BANNER

_

E85-ből adódó plusz teljesítmény


A múltkor kaptam az E85 jó tulajdonságait méltató reklámanyagot egy átalakító elektronikákat szerelő cégtől. Az leírásban egy mondaton megakadt a tekintetem:
„A GreenPower E85 a motor kialakításától függően különböző, akár 10-20% mértékű teljesítmény- és nyomatéknövekedést eredményez, mely a vezető által határozottan érzékelhető.”

Hú a teremtésit, ez merész. Diszkréten jeleztem a küldő felé hogy nem kéne félrevezetni az embereket. Levelemre azt a választ kaptam, hogy nem ők találták ki hanem az etanol gyártó sok éves tapasztalata mondja ezt és több mint 100 000 elégedett autós, valamint ezt mérések is bizonyították: például a Koenigsegg  CCXR Szuper sportautót hozta fel ami benzin üzemben 806 LE ( 0-200 Km/h 9.6 sec) E85-tel 1018 LE (0-200 Km/h 8.5 sec) ami valóban 26%. Nem állítják azt hogy minden autónál 20% többlet jelentkezik, de van ilyen is.


Hát ez igaz, ezzel nem lehet vitatkozni de vajon egy kiegészítő elektronikát beszerelő szerviz esetében ki gondol a  Koenigsegre mint referenciára. Még a 10 millió fölötti  Saab BioPiower 9-5-öt is félve említem aki 185 lóerő helyett 210 alkohollal ami  tényleg 13%.

A gyárilag bioetanolra optimalizált autót sajnos nem lehet összehasonlítani a kiegészítő vezérlő elektronikával átalakított hétköznapi autókhoz. A kritizált kijelentés még ha igaz is, nem ezekre a járművekre jellemző, és félrevezetően hangzik. Az átalakítások hatására elért teljesítmény növekedés meg sem közelíti a 10%-ot. Profi tuningge85_teljesitmenynovekeal – még benzinnel is - el lehet érni ezeket a számokat, de annak komoly ára van a szó szoros értelemben.
 
Az átalakított utcai járművek tökéletesen működhet  E85-tel kihasználva a szesz előnyös tulajdonságait és a megváltozott motorkarakterisztika miatt valóban élvezetesebben autózhatók, sőt egyes tartományokban határozottabban erősebbnek érezhetők mint ugyan az a jármű benzines üzemben. Ez a jó tulajdonság az E85 magasabb oktánszáma (105 RON) vagyis az etanol  jó kopogás tűrése miatt jelentkezik. 
Nem akarom magamat ismételni, akit érdekelnek a részletek elolvashatja egy Peugeot 307 fékpados mérése kapcsán: Benzin vs. E85 - fékpados összehasonlító mérés


A lényeg az, hogy a benzines üzemben a kopogás szabályzás miatt a nyomatékgörbe alakja más mint E85-tel. Egyes tartományokban benzinnel a kopogás miatt visszaszabályoz az elektronika E85-tel ilyen nem tapasztalható.

Mi az a kopogás?
A kopogás a motorban létrejövő öngyulladás. Ez a lokális magasabb hőmérsékletű szabályozatlan égés megterheli a motor egyes alkatrészeit a szelepet, dugattyút, hengerfejet. Ez a jelenség kopogo hanggal jelentkezik, melyet egy kopogás szenzor dolgoz fel. A motor vezérlőegysége miután összehasonlítja a mért impulzusokat a tárolt előírt értékekkel, szükség szerint beavatkozik a motor, az üzemanyag befecskendezés és a gyújtás vezérlésébe, mielőtt az égés elérné a kopogási határértéket. A kopogási érték jellemző az üzemanyag oktánszámára is. Minél magasabb az oktánszám, annál kopogásmenetesebb az üzemanyag.


Több fékpados mérést végeztünk átalakított és gyári FFV autó esetében is. A tapasztalat az, hogy az autó már  alacsonyabb fordulat tartományba – ahol legtöbbször használjuk  -  dinamikusabbá válik, ez okozza az  élvezetesebb az autózást. Viszont nem beszélhetünk nagy számokról, csupán az autó karakterisztikája változik. Lóerőben szinte nincs is változás, csupán a nyomaték ami egyes esetekben plusz 5-10 Nm .

Ezt támasztja alá az E85 Motorsport  Ford Fiesta Ralli autójának építése is.  A gyári tuning alkatrészekkel készült autó  vezérlő komputer és injektor csere után  165 Le helyett 167 lóerő lett,  a nyomatéka 198-ról 207-Nm-re változott. Ez messze van még a 10%-tól is. Persze a nulláról épített durván átalakított E85 versenyautóknál már jobb a helyzet, de nem győzöm hangsúlyozni hogy ott nem egy kiegészítő elektronika beszereléséről beszélünk.

Aztán ne feledjük az autók injektorainak áteresztő képességét. A plusz dúsítás miatt előfordulhatnak olyan típusok ahol egy kihúzatás során elfogy az injektor vagyis nem tud több üzemanyagot szolgáltatni a gyári fecskendő. Ilyen esetben abban a fordulatszám tartományban az elégtelen, szegényebb égés miatt nem hogy teljesítmény növekedés hanem visszaesés tapasztalható. Ez azt is jelenti hogy bizonyos fordulat (pld 4800) főlé nem érdemes pörgetni a motort mert károsodhat. Ez  a tulajdonság autótípustól függ, van ahol nem jelentkezik. Egyes kivételektől eltekintve elsősorban alapból kihegyezett például turbós járműveknél tapasztalható. A korszerű E85 vezérlőelektronikák ilyen esetben tiltással védik a motort.

Tehát óvakodjunk az irreális számok hangoztatásától a kiegészítő elektronikák esetében. Más karakterisztika, optimálisabb nyomatékleadás, vidám E85 használat alsóbb tartományban is, ez legyen amiről beszélünk.
 

 

3 megjegyzés:

Skodaklub Hungary írta...

2007-es Fábia 1.4 16V-nek 4000-nél elfogy az injektor... előzni is csak lovaskocsit lehet vele etanol tankolás után.
Akinek van még tapasztalata ilyen kocsival és ilyen motorral, kérem írja meg! Még nem mondtam le az etanolról.

jocijoco írta...

Én egy 1000 suzukiban probáltam alul erösseb felül gyengébb a benzin nyomást növeltük az elögyujtással együtt. A fogyasztás 5.7ről kb8 literre nött.Hidegen elindulni kinlodás. Egyenlöre nekem nem jött be szerintem nem éri meg.DE még szenvedünk egy kicsit vele oszt majd meglátjuk.Szerintem napi 40km alatt nem nagyon éri meg és ez 10l benzin 30l alkohol esetén.

Piem írta...

jocijoco : elektronika van benne ? Anélkül ... leves evés pálcikával! Bár nekem 50 - 50 arányú keverésnél is simán ment a suzukim vele.

Megjegyzés küldése