BANNER

_

Kés alatt a befecskendező szelep


Sokat beszélünk az injektoros autók E85-ös átalakításáról, de vajon mindenki tisztában van-e azzal, mi is az az injektor, hogyan működik a szelep? Az autopro.hu oldalon megjelent írásom nagyjából összefoglalja, mit is érdemes tudni az injektorról. Aki mélyebben szeretne a témába ásni, keresse fel kedves barátom oldalát, az injektor.hu-t, a technikai információk között még a szakmában járatosak is olvashatnak érdekességeket.

Két belső és két külső tömítés. Az egyik elszakadt mikor szétszedtem
Az E85 autózással kapcsolatban az injektor szerkezeti felépítése lehet érdekes. "Az E85 nem eszi meg a gumicsövet!" cikkben volt szó az injektor szelep gumi alkatrészeiről. Tipikusan 2 db O gyűrű található az injektor szelep belsejében 2 db perig az alsó és a felső csatlakozási pontnál. Ezeket áztattam az E85-ben egy éven keresztül, de változást nem tapasztaltam, nem lett nyúlós, nem dagadt, rugalmassága nem változott. Az injektor szelep mint szerkezeti egység ellenáll az alkoholnak.


Felső tömítés, üzemanyag vezeték + elektromos csatlakozó + 
tekercs, 
szeleptest, 
mozgórész + 
szeleptű, ülék, tömítés, zárókupak

Az injektor kapcsán inkább a vezérlés lehet kritikus. A Peak & Hold rendszerű, általában központi befecskendezés problémáiról már volt szó, és a hengerenkénti rendszerek injektorinak vizsgálatáról a Suzuki Hayabusa alkoholosítása kapcsán beszéltem.

Az E85 használat esetében - mivel nagyobb mennyiségeket kell biztosítani ugyanazoknak az injektoroknak -, meg kell mérni, hogy képes-e a többlet üzemanyag szállítására. Az injektor a befecskendezési köridő tekintetében maximum 80%-os terheléssel üzemelhet biztonságosan. Extrém esetben az is előfordulhat, hogy teljes terhelésnél az injektor képtelen kiszolgálni a kívánt üzemanyag mennyiséget. Ilyenkor a legkritikusabb pillanatban szegényedik el az üzemanyag, ami komoly motorkárosodást is okozhat.

A gyakorlatban az jelenti, hogy ha egy autó a típus gyárilag erősített változata - esetleg turbóval vagy feltöltővel szerelt -, akkor érdemes gyanakodni. Méréseim alapján a Renault Clio Sport, a Megane Turbó nem alakítható át csak fecsi cserével, viszont a 2010-es Opel Astra Turbo minden gond nélkül megoldható. Saab 9-5 Aero illetve Volvo T4, T5 esetében is elfogy az injektor terhelésnél, átalakítás után nem szerencsés 4500 fölé pörgetni őket.

A szétszedéshez a köszörűt használtam
A befecskendező szelep a jármú talán legprecízebben megmunkált alkatrésze, sok múlik a tökéletes működésen, de nem szabad elfeledni, hogy a rendszer több elemből áll. A részegységek fizikailag különböző helyen találhatók meg, de együttesen biztosítják a tökéletes működést. A korszerű injektoros rendszer fontos eleme például az üzemanyag-szivattyú, a motorvezérlő ECU, mindenféle szenzorok, az EGR, a lambda szonda, stb. Ezek együttes jó működése kell ahhoz, hogy a köznyelvben injektornak nevezett fogalom működjön. Bármelyik alkatrész működési zavara komoly hatással van az üzemanyag fogyasztásra, a károsanyag kibocsátásra benzines és E85 üzemben egyaránt. Meghibásodás esetén egy jól képzett szakember azonnal tudja, hova nyúljon, de sokszor hosszú út vezet a valós hibaelhárításig.

Az injektor boncolás cikk az autopro.hu oldalon ide kattintva érhető el.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése