BANNER

_

A xenon veszélyes lehet az E85 üzemre


A napokban egy furcsa, de tulajdonképpen evidens problémával keresett meg Besze Sanyi barátom, akinek a munkásságáról az előző posztban is volt szó. Régi motoros a szakmában, járművezérlési rendszerekkel foglalkozik, és nap mint nap furcsaságokkal találkozik. Az egyik kedvenc esetem egy japán márka gyári motorvezérlőjéből meleg és rázkódás hatására rendszeresen kihulló kondenzátorok története. A mostani eset a HID-ről az utólagosan beépített kínai xenon problematikájáról szól.

Több szempontból is rossz döntés a HID

Nem a beépítés jogi oldalával foglalkozunk, annak idején engem sem érdekelt, kipróbáltam, használtam is lelkesen két hónapig, pontosabban a trafó haláláig.
Nem is az érdekel, mennyire kellemetlen ezekkel az autókkal szembenézni, mert tudom, hogy ha valaki gondosan beszereli, ugyanúgy be lehet állítani, mint a hagyományos lámpát. Én fél napot a garázs fala előtt töltöttem a kalibrálással, hogy ne vakítsa a szembejövőket.

A gond a minőséggel van, mint minden esetben. Nagyon fontos, hogy gondoljuk át, mi az az elektromos berendezés, amit hőn szeretett autónkba építünk. Tájékozódjunk, vajon megfelel-e az alapvető műszaki előírásoknak, mert egy meghibásodás nemcsak az adott készüléket, hanem a jármű egyes elektronikus elemeit is kinyírhatja. Nem kell messzire menni, egy olcsó riasztó, de még egy gagyi hifiberendezés is okozhat gondot, főleg, ha mindez szakszerűtlen beépítéssel párosul.

Ő lehet a bűnös
A HID fokozottan veszélyes. Bekapcsoláskor a speciális gyújtótrafók 23-25 000 voltos feszültséggel létrehozzák az izzóban lévő xenongáz kisülését, aminek a folyamatos működését egy körülbelül 100 V feszültségű rendszer tartja fenn. Amennyiben a rendszer elektromos berendezésében működési rendellenesség lép fel, vagy égszerűen nem megfelelően méretezett a kínai elektronika, akkor kóbor nagyfeszültségű tűimpulzusok jelenhetnek meg a jármú elektromos hálózatán. A motorvezérlők védettek egy bizonyos határig, de egy ilyen extrém terheléstől akár tönkre is mehetnek. Sanyi barátom két esettel is találkozott, mely ide vezethető vissza. Ha az utólagos xenon nem rendeltetésszerűen működik, esetleg nehezen gyullad a lámpa, vibrál vagy villog, akkor már kezdhetünk is imádkozni.

A vibrálás rossz előjel

Azért beszélünk most erről, mert nemcsak a gyári motorvezérlők, hanem az E85 átalakító elektronikák is veszélyben vannak. Ilyen jellegű támadásra nem készítik fel őket - egyébkén nem is előírás. Láttam már olyan régebbi E85 átalakítót, melyben semmilyen védelem nem volt, akár menet közbeni kontakthiba is kinyírhatja.

Persze biztosan vannak kellő védelemmel ellátott, jó minőségű utólagos HID rendszerek is, de a legtöbb esetben inkább az ár az, ami döntő tényező. Nem hinném, hogy a tizenegynéhányezer forintos készülék életbiztosítás lenne. Ha ehhez hozzáadjuk az elpusztult átalakítót, vagy ne adj isten a motorvezérlőt, akkor elég rosszul jövünk ki a fényesnek ígérkező buliból.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése