BANNER

_

Az államtitkár nem jár arra, amiről nyilatkozik?


Ezt a blogot elsősorban az E85-tel kapcsolatos műszaki kérdések, átalakítások, mérések, tapasztalatok megosztása miatt hoztam létre. Talán ehhez értek egy kicsit, legyen ez a cél azt gondoltam. A politikát gyűlölöm, annak idején emiatt hagytam el az országot, ma szándékosan próbálom távol tartani magamat tőle. De mint ahogy az elmúlt napok bebizonyították, nem lehet megúszni. Erre is példa a következő írás, ami egy olyan emberről szól, aki méltó példaképe lehetne a hazai mezőgazdaságnak, aki a gazdák mellé állva tehetne valamit a felvilágoztatásért. De ahogy kiderült, ő is csak az íróasztal mellől osztja az észt.

A múltkor éppen Szabadegyháza környékén autóztam és a tájat és a növényeket figyeltem. A környéken virágzó mezőgazdaságot láttam változatos gabonanövényekkel, napraforgóval. Ekkor eszembe jutott Dr Ángyán József valamelyik nyilatkozata, melyben arról beszélt hogy az alkoholüzemek környezetében a monokultúrás kukoricatermesztés környezetterhelő hatására elsivárosodik a vidék, és olyan területeket használnak bioetanol gyártásra melyen nemzetbiztonsági szempontból is fontos élelmiszert gyártanának. Ezt mondja Dr. Ángyán József Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, aki jelentős szaktekintély mezőgazdasági körökben, a SZIE Környezettudományi Doktori Iskolája egyik alapítója, környezetgazdálkodási tudományági részterületének irányítója, számos környezetvédelmi szervezet tagja és tisztségviselője satöbbi, satöbbi.

Hungrana egy oldalon búzamezővel ölelve

Én nem láttam sivár mezőgazdasági területet, és nem úgy tűnt, hogy a környéken a kukoricatermelés dominánsabb lenne, mint máshol.

A monokultúra jellemzője, hogy egy adott mezőgazdasági területen csak egyféle növényt termesztenek hosszabb ideig. Rendszeresen járok arra és sokszor fotóztam a gyárat is távolról, tavaly például nem láttam napraforgót a környéken. De a hazai gazdáknak nyilvánvalóan nem érdeke a terület végsőkig való kihasználása, főleg annak szellemében, hogy a vetésváltásban termesztett kukoricának a termése is több.

Az államtitkár úrnak bizonyára komoly tapasztalata van ezen a téren, de mielőtt ilyesmit nyilatkozik, ezért nem ártana ha kicsit tájékozódik, ne adj' isten körbenézni az említett területen.



Az alkoholgyártás nem most kezdődött a környéken, a Kisperkátai Szeszgyár és Finomító már 1912-ben gyártott alkoholt cukorrépából majd utódja a Szabadegyházi Szeszipari Vállalat 1971-től foglalkoznak kukorica feldolgozással, mára Európa legnagyobb kukorica feldolgozója lett a Hungrana, körülbelül évi 1 millió tonnával. Vagyis igény lenne a környékbeli kukoricára, de csodák csodájára a földek kirablása mégsem történik meg.

Dr Ángyán József 2011. február 25-én a "Tegyünk a sokféleségért!" két napos szegedi fórumon így nyilatkozott: "A rövidesen napvilágra kerülő agrár stratégiának fontos eleme lesz a tájgazdálkodás, amelynek alapja, hogy őshonos növény- és állatfajtáinkat őrizzük meg, terjesszük el és ezek segítségével minőségi mezőgazdaságot építsünk." A célokkal tökéletesen egyetértek de az biztos, hogy nem a jelenlegi bioetanol ágazat lesz mely a legnagyobb problémát fogja okozni. Fenhetjük a fogunkat a gonosz multikra, a külföldi tőkével épülő feldolgozókra, de egyelőre kizárólag ezek az üzemek melyek masszív felvásárlói hátteret jelentenek a magyar gazdáknak.
2007-ben közel 40 bioetanol üzem engedélyezése történt amiből nem valósult meg semmi. Erről kivételesen nem a multik és a monokultúra tehet.

3 megjegyzés:

opel16v írta...

Az új "szakmai kormányzatunk"... dilettánsok és korruptak gyülekezete, annyi kárt tesznek 1 év alatt az országnak, amennyi még a magyar történelemben talán még sosem volt!

Hozzáteszem, én is utálom, ha a politikával kell foglalkoznom, de sajnos manapság ez megkerülhetetlen...

Égő Ákos írta...

Szerintem tök mindegy melyik kormány. Mindegyiknek volt egy két jó húzása.

opel16v írta...

Lehet hogy eddig nagyon elkerülte a figyelmemet, de nekem az utóbbi egy évben volt hétről hétre mindig savanyúleves... most már kib...ta a biztosítékot rendesen.

Megjegyzés küldése