Sokat beszélünk az injektoros autók E85-ös átalakításáról, de vajon mindenki tisztában van-e azzal, mi is az az injektor, hogyan működik a szelep? Az autopro.hu oldalon
megjelent írásom nagyjából összefoglalja, mit is érdemes tudni az injektorról. Aki mélyebben szeretne a témába ásni, keresse fel kedves barátom oldalát, az
injektor.hu-t, a
technikai információk között még a szakmában járatosak is olvashatnak érdekességeket.
|
Két belső és két külső tömítés. Az egyik elszakadt mikor szétszedtem |
Az E85 autózással kapcsolatban az injektor szerkezeti felépítése lehet érdekes. "
Az E85 nem eszi meg a gumicsövet!" cikkben volt szó az injektor szelep gumi alkatrészeiről. Tipikusan 2 db O gyűrű található az injektor szelep belsejében 2 db perig az alsó és a felső csatlakozási pontnál. Ezeket áztattam az E85-ben egy éven keresztül, de változást nem tapasztaltam, nem lett nyúlós, nem dagadt, rugalmassága nem változott. Az injektor szelep mint szerkezeti egység ellenáll az alkoholnak.
|
Felső tömítés, üzemanyag vezeték + elektromos csatlakozó +
tekercs,
szeleptest,
mozgórész +
szeleptű, ülék, tömítés, zárókupak |
Az injektor kapcsán inkább a vezérlés lehet kritikus. A Peak & Hold rendszerű, általában központi befecskendezés problémáiról
már volt szó, és a hengerenkénti rendszerek injektorinak vizsgálatáról a Suzuki
Hayabusa alkoholosítása kapcsán beszéltem.
Az E85 használat esetében - mivel nagyobb mennyiségeket kell biztosítani ugyanazoknak az injektoroknak -, meg kell mérni, hogy képes-e a többlet üzemanyag szállítására. Az injektor a befecskendezési köridő tekintetében maximum 80%-os terheléssel üzemelhet biztonságosan. Extrém esetben az is előfordulhat, hogy teljes terhelésnél az injektor képtelen kiszolgálni a kívánt üzemanyag mennyiséget. Ilyenkor a legkritikusabb pillanatban szegényedik el az üzemanyag, ami komoly motorkárosodást is okozhat.
A gyakorlatban az jelenti, hogy ha egy autó a típus gyárilag erősített változata - esetleg turbóval vagy feltöltővel szerelt -, akkor érdemes gyanakodni. Méréseim alapján a Renault Clio Sport, a Megane Turbó nem alakítható át csak fecsi cserével, viszont a 2010-es Opel Astra Turbo minden gond nélkül megoldható. Saab 9-5 Aero illetve Volvo T4, T5 esetében is elfogy az injektor terhelésnél, átalakítás után nem szerencsés 4500 fölé pörgetni őket.
|
A szétszedéshez a köszörűt használtam |
A befecskendező szelep a jármú talán legprecízebben megmunkált alkatrésze, sok múlik a tökéletes működésen, de nem szabad elfeledni, hogy a rendszer több elemből áll. A részegységek fizikailag különböző helyen találhatók meg, de együttesen biztosítják a tökéletes működést. A korszerű injektoros rendszer fontos eleme például az üzemanyag-szivattyú, a motorvezérlő ECU, mindenféle szenzorok, az EGR, a lambda szonda, stb. Ezek együttes jó működése kell ahhoz, hogy a köznyelvben injektornak nevezett fogalom működjön. Bármelyik alkatrész működési zavara komoly hatással van az üzemanyag fogyasztásra, a károsanyag kibocsátásra benzines és E85 üzemben egyaránt. Meghibásodás esetén egy jól képzett szakember azonnal tudja, hova nyúljon, de sokszor hosszú út vezet a valós hibaelhárításig.
Az injektor boncolás cikk az autopro.hu oldalon
ide kattintva érhető el.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése