, riasztó, vagy hifi a nagyfeszültség a legkevésbé sem törődik ezzel. Minden vezetéket a lehető legmesszebbre vezessünk a gyújtó kábelektől, a trafótól. A zajszűrés kritikus jeladók esetében létfontosságú, sok esetben árnyékolt vezetékkel kell megoldani.

Tudjuk, hogy test minden szempontból kritikus. Nincs ez másként a villan esetében sem, kizárólag olyan testpontokra csatlakozzunk ami gyárilag is arra készült. Sose csavarozzunk a legelső fém felületre amin egy lukat találunk, mert előfordul, hogy ezzel komoly rejtett problémát generálunk.  A legjobb az akkumulátorra egyenesen, esetleg a motortömbre.

Jó kis kaland volt és elgondolkoztatott. Vajon hány átalakított autóban lehetnek hasonló problémák. Találkozott már valaki hasonlóval?

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ezek a fránya tranziensek már csak ilyenek. Könnyen megbolondíthatják az analóg érzékelők által mért értékeket, pláne ha nincs árnyékolás meg szűrő a mintavételezésnél.
A injektorok vezetékein keresztül is kelthetnek ilyen zajokat, persze jóval kisebb mértékben, mint a gyújtás.Az áthallások elkerülése végett, jó messzire kerüljük el a zavarforrást ha csak lehet.

BekeTóni

Névtelen írta...

Nekem is volt problémám Bioetun átalakítóval. Álló helyzetben valami,/ mint később kiderült,az átalakító/leszívta az aksit. 0.17A fogyasztást mértek.Úgy oldották meg hogy átkötötték a gyújtásra, hogy csak akkor fogyasszon ha beindítom.Ettől függetlenül szerintem valami nem kóser az átalakítóval, de most úgy sincs rá szükségem a sajnálatos adó miatt, mert nem éri meg. Ez is egy ilyen fejvakarós eset volt.

Égő Ákos írta...

A BioETUNt (és minden hasonló berendezést) csak kapcsolt tápra (+15) szabad kötni. Vagyis a 12 V-ra kötése nem szerencsés, nem is értem, hogy a műhely miért csinált ilyet. Akkor szoktak ilyesmit tenni ha nem elég felkészültek és nem találják meg a kapcsolt tápot. Ettél még az is jobb ha az injektor tápra kötik.

Hanisch Attila írta...

Ha lekapcsolom a bioetun kapcsoloját ,a kis led ugyanúgy villog ( működik ) mintha a készülék be lenne kapcsolva . Ez normális ?

Névtelen írta...

Azt mondták, azért kötötték oda mert a beállítást így tudják megcsinálni.Szerintem értenek hozzá, legalábbis így hirdetik magukat.

Névtelen írta...

Tiszta hulyeseg barmit kozvetlenul az akkura kotni egy autoban. "Úgy oldották meg hogy átkötötték a gyújtásra" - hm a ravasz ujitok...170mA fogyasztas nem sok, de idovel siman leszivja az akkut.

Névtelen írta...

Én nem nagyon értek hozzá, de lenne egy kérdésem:
a mostani földem a karosszériára van kötve, oda ahova a többi föld is megy. ott jó helyen van a föld?

köszönöm

Megjegyzés küldése