BANNER

_

Épülő etanol gyárak - Dunaalmás


Elérkeztünk harmadik épülő etanolgyárunkhoz. Szándékosan hagytam a végére, mert nagyon sok a bizonytalanság az építkezéssel kapcsolatban. Most az év végéhez közeledve sem lehet semmi biztosat állítani, sőt a legújabb fejlemények szerint nem is az etanol, hanem a biogáz üzemként indul első körben.

A 2010. március 18-i Magyar Közlönyben jelent meg a 60/2010. (III. 18.) Korm. rendelet a DUNA-ETANOL Zrt. Bioetanol-Biogáz-Kiserőmű projekt Dunaalmás község közigazgatási területén megvalósuló nagyberuházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról.  Az NFGM/2005/2010 számú tervezet mindenki számára megtekinthető.

Tulajdonos: DUNA-ETANOL Mezőgazdasági Terményfeldolgozó Zrt.
Székhely: 2890 Tata, Komáromi u. 47.

Adószám: 13835046

Ennél több adatot, ha meggebedek sem találok. Nemhogy weboldal, de még publikus e-mailcím sincs. A tulajdonos mély titoktartásba burkolódzik, interjút nem ad. Ez már eleve izgalmassá teszi a projektet, az eddigi két épülő beruházásnak legalább weboldala volt, bár megkeresésemre egyiktől sem jött válasz.


A Duna-Etanol Zrt.  kérelmet nyújtott be a hatósághoz, melyben kérte a Dunaalmás, 0661/3., 0633/26., 0634 helyrajzi számú ingatlanokon történő bioetanol-üzem megvalósításának és üzemeltetésének engedélyezést. Ez gyakorlatilag a 10-es és az egyes út metszéspontjának egy kilométeres körzetében van, a telephely az 1-es útról érhető el. A tervek szerint a 10-es számú fő közlekedési úton etanol töltőállomás lesz (nem E85 kút!).

Nagyon furcsa dolog történt, amikor a napokban a Google térképen kerestem a helyet. Sehol sem leltem a piros tetejű épületeket, pedig pár hónappal ezelőtt még magam is láttam.
A körülbelül 140 millió eurós költségvetésű projekt teljeskörű koordinálását fővállalkozóként az DBM Energiatermelő Zrt. szakolyi bioerőművének kivitelezésében is közreműködő ELME Ipari Csoport Zrt. (EIG) fogja biztosítani saját mellett megbízott szakemberek bevonásával.  Az építkezés a tervek szerint 2010. április 1. és 2011. szeptember 30. között zajlana. A beruházás barnamezős, a korábbi években előkészített ipari park infrastruktúráját felhasználva építik.

Az eredeti elképzelés szerint a fő-tevékenység az alkoholgyártás. Erjesztéses eljárással 13-14 tf%-os etilalkoholt állítanak elő, ezt 95%-osra töményítik desztillálással, majd molekula-szűrővel víztelenítik.

A dunaalmási üzem a tervezet szerint évente
  • 340 000 tonna kukoricát dolgozna fel,
  • 124 000 m3 bioetanolt gyártana,
  • 70 488 megawatt villamos energiát állítana elő,
  • 2772 tonna csíraolajat gyártana

A keletkezett DGS mellékterméket a telepen létesítendő energiaközpontban elégetnék, ezáltal az üzem külső energiaigénye minimalizálható. A vízellátást 100 m3/óra csúcsteljesítményű fúrt kútból biztosítanák, az üzem frissvíz igénye 28-30 m3/óra. A tevékenység során ipari és kommunális szennyvíz keletkezik, ezt külön belső rendszerben gyűjtenék. A ipari szennyvizet tisztítás után újra felhasználják a technológiában és a hűtőtornyokban. A kommunális szennyvizet szennyvíztisztítóban tisztítják, majd a helyi Fényes-patakba vezetik.

A cég a termelést illetően - a dunaföldvárihoz hasonlóan -  elsősorban exportban gondolkodik. Vagyis E85 keverőüzem létesítése nincs a tervek között, hazai üzemanyag gyártás nem lesz. Ugyan még egyetlen liter etanolt sem állított elő az üzem, de az ügyvezető állítása szerint konkrét megrendelésekkel rendelkeznek Németországból, Angliából és Svédországból. Sőt  500 millió liter alkohol előállítására érkezett megrendelés a 124 millió liter etanol kapacitásúra tervezett üzemhez.
A gyár működtetéséhez a tervek szerint közvetlenül 101 dolgozóra lesz szükség.

  • Bioetanolüzem: 42 fő
  • Biogázüzem: 13 fő
  • Kiserőmű: 20 fő
  • Egyéb, irodai: 26 fő
Természetesen közvetve ez a szám 800-1000 főre rúghat.

A környezeti terhelést tekintve a beruházás területén és követlen közelében sincs „Natura 2000” oltalom alatt álló terült. Érdekesség viszont, hogy a tervezett üzemtől pár száz méterre található Almásfüzitő döglött vörösiszap-tározója.

Megfelelő háttérinformáció hiányában mindig érdemes a kocsmában vagy a szomszédban kérdezősködni. Én a legilletékesebbhez, a Dunaalmás ügyeivel foglalkozó bloghoz, a Dumaalmas.hu-hoz fordultam. Vajon ők, mint helyi lakosok, hogy látják a projektet, milyen reményeket fűznek a beruházáshoz.

Nem mondom, hogy felvidított, amit hallottam. Bár Dunaalmás új vezetése - az előzőhöz hasonlóan - maximálisan támogatja a projektet, a dolgok mégsem úgy folynak, mint ahogy tervezték. A Duna-Etanol Zrt. hátterében Hordós István, egy helyi milliárdos vállalkozó áll, aki 100%-os tulajdonosa a cég részvényeinek. Jelenleg működő gabonatárolói vannak Dunaalmás határában, a tervezett beruházás helyszínén. 2009-ben 17 milliós iparűzési- és építményadójával a falu egyik legjelentősebb adófizetője volt. Az önkormányzat munkahelyteremtő beruházás reményében 2010-ben jelentős adókedvezménnyel támogatta, 14 M Ft építményadót engedett el, valamint esetében a négyzetméterre kiszabható adót 800 forintról 300 forintra csökkentette. Szeptember végén egy választási nagygyűlésen komoly vita bontakozott ki, mert a helyiek egy része a kedvezményekért cserébe nem látta a projekt előmozdulását, és az állítólag korábban beígért 100 munkahelyből egyet sem.   


Hordós István már a szeptemberi gyűlésen is hangoztatta, hogy a Duna-Etanol Zrt.  fő tevékenysége nem is biztos, hogy a bioetanol lesz, hanem inkább biogáz, sőt Közép-Európa legnagyobb biogázüzeme címre törnek. Nem érezte magát hibásnak semmiben, akkori állítása szerint a bionenergetikai komplexum projekt szeptember 31-éig (!) bekerül a kormány cselekvési programjába, és viszik Brüsszelbe. Decemberben talán el is indulhat a megvalósítás, ha nem Dunaalmáson, akkor máshol.

Ez a kijelentés kicsit furcsa. A 60/2010. (III. 18.) Korm. rendelet elég határozottan definiálja a beruházás helyszínét. Amennyiben más területen indul el a projekt, a törvény ilyen formában nem vonatkozik rá. Bizonyára örömmel látnak egy ilyen jellegű létesítményt a szomszédos Szomódon, Naszályon vagy bárhol a térségben, de egy új helyszín nem fog gyorsítani a dolgon.

Ha optimisták vagyunk és bízunk a beruházás sikerében, akkor is van egy-két elgondolkodtató dolog. Az üzem az első tervek szerint 340 000 tonna kukoricát dolgozna fel. Ez az érték közel annyi, amennyit a Hungrana jelenleg etanolra fordít. Ők évi egymillió tonna körül dolgoznak fel, kb. 400 000 tonnából lesz alkohol, a többiből egyéb cukoripari termék. A legutóbbi híradások Dunaalmáson  már csupán 100 000 tonnáról beszélnek, de az sem kevés, egy közepes üzem kapacitása. A gond ott kezdődik, hogy túl közel vannak a nagy etanolüzemek. A szlovák - egyébként erős MOL-os kapcsolatokkal bíró Enviral - Leopoldban van, innen kb. 120 km-re. A Hungrana Szabadegyházán csak 90 km-re, a hamarosan induló, szintén nagy kapacitású dunaföldvári üzem 140 kilométeres vonzáskörzetben helyezkedik el. Nem nehéz belátni, hogy a nyersanyagellátás terén nem indulna jó eséllyel a dunaalmási üzem. Három nagyvállalat morzsáiból nem lesz könnyű gazdaságosan termelni.

Én drukkolok, de azt hiszem, a kabai üzemhez hasonlóan ide is tehetünk egy pipát.

(Köszönet a fotókért  a dumaalmas.hu-nak)

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Azért érdekelne mi a különbség az etanol töltőállomás és az E85 kút között.
+ úgy néz ki ebből semmi nem lesz. Miért nem tesznek ilyen üzemet szabolcsba vagy borsodba? Meglenne a 100 km távolság is...

nyitom írta...

Elkeserítő az etanol árképzése is. Lehet, hogy lassan megéri a szomszéd országokba járni érte? Mindenesetre lehet, hogy nagyobb civil összefogásra lenne szükség mert "azembereket" szeretik hülyének nézni és sajnos ezt ma még büntetlenül megtehetik.

Andreana írta...

nem tudom, hova fog még menni az etanol ára, de én most ott tartok, hogy a gyárilag etanolos FFV autómat tegnap alakították át gázossá. Az még mindig olcsóbb, bár lassan az is megy felfelé.

Égő Ákos írta...

Az etanol töltőállomás kizárólag bioetanol töltésére való. Tartálykocsik itt tankolják fel a tiszta bioetanolt és viszik bekeverésre. Az E85 az ugye már alkohol és benzin keveréke. Vagyis Dunaalmásiban nem E85 kút hanem etanol töltőállomás lenne.
Egyébként eddig egyetlen említett etanolgyár esetén sem tervezik a Hungranához hasonló E85 keverőüzem létesítését!

fm2k írta...

Érden még 235 a pálesz, rohamozzátok meg mihamarább! A 265-ös agip ár felveti bennem a kérdést, miért nem 1000ft-ért adják ha egyértelműen az etanolpiac rombadöntése a cél?

Nálam ez az undorító utánemelés volt az utolsó húzás.

Andreana írta...

nekem a mai 16 Ft-os emelés Balmazújvároson már mindennek a teteje...így már sehol nincs a környéken etanol 255 alatt...

Ez az emelés olyan, mintha a benzint 20-szal emelték volna.
Komolyan mondom, eszem megáll...

Megjegyzés küldése