A napokban robbant be a hír miszerint elveszik az egyetlen magyar megújuló üzemanyag egyetlen
támogatását a jövedéki adómentességet. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint, a Kormány
előterjesztésének indoklása az Európai Bizottság által jóváhagyott 2006-os kedvezményre
hivatkozik. Az N234/236-os számú Európai Bizottsági határozat kitér arra, hogy az állami támogatás
túlkompenzációt nem okozhat, de határozottan a bioüzemanyagok elterjedésének, előállításának
és forgalmazásának előmozdítása a cél. A bejelentett program alapján a támogatás jövedéki
adómentesség formájában nyilvánul meg.
„ A magyar hatóságok vállalták, hogy módosítják a támogatási programot… … új lehetőségeket
teremtve a bioüzemanyag ösztönzéséhez használt eszközöket illetően és újra bejelentik a
támogatást, amennyiben az ilyen módosítások befolyásolják majd a támogatás
megadásának érdemi feltételeit.” 2.4(5)
Ugyanarra irányuló kedvezményt halmozottan nem lehet nyújtani, de más jellegűt igen, melyre más
tagállamok szolgálnak is jó példával. Tény, hogy Magyarországon nem sikerült elérni a bioetanol
piaci stabilizálását, hiszen sem regisztrációs, sem cégautós kedvezményben nem részesül, az állami
szférában egyáltalán nincs kötelezettség FlexFuel autók vásárlására.
Kormányzati javaslat az adóemelésre
Matolcsy György 2011. júniusában beadott T/3414 számú „Egyes gazdasági tárgyú törvények
módosításáról” című törvényjavaslatában szerepel a bioetanol jövedéki adómentességének
eltörlése, 12 Ft/liter adóemeléssel. Ezzel a javaslattal, a 2010. decemberében az NCST keretében, a
közlekedésben vállalt 10%-os megújulókból fedezett arány távolodni látszik, s megszavazása esetén
a bioetanol egyetlen támogatási formáját veszi el, miközben a fentiekben hivatkozott N234/236-os
számú bizottsági határozat kifejezetten az új lehetőségek, a bioüzemanyagok ösztönzéséhez használt
eszközök megteremtését írja elő.
Az N234/236-os számú Európai Bizottsági határozat a kedvezményt az etanol előállítás költségei
miatt hagyta jóvá. A 2006-óta eltel időszakban az alapnyag árak közel kétszeresére, az energiaárak
átlagosan 80%-al emelkedtek, így a körülmények továbbra is fennálnak.
Érdekes felvetés, hogy ha a jövedéki adókedvezmény megvonása teljesen elsöpri a piacról a
bioetanolt, akkor majd újra kedvezményben részesülhet a Bizottsági határozat alapján?
Egyéni képviselői indítvány magasabb jövedéki adóra
2011. június 20.-án Dr. Aradszki András benyújtott egy kapcsolódó módosító javaslatot, melyben
a bioetanol-túlkompenzálás korrekciójának érdekében 40 Ft/liter jövedéki adó meghatározása
mellett érvel. Azon a szerencsétlen körülményen túl, hogy Aradszki képviselő úr 1988 óta a MOL
jogi menedzsere, az indoklásban fő érvként szerepelő indok- mely szerint a benzin fogyasztói árai
nagymértékben megnőttek, míg a bioetanol jegyzésárai alig változtak- nehezen elképzelhető,
hiszen a KSH adatai szerint a kukorica tonnánkénti ára 81 százalékkal lett magasabb, mint 2010
februárjában. Az indítványban megfogalmazottal szemben az etanol előállítási költségei 2006-óta
emelkedtek, és a Magyar Bioetanol Szövetség szerint, az E85 csekély piaci beágyzottsága, valamint bioüzemanyagokra és megújuló energiaforrások alakalmazására vonatkozó 28/2009 és 30/2009
EK rendelet végrehajtása miatt a túlkompenzáció nem áll fent. Magyarország vállalta, hogy a
közlekedésben 2020-ra 10%-ra növeli a bioüzemanyagok arányát és 14,6%-ra a megújuló energia
felhasználást is.
A Kormány javaslata is kitér az etanol energiatartalmára, de vannak fejlemények ez Európai
Bizottságnál is. A 96/2003/EK rendelet javasolt módosítása az Európai Unióban olyan adórendszert
vázol, amely az energiahordozók energiatartalmán és CO2 kibocsátásán alapul. Ennek a módosításnak
az E85 hazai jövedéki adó kedvezménye tökéletesen megfelel, hiszen az etanol energiatartalma
literre vetítve alacsonyabb, mint a motorbenzineké, valamint a hazánkban előállított etanol
felhasználásával 60% fosszilis CO2 kibocsátás érhető el.
Az LPG-vel jobb lenne? |
Az alábbi számításokkal energiára vetítve vizsgáljuk az üzemanyagok adótartalmát:
üzemanyag | Benzin 95 | CNG -biogáz | LPG | E85 |
ár/100MJ | 1167 Ft | 542 Ft | 891 Ft | 1138 Ft |
jöv.adó/100MJ | 378 Ft | 0 Ft | 105 Ft | 73 Ft |
CO2 megtakarítás | 0% | biogáz 10-30% (100%) | 0% | 60% |
Ezen számok alapján az E85 nem, hogy túlkompenzálva nincs, de további támogatása is elfogadható
lenne.
4 megjegyzés:
Jó a cikk, már csak oda kéne dörgölni pár illetékes orra alá, lehetőleg minél nagyobb nyilvánosság előtt az adatokat, hogy melyik üzemanyag van túlkompenzálva... erre kellene valami jó lehetőséget találni ;)
Kínos, a tegnapi napon a parlament elfogadta a literenként 40Ft jövedéki adó kivetését. Kíváncsian várom mi lesz ennek a hatása...
1 gond, nem látom a számítások alapját. Egyébként pedig ha így van, a 40 ft komolynak mondható, tekintve, hogy nagyobb a co2 "megtakarítás" de az LPG-nél jobban adóztatott lenne. Szeintem azért visszaáll a 12 ft. A földgáz nincs elterjedve. Lehet, az lesz a következő, amit használni fogok? előző autó LPG-s, jelenlegi E85 kettős üzemre alakított :) ahogy látom az van csak igazán "túltámogatva"
Hát igen: http://www.autopro.hu/fejlesztes/zold-pont/Foldgaz-tankolas-otthon/2222/
Megjegyzés küldése