BANNER

_

Ha túl dús az E85 keverék


Már több mint egy éve szereltem be az autómba a BioEtun benzin/E85 átalakító elektronika teszt példányát. A Széchenyi Futam előtt a fejlesztőktől egy utolsó generációs változatot kaptam. Az új hardver gyári beállítása viszont nem passzolt a más kissé buherált autómhoz, így újra kellett programozni az elektronika működését. Ez is csak megerősített abban amit eddig is tudtunk: univerzális megoldás nem létezik.

A BioEtun elektronikához egy picit módosított segédszoftver készült, és az első generációs konfigurációs fájlhoz képest változásokat láthatunk. Én amikor elkezdtem tesztelni a rendszert a mostanihoz képest egy kicsit butább hardvert kaptam. Az egyik első  teszt példány került hozzám még kézzel ültetett alkatrészekkel. ennek ellenére a teszt időszak alatt soha semmilyen meghibásodást nem tapasztaltam, hidegben is tökéletesen indult az autó.

Első ránézésre alig látni különbséget a teszt és a végleges között


Most cseréltük ki a legújabb változatra. Ha egymás mellé rakjuk a két panelt, alig látni változást. Csupán néhány funkcióval tudott kevesebbet a régi. Például nem jelzett akkufeszültség értékeket, és nem volt benne motorvédelmi funkció.

Az új rendszer átszerelése után - ami abból állt, hogy kicsavartam a régit, kihúztam és betoltam az újat,- az első gondot az okozta, hogy én annak idején  a hőmérséklet visszajelző műszer  szenzorára kötöttem az analóg bemenetet. Ez alapjában nem baj, le kell mérni az hőgomba feszültségeit több lépésben hidegen, melegen, és ahhoz programozni az elektronikát. Az új elektronikához kapott konfigurációs fájlba viszont alapból a motorvezérlő hőgomba értékei voltak beírva. Az egyszerűség kedvéért inkább átkötöttem a másik hőgombára a madzagot, mintsem átírjam az összes adatot.

V2.0 - V2.1


A biztonság kedvéért megmértem mind két állapotot a motor működése közben. A hőmérséklet mutató műszer hőgombája hidegen 5,5 V melegen 2,4 V volt, a vezérlő elektronika hőgombája hidegen 4,6V melegen 0,5 V körüli értéket mutatott. Óriási a különbség, ha nem szerelem át, vagy nem írom át a konfigot akkor a rendszer melegen is folyamatos dúsítással üzemelne.

A szerelgetés közben lehúztam egy vákuumcsövet a műszerfal mögül, így fals levegőt is szívott, gondoltam amíg azt nem csináljuk meg, abbahagyom a kísérletezést.  Pár nap múlva a nyári Saab találkozó előkészítése végett Saab szervizes Gábor barátommal leutaztunk Poroszlóra, addig a műhelyben hagytam a kocsit. Mire visszaértünk Szécsi Peti szerelő  - aki annak idején atomjaiból rakta össze az autót -, szépen rendbe hozta a vákuumot, csövet cserélt, néhányat áthelyezett. A kocsi vákuum rendszere műszer szerint is tökéletesen működött, de a hogy 2000 alá esett a fordulat kigyulladt a check engine lámpa. Az nyilvánvaló volt hogy most nem a szegény keverék miatt aggódik, hanem ellenkezője jelentkezett. Az üzemanyag fogyása is azt mutatta, túlságosan zabál az autó.

A gumipók jól tartja a gépet

De, hogy biztos legyek a dolgomba tettem néhány teszt kört, próbáltam 25-től egész 40% dúsítással is, de azon kívül hogy a  pálinkaszag erősödött nem értem el látványos eredményt. Fordulaton jó alapjárat közelében hibaüzenet. Na mondom még mielőtt kinyírom a katalizátort induljunk el a másik irányba. Kikapcsoltam hát az egész E85 elektronikát, és láss csodát, a hibaüzenet nem is jelent meg. Cserébe amint elkezdett tölteni a turbó érezhetően gyengült az autó, vagyis nagyobb fordulaton elfogyott az alkohol.

Visszakapcsoltam az elektronikát, és nekiláttam ismét programozni. Elsőre 10% dúsítást adtam aminek következtében jelentősen jobb lett, de még mindig kevésnek éreztem, így a rendszerrel a végén 18%-ban állapodtunk meg.

Ne de, hogy lehet az, hogy a kívánt 25-30% helyett nekem 18%-al beéri? A magyarázat viszonylag egyszerű. Én annak idején a gyári injektorokat, nagyobbakra cseréltem és az üzemanyag nyomást is emeltem egy kicsit. Ha most nem tudnám átprogramozni az E85 átalakító elektronikát bajba lennék.
Hiába éreztem jónak,  a túlságosan dús keverék nem csak a többletfogyasztás és az idegesítő hibajelző üzenet miatt problémás. A sok üzemanyag nem a helyén, hanem mondjuk a katalizátorban ég el ami tönkre teszi azt, ezen kívül a dús üzemanyag lemossa a hengerfalról az kenőolaj réteget így a motor kopása is intenzívebb. 

Ahogy ez az eset is bizonyította a tökéletes égés, a hideg és meleg indítási problémák kiküszöbölése érdekében csak a mért értékek figyelembe vételével, az adott autó típusra programozott E85 átalakító készülék működhet tökéletesen. Ha ez nincs akkor megvan az esélye, hogy nem csak kellemetlenségeik hanem, durvább esetben konkrét anyagi kárunk származik.

A Shell eltünteti az alkoholt a Tesco kutakról


Shell Eco-marathon lesz május 6-9-ig Németországban ahol az lesz a versenyzők feladata, hogy egy liter benzinnek megfelelő energiával minél messzebbre jussanak. A versenyre a közép és felsőoktatási iskolákban tanuló diákok nevezhetnek. A tavalyi versenyen 200 csapat vett részt 25 országból. Érdekesség, hogy nincs meghatározva milyen üzemanyagot használjanak a csapatok, lehet menni napenergiával, bitetanollal, de akár hagyományos dízel olajjal is.



A versenyre két magyar csapat is nevezett, a Győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata és a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata. Az előbbi egy napcellás elektromos hajtású járművel az utóbbi belsőégésű motorral. Ha idén beválik a benzines, jövőre van esély hogy alkohollal próbálkoznak. A gépeket és a csapatokat a budapesti városligeti Műjégpálya területén mutatták be.  (A részletek itt)

A fő támogató a Shell képviseletében felszólalt Erényi Balázs a Shell zrt. Igazgatóságának elnöke, valamint a Shell regionális (Magyarországért, Bulgáriáért, Csehországért és Szlovákiáért felelős) kiskereskedelmi üzletág-igazgatója. Elmondta, hogy miért a furcsa helyzet, hogy egy üzemanyag konszern támogat az üzemanyag csökkentésre, az alternatív hajtások keresésére ösztönző megmérettetést.  A fenntartható közlekedés - azaz az egyéni és közösségi közlekedés biztosítása az alapvető emberi és környezeti értékek megőrzésével – előmozdítása olyan tárdasadalmi kihívás, amelyre a Shell elkötelezetten keresi a megfelelő megoldást.



A sajtótájékoztatón elhangzott: "A Shell hosszú évek óta a fejlesztésnek, kutatások középpontjába helyezi a fenntartható fejlődés, és az olyan technológiák támogatását melyek biztosítják a hosszútávú környezetkímélő közlekedést, valamint az olyan üzemanyagok fejlesztését, melyek biztosítják azt hogy a fenntartható közlekedés biztosítható beleértve a második generációs bioüzemanyagok fejlesztését melyek alapvetően megújuló energiaforrásnak tekinthetők."
Hoppá, ezek szerint a Shellnek vannak tervei a bioetanollal, biodizellel?

Hoppál András Képes Autó sport munkatársa azonnal neki si szegezte a kérdést az előadónak: Ekkora konszern mint a Shell, tud e világon hatni abba az irányba hogy a megújuló energia valós energiaforrás legyen a hétköznapi járművekben is? „Nagyon nehéz válaszolni”  - mondta Erényi Balázs.  "A Shellnek nem lehet olyan globális hosszú távú stratégiája amely azon alapszik hogy bármilyen elmélet alapján egy picit meghosszabbítsa azt a haszonszerzési lehetőséget az iparág számára ami a fosszilis energiahordozók életét fogja meghosszabbítani, nincs is annyi eszköz a kezében hogy vissza tudja fojtani az emberi kreativitás, a tudomány fejlesztését, és nem is hiszem hogy ez a célja. Sőt, ezzel szemben a Shell jelentős erőforrásokat, 100 millió dolláros tételeket fordít a Shell Global Solution vállalatán keresztül a korszerűbb üzemanyagok fejlesztésére, illetve olyan üzemanyagok kutatására, melyek megválaszolják azt a kérdést, hogy milyen üzemanyagokkal fog a jövő gépjárműje közlekedni. Nagyon nagy stratégiai dilemma, hogy az elektromosság vagy a folyékony üzemanyag lesz  a jövő üzemanyaga, és ez milyen arányban fog elterjedni. Ezt a kutatások és az élet fogja megmondani. Nyilvánvalóan van egy lobbizási érdek és lehet ebben szerepe, de a tudomány fogja megadni a választ.  Mindkét oldalon vannak fenntartható megoldások. Az elektromos energia terén az akkumulátorok fejlesztését és ezek töltésének problematikáját kell megoldani, a folyékony üzemanyagok esetén azok a technológiák várnak fejlesztésre melyekkel megújuló erőforrásokként lehet a folyékony üzemanyagokat használni... A válasz: a Shell olajvállalatnak nem feltétlenül az a stratégiai célja hogy az egyébként kimerülőben lévő energiaforrások utolsó cseppjéért harcoljon – amit persze meg fog tenni míg a piaci verseny és a gazdasági környezet ezt kívánja, mert jelenleg nincs alternatívája a fosszilis üzemanyagoknak, De az élen kell  járjon, hogy a jövő hosszú távú fejlődősében a fenntartható megoldásokat támogassa és jelentős erőfeszítéseket teszt  ennek fejlesztése érdekében..."


Erényi Balázs a Shell zrt. Igazgatóságának elnöke

Az elhangzottak után nem tudtam kihagyni, hogy ne kérdezzem meg: a Shellnek mik a hazai tervei a bioüzemanyagokkal. Vagyis tervezik e ezek forgalmazását Magyarországon?
Erényi Balázs elmondta, amit eddig is tudtunk hogy az EU normáknak megfelelve  a benzinbe és a gázolajba bekeverve most is forgalmazza a bioüzemanyagokat. "Nagyon nagy kérdés az azonban hogy bioüzemanyag és bioüzemanyag között is nagy a különbség a Shell jelen pillanatban  forgalmazza a bioüzemanyagokat, de még nem gyárt bioüzemanyagokat. Jelenleg fejlesztés alatt van a Shelnek az az üzemanyag családja ami arra irányul, hogy második generációs bioüzemanyagokat állítson elő melyek már valós megújuló energiaforrásként tekinthetők. Jelen pillanatban a bioüzemanyagok amiket felhasználunk, legalábbis olyan kihívásokkal küzdenek melyek szerint az előállításuk teljes ciklusa alatt a széndioxid kibocsátás az nem csökken, és bizonyos esetben veszélyeztetik az élelmezését a világnak. De ez a kérdés napirenden van."

"Ha az E85 nevű üzemanyagra szeretne rákérdezni, ami olyan üzemanyag ami 85% etanolt és 15%-ban benzin és Európában, Svédországban terjedt el bizonyos mértékben, és tengerentúlon elsősorban Brazíliában. Erre a válasz az, hogy jelenleg nem tervezi a Shell ennek az üzemanyagnak a forgalmazását.  Többek között abból kifolyólag, hogy meggyőződésünk szerint nem feltétlenül  a jelenleg gyártott etanolok képviselik a korszerű bioüzemanyagok hosszú távú jövőjét. "

A válasz egyértelmű, és nem meglepő. Nem kell komoly összeesküvés elméletre gondolni ahhoz hogy megértsük a Shell nem szeretne saját kárára más termékeit forgalmazni. Vagyis amíg a Shell maga nem kezd alkohol gyártásba addig ne is számítsunk arra, hogy a kagyló logó alatt E85 feliratra lelünk.


Búcsúzhatunk az E85-től a Tesco kutakon

Ez áttételesen azt is jelenti, hogy hamarosan a Tesco kutakon is elbúcsúzhatunk az E85-től. Idén februárban jelentették be, hogy a Tesco Global Áruházak Zrt. és a Shell Hungary Zrt. közötti együttműködési megállapodás alapján a Tesco15 évre bérbe adja magyarországi benzinkútjait az olajcégnek, amely teljes körűen üzemelteti majd az állomásokat, azaz mind az üzemanyagtöltést, mind a shopok működtetését ellátja. Valószínűleg a jövőben a shopban már nem tesco árban vehetünk csokit és az erzsébeti és a nyíregyházi Tesconál sem lesz alkohol. A megszűnés dátumát nem tudni, a két cé
g közötti megállapodás a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyását követően léphet hatályba.

2009. 06. 10. » Most már tudni: a részletek itt olvashatóak: Hová lett a Tesco benzin?

Rosszul indul az idei Alternatív hajtású Járművek Versenye


Ma reggel indultam volna Győrbe a Széchenyi Futam gépátvételére. Éppen a kulcsot kerestem, amikor csöng a telefon. Gál János, az elektromos hajtású Kispolszki egyik fejlesztője hívott, hogy sajnos ők nem lesznek ott, mert tegnap - 16 órakor - kaptak egy levelet, hogy kizárták egyesületüket a versenyről. Kizártáááák??? De miért?

19-én rendezte a Bosch az Elektromobil versenyt a Föld Napja alkalmából. 27 környezetkímélő, elektromos hajtású autó szerepelt a rendezvényen, és itt tartott bemutatót az elektromos hajtású Kispolszki is. A verseny végén még néhány kört mentek, amikor az utolsó körben az autó a közönséget védő kordonnak ütközött. Senki sem sérült meg, a Borsod Online-on a a balesetről egy rettenetes minőségű videó megtekinthető.


Bizonyító erejű felvétel

Nem versenyezhetek ha robban


Az üzemanyag problémát megoldottam, az autó átalakítása gyakorlatilag kész. Elkészült az alumínium üzemanyagtartály (V-Max Zsolti munkája), működik a külső benzinpumpa (Popovics Laci Saab szerelőtől kaptam), és az egész installációt a kipakolt csomagtartóba szereltem húsvét napján.

Az etanol-komputer tesztelése és gyári vezetékre való csatlakozás még hátra van ugyan de az egy nagyobb lélegzetvételű dolog, mert mint kiderült, ki kell kapni a gyári tankot hozzá. Ezek csupán legyőzhető technikai gondok, azt hittem egyenesbe vagyok, nem érhet meglepetés. De aztán a múltkor amikor egy rendezvényen találkoztam Lacival, a Futam főszervezőjével, nem mondott jó híreket. Pár napra rá megjött a hivatalos állásfoglalás:


Tisztelt Égő Ákos!
A Széchenyi Futam Szervező Bizottság, illetve a Széchenyi Futam- Alternatív Hajtású Járművek Versenyének szakmai zsűrije úgy határozott, hogy a verseny szellemiségéhez nem kapcsolható hozzá, hogy egy belsőégésű motorral működő jármű, melyben égés történi, részt vegyen a versenyen. Mivel azonban a Széchenyi Futam- Alternatív Hajtású Járművek Versenyének egyik célja, hogy a fosszilis energiahordozók kiváltását ösztönözze, (mint ahogy a tiszta E100 üzemanyag sem tartalmaz fosszilis származékokat), így örülnénk, ha bemutató jelleggel is, de részt venne a Széchenyi Futamon.

Tisztelettel: Petis László
Főszervező
Széchenyi Futam


Ezt most több okból nem kommentálom, elsősorban azért mert a Futam szervezői jó ismerőseim, és úgy láttam nekik is kellemetlen a dolog. Igazából mi áll a háttérben talán majd egyszer kiderül. Amikor pár hónapja beszéltünk a nevezésemmel kapcsolatban akkor szó sem volt ilyesmiről. Nem hiába találtuk ki, hogy még egy alkoholos motoros csapatot is indítunk, amit ennek a hírnek a tudatában természetesen lemondtuk. Alkoholos Vespa nem lesz idén.

Persze, különösebb gond nincs a dologból, mert nem a verseny, hanem a bemutatkozás, és maga a kísérlet a cél.  Legalább megnyugodhatnak azok a hangok akik kritikával éltek, és sportszerűtlennek találták nevezésünket.
Minden programon részt veszünk, még a gépátvételen is. A rajtszámunk E100 lesz.  Ha nem is teljes létszámmal, de már 23-tól csütörtöktől lent leszünk és szombaton 12:00-kor lesz a bemutatónk.

Megvettem! 43200 Ft - 10 liter tiszta szesz


Ilyen hülyeségekre költök ezekben a válságos időkben. Mindegy, ha még rosszabbra fordul a helyzet, legfeljebb megiszom. Egyetlen egy mondat miatt kényszerültem a vásárlásra,a számlán szereplő apró betűs sor miatt: „A termék ára tartalmazza a jövedéki adót, termékdíjat és a csomagolás környezetvédelmi termékdíját.”

Nem akarok ismét elmélyedni a részletekbe (előzmény itt) a lényeg az, hogy így - arany árban -, de legalább hivatalos üzemanyagom lesz a Széchenyi Futamra az Alternatív Hajtású Járművek versenyére. Legalábbis remélem. Mivel autót és motort is indítunk ezért 7-3 arányban osztom a szeszt, az autó javára. Az alkoholnak a versenyre elégnek kell lenni, a megelőző kísérletezéseket majd e85-tel belőjük.