A címben feltett kérdést szinte nap mint nap felteszik. A felhasználó nehezen érti, hogy a 15% benzin tartamú E85-öt miért emelik ugyanolyan mértékben, mint a tiszta benzint. A tendencia sajnos nagyon rossz irányba mutat, ugyanis az áremelkedésekkor a 70-90 forintos különbséget tartják folyamatosan, nem fix % értékkel történik a változás.
A holtankoljak.hu adatai alapján 2010. január 11-én egy liter benzin 317 Ft volt, az E85 219 Ft. Egy évre rá, 2011. január 10-én ez a szám 364/262-re változott. Első ránézésre azt mondhatjuk, minden rendben, az árváltozások ellenére megvan a kb. 100 Ft különbség. Nincs minden rendben.
Ha nem százalékosan tartják az árrést, hanem forint alapon, akkor az arány egyre rosszabb, ahogy jelen példánkban: tavaly 44% volt a különbség az alkohol javára most csupán 38%. Tudomásom szerint a gyártó jelenlegi álláspontja az, hogy az E85 országos átlagára és a benziné között 35% árrést kívánnak tartani. Ez az árrés jelenleg is megvan, de érthetetlen mi alapján határozták meg a 35%-ot. Ez az érték - több éves tapasztalattal a hátam mögött kijelenthetem -, pont a határon való használathoz elég. Az üzemanyag minőségének egyenetlensége sajnos még ennél rosszabb értékekhez is vezethet. Ha az árrés a tavalyihoz hasonlóan 44% körül alakul, akkor már jobb a helyzet. Egyébként vannak olyan helyek, ahol kedvezőbb áron kapható E85, a szórás óriási. A minap az egyik AGIP kúton 270 feletti árat láttam. Haha.
Nézzük csak, mi az, ami a benzinnel párhuzamos E85 áremelést indokolja?
Elsősorban nem szabad elfelejteni azt, hogy az alkoholt is valamiből kell előállítani, jelesen ez a kukorica. A kukorica ára sem konstans, a piaci tényezők legalább annyira befolyásolják, mint az olaj árát. Ráadásul mezőgazdasági termékről beszélünk, amelynek árára az időjárás is nagy hatással van.
Ezen a téren elég rosszul állunk mostanában. A minisztérium tájékoztatása szerint 280 ezer hektárt borított belvíz december elején, ebből 160 ezer hektár volt szántóterület. Az MgSzH december 13-i jelentése szerint nem végeztek időben a kukorica aratásával a gazdák. A kukorica termőterülete 1,117 millió hektár volt az idén, amelyből 1,036 millió hektáron takarították be a terményt. Összesen 6,964 millió tonna került a magtárakba a jelzett dátumig. Az őszi vetést is hátráltatta a csapadékos időjárás. A vetések minősége az ítéletidő miatt rosszabb, mint egy évvel korábban. Tavaly év végén a gabonafélék termelői ára 30–70%-kal magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában. (forrás: http://agrarium-profit.hu)
Szóval nem kell nagy agráripari elemzőnek lenni, hogy lássuk az E85 alapanyagának ára komolyan emelkedett, ezáltal a végtermék is drágább lesz. Zárójelben jegyzem meg, hogy a gyártó azért rutinosabb annál, hogy a legkedvezőtlenebb időben vásároljon alapanyagot, de ez egy másik történet.
Ezen kívül van egy másik nagyon fontos tényező, ami miatt az E85 ára nem lehet drasztikusan alacsonyabb, mint a benziné. Ez pedig a politika.
Azt tudjuk, hogy az E85 bioüzemanyag tartama jövedéki adómentes. Az adómentesség elviekben 2014-ig terjed, de ez nem jelent semmit. Ha most a kormányzat gondol egy nagyot, és potenciát lát az E85 adótartamában - és az eladásokat látva miért ne látna - akkor ez a kedvező jövedéki adómentesség egyik pillanatról a másikra ugrik. Nem titok, vannak érdekképviseletek, akik erősen dolgoznak, hogy ez a folyamat mihamarabb bekövetezzen. Jelenleg Magyarországon a MOL lenne az első, aki tort ülne az E85 sírjánál. A MOL a biodízel gyártásában érdekelt, ezt a vonalat erőlteti kormányzati szinten is, hogy milyen eszközökkel, az nem ennek a cikknek a tárgya.
Abban a pillanatban, ha a benzin és a bioetanolt közötti olló tovább nyílna, vagyis azt mondom, hogy fogyasztói ár talán a realitásokhoz közelebb állva a bioetanol javára alakulna, akkor az olajosok azonnal piaci árelőnyt harsognának, és követelnék a támogatások megszüntetését. Így is folyamatosan túldotálással támadják a bioetanolt.
Persze az egy csöppet sem érdekli ezeket a gazdasági csoportokat, hogy az a dotálás miért is van, és az Unió miért támogatja a megújuló vonalat, hiszen a környezetvédelem sosem volt erőssége az olaj lobbinak. Ők, mint piaci riválisra tekintenek a bioetanolra, és gazdasági ellenfélként kezelik, ami az utóbbi időben kicsit megkavarta az olajoshordót.
A felháborító csak az, hogy a sötétzöld, magukat környezetvédőnek tartó szervezetek, a minden alapot nélkülöző kirohanásaikkal szépen adják a lovat az olaj alá, hogy ezzel a csodás képzavarral éljek.
Vagyis összefoglalva, a megemelkedett hazai gabonaárak miatt emelkedik a bioetanol ára is, ráadásul az olaj lobbi miatt rákényszerülnek a mesterséges árkövetésre. Persze ne feledjük, ez azért jól jön a forgalmazónak, viszont a védelmében azért annyit tudni kell, hogy úttörőként a hazai piacon komoly beruházásokat végzett, melynek gyümölcse csak most kezd beérni. Ennek köszönhetően is erős az E85 hazánkban.
Illetve talán kevesen tudják, hogy az E85 forgalmazása a benzinkutaknak sem rossz bolt. Én még nem láttam őszinte benzinkutast az E85-re panaszkodni mostanában. Meglévő infrastruktúra esetén kb. 4-500 000 Ft-ba kerül az E85 bevezetése, ami egy tartálytisztításból, néhány apró átalakításból, hitelesítésből áll. Általában a 98-as benzint cserélik E85-re, így a váltás után a napi eladott 100 liter helyett akár 1000 fölé is felugorhat ugyanazon oszlop forgalma egy olyan üzemanyagból, amin több a haszon.
Mi lehet a megoldás? Pont ugyan az, ami a benzin áremelése esetén: semmi. Tűrni kell, amíg lehet, kihasználni a minimális nyereséget, ha egyáltalán adódik, aztán ha úgy alakul, elfelejteni az E85 kútoszlopot.
Remélem, ez azért nem következik be.
BANNER
_
26 megjegyzés:
A világ semelyik másik országában nem lenne elképzelhető ami itthon történt hogy egy újabb óriási piaci résztvevő színrelépése a árak emelkedését hozza magával. Vicc, itt Budapesten az AGIP kutakon 276Ft árakat látni, elment ezeknek a józan eszük...
Az AGIP piaci megjelenése azonnal emelte az árakat. Azóta kizárólag csak emelt. Amikor csökkent a benzin ára sosem csökkent az E85 vele. Ez az egész egy külön cikket érdemelne.
én eddig az AGIP-nál tankoltam, a kedvezménykártyával viszonylag jó árat érhetünk el. De a 275 Ft már húzós. Megy a holtankoljak keresés tankolás előtt.
Majd 1 éve szereltettem be az átalakítót (60 ezer Ft) és nem hozta be az árát, pedig majd' 20-25 ezer Km-t mentem. Az ilyen árak pedig nem éppen hasznosak.
Talán rdemes lenne az ilyen cikkekben 1-2 mondatot az LPG-re is szánni, most az literenként kb. 200 Ft, ami picit jobb arány a 365 Ft-os benzinhez képest.
Ne aggódjatok, pár év és úszni fogunk a bioüzemanyagokban. Hamarosan megjelenik egy új nyersanyaga az etanolgyártásnak. A jelenlegi technológiával egy hektárnyi kukoricából kb. 2,5 hektoliter bioetanolt tudnak előállítani, de az új nyersanyaggal hektáronként megközelítőleg 47 hektoliter szeszt lehet majd előállítani. Ez az új nyersanyag nemcsak az üzemanyag gyártásban lesz hasznos, hanem a városi levegők tisztításában (un. bioreaktor), és jelentős mennyiségű CO2 tud megkötni. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a bioüzemanyagok nem a legjobb és legvégső megoldás a környezetkímélés szempontjából. Nem ragadhatunk le itt mint ahogy tették az olajszippantók. A kutatást nem szabad abbahagyni, ha azt akarjuk hogy 200 év múlva is éljenek az utódaink ezen a bolygón.
Szégyen ami ebben az országban megy.Legalább a kormány támogatná annyira,hogy megértessék az emberekkel,hogy ez a jövő.Magyarország felvirágozhatna belőle.
A kormánynak rövid távú elképzelései vannak csak, mint ahogy ez az elmúlt időszakban bebizonyosodott több oldalról is. Márpedig most a mol nagy aduász a kezükben, főleg hogy rengeteg részvény "államosítva" lett a MNYP-tól. A molnak meg nem érdeke a bioüzemanyag, neki a kőolajszármazékból van csak jó üzlet. A magyar E85 forgalmazás engedélyekhez kötött, és ebben kőkeményen ki van kötve az előírányzott 34-35% árrés. Ha ez sokkal nagyobb, mol pajtás megy, és bemószerolja az illetékeseknél a gyártót. Sajnos itt záródik is a kör, mivel ez a piaci szegmens jelenleg a megtűrt kategória, egy tollvonással el lehet intézni. A toll pedig igencsak rezeg az illetékesek kezében, akiknek a fent említettek szerint másban van érdekeltségük... sajnos ez van, ez is várható még egy darabig.
Kérdés, hogy nem érné-e meg vállalkozóknak például Ukrajnából behozni. Végül is az állam mi vagyunk.
A MOL-nak igen is érdeke a bioüzemanyag. Ahogy a cikkben is írtan. Csak az arányok mások. Ne feledjük, hogy részesedése van a szlovák etanolgyárban a bekeverésre szánt alkoholt nagyrészt ott állítják elő. Ezen kívül a MOL a biodízelt támogatja szintén saját érdekeltségek miatt. Természetesen a fő csapásirány a fosszilis.
Szerintem áttörést az hozna ha a MOL is elkezdene E85-tel foglalkozni.
"Márpedig most a mol nagy aduász a kezükben, főleg hogy rengeteg részvény "államosítva" lett a MNYP-tól."
Hát én ezt nem értem. A magánnyugdíjpénztárra gondolsz? Mi köze ahhoz a MOL-nak?
a biodízellel csak az a gond, hogy nem jelent jobb megoldást a dízelnél mert több a károsanyag kibocsájtása a járműveknek. Viszont a dízeles járművek is simán elmennének szesszel (kis átalakítást igényel). Mi lenne ha egy dízel autóba belenyomnánk az E85-öt? Valaki próbálta már?
Már látnám hogy lehet biodízelt kapni,mondjuk 300 forintért.de nem lehet..
A biodízel több szempontból is dráma. Itt írok róla:
Dízel helyett alkohol is lehetne
Szerintem szerencse, hogy nem kapható.
A kiváló CO2 megtakarítás mellet több probléma van a biodízellel kapcsolatban.
* Elsősorban az olaj előállítása viszonylag korlátozott mennyiségben történhet. Amíg alkoholt szinte mindenből lehet készíteni az algától a fűrészporig, addig biodízelt kizárólag olajtartalmú növényekből.
* A biodízel üzemű gépjármű működésekor rosszabb kibocsátási értékekkel bír, mint hagyományos társai. Például egy Euro 5-ös motor Euro 4-esre esetleg 3-asra minősül vissza biodízellel.
* Biodízelt kizárólag folyamatosan működő járművekben szabad használni, mert az olaj avasodik, megdermed. Például tűzoltósság nem használhatja.
* A tisztán biodízel üzemű gépkocsik olajcsere periódusa negyedelődik.
* Bár Magyarországon termelés és finomítás is történik, nem kapható biodízel, sőt semmilyen szabvány nem vonatkozik rá (kivéve a dízelbe való bekeverés).
Ákos! Pénztárakban rengeteg mol részvény volt, ami most visszaáramlott az államhoz, illetve volt még visszavásárlás is, azt hiszem az oroszoktól... eléggé megnőtt az állami részesedés ezáltal. Így az érdekeltség is. Mivel a mol tulajdonában nincs etanolgyár, ezért vásárolnia kellene a cefrét... szerinted melyikben van nagyobb érdeke? A 40-50ft-os foszilis alapanyagban, vagy a 150ft-os etanolban? Egyébként tudtommal a magyarországi bekeverésekhez a hungrana adja az alapanyagot, vagy legalábbis nagy részét (plusz külföldre is adnak el).
A molnak jelenleg szikrányi érdeke sincs az etanolban... elég erős ellenkampányt is folytat ellene a színfalak mögött.
Rosszul tudod. A MOL-nak van érdekeltsége etanol gyárban. Nagyon is. :) A bekeverésre szánt etanolt maguknak állítják el, igaz nem Magyarországon. Régen volt amikor a Hungranától vásároltak, akkor sem ők.
A MOL az E85 ellen folytatja a kampányt.
Tudtommal a molnak két bioüzemanyag gyárral van kapcsolata (részvények 25%-a +1), egyik Szlovákiában, másik Komáromban van... és mindkettő csakis biodízelt állít elő. Azt is bennfenntestől hallottam nemrég, hogy a mol a hungranától veszi bekeverésre az etanolt. Persze ezt még nem láttam hivatalosan leírva sehol, de az ellenkezőjét sem.
Sajnos rosszak az informátoraid :)
http://www.mol.hu/hu/a_molrol/sd/gazdasagi_fenntarthatosag/uzletfejlesztes/a_jovo_kihivasai/jovo_energiaja/
Megnéztem, a mol oldalán is csak a biodízel üzemekről beszélnek, amiben részük van, etanolról egy szó sem esik náluk... láttad leírva is valahol, hogy a molnak saját szlovák etanolüzeme van? ez engem is érdekelne :)
Leírva nincs.
üdv!
Én mindig próbáltam a legolcsóbb helyen tankolni, nyilvántartást is vezetek a költségekről. 235/331 (40,8%)volt november végén, most 260/355 (36,5%). egy tipikus agip 30-35% árelőnnyel bír.
az agip 20ft-ot emelt, a benzin átlagára 25ft-tal nőtt.
noha a jármű hivatalosan 98-as benzint kérne, 95-öshöz képest 34% többletfogyasztás jön ki országúti 90 mellett 520km-re, 2db hidegindítással. (városban 31-32%)
sokkal nyugodtabb az életem, ha nem idegesítem magam a gusztustalan e85 áremelések miatt és visszatérek a benzinhez.
bye
Amikor csökken a benzin ára az AGIP sosem (!!!) csökkentette párhuzamosan az E85 árát ahogy emelésnél szokta. Ezen a héten sem. Gyakorlatilag az AGIP piacra lépése óta kizárólag csak emelte az E85 árát.
Hát undorító gusztustalan dolog amit az elmúlt egy évben műveltek az etanol árával! Komolyan mondom abszulút semmi, de semmi értelme nincs már az etanolnak a benzinnel szemben, ha a költségeket nézzük! Gyakorlatilag semmi haszon nem származik belőle, átlag éves futásteljesítményt és átlagautó(s)t feltételezve. Vagy ha mégis, olyan kevés, hogy elhanyagolható.
Nagyon örülök, hogy nem tetettem átalakítót a kocsimba, mert teljes csőd lenne az is. Így lehetetlenítettek el egy "szépreményű" üzemanyagot.. Ez magyarország, gratulálok!!
Kiváncsi voltam, hogy ma csökkentik e az e85 árát, ugyanis az elmúlt hetekben a legkisebb benzináremelést is etanol áremelés követte. Most 7 forinttal csökkent a benzin, az e85 maradt. Árrés pedig lecsökkent 30-31%-ra, és nem agipos árral számolva.
Nevetséges, rengeteg helyen még most is emeltek az e85 árán.
Szégyen!!!!!!!!!
Névtelen írta...
a biodízellel csak az a gond, hogy nem jelent jobb megoldást a dízelnél mert több a károsanyag kibocsájtása a járműveknek. Viszont a dízeles járművek is simán elmennének szesszel (kis átalakítást igényel). Mi lenne ha egy dízel autóba belenyomnánk az E85-öt? Valaki próbálta már?
2011. január 23. 15:17
Sziasztok! én évekkel ezelőtt láttam Győrben az egyetemen egy Diesel E85 üzemű Scania Buszt!!! tehát öngyulladással dolgozott, de E85 és egy speciális adalék keveréke volt....
Ezen az oldalon is olvastam már hasonlóról ha jól emlékszem....
Megjegyzés küldése