A gumit megevő alkohol mellett örök téma a hidegindítás, ami tényleg nem legenda, hanem valós probléma. Sokan a hidegben még átalakított autóban is benzint használnak, ha biztosak akarnak lenni a reggeli indításban. Aki kicsit belemerült a témába, tudja, hogy az E85-ben lévő domináns alkohol miatt a hidegindítás problémás lehet. Nem kell nagyon hidegre gondolni, már +13 fok alatt lehetnek gondok.
Az utóbbi időben sokat használom 1981-es Saab 99-esemet. Ebben az autóban Zenith-Stromberg 175 CD típusú porlasztó van. Az alkoholos használat viszonylag egyszerű, mert a benzin/E85 keverék arányában a szívatóval állítom be a megfelelő dúsítást. Bemelegedett motornál fele-fele arányban, a szívatót kicsit kihúzva tökéletesen használható. Ha csak E85-öt tankolok, akkor a szívatót teljesen kihúzva hibátlanul működik. Már éppen elkezdtem a kipufogógáz összetételét figyelve kicsit tudományosabban foglalkozni a 99-es átalakításával, amikor durvult az időjárás, -10 fok körüli értékeket mértem reggel. Azt tapasztaltam, hogy -3 fokban E85-tel tisztán még beindult az autó, de ettől hidegebb esetén esélytelen a próbálkozás.
Az elektronikus befecskendezéssel jóval könnyebb a helyzet, ott rengeteg lehetőség van a hidegindítási dúsítás megvalósítására, bár tökéletes megoldás csak programozható rendszerrel megvalósítható. A családi Scionban BioETUN átalakító elektronika van 2009 nyara óta, tudomásom szerint ez az átalakító rendelkezik jelenleg a legkorszerűbb hidegindítási rendszerrel, amit csak megerősíteni tudok. Nekem még sosem volt gondom az indulással. A mostani hidegben is elsőre indul az autó, azonnal használatra kész, nincs fulladás, olyan mintha benzinnel működne.
Már régebben is készítettem egy filmet, de most egy összehasonlítást szerettem volna. Azt szemléltetem, hogy míg a BioETUN-nal átalakított elektronikus rendszer könnyedén megbirkózik a hideggel, az alkoholos karburátoros sajnos nem indul.
Persze mindennek ára van, a tökéletes hidegindítás az injektoros rendszer esetén többletfogyasztással jár, nekünk most kb 30% körül fogyaszt többet a Scion. A karburátoros Saab esetén csak az egyébként nem túl szerencsés megoldás, a hidegindító spray segített. Pontosabban a féktisztító, mert hidegindítóm nem volt kéznél. Egy kopott motor esetében nem annyira drámai, de a Scionba nem fújnám.
A programozható rendszereknek az előnye sokszor hátrányt jelent. Átalakító készüléktől függetlenül, ha nem megfelelően van beállítva, nem szakember nyúl bele, akkor könnyűszerrel tudjuk életképtelenné varázsolni az autót. A BioETun hidegindítási rendszere összetett, akár egy paraméter helytelen beállítása estén is hidegindítási gondok lehetnek.
Most már egyébként kezd elegem lenni a télből, bár az E85 jelenlegi ára jobban zavar.
BANNER
_
5 megjegyzés:
én egy 1.3-as karburátoros golf 2-t hajtok tisztán e85-tel. -3 fokig indul rendesen, ha ennél hidegebb van, légszűrő teteje le, és egy kis benzint locsolok a karburátorba. Eddig bármekkora fagyban sikerült elindítani az autót.
Ez a Stromberg kicsit bonyolultabb. Ő vízszintes áramlású karbi. De a torokba való benzin permetezés szerintem itt is játszik.
Tökéletes megoldás csak programozott rendszerrel?
A lényeg a hőfokfüggő E85-benzin arányfüggő dúsítási karakterisztika sereg. Aki mélyen vágja a témát, az tudja miről beszélek. A jelleg minden autónál megegyezik, de a mérték eltérő lehet. Egyszerű áramköri elemekből (R, C, dióda, FET, időzítő, termisztor) összeraktunk ilyen panelt, persze a fejlesztése eltartott egy ideig. Nem kell programozni és szarakodni vele. Messziről leh.gyozza a hunkexet,povertunyingot,dc85,kexpro cuccokat.
apropó, flexpro. Mindenki felejtse el. Kimértem az átviteli karakterisztikáját és annyira rossz, hogy nálam pl +10fok-hoz tartozó indítási befecs időt sem tudja meghosszabítani. Egy kínlódás, egy tapasztalatlan alkotó munkája, egy rakás kaki. Nehogy valaki pénzt áldozzon rá!
az etanol áráról egy gondolat...
ha jól tudom amikor bejön a hideg idő a benzin tartalom 15% helyett inkább 25-30% az etanol.
nem lehetséges, hogy ilyenkor a téli időszakban a magasabb benzintartalom miatt magasabb az e85 ára?
Tisztelt Égő Ákos!
HA gyorsító befecskendezős a karburátor, akkor indításkor pumpáld gyorsan a pedált és beröccen.
HA nem, akkor végy egy palack ÖNGYUJTÚGÁZT és a hidegindító szpré csövével csövezd be a karbi elé.
Indításkor pár szösszintés butángáz és máris éled.
Ez NEM káros a motorra úgy semennyire se!
Nekem kesztyűtartóba van kicsövezve a rendszer. Amikor fulladna, megint rászösszentesz.
Előzésnél BOOST funkcióra is alkalmas :D
Megjegyzés küldése