Az üzemanyag műanyag csövön érkezik |
Ezért gondoltam, foglalkozzunk egy kicsit a kérdéssel, nem is kell túlságosan tudományosan gondolkozni, első körben csak a logikára lesz szükségünk.
A jelenleg kapható benzin mindegyike tartalmaz bekevert alkoholt 4,7 %-ban. Sőt ez az érték tovább fog nőni. Vajon létezhet olyan gyártó amelyik ennek tudatában úgy forgalmazná járművét hogy annak üzemanyag rendszere nem etanol álló? Ne vicceljünk már, még a Zsiguli gyári benzincsövének sem lesz semmi baja az alkoholtól nem egy korszerű autónak. Az E85 használatnak bizonyos típusok esetében vannak valós veszélyei de az nem a benzincsőben rejlik.
Érdekességképpen elmesélek egy történetet. Talán tavaly előtt egy rendezvényen oda jött hozzám egy régi ismerősöm aki tudta hogy érdekel az E85 autózás. Kérdezi mit alakítok át az üzemanyag rendszerben. Mondom semmit. Hát az nagy baj, mert a gumi alkatrészek tönkre mennek. Mondom, lehet hogy van olyan gumi ami esetleg tönkre megy, de azt nem tapasztaltam hogy a járműipari üzemanyag rendszerben ilyen előfordult volna. Tudomásom szerint a Bosch is alkohol álló alkatrészekkel szereli az injektorokat. Hát ez az mondja, ők szállítják ezt a nevezett gumi alkatrészt (ami egyébként két O gyűrű) és az bizony az nem bírja az alkoholt. Én csodálkoztam nagyon mert az FFV autók injektora ugyan az mint a benzineseké, de ráhagytam annyira bizonygatta. Azt mondja van erről egy szakvélemény, de majd utánanéz nekem a cégnél.
Pár nap múlva jött az e-mail. Kiderült másra emlékezett. A biodízel és a nagynyomású alkoholos rendszerekben okozhat gondot a tömítés erről szól a figyelmeztetés, az alacsony nyomású jármú üzemanyag ellátás esetén nincs ilyen gond.
Látjuk egy szakember is téved aki ezzel foglalkozik, mit várhatunk dilettáns publicistáktól vagy a szomszéd szerelőtől aki metanolnak mondja az etanolt?
Ezek a gumi és műanyag alkatrészek vannak egy tipikus üzemanyag rendszerben |
Persze előfordulhat hogy egyes járművek üzemanyag-alkatrészei valamilyen módon reagálnak az alkoholra. A szesz hatására ezek az alkatrészek méretükben változhatnak, pontosabban megdagadhatnak. Például amikor a Visteonnál jártam akkor mutattak nekem egy AC pumpa házat aminek alsó fele műanyag sínen csúszott. Akkor azt az információt kaptam, hogy ez a műanyag az alkoholtól kicsit megdagadhat és esetleg ezért megszorulhat, nem követi annyira az üzemanya tank változását ezáltal a szintjelző műszer téves értéket szolgáltathat. EZ a sok-sok ház közül egyetlen egy esetben lehetséges.
Hallottam üzemanyag pumpa meghibásodásról is de csakis kizárólag a VW csoport járműi esetében. Ott is sok esetben a szűrő időben történő cseréjével megelőzhető lett volna a baj.
A legolcsóbb üzemanyagcsőnek sem lesz semmi baja |
Természetesen magam is végzek kísérleteket, egy öreg Saab AC pumpa alkatrész (ami egyébként a benzinben is tönkremegy ha sokáig áll az autó) áll alkohol alatt most már három éve persze méretváltozás nélkül. Egyéb tipikus üzemanyag rendszer alkatrészeket tavaly dunsztoltam. Három injektor szelepből származó tömítést, egy műanyag üzemanyag csövet és egy hagyományos - a biai autósboltban kapható - puha textil erősítésű üzemanyag csövet raktam alkoholba. Most egy év után ennek a cikk kapcsán kivettem és megvizsgáltam. Természetesen nincs jele a változásnak egyetlen alkatrész esetében sem, a csövet megmértem és összehasonlítottam az eredeti mérettel. A méretváltozás: 1 tized ami mérési hiba is lehet.
A cső hivatalosan 8-as |
De most még durvábbat teszek. Kiöntöttem a régi szeszt, és tiszta alkoholba áztattam ugyan azon alkatrészeket. Pár hónap múlva megnézem vajon a tiszta szesz is ilyen jót lakmározik mint az E85?
A teszt tovább folytatódik tiszta alkoholban |
7 megjegyzés:
az alkohol megeszi a gumit - ez jó! :)
még szerencse, hogy a benzint az e85 nem "eszi meg"
a VW csoportos járművekben valóban gyakori az ac halálozás, csak a közvetlen környezetemben 4 ilyenről tudok és egyértelműen az e85 miatt volt.
a saját autómé is gyanúsan zajos lett még a nyár folyamán, ezért a hosszabb utakra egy különálló üzemanyagrendszerrel indultam útnak...
jónéhány hónapja eltűnt a zaj és azóta sincs semmi baj.
Miért egyértelmű, hogy az E85 miatt volt? Skodákba pl annyira rossz minőségű AC pumpákat raknak, hogy benzinnel sem élik meg sok esetben az élettartamukat (160e km). Meséltek az egyik szervízben arról is, hogy sokat még garanciaidőben cseréltek, és azok nem is láttak E85-öt.
Nem is csoda, hogy nem élnek sokat, olyan kicsi a kommutátoruk, mint egy kis elemes játékautó motorjának... de legalább olcsó volt a gyárnak.
Ez az E85 megeszi a gumicsöveket téma mindig megmosolyogtat, mert mindig az a kép villan az eszembe, amikor kiskoromban a C64-es gépen az ismert pacman játékot nyomtam :) Kéne egy ilyen játékon csinálni online felületre, amiben egy E85 feliratú zöld színű pacman egy benzincsövön megy végig, nem a labirintusban :D
Valóban, a VW csoport olcsóbb autóinak üzemanyag pumpája benzinnel is hamar tönkremegy.
2T Trabantba ne tankoljatok E85-öt, mert megeszi az üzemanyagszivattyút. :-)
Nekem Skoda Octavia I. és Octavia II -esem is van.Az I-esben 385000 km után cseréltem az első üzemanyagpumpát.350000 kmnél tetttem be az etanol átalakítót.Tehát a 10 éves széthajtótt üzemanyagpumpám is még, csak etanollal kibirt 35000km-t.A II-es Octáviámba is van átalakító.Kb 20000km-t mentem vele etanollal.Semmi baja egyik autómnak sem.
Az elözőekben tárgyalt gyenge minőségű üzemanyagpumpák híre csak részben igaz.Kb. 3-4 éve Törökországban gyártatott üzemanyagpumpát a WV csoport.Ezek tényleg rossz minőségűek voltak.De ez a sorozat hamar lecserélésre került.Beszállítót váltott a Wv.
Péter
Én egy renyómat akarom átalakítani, ez egy 2002-es clio 1,6 16V-s itt okozhat problémát? Nemtudom, hogy viselné az üzemanyag rendszer az etanolt. 1x keverve raktam bele benzinnel hidegen mindig kigyújtogatta a befecskendezésre a hibalámpát. Volt hogy üzem melegen is. De ahogy kijártam belőle teljesen utána megint normálisan ment. Nem lett gépre kötve utána és nem is lett törölve a hiba napló. Bár az ECO lámpa folyamatosan ég.
Megjegyzés küldése