BANNER

_

Az alkohol története


Vajon tudjuk e, hogy a tegnap éjszaka elfogyasztott vagy az üzemanyag tankban szilveszterező alkohol honnan eredeztethető?
Az alkohol történetét több forrás is az ókortól kezdi, vegyületként először az iszlám alkimisták állították elő, sőt az alkohol elnevezés az arab al kukul szóból származik, ami finom port jelent, és köze sincs az alkoholhoz. Az alkohol elnevezést Paracelsus majd Lavoisier is átvette és gyakorlatilag így terjedt el a köztudatbam.  96% tisztaságú alkoholt legelőször 1796-ban a Szent Pétervári Akadémia kémia professzora állított elő faszénszűrő segítségével és csupán 153 évvel ezelőtt publikálták az alkohol szerkezeti képletét.

Az alkohol üzemanyag vonatkozását nézve sokszor emlegetett tény, hogy 1908-ban a legendás Ford T-modell is először alkohollal üzemelt. Ráadásul a Ford-T-t követő A-modell univerzális hajtású, FlexFuel jármű volt sőt, akkoriban a Ford háza táján az alkoholt a jövő üzemanyagaként emlegették. A 20-as és a harmincas években nem túl nagy sikerrel, de megindult az amerikai etanol-program. Európában a világháborúk miatt megfogyatkozott készletek helyezték előtérbe az alkoholt. Például 1927 és 1942 között a benzin-alkohol 1:4 arányú keverékét Motalko néven Magyarországon is forgalmazták.
A közel-keleti kőolaj-ellátásizavarok, az 1973-as olajembargó, valamint a korai környezetvédelmi törekvések miatt az Egyesült Államokban az 1970-es években ismét az etanol felé fordult a figyelem. Az amerikai 1978-as energiaadó-törvény 4 cent/gallon adókedvezményt adott annak az üzemanyagnak, mely legalább 10%-ban tartalmaz etanolt. Az adókedvezmény a mai napig megmaradt, bár mértéke változott.

Az alkoholos autózás őshazája Brazília. Már a húszas évek végén, a harmincas évek elején rendszeresen használták a cukornádból előállított alkoholt járművek hajtására. A brazil alkohol külön fejezetet érdemel, nem is szeretnék nagyon belemélyedni. A lényeg az, hogy Brazília a világ második legnagyobb etanolgyártója és exportőre. Brazília és az Egyesült Államok együtt a világ etanol üzemanyag-termelésének 89%-át tették ki 2009-ben.

2005 májusában néhány szervezet (Abengoa Bioenergia − Spanyolország;BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF) – Svédország; Compaňía Logística de HÌdrocarburos (CLH) – Spanyolország; Ethanol Union – Franciaország; Ford Motor Company – Egyesült Királyság; Royal Nedalco – Hollandia; Sekab – Svédország.) asztalhoz ült, és egy workshop szerződés formájában létrehozták a CWA 15293 dokumentumot, ami gyakorlatilag Európában az E85 szabvány lett. 2006 szeptemberében Magyarországon a dokumentum felhasználásával rögzíti az MSZ CWA 15293 szabvány a gépjármű-hajtóanyagok között az E85 etanol követelményeit és vizsgálati módszereit. Talán kevesen tudják, hogy 2010 nyarán a Magyar Bioetanol Szövetség kezdeményezésére szabványosították az E20 (20% alkohol tartalmú) üzemanyagot is. Hazánkban jelenleg a szabadegyházi Hungrana Kft. gyárt közlekedés céljára E85 üzemanyagot kukoricából.

Bár 2007-ben több kezdeményezés indult, tudomásom szerint 30 felett volt a kiadott engedélyek száma, mégsem valósult meg újabb alkoholüzem beruházás. Jelenleg egyetlen egy épülő üzemnek, a dunaföldvári etanolgyárnak van reáliása.

Az etil-alkoholnak a történelemben és a kémia dicsőségfalán is ott a helye. Rengeteg élelmiszer-ipari termék, tudományos felfedezés forrása, hatékony gyógyszer, vegyi- és üzemanyag. A világon a legelterjedtebb bódító anyag és a misebor képében vallási szimbólum.

2011-ben az etanolblog.hu oldalon - ahogy eddig is - elsősorban az E85 autózással kapcsolatos érdekességeket, méréseket, tapasztalatokat fogok publikálni. Örömmel fogadok minden észrevételt, és ha valakinek van megosztani való története keressen meg bátran ha érdemes összehozunk belőle egy érdekes anyagot. Nincs fogadalom, de a jövőben talán sikerül egy kicsit jobban közreműködni partnereinkkel, barátainkkal is.
Ennek a törekvésnek az első példája a alkohol történetéről szóló részletesebb cikk mely azon az oldalon jelent meg ahol nem csak az alkohol hanem a zsír is összeköt.
Malackaraj.hu: Új és örök szövetség: az alkohol történelme I/II.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hidegindítást hidegindító spray helyett karburátorba fújt öngyújtógázzal helyettesítsétek!
Nem károsítja a motort, valamint megfelelő adagolással pár másodpercig "simára járatható" vele a motor.

És az öngyújtógáz palackja olcsóbb is, mint a hidegindító spray :)

Égő Ákos írta...

Hát ez tök jó ötlet.
Van egy öreg Saab 99-esem, kipróbálom valamikor.

Józsi írta...

Hagyományos karburátoros peugeut 205,+ablakmosó tartály,benne benzin,közvetlen a torokba fecskendez /kb 5ml/ -10C°-ban is gondtalanul indul.

Megjegyzés küldése