BANNER

_

E85-re alakított motor belülről


Érdekes problémával keresett meg Lada rajongó Gergő barátom, aki több versenymotor építését is végezte (pl.: Injektoros Lada E85-tel).

A jelentkező probléma immáron 2 utcai és egy versenymotor szétszedése után is azonos. Ha az autó nincs naponta beindítva, áll mondjuk egy-két hetet és amikor beindul amikor is rövid utat tesz meg azaz fel sem melegszik üzem meleg állapotba akkor a motor szétszedése után azt tapasztalták hogy a hengerfalon korrózió jelentkezett, sőt a gyűrűk is lerozsdásodtak. Egy sokáig álló motor esetében akár össze is korrodálhat a felület illetve a beindításkor lekaparja egymásról a két felület a rozsdát, de ez extra kopást okozhat. Ők rendszeresen szedik szét az alkoholos versenyautók motorját vizsgálják a használatból adódó következményeket.
Legutoljára amiről a fotók is készültek egy Lada Cross autót. 

Gergő egy wikipediás bejegyzés alapján az égés következtében keletkező vízre és savra gyanakodott, elsősorban hangyasavra: „A hangyasav a legegyszerűbb karbonsav. Képlete: CH2O2, vagy HCOOH.
A természetben megtalálható a hártyásszárnyú rovarok harapásaiban és csípéseiben, beleértve a méheket és a hangyákat, valamint fontos égési terméke az átlagtól eltérő üzemanyagú autóknak, amelyek metanollal működnek (vagy etanollal, ha vízzel szennyeződnek) és benzinnel vannak keverve.”


Talán a víz és a jelentkező hangyasav lehet az ilyen jellegű oxidáció okozója?

Az elgondolás alapjában nem rossz, de az etanol esetében nem a hangyasav ami az égés mellékterméke. (A hangyasav metanol oxidációjakor keletkezik) Az etanol  oxidációja során acetaldehid, majd ecetsav keletkezik. Az ecetsav korán sem olyan agresszív mint a hangyasav viszont ő is higroszkóp vagyis frankón megköti a vizet. Szóval elvileg az E85 elégetésekor, ha megvannak a számára ideális feltételek fokozhatja az acél oxidációját. Sajnos nincsenek rendelkezésemre álló adatok arról hogy az ecetsav milyen mértékben keletkezik az égés során, ezért ezzel kapcsolatban csupán csak feltételezésekkel operálunk.
Minden esetre Gergő már megrendelt egy komolyabb mennyiségű lakmuszpapírt mellyel további vizsgálatokat szeretne folytatni.

Fontos tudnunk, hogy nem csak az E85 elégetésekor hanem minden hagyományos üzemanyag esetében is savak keletkeznek az üzemanyagok elégetésekor. Ne mennyük bele a részletekbe – ez külön tudomány -  elég annyi, hogy a különböző  motorolajok adalékoktól függően különféle savközömbösítő tulajdonsággal rendelkeznek. Például a dízel olajok savközömbösítése intenzívebb. Az olajok elhasználódásával ez a tulajdonság csökken.  

Még mielőtt mindenki bepánikoz és arra gondol hogy egyik reggelen csupán egy rozsdás vasdarab lesz a motorja helyén  le kell szögezni, hogy a napi használatban lévő autóknál ilyen jellegű problémáról nincs tudomás. Egyik autószerelő barátom aki maga is E85 átalakításokkal foglalkozik készített egy endoszkópos vizsgálatot a saját Suzuki motorjának belsejéről. Speciális orvosi kamerát toltak le a WagonR gyertyanyílásába .


A film magáért beszél, a hengerfal, szelepek gyönyörűek belülről oxidációnak nyoma sincs. A mérés során három henger azonos képet mutatott a negyedik kicsit kokszosabb volt, mint kiderült a gyújtógyertya sérülése miatt.
Az autó 2002-es 109 ezer kilométer van benne 58 000 óta csak E85-tel megy.


Egyébként a hazai E85 gyártója  a Hungrana is végez hasonló endoszkópos vizsgálatokat, de ők sem tapasztaltak semmi rendkívülit.

Mindentől függetlenül az  E85 használat esetében javasolt a jármű rendszeres beindítása az üzemanyag pumpa védelmében is. Annak idején amikor a hazai üzemanyag pumpa gyárban jártam ezt javasolták a mérnökök.
Aki télire leállítja autóját az benzinnel feltankolva tegye.

És  végül ami minden autóra vonatkozik üzemanyagtól függetlenül, az a rendszeres olajcsere jó minőségű olajjal. E85 esetében ez talán még fokozottabban ajánlott.

13 megjegyzés:

opel16v írta...

Nálunk is van ilyen jelenség a versenyautó motorján, amikor áll fél évet... pedig az nem látott még etanolt. Szerintem egyszerűen a levegő páratartalom csapódik ki a hideg hengerfalon (szívó vagy kipuffogószelepek nyitva, ott szabadon áramolhat be a külső levegő), majd a gyűrűknél gyűlik össze, és idővel korrodálja a fém alkatrészeket.

PG írta...

Hali!

Az oké, de itt két utcai motor is megelőzte illetve, itt szó nincs fél éves állásról.

Névtelen írta...

Az ecetsav keletkezése csak lassú és részleges oxidáció esetén lehetséges (pl.hidrogén-peroxiddal, permanganáttal)!! Itt viszont nem lassú az oxidáció mert pillanatok alatt elég! Uhogy felejtsétek el ezt a baromságot, hogy az ecetsav megeszi a motort! Ha kiöntesz pohárba egy kis etanolt és meggyújtod nem érzel ecetszagot!!! Egyből szén-dioxiddá és vízzé oxidálódik.

Névtelen írta...

Akkor megoldódott:
CO2 + H2O <-> H2CO3
azaz szénsav. :)

Névtelen írta...

A szénsav gyenge sav és hamar lebomlik normál légköri viszonyok között. A szénsavas italok is elvesztik az "erejüket" idővel, ha megszűnik körülöttük a nyomás.

Névtelen írta...

szénsav...:D Ha a szénsav olyan erős sav lenne, hogy oldja az acélt, mit tenne a torkunkkal a sok ásványvíz (vAGy sör, pezsgő, kóla, habzóbor stb.)??? Arról nem is beszélve, hogy akkor az összes belső égésű motor fulldokolna a rozsdától, mivel mind dízel mind benzin elégetése során keletkezik víz és szén-dioxid (a baj hogy nem csak ez...)! Tehát Hölgyeim és Uraim egy újabb sületlenséget hallhattunk egy kollégától!:D Én azért jót mulattam rajta, bár ez inkább siralmas


Sid

Névtelen írta...

Annyira azért nem hülyeség, bármilyen gyenge is a sav, reagál a fémekkel. Próbaképp egy fényesre csiszolt vaslemezre cseppentsetek egy csepp szódavizet(szénsavat), fedjétek le 2 napra mondjuk egy dunsztosüveggel, 2 nap múlva megjelenik a felületi rozsda, elsősorban a csepp helyén. Szóval nem kell hogy erős sav keletkezzen, a szinte fémtiszta felületet mint a henger fala, vagy a gyűrük hamar meg tudja bármilyen gyenge sav, de akár a víz is kezdeni. Szerintem ez az etanoltól függetlenül bármilyen üzemanyagnál előfordul. Nem véletlenül az egyik adalék az üzemanyagoknál a korroziógátló.

Névtelen írta...

Szóval ha szénsavmentes vizet cseppentünk a fémre akkor nem rozsdásodik... Nem inkább az oxigénnel lép reakcióba?? Bárhogy is nézem szénsav meg vas nem egyenlő vas-oxiddal (max vas karbonáttal). Félcella reakció játszódik le!!!! Az oldott oxigén lép reakcióba a vassal!. Uhogy köszönjük szépen megint az értelmes hozzászólást, annyira hasznos és értemes volt mint az előző zseniális ötlet!

SId

Névtelen írta...

Teljesen igazad van Sid, vas karbonát keletkezhet:

Fe + H2CO3 = FeCO3 + H2

nade mi történik ha netán az egész "picit" felhevül?

FeCO3 ==> FeO + CO2

Persze erre lehet azt mondani ismételten hogy ez távozik a kipufogógázzal, meg hogy akkor 1 hónap után már kotyogna a gyűrű a hengerben, mert reagált a szénsavval(vagy akármivel), stb, DE ez amit felvetettem csak elméleti lehetőség, számtalan dolog lehet ami ezt megakadályozhatja, vagy épp ki sem alakul az egész...

Nem vitatkozni akarok veled, meg nem is vagyok kémikus, csak érdekel a téma, és ha fennáll a probléma megoldást kell rá találni, néhány perc googlizás után sok érdekességet lehet találni a neten. Szóval eddig csak lehurrogó, nevetségessé tevő hozzászólásaid voltak, kérlek írj valami építő jellegűt is!

Köszönettel:
Vis

Névtelen írta...

TEhát építő jellegűt... Értem!! 1. vasból és szénsavból te az életben nem fogsz hidrogént fejleszteni(csodálatos egyenleted: Fe+H2CO3=FeCO3+H2)!! 2. a vas 2+ ionok instabilak uhogy eleve rossz mind a két egyenlet. Ha a te fejeddel gondolkodnék kis kémia tudást is belecsempészve:
2Fe+2H2CO3=Fe2(CO3)3+2H2. Valahogy így nézne ki bár ez a butaság mert mint mondtam soha nem fejleszt hidrogén gázt szénsavból a vas.3. a rozsda képlete nem FeO hanem Fe2O3.4. A karbonátok kb. 900 fokon adják le a széndioxidot. Ezek szerint te sugárhajtású etanolos verdával közlekedsz!!:D
Tudod itt nem magával a felvetett problémával van a gond (rozsdásodó motor) hanem az őrült nagy marhaságokkal amiket össze tudnak hordani az okoskodó emberek. A lényeg igen az hogy magyarázatot találjunk a rozsdásodásra, de könyörgöm ne írjunk már olyat, hogy egy belsőégésű motorban a etanolból ecetsav lesz, meg a szénsav megmarja a vasat. Sajnos a hülyeség olyan mint a vírus! Egy ember is elég, hogy a többit megfertőzze. És te lettél a köv. áldozat (vagy te voltál a vírusgazda...). Szóval inkább te vagy nevetséges! Javaslom az általános iskolás kémiakönyveket átböngészni, ha már okoskodsz, de inkább a jövőben tartsd meg a bárgyú ötleteidet, mert a végén még kitalálod hogy a pálinkától berozsdásodunk!

Sid

Névtelen írta...

Rendben igazad van! Meghajlok tudásod előtt. Feladom. Elismerem hogy hibáztam, és elnézést kérek minden kedves félrevezetett blogot olvasó személytől!
Rendben.
Legyen ténylegesen akkor félcella reakció ahogy írtad.
De azt megmondanád hogy mi az anód vagy katód, és a vezető elektrolit a motorban? Nem kötözködni akarok, csak érdekelne, mivel tudtommal a félcella reakciók elektrokémiai folyamatok...

"félcella

Egy elektród, amely ionok oldatával érintkezik, és egy cella részét képezi."

Üdv.: Vis

Névtelen írta...

Ahhoz képest hogy tök hülyeségeket írtam az általam felvázolt reakciót leírták már a Corrosion and protection c. könyben 79-80-as oldal, szénsav-vas reakció:

http://books.google.hu/books?id=KtmW07Mr99oC&pg=PA80&lpg=PA80&dq=FeCO3+temperature&source=bl&ots=Qyz3FjfMb2&sig=fyEqUlIXjrO4GCbp4Cbbbpfp0hs&hl=hu&ei=B_UkTcu2OJGs8QP__dTcAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CEAQ6AEwBDgK#v=onepage&q=FeCO3%20temperature&f=false

Ha jól olvasom 60-80 fok alatt oldódik részlegesen a FeCO3 vízben (Fe(HCO3)2), efölötti hőfokon pedig az oldat különválik vízre és vas karbonátra.
Viszont a lerakódó vas-karbonát réteg védi a felületet, de ha lehül újra oldódik a vízben és így tovább...
Így már Sid elektrolitjára is van magyarázat! :)
Lehet hogy mindkettőnknek igaza volt?

Szóval Sid vigyázz azzal a pálinkával, ki tudja... ;)

Vis

Piros Fiestas írta...

hm... azért érdekes dolog de én nem hiszek benne, mondjuk az biztos hogy az etanol takarít rendesen!
nekem a kipufogó végem fekete volt.. most meg roszdas... :D ebből latszik hogy 0 CO-van.. meg mellette az etanol egy finom film réteget moss le a hengerfalról lehet hogy az miatt van ahogy a pára kicsapódott és hopp a kezeletlen felületen a víz ott maradt elpárolgott majd roszdat hagyott maga után..

Megjegyzés küldése